Skip to main content

מנהלי נ.י.צ. במפגש מיוחד עם תלמידי בי"ס יהודי-ערבי "גליל"

ביום ד' 26.3.14 הוזמנו מנהלי נגישות ישראל צפון נ.י.צ. ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי וגיורא לב להרצות בפני תלמידי בי"ס יהודי-ערבי "גליל" בקיבוץ אשבל. קדמה להרצאה פגישת היכרות עם צמד המורות רותי גפר ורשא ג'ובראן ועם חבר הנהלת העמותה המנהלת את בי"ס המיוחד הזה גדעון טרן.

"גליל" הוא בית ספר דו-לשוני, בו לומדים ערבים ויהודים, הפועל בתחום מועצה אזורית משגב. בבית הספר לומדים כיום כמאתיים תלמידים מיישובי המועצה ומהיישובים הערבים הסמוכים, בעיקר מסח'נין ומשעב.

 

בבית הספר לומדים יחד ילדים ערבים ויהודים, במטרה ליצור מפגש בלתי אמצעי בין שתי האוכלוסיות, שיוביל לשיח מפרה ולשיתוף פעולה הדדי. בכל כיתה מספר שווה של תלמידים יהודים וערבים, ושתי מחנכות, ערבייה ויהודייה, המלמדות בצוותא בשתי השפות. כך לומדים התלמידים זה את שפתו של זה בצורה טבעית, תוך כדי דיבור ומשחק, ולא רק בצורה של לימוד פרונטלי.

 

מטרתו של בית הספר להעניק לתלמידיו את כל המיומנויות שמקבל תלמיד בבית ספר חד-לשוני, בתוספת שפה שנייה ברמה גבוהה, וכן דגש על השפה השלישית, אנגלית. התלמידים לומדים את כל מגוון השיעורים הנלמדים בבתי הספר האחרים. בית הספר מעניק לתלמידיו התנסות בתרבותם ובשפתם של בני שני העמים, תוך לימוד עיקרי דתם של בני שלוש הדתות וספרי הקודש הייחודיים לכל אחת. כל תלמיד לומד להכיר את הדתות והתרבויות השונות משלו, אך לומד גם את הנושאים הנוגעים לתרבותו ולשפתו כאילו למד בבית ספר רגיל. בית הספר מחנך לערכי דמוקרטיה ושוויון, ומקדיש מחשבה לדרך בה מועבר לתלמידים הנרטיב הלאומי של שני העמים הלומדים במסגרתו. סגל המורים מורכב, כתלמידים, מיהודים וערבים. בית הספר מנוהל בצורה משותפת על ידי מנהל יהודי ומנהל ערבי.

ההרצאה התנהלה בשפה העברית, כאשר מידי פעם מחדדת רשא המחנכת ביטוי או מושג כלשהו ומתרגמת אותו לשפה הערבית. השאלות היו יוצאות דופן בכנותן ובבגרותן. לאחר ההרצאה הוזמנו המרצים עם שתי המחנכות לחדרו של מנהל בי"ס "גליל" כמאל אבו יונס ובשיחה נדון המשך שיתוף הפעולה והרחבתו לארגונים וליישובים נוספים בחברה הערבית.

מרגש במיוחד היה מכתב התודה ששלחו המארחים למנהלי נ.י.צ. לאחר ההרצאה:

"שלום רויטל וגיורא,

רצינו להודות לכם מעומק ליבנו על המפגש המרגש שחווינו כולנו – תלמידי כיתה ו' בבית ספר "גליל" ואנו המורות – עמכם ביום רביעי האחרון

.

אנו מאד מעריכות את המאמץ הרב שעשיתם בהגיעכם אלינו, ובפרט בידיעה שאתם כה עסוקים ומצאתם את הזמן להתפנות מעיסוקיכם היומיומיים ולהגיע להיפגש עם התלמידים.

כפי שיכולתם לראות, התלמידים והתלמידות מאד התעניינו בסיפוריכם ובהתמודדות שלכם בחיי היומיום מול המאבק לקידום הנגישות. משאלותיהם ניתן היה לראות עד כמה הדברים כה נגעו לליבם.

אנו מאמינות שהמפגש הוא רק תחילת הדרך המשותפת שלנו עמכם.

 

רשא ורותי".

 

 

מנהלי נגישות ישראל צפון עם צמד המורות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן