Skip to main content

מידע מסייע

ביקור בקמניץ, גרמניה; שילוב בין מוניציפאלי, אמנות של אנשים עם מוגבלויות ונגישות

ביקור עבודה שלישי בעיר קמניץ בגרמניה; המשמעות – להגיע שוב, הפעם כמשנה לראש העיר, בימים לא פשוטים בהם האנטישמיות והניאו-נאציזם מרימים ראש במזרח גרמניה לשעבר, למקום מחבק כדי להיפגש עם ידידים טובים שלי ושל קריית ביאליק מהרשות, מהקהילה היהודית ומהכנסייה המקומית

הדרך מברלין לקמניץ בהסעה נגישה (אשר ארגנו המארחים) חולפת בתערובת מהממת של צבעי סתיו ושלכת בצהוב, בחום ובאדמדם. בעיר עצמה התקבלנו בארוחה מחבקת ומחממת לב. חשוב לציין כי בכל מסעדה בה סעדנו יש שירותי נכים, כדבר של מובן מאליו… בערב קיבלנו את השבת עם הקהילה היהודית בבית הכנסת תחת שמירה כבדה של משטרת קמניץ. בית הכנסת עצמו נגיש עם מעלית לקומה השנייה ושירותי נכים.

יומו השני של הביקור חל בתשעה בנובמבר… זהו תאריך טעון בכמה היבטים – נפילת חומת ברלין, ליל הבדולח, ניסיון הפוטש של היטלר… יום בו נשאתי דברים בפני בני נוער בכנסיה ובפני אגודת ידידי ישראל בגרמניה ונכחתי במצעד הנרות בעיר. יום מטלטל, מיוחד

 רויטל במעלון לכנסייה   רויטל נושאת דברים בפני בני נוער בכנסייה
 רויטל במעלון לכנסייה ונושאת דברים בפני בני נוער בכנסייה

היום השלישי לביקור השיב לראשי את כובעי האחר, הלוא הוא קידום הנגישות.

סיור במרכזי הערים קמניץ ודרזדן, שתי ערים ממזרח גרמניה לשעבר, אשר קמו מהחרבות ובמהלך השיפוץ המרשים והיסודי לא שכחו גם להנגיש את מבני הציבור, כגון המוזיאונים, הכנסיות, המסעדות ובכלל זה גם את המבנים ההיסטוריים לשימור, אשר שרדו חלקית את ההפצצות הכבדות

.

היום הרביעי והאחרון של הביקור בקמניץ כלל

פגישה בלשכת ראשת העיר,ישיבת וועדת הנגישות המקומית במעמד מהנדס העיר ורכזת הנגישות, סיור לימודי ומודרך בבית ספר לילדים עם מוגבלויות וביקור ב"פסטיבל החלום" ב"אולם העירוני" הנגיש והחדיש יחסית, בו באו לידי ביטוי בצוותא אמנויות שירה ומוסיקה של ילדים ובוגרים עם וללא מוגבלויות.

רויטל עם ראשת העיר של קמניץ
רויטל עם ראשת העיר קמניץ

פגישת העבודה התקיימה בבניין העירייה העתיק הונגש עם מעלית ושירותי נכים (גם אם התחזוקה דורשת שיפור). מימוש חוק הנגישות מתקדם בעיר בצורה יפה לכל סוגי המוגבלויות, אך רק לאחרונה הם הפנימו את הצורך בהסברת הנושא לקהלים שונים תחת האמירה "עד שתחווה תבין", כנהוג וכמבוצע על ידי עמותת נגישות ישראל.

מעניינת במיוחד העובדה כי ועדת הנגישות העירונית פועלת להחליף את הריצוף העתיק והבעייתי, הנהוג בערים רבות באירופה בריצוף נגיש ומודרני. בית הספר המיוחד חדש ונגיש בצורה מעוררת השתאות אם כי מעורר תהייה מדוע חלק מהילדים הלומדים בו אינם משולבים במערכת החינוך הנורמטיבית.

היו ימים מרגשים ופוריים, דחוסים ונפלאים, עם אנשים מקסימים אוהבי ישראל וידידי קריית ביאליק בני דתות שונות ומפלגות שונות

.

דיווח זה יהיה חסר אם לא אציין בו את סידורי נגישות השירות המשופרים בנתב"ג ובשדה התעופה "שיינפלד" בברלין ואת היחס הנפלא לו זכינו בשתי הטיסות, הלוך ושוב עם חברת "אל על"; מפעם לפעם, ניכרת עבודת השטח אשר נעשית הן בשדות התעופה ובן בחברות התעופה עצמן בנושא הנגישות והגברת המודעות.

רויטל, בן זוגה יורם סבירסקי וועדת הנגישות של קמניץ
רויטל, בן זוגה יורם סבירסקי וועדת הנגישות של קמניץ

רויטל שורץ-סבירסקי עם ועדת הנגישות של קמניץ

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן