Skip to main content

מידע מסייע

קבלת תו נכה – אחד התחומים הפרוצים ביותר בחוק הישראלי

מדינת ישראל היא אחת מהמדינות הצפופות ביותר מבחינה תחבורתית, בעלת מצוקת חניה מהחריפות ביותר, חרף כך, מסתבר, כי אין כל תקנה, חוק או הוראה המגדירים בצורה ברורה מי זכאי לתו חניית נכה דרך משרד הרישוי, ומי לא.

התו אמור להינתן לכל מי ש"תנועתו בדרכים עלולה להזיק לבריאותו" אך לדברי עו"ד גיל קראוס, העוסק רבות בזכויות של נכים ובתביעות נזקי גוף, ומטפל במקרים רבים של בקשות לתו נכה, הגדרה זו פתוחה מדי, ואין איש יודע מה הקריטריונים ליישומה.

לדברי קראוס, הבקשות לקבלת התו המבוקש נבחנות על ידי פקידים עלומים במשרד הרישוי, ומסתמכות על בחינת מסמכים רפואיים בלבד ללא בדיקת המבקש. ההחלטה נעשית על פי התרשמות הפקיד מהמסמכים, ואין כל דרך להופיע בפני ועדה רפואית על מנת להדגים את בעיית התנועה ממנה סובל המבקש.

ממקרים רבים שהגיעו לשולחנו של עו"ד קראוס עולה, כי מקרים דומים טופלו בעבר באופן שונה, ואף קרה שבמקרים מסויימים נשללו תווי נכה מחולים ומנכים, גם בלא שהשתנה מצבם הרפואי.

"נכים ומוגבלים הפונים למשרד הרישוי לקבלת תו, ללא ייעוץ משפטי מקדים, עלולים להידחות ללא נימוק, ולסבול מבעיות קשות של נגישות" אומר קראוס, "הדרך לקבלת התו היא פרוצה ושרירותית, ההחלטה נתונה לשיקול דעתו הפרטי של פקיד הרישוי שיקבל לידיו את הבקשה או של הרופא שבוחן את הבקשות במשרד הרישוי. הבעיה נעוצה בכך, שמרגע שהוגשה הבקשה לתג נכה, בוחנים רק את אותם מסמכים רפואיים שצורפו אליה, אין שום ועדה רפואית שתבדוק את המבקש, ולא קיים בשום מקום מנגנון פיקוח או ביקורת על תהליך קבלת ההחלטה. מדובר בתחום פרוץ מאוד".

עו"ד קראוס מעניק טיפים ודרכים כיצד על מוגבלי תנועה לנהוג על מנת להגדיל סיכוייהם להשיג תווי חניה:

אל טופס קיים של משרד הרישוי, בשם 'בקשה לתג נכה ופטור מטסט', יש לצרף מסמכים רפואיים המעידים על הבעיה הרפואית שבשמה מבוקש התו.

 

לצרף לטופס גם צילום של רשיון נהיגה ורשיון הרכב, עליו מבקש הנכה לקבל את התג. צירוף רשיון הרכב יחסוך לכם זמן במידה שהבקשה תאושר."אחרת,   מבקש התו יאלץ להגיע למשרד הרישוי עם רשיון רכב עדכני, ורק לאחר מכן יונפק התו.

 

לצרף למסמכים המחאה מבוטלת. ההמחאה נועדה לאמת את מספר חשבון הבנק של בעל הרכב הנכה, כך שבמידה שהבקשה לתו תאושר במשרד הרישוי, יקבל בעל הרכב בחזרה את החלק היחסי של עלות הטסט לרכב, ישירות לחשבון הבנק.

 

להדגיש את זהות הנהג. לא תמיד מדובר בנכה עצמו – לעיתים הנהג הוא מישהו מטעמו שאמור להסיע אותו ממקום למקום. במקרה כזה יש להגיש למשרד הרישוי תצהיר החתום גם על ידי הנכה וגם על ידי מבקש הבקשה, תצהיר המאומת ע"י עורך דין.

 

להקפיד על שימוש בחוות דעת מתאימות – חשוב מאד כי במסמכים הרפואיים יצויין, שתנועת הנכה בדרכים עלולה להזיק לבריאותו. לשם כך כדאי להיעזר בייעוץ ובהכוונה מקצועיים, שידאגו לכך שתקבלו את המסמכים הרפואיים המתאימים ביותר לנושא הבקשה. יש להקפיד כי המסמכים הרפואיים יהיו חתומים בידי רופא מומחה רלוונטי, דוגמת אורטופד, נוירולוג וכיו"ב.

 

הגישו את הבקשה סמוך לאירוע התאונה או פרוץ המחלה בגינה נזקק האדם לתו הנכה, זאת על מנת שלא לבזבז זמן חשוב, מכיוון שמשרד הרישוי צריך לדון בבקשה, עניין שלוקח זמן כשלעצמו.

 

העדיפו, אם אפשרי, הגשה בדלפק השירות במשרד על פני הדואר – הניסיון מלמד, כי בקשות המתקבלות ישירות במשרד הרישוי מטופלות מהר יותר מבקשות שנשלחות בדואר.

עו"ד קראוס מזכיר, כי בכל מקרה של דחיית הבקשה, ניתן להגיש ערעור על ההחלטה. "הערעור יתנהל בדיוק באותו אופן שבו התנהל כל ההליך הראשוני, כך שגם בנושא זה יש עוד הרבה מקום לשיפור".

לדבריו, המדינה חייבת לערוך רפורמה בתחום ולהציע חקיקה שתסדיר את התחום ותקבע קריטריונים קבועים, לפיהם יפעלו פקידי הרישוי.

יש להקים מנגנון פיקוח, שיורכב מאנשי מקצוע כרופאים ומומחי שיקום, שיאפשר בחינה מחדש, בצורה מקצועית ורלוונטית, של החלטות פקידי משרד התחבורה.

על המדינה למנות ועדה רפואית מקצועית, אשר תבצע בדיקת פיזית של המבקש, "ועדה שתורכב מרופאים מומחים, אשר ממילא יושבים בקופות החולים ברחבי הארץ, תוכל לקבוע במקצועיות ובאופן מהימן את מצבו הרפואי של מבקש הבקשה, במקום להסתמך על שיקול דעתם של פקידי הרישוי".

 

קישור לאתר משרד התחבורה להליך קבלת תג חניה לנכה – לחץ כאן
(כולל קישור להורדת הטפסים הרלוונטיים להגשת הבקשה)

 

לידיעה המלאה שהתפרסמה באתר זה-פה

תג נכה משולש

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן