Skip to main content

יצאה לאור חוברת אמ"א – אמהות מלוות אמהות לקראת הורות מיוחדת

תוכנית אמ"א מפגישה אמהות וותיקות עם נשים בהריון ונשים בשנה שלאחר הלידה, במטרה להעניק העצמה לאמהות חדשות בעלות צרכים מיוחדים (נכויות סנסורית ומוטוריות) בישובי הצפון. האתגר הוא להגביר את חוסנן ההורי של האמהות החדשות בכלל ובשעת חירום בפרט,  על ידי  ליווי/חונכות של  אמהות ותיקות בעלות מאפיינים דומים (סוג מגבלה וכד').
נשים עם נכות השוקלות להיות אמהות חיות פעמים רבות תחת דעות סקפטיות של חברי משפחה, אנשי בריאות ואפילו זרים גמורים לגבי יכולתן לדאוג לילד. אחרות חוששות פעמים רבות כיצד יראה זאת הרופא או אנשי מקצוע אחרים. הפחדים מתעוררים,כאמור, בשל דעות קדומות לגבי היכולת של אישה נכה להיות "אם טובה".
אוכלוסיית היעד של התוכנית הנה נשים הרות בישובי הצפון  המוכרות כנכות על ידי הביטוח הלאומי, בעלות יכולות קוגניטיביות בגבולות הנורמה.
האמהות החונכות המתנדבות עברו ליווי מקצועי והכשרה, לקראת משימת הליווי.
לאחרונה יצאה לאור חוברת הדרכה ותמיכה באמהות החדשות, המדווחת על פעילות הקבוצה ומספקת מידע. החוברת מומלצת כחומר עזר בספריות ציבוריות, במרפאות ובספריות רפואיות. היא מיועדת לכלל האוכלוסיה וכן לרופאים, אחיות ואנשי מקצוע בתחום הפרא-רפואי.
חוברת אמ"א כוללת מידע שימושי על אביזרי עזר, כתובות נחוצות, סיפורים אישיים של אמהות נכות ומאמרים בנושא.

מחקרים מצאו שנשים נכות רבות חוששות שישפטו אותן כלא מתאימות להורות ועושות לכן, מאמצים רבים להציג אותן ואת ילדיהם כמוצלחים – לעיתים במחיר אישי כבד במונחים של פגיעה בנוחותן, רגשותיהן ואף בריאותן   (frohmader 2009) . 
עם זאת נמצא שילדים להורים נכים אינם שונים בהרבה מבני גילם. התפתחותם תקינה והם אף מגלים עצמאות ויכולת מילולית גבוהים במיוחד  preston 2005) )
חוברת אמ"א יצאה לאור על ידי מפר"ש בגליל בשיתוף הג'וינט ובית איזי שפירא, במסגרת תכניות המשפחה כתומכת חיים עצמאיים של אגף נכויות ושיקום בג'וינט ישראל. ניתן להשיג את החוברת אצל דנית קמעו. מייל: danith.cameo@gmail.com טלפון 054-5248363.
אמא חונכת ותיקה תשמח לעמוד לרשותכן! גם בעניין זה דנית קמעו היא הכתובת.

למסמך אמ"א

 

רשמה: סימה שמעוני

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן