Skip to main content

טיול לפראג ובודפשט בכיסא גלגלים ממונע

טיול לפראג ובודפשט בכיסא גלגלים ממונע של אייה פבריקנט ובעלה יולי 2014.

הגעו לפראג בערב לאחר טיסה של כ-3.5 שעות. בנמל התעופה חיכה לנו רכב מותאם לנכים עם מעלון, רכב אותו הזמנו מראש

דרך האינטרנט בעלות של כ- 900 קרונות (כ 180 ₪).http://www.handicap-transport.cz .

התאכסנו במלון

Barcelo old town, המלון ממוקם ממש במרכז העיר קרוב לכל אתרי התיירות בפראג. החדר היה מותאם לחלוטין לנכים כולל מקלחת מתאימה.
באופן כללי פראג מתאימה לטיול בכיסא גלגלים, אולם יש לקחת בחשבון שהמדרכות והכבישים עשויים אבנים בולטות בגבהים שונים, מה שגורם לעיתים לקצת קפיצות וטלטולים לנוסעים בכיסא גלגלים. יש לציין כי ברוב המדרכות יש שיפוע לירידה נוחה לכביש. מאחר וכל אתרי התיירות המרכזיים בפראג הם במרחק של עד 3 ק״מ מהמלון, לא עשינו שמוש בתחבורה ציבורית כלל ולכן אין לנו מידע בנושא.
את היום הראשון התחלנו בהליכה קצרה אל כיכר העיר העתיקה הנמצאת במרחק של 5 דקות הליכה מהמלון. זוהי כיכר הומה אדם המוקפת כנסיות ובנינים כאשר האטרקציה המרכזית היא השעון האסטרונומי, שעון שנבנה ב1490 ועדיין עובד.

הליכה של כמה דקות בסמטאות העיר העתיקה מביאה אותנו לגשר קארל, הגשר העתיק המפורסם ביותר בפראג. גשר קארל הוא גשר אבן עתיק הנמתח מעל נהר הולטאבה ומחבר בין העיר העתיקה למצודת פראג.

חוצים את הגשר ועולים במעלה הגבעה עד למצודת פראג. זהו מתחם ענק המכיל ארמונות כולל ארמון המלוכה הישן, חצרות, סמטאות וגנים מטופחים. מהמצודה נשקף נוף מרהיב של הגגות האדומים של פראג. במרכז מתחם המצודה נמצאת קתדרלת ויטוס הקדוש, זוהי הכנסיה הגדולה היפה והמפורסמת ביותר בצ'כיה. גם הכנסייה וגם רוב שטח המצודה נגיש לכסאות גלגלים.

את היום השני הקדשנו לטיול לגבעת פטרזין. רכבת הכבלים המובילה לראש ההר אינה מתאימה לכיסאות גלגלים ולכן החלטנו לטפס לגבעה ברגל. לאחר טיפוס של כשעה וחצי בשבילים נוחים בין עצים הגענו לראש הגבעה

בראש הגבעה ישנו מגדל אייפל קטן עליו ניתן לעלות. לנכים ישנה מעלית קטנה איתה ניתן להגיע עד למרפסת תצפית באמצע המגדל ממנו נשקף נוף מדהים של העיר פראג.

את הערב ניצלנו לטיול על שפת נהר הולטאבה כולל ביקור קצר באי הסלאבי שם טיילת, ומשכירים סירות קטנות לשייט בנהר(השייט לא מתאים לנכים בכסאות גלגלים ).את היום השלישי התחלנו בטיול לרובע היהודי. ברובע היהודי ישנם מספר בתי כנסת וכן את בית הקברות היהודי המפורסם בו קבור גם המהר"ל מפראג המוכר בזכות ההגדה על ה" גולם מפראג". את הערב העברנו בטיול במדרחוב המתחיל בשער אבק השריפה הנמצא ממש משמאל למלון ומסתיים בכיכר וצלאב. המדרחוב ואיזור כיכר וצלאב גדושים בחנויות מזכרות, אופנה, רשתות מזון ודוכני נקניקיות

לאחר 4 ימים של טיולים בפראג, עזבנו את המלון ולאחר הליכה רגלית של כ-10 דקות הגענו לתחנת הרכבת המרכזית של פראג כדי לקחת רכבת לבודפשט (כ-7 שעות נסיעה) . חשוב לציין שחובה להזמין מראש מקום לנכה ברכבת ורצוי לקנות כרטיסים מראש דרך אתר האינטרנט http://www.cd.cz/en/default.htm עלות כרטיס כ20 יורו. (גם נכה צריך כרטיס).
כאשר הגענו לרציף חיכה לנו עובד עם רמפה כדי להעלות את כיסא הגלגלים לקרון המיועד לנכים, כמו כן קבלנו תא פרטי מרווח הצמוד לשירותי נכים.

בודפשט

לאחר כ7 שעות נסיעה בערך הגענו לבודפשט. התאכסנו במלון Palazzo zichy . המלון נגיש במלואו לנכים אך רחוק קצת ממרכז (למי שרוצה פרטים נוספים לגבי הגעה מהרכבת למלון ועוד שיפנה אלי).
ככלל בודפשט היא עיר יפיהפיה הבנויה בעצם משתי ערים בודה ופשט. רובה של בודפשט נגישה לנכים. ברכבת התחתית של בודפשט יש 4 קווים, שרק הקו הירוק נגיש במלואו לנכים. לגבי שאר הקווים יש לבדוק כל תחנה ספציפית.
את היום הראשון פתחנו בהליכה לכיוון גשר השלשלאות המפורסם החוצה את הדנובה מפשט לבודה.

חוצים את הגשר ומגיעים אל רכבת כבלים בת 100 שנה, נגישה לנכים המטפסת עד לראש הגבעה שם נמצא רובע המצודה.
ברובע המצודה נמצא ארמון המלוכה, כנסיית מתיאש העתיקה ומצודת הדייגים ממנה נשקף נוף מרהיב של פשט כולל גשר השלשלאות ובניין הפרלמנט.

את הערב כמו שאר הערבים בילינו במדרחוב המפורסם של בודפשט הואצי אוצה, הכולל עשרות חנויות ומבחר גדול של מסעדות המגישות אוכל הונגרי אותנטי בעיקר גולש.

ביום השני בקרנו בבית הכנסת הגדול והמרשים של בודפשט: זהו בית הכנסת הגדול ביותר באירופה המכיל כ3000 מקומות. בחצר בית הכנסת נמצאת האנדרטה לזכר 600000 קורבנות השואה הנקראת הערבה הבוכיה.
יש לשים לב שבכניסה הראשית לבית הכנסת יש מדרגות. נכים בכסאות גלגלים יכולים לפנות לאחד מאנשי הצוות במקום שיכניס אותם מהכניסה האחורית ללא מדרגות.
מבית הכנסת המשכנו לבניין האופרה ובהמשך לבניין הפרלמנט המרשים של בודפשט.
את היום השלישי פתחנו בביקור בשוק המקורה.

זהו שוק מדהים המכיל דוכני פירות וירקות, נקניקים ובשר וכן דוכנים למכירת פפריקה מסוגים שונים (מומלץ לקנות). כמו כן בקומה השניה של השוק יש דוכני מזכרות ומספר מסעדות בהן מומלץ לאכול אוכל הונגרי אותנטי.
את אחר הצהריים בלינו בטיול ברחובות בודפשט, על גדות הדנובה, בגלגל ענק ממנו ניתן לראת את בודפשט מגבוה וכמובן טעמנו את המאפה ההונגרי המפורסם הקיורטוש.
ביום הרביעי התעוררנו ליום גשום והחלטנו לנצל את מזג האוויר הסגרירי לבילוי במרחצאות הנמצאות במלון

Geleret. במרחצאות שתי בריכות מי מעינות חמים בטמפרטורה של 36 ו- 40 מעלות וכן בריכת שחיה הכל במבנה מרהיב ביופיו.

את היום האחרון נצלנו לקניות בקניון

westend שבו קרוב ל- 350 חנויות.
לסיכום פראג ובודפשט הן ערים מקסימות, מאוד מומלצות לטיול גם לנכים בכסאות גלגלים.