Skip to main content

נגישות בחו"ל: היעדים בעולם שהכי מתאימים למטיילים בכיסאות גלגלים

תכנון נסיעה לחו"ל עלול להיות דבר לא פשוט ואף מסובך. בחירת יעד, מציאת מלון, תכנון מסלול ובחירת אטרקציות לביקור, וזה עוד לפני שהזכרנו את נושא האריזה והטיסה, שלעתים עלולה להיות קשה. אז אם הדבר מסובך ולא פשוט בכלליות, מה יגידו אנשים המרותקים לכיסא גלגלים, שמעוניינים לתכנן טיסה לחו"ל?

מאת: אתר "בעולם"

 

ישנם לא מעט יעדים בחו"ל שבהם מטיילים המרותקים לכיסא גלגלים יכולים לבקר, אך לצערנו, יש מעט מאוד מידע על הנושא ברשת, לפחות בשפה העברית. לכן, החלטנו לרכז את יעדי החופשה הנגישים ביותר למטיילים המרותקים לכיסא גלגלים – מאירופה, דרך תאילנד ואוסטרליה ועד לארה"ב ודיסנילנד

 

 

ברצלונה, ספרד

כשחושבים על ברצלונה, חושבים על מבנים עתיקים, שכונות גותיות וארכיטקטורה עם נגיעות של גאודי. אלא שעל אף אלו, בירת קטאלוניה היא אחת הערים הנגישות באירופה. לא פחות מ-80% מהרכבות התחתיות ו-100% מהאוטובוסים נגישים לאנשים בכיסאות גלגלים, נתון המאפשר התניידות פשוטה עבור תיירים עם מוגבלות ברחבי העיר.

אם זה לא מספיק, בברצלונה מכבדים עד מאוד אנשים בכיסאות גלגלים. כך למשל, באטרקציות המרכזיות בעיר, כמו הסגרדה לה פמיליה של גאודי, שבנייתה החלה עוד בשנת 1883 וטרם הסתיימה, לא מוכנים שמבקרים בכיסאות גלגלים ימתינו בתור, ואלו קופצים מיידית לראש התור עם הגעתם לאטרקציה.

 

בנוסף, השדרה הכי מפורסמת בברצלונה ואולי בספרד כולה – הראמבלס, המציעה אינספור חנויות ודוכנים, נגישה למדי, וניתן לצעוד לכל אורכה כדי ליהנות מהאווירה המדהימה של העיר, במיוחד בשעות הערב. גם השוק המפורסם לה בוקריה וחוף הים של העיר מאפשרים גישה נוחה לכיסאות גלגלים.

 

שדרות ראמבלס, ברצלונה
שד' ראמבלס, ברצלונה

 

 

אמסטרדם, הולנד

האם אי פעם תהיתם מדוע תושבי אמסטרדם מעדיפים רכיבה על אופניים מאשר נסיעה במכונית או בתחבורה ציבורית? הסיבה לכך נעוצה בעבודה שאמסטרדם נחשבת לאחת הערים השטוחות באירופה – והדבר הוביל לכך שהיא הפכה לחביבה במיוחד עבור חובבי אופניים, אך לא רק.

גם תיירים בכיסאות גלגלים מצאו באמסטרדם את אשר חיפשו. נוח להתנייד בעיר, הן ברחובותיה הקסומים והן באמצעות תחבורה ציבורית נגישה. חלק גדול מהמסעדות נגישות וכמובן גם חלק מהאטרקציות. גם הפארק המפורסם וונדלפארק מאפשר גישה נוחה למבקרים בכיסאות גלגלים.

תיירים רבים שמגיעים לעיר בוחרים לראותה דרך התעלות, כשלאחרונה הדבר מתאפשר גם לאנשים עם מוגבלות באמצעות חברה בשם Blue Boat, שהשיקה שייט המתאים במיוחד לאנשים המרותקים לכיסאות גלגלים.

 

וונדלפארק, אמסטרדם
וונדלפארק, אמסטרדם

 

לוטרקי, יוון

לאלו מכם שהרימו גבה, תנו לנו הזדמנות להסביר. נכון, יוון מלאה במדרגות תלולות, עליות וירידות ובמבנים ישנים ולא נגישים, מה שהוביל אנשים עם מוגבלות רבים ברחבי העולם לוותר על המדינה היפהפייה הנמצאת באגן הים התיכון. אלא שבשנים האחרונות יוון עברה מהפך, בתחומים רבים, גם בכל הקשור לנגישות.

בעקבות זאת, ניתן למצוא אתרים רבים ביוון המתאימים למטיילים בכיסא גלגלים, כשמעל כולם ניצב "ריזורט סירנס" (of Sirens Resort) בלוטרקי – המרוחקת כ-80 קילומטרים מאתונה. בריזורט היוקרתי ניתן למצוא דירות נופש נגישות לחלוטין, הכוללות מטבח נגיש, מקלחת נגישה, מיטות חשמליות ועוד.

הקרם-דלה-קרם של ריזורט זה הוא הרמפה המפורסמת של המקום, המאפשרת לתיירים בכיסא גלגלים גישה ישירה לחוף הים, שם הם יכולים ליהנות מהמים החמימים בעזרת מכשירים מיוחדים שעוזרים להם לצוף. אם זה לא מספיק, מציע הריזורט סיורים נגישים באזור, וכן מוניות נגישות ותחבורה נגישה.

דאבלין, אירלנד

דאבלין בת למעלה מ-1,000 שנים, ובדרך כלל, ערים "עתיקות" המלאות במבנים ישנים אינן נגישות. אלא שבמקרה של בירת אירלנד, המצב שונה לחלוטין. למעשה, היא נחשבת לאחת הערים הנגישות באירופה, לא פחות. העיר שטוחה ברובה, בדומה לאמסטרדם, נתון המקל את חייהם של אנשים עם מוגבלות המבקרים בה. כמו כן, ישנן אפשרויות לינה נגישות רבות, נגישות בתחבורה הציבורית, מדרכות המאפשרות גישה נוחה למקומות רבים בעיר ועוד.

סטרטפורד אפון אבון, אנגליה

סטרטפורד אפון אבון היא עיירת שוק קטנה, הנמצאת בדרום וורוויקשייר – 35 ק"מ דרומית מזרחית לברמינגהאם, העיר השנייה בגודלה באנגליה. תיירים רבים פוקדים את העיירה הלבבית, מכמה סיבות, כשמעל כולן ניצבת העובדה שמדובר על עיר הולדתו של המחזאי והמשורר ויליאם שייקספיר.

אלא שמלבד עובדה זו, לעיירה הקטנה הרבה מה להציע לתיירים בכלל, ולתיירים בכיסא גלגלים בפרט. היא נגישה למדי, במיוחד באזורים המרכזיים של העיר. בנוסף, הרוב המוחלט של האטרקציות בסטרטפורד אפון אבון נגישות ומתאימות גם למבקרים בכיסאות גלגלים – נתון מרשים, במיוחד בשל העובדה שרובן קיימות עוד מהמאה ה-15.

לונדון, אנגליה

על הנייר, בירת אנגליה לא נשמעת כמו העיר הנגישה ביותר בעולם. אלא שהיא יכולה להפתיע אתכם. התחבורה הציבורית בעיר נגישה ברובה וגם חלק גדול מהאטרקציות – לרבות ארמון בקינגהאם והמוזיאון הבריטי לאמנות. הרכבת התחתית של לונדון אמנם נגישה, אך לאנשים בכיסאות גלגלים יהיה קל יותר להשתמש באוטובוסים המרווחים של לונדון.

מנצ'סטר, אנגליה

אוהדי מנצ'סטר יונייטד וסיטי בוודאי מרוצים. העיר שמייצגת שתיים מקבוצות הכדורגל החזקות באנגליה נחשבת גם לנגישה למדי. הסיכוי שתמצאו חנות או מסעדה עם מדרגות בכניסה שואף לאפס, כשגם האולד טראפורד – האצטדיון המפורסם של מנצ'סטר יונייטד, נגיש ומאפשר גישה נוחה אנשים עם מוגבלות – הן למשחקים והן לצורך סיורים במקום. במרחק של כשעה ממנצ'סטר נמצא הפארק הלאומי פיק דיסטריקט, המציע מתקנים שונים וחדישים נגישים לכיסאות גלגלים.

וינה, אוסטריה

כמו ערים רבות באירופה, גם וינה מלאה בהיסטוריה. בווינה, בעבר מרכז האימפריה ההבסבורגית ולבה המוסיקלי של אירופה, הוסרו רוב אבני הריצוף ברחובות והוחלפו במדרכות נוחות יותר, המאפשרות גישה גם לאנשים בכיסאות גלגלים. כיום היא שטוחה וקומפקטית, כשהרוב המוחלט של החנויות, המסעדות ובתי הקפה נגישים לחלוטין, כמו גם רוב המוזיאונים בעיר (לרבות ארמון שנברון המפורסם).

 

מדרחוב במרכז  וינה
מדרחוב במרכז  וינה

 

לובליאנה, סלובניה

העיר הגדולה ביותר במדינה התגלתה על ידי תיירים רק בשנים האחרונות, והפכה לאהובה במיוחד על מטיילים רבים, הן בשל יופייה והן בשל המחירים הנוחים שהיא מציעה למבקרים בה. אלא שלובליאנה מתאימה גם עבור מטיילים בכיסאות גלגלים, שכן העיר שטוחה במיוחד, ומאפשרת גישה נוחה לחלקים רבים בה, ללא כל צורך בתחבורה פרטית או ציבורית.

בתחנות האוטובוס בעיר תוכלו למצוא סרטונים, הסברים בכתב ברייל ובאודיו, עבור אנשים עיוורים או חירשים. באטרקציה המרכזית של העיר – טירת לובליאנה שנבנתה אי שם במאה ה-16 – הסברים בכתב ברייל על המקום, שאליו מתאפשרת גישה נוחה ברכבל (ללא תשלום עבור אנשים עם מוגבלות והמלווים שלהם).

טנריף, ספרד

יש לא מעט יעדי בטן-גב ברחבי אירופה, אך לא כולם מאפשרים גישה נוחה במיוחד לכיסאות גלגלים, כמו האי הקסום טנריף, המציע מזג אוויר מושלם ברוב ימות השנה. בטנריף, מספר מלונות ודירות נופש נגישים, במרחקים שונים מחוף הים. ישנם מסלולי גישה נגישים רבים לחופים השונים כשגם הרחובות הקסומים של העיר מאפשרים גישה נוחה. בעיירה ארונה שבאי חוף ים שזכה במגוון פרסים על היותו נגיש ונוח במיוחד עבור אנשים עם מוגבלות.

סן דייגו, ארצות הברית

איך נשמע לכם 364 ימי שמש בשנה? אם זה נשמע לכם טוב, כדאי שתמשיכו לקרוא. בסן דייגו החמימה כל אחד יכול למצוא את מבוקשו. המסעדות מדהימות, האטרקציות מרהיבות וזה עוד לפני שהזכרנו את גן החיות הייחודי. העיר נחשבת לנוחה במיוחד עבור אנשים בכיסאות גלגלים, לרבות האזורים המתויירים בה. התחבורה הציבורית, כולל החשמלית הנהדרת של העיר, נגישה, כמו גם רובע גאסלאמפ ההיסטורי וכן פארק בלבואה – אחד הפארקים המפורסמים בקליפורניה, שבו נמצא גן החיות המפורסם של סן דייגו. בנוסף, אחד מחופי הים היפים שיש לעיר להציע נגיש לחלוטין.

דיסניוורלד (פלורידה) ודיסנילנד (קליפורניה), ארה"ב

הפארקים של דיסני מפורסמים בשל סיבות רבות, אחת מהן בשל היותם נגישים עד מאוד. בפארקים שנמצאים באנהיים ובאורלנדו, מתקנים נגישים, מסלולים נגישים ומגוון רחב של אפשרויות עבור מבקרים עם מוגבלות , לרבות אפשרויות לינה בחדרים נגישים במלונות שנמצאים בפארקים עצמם.

 

 

טזמניה

רוב התיירים שמחליטים לפקוד את יבשת אוסטרליה בוחרים בערים הגדולות; סידני, מלבורן, קנברה, פרת' ועוד. הם עושים זאת בצדק. מדובר על ערים מדהימות ביופיין, שבהן כל אחד ואחד יכול למצוא את מבוקשו. אלא שהן לא לבד. לאוסטרליה יש עוד הרבה מה להציע מלבד ערים גדולות, כמו למשל מדינת האי טסמניה, שהתפרסמה בעיקר הודות לטאז, השד הטסמני מסדרת הילדים לוניטונס.

טסמניה מרוחקת כ-240 ק"מ מיבשת אוסטרליה. עיר הבירה שלה, הוברט, נחשבת לאחת הערים העתיקות ביבשת ומציעה אינספור אטרקציות למבקריה. היא אמנם נחשבת להררית, אך התשתיות בה, לרבות המדרכות והכבישים, מתוחזקות כל כך טוב, שהן מאפשרות למטיילים בכיסאות גלגלים להתנייד ממקום למקום בנוחות.

למעשה, חלק גדול מהמסעדות, החנויות והאטרקציות בעיר נגישות לכיסאות גלגלים, כשבמקרים רבים, גם אם אין גישה בכניסה הראשית, ניתן למצוא שלט המצביע הצידה, לגישה נגישה פנימה. אחד החופים המפורסמים באוסטרליה – סלמנקה פלייס – מושך מבקרים רבים. כמו כן, ניתן למצוא מוזיאון מרשים (Mona), המחזיק את אחד האוספים הפרטיים הגדולים ביותר של אמנות מודרנית עתיקה.

בנוגע לתחבורה ציבורית, האוטובוסים בעיר ניגשים וניתן למצוא מגוון רחב של מוניות נגישות, וכמובן שפע של בתי מלון המאפשרים גישה נוחה לכיסאות גלגלים. אופציה נוספת היא שכירת ואן, שגם כן מתאים לאנשים עם מוגבלות בכיסאות גלגלים.

חשוב לזכור שחלק גדול מהטיסות הפנימיות אל טסמניה וממנה, נעשות במטוסים קטנים, שלעתים לא יתאימו לכיסא גלגלים. לכן, אם אתם מתניידים באמצעות כיסא גלגלים ומתכננים נסיעה לטסמניה, זכרו לציין זאת בעת הזמנת כרטיס הטיסה.

סידני, אוסטרליה

יש שיגידו שאחת הערים היפות שיש לאוסטרליה להציע, היא גם אחת הערים הנגישות ביותר בעולם. המעבורות בעיר נגישות, האוטובוסים, חלק גדול מהמוניות, וכן רוב האטרקציות ומסעדות רבות.

פלאיה דל כרמן, מקסיקו

פלאיה דל כרמן היא סוג של גן עדן עלי אדמות. היא ממוקמת כחצי שעה מקנקון ומשמשת כמוקד עלייה לרגל עבור תיירים רבים, כולל תיירים בכיסאות גלגלים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהחוף המהפנט בפלאיה דל כרמן נגיש לחלוטין. ניתן להגיע עם הכיסא ממש עד לחוף הים, ואף לצלול עם שנורקלים ועם אלמוגים בתכנית מיוחדת המותאמת לאנשים בכיסאות גלגלים.

אם זה לא מספיק, מסביב לפלאיה נמצאים מקדשים רבים והריסות של שבט המאיה – הנחשבים לנגישים במיוחד בעקבות העובדה כי הם שטוחים, ישרים וחלקים.

פטאיה, תאילנד

ב"עיר החטאים" של תאילנד ניתן למצוא מכל הבא ליד. כל אחד או אחת ימצא בה את מבוקשו, וכיום גם תיירים המרותקים לכיסא גלגלים, הודות ל- A-ONE Pattaya Beach Resort – ריזורט שעוצב במיוחד לתיירים עם כיסאות גלגלים. במקום מדרגות (לא תמצאו אפילו אחת כזו במלון), תוכלו למצוא אך ורק רמפות נגישות, וכמובן גישה ישירה לחוף הים ולמתקני הספא השונים שמציע המלון. כמו כן, המלון מציע תפריטים בכתב ברייל לעיוורים.

סינגפור

"המדינה הכי ידידותית למטיילים בכיסאות גלגלים בכל אסיה, ואולי בעולם כולו", נכתב בלא מעט מקומות ברשת אודות סינגפור, שבמשך יותר מ-20 שנה מנסה לשפר את התשתיות בה, על מנת שתתאים עוד יותר לאנשים עם מוגבלות. התוצאה: רוב המבנים בעיר נטולי מדרגות, ומאפשרים גישה נוחה לכיסאות גלגלים. התחבורה הציבורית במדינה עבור אנשים עם מוגבלות היא יוצאת מן הכלל, במיוחד הרכבות התחתיות והאוטובוסים. למעשה, במדריכי נגישות רבים לתיירים בכיסאות גלגלים, ממליצים לשאול "מה לא נגיש בסינגפור" ולא "מה נגיש", מכיוון שרוב המבנים, המסעדות והאטרקציות מספקים גישה נוחה למדי.

הכתבה התפרסמה באתר BAOLAM

 

למדור 'מידע לנוסע לחו"ל' באתר נגישות ישראל – לחצו כאן

רציפים לחדרי אירוח מעל הים באתר נופש

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן