Skip to main content

יום עיון בנושא "מיניות נגישה: מבט רב-תחומי על מיניות ונכות"

 

הנושא של מיניות בקרב אנשים עם מוגבלות מורכב מאוד, והיכולת שלהם לממש את הצרכים שלהם בתחום זה מוגבלת יותר מאשר היכולת של אנשים ללא מוגבלות בשל סיבות שונות ורבות.

ב-28.4.2011 התקיים באוניברסיטת חיפה יום עיון בנושא "מיניות נגישה: מבט רב-תחומי על מיניות ונכות" שדן בחלק מההיבטים הקשורים במימוש מיניותם של אנשים עם מוגבלות. ביום העיון, שחברו לעשייתו ארגונים רבים – אוניברסיטת חיפה, עיריית חיפה, האגודה הישראלית לתכנון המשפחה, נגישות ישראל, עמותת מילבת, רעות-דלת פתוחה וארגון אחוה – התקיימו חמש הרצאות ובסופו התנהל רב-שיח.

בהרצאה הראשונה הרצה מר עומר פורת, פסיכולוג שיקומי מומחה ומנהל רעות-דלת פתוחה, על ההשתלשלות ההיסטורית של ההכרה בזכותם של אנשים עם מוגבלות לחיות חיים מלאים, כולל מיניים, הכרה שנבטה בארצות הברית ואחר כך זכתה לתמיכה של האו"ם.

אולם אף על פי שישראל חתמה על האמנה שניסח האו"ם בדבר זכות זו, וחרף חקיקתו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, עדיין יש פער עצום בין ההצהרות באמנה ובחוק לבין אכיפתו, בפרט בתחום של זכויות מיניות.

בהרצאה השנייה חלקה עמנו גברת רותי יהב, מחנכת למיניות המנחה קבוצות רבות של אנשים עיוורים או לקויי ראייה, מידע רב על ההתמודדות השונה והמאתגרת של ילדים וילדות עיוורים ולקויי ראייה עם דימוי גוף, קודים של התנהגות ומושגים הקשורים במיניות. מתברר ששאלות בסיסיות כמו מתי אפשר לחיֵיך ומה ההבדל בין אבא לאימא הן לחלוטין לא מובנות מאליהן כשגדלים בלי היכולת לראות.


 
ד"ר רפי חרותי, מומחה ברפואה שיקומית, מטפל מיני מוסמך ומנהל המרפאה לשיקום וטיפול מיני במרכז הרפואי "רעות", הסביר מה פשר המושג "שיקום מיני". ראשית הוא הגדיר את ההבדל בין לקות, נכות ומוגבלות, בהמשך הוא הסביר ש"מיניות" היא מושג רחב הכולל את כל היבטי התפקוד של אדם ולא רק קיום יחסי מין, והדגיש שאין סיבה שאדם עם מוגבלות לא יקיים יחסי מין, אם נסיר את המגבלות העומדות בפניו, וששיקום מיני צריך להיות חלק בלתי-נפרד משיקום של אנשים עם מוגבלות.

החרה-החזיקה אחריו ד"ר רונית אלוני, מומחית בטיפול ושיקום מיני וזוגי ובטיפולי סרוגייט, שהרצתה על שיקום מיני לאנשים עם מוגבלויות פיזיות או חושיות בעזרת סרוגייט, שהוא/היא בן/בת זוג חלופי/ת למשך תקופת זמן מוגבלת בתהליך המשלב מטפל/ת מיני/ת ומטופל/ת, כמובן. היא ציינה את היתרונות של טיפול כזה בעבור אנשים עם מוגבלות, כדרך ללמוד כיצד ליצור אינטימיות זוגית ומינית וכן להכיר את הגוף באמצעות תיווכו של אדם אחר.

אני הייתי המרצה האחרונה, והרציתי מטעם עמותת מילבת על שימוש בטכנולוגיה מסייעת לשיפור וגיוון חיי המין של אנשים עם מוגבלות פיזית. הדגש היה שאפשר וכדאי להשתמש ביצירתיות באביזרי עזר שונים שבכל מקרה נמצאים בבית, כגון מיטה מתכוונת, כיסא עמידה או מנוף העברה, כדי לגוון בתנוחות כשמקיימים יחסי מין, ושיש גם אביזרי מין נגישים, למי שמעוניין.

הרב-שיח שחתם את יום העיון, בהנחיית מר עומר פורת, גב' דניאלה מזור, רכזת 'דלת פתוחה' לאנשים עם מוגבלויות פיזיות וחושיות בחיפה ודוקטורנטית בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה וגב' דניאלה יקירה, מורשת נגישות שירות, דן בשאלה כיצד ניתן לשלב שיח על מיניות בטיפול היום-יומי בקהילה. בדיון השתתפו גם בוגרי הקורס "מחנך למיניות" לאנשים עם מוגבלות מטעם האגודה הישראלית לתכנון המשפחה, לרבות דניאלה יקירה ואנוכי.

 

 

יום העיון היווה רק את תחילתו של דיון בנושא המרתק ורב-החשיבות, וכולנו תקווה שיהיה לו המשך. במהלך היום נאמר כי יש כוונות לקיים בעתיד יום עיון על מיניות של מוגבלויות נפשיות או קוגניטיביות. אנחנו נשמח להרים את הכפפה.

אני מודה מאוד לדניאלה מזור ולד"ר אילנה דובדבני, מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, שבלעדיהן יום העיון לא היה מתקיים, וכן לשאר השותפים ליצירתו של יום העיון.

לייעוץ בתחום של מיניות וזוגיות אפשר לפנות לסניפים של "דלת פתוחה" המטפלים באנשים עם מוגבלות פיזית או חושית, הן בחיפה (בטלפון 8510739) והן בבית החולים רעות בתל-אביב (בטלפון 03-5371003).
ניתן לפנות לעמותת מילבת (בטלפון 03-5303739) באשר לאביזרי עזר לשיפור חיי המין.

 


 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן