Skip to main content

הקילומטר החמישי – העיר העתיקה על גלגלים

לפני כשנה וחצי נחנך בעיר העתיקה בירושלים פרויקט הנגשת סמטאות העיר העתיקה.

אחרי 10 שנות עבודה, בעלות של כ-20 מיליון ₪ ובשיתוף פעולה של 7 גורמים ממלכתיים הוכשרו לראשונה בהיסטוריה כ-4 ק"מ בסמטאות העיר הצרות והציוריות לטובת מעבר כסאות גלגלים, עגלות, ורכב חירום מיוחד.

ההכשרה נמשכה כעשור בגלל הקשיים הטבעיים 10 מיליון תיירים ותושבים מדי שנה הגודשים את הסמטאות אינם מאפשרים לפתוח מקטעי רחוב גדולים, מה גם שהסמטאות עצמן אינן אחידות, וכל מדרגה ומדרגה דורשת טיפול "אישי".

 

מטיילים עם כיסאות גלגלים בעיר העתיקה
מטיילים עם כיסאות גלגלים בעיר העתיקה. צילום: גורה ברגר

 


כעת, בחסות הקורונה ותוצאת הלוואי שלה – התרוקנות הסמטאות ממטיילים לכחודשיים – פעלה החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י) במהירות להכשרה של קילומטר נוסף – הקילומטר החמישי – רח' השלשלת – מפינת רח' דוד (השוק) ועד להר הבית. רחוב שבימים "רגילים" היתה הכשרתו אורכת כשנה לפחות.


לקראת סיומו של המקטע קיימה יד שרה בעיר העתיקה סיור מיוחד למורי דרך הלומדים להדריך קבוצות מונגשות, בהדרכתו של עמי מיטב, מאגף שיתוף ציבור של החברה לפיתוח ירושלים
.


"
במהלך העבודות תוך כדי השיח יוםיומי של שיתוף ציבור עם התושבים והסוחרים, שמענו בקשות לא מעטות להקל על זקנים ובעלי מוגבלויות. נעשו מאמצים גדולים בעניין כמו בניית רמפות בכניסות למתחמי מגורים, בניית מדרגות נוספות בכניסה לבתים, הוספת מעקה בטיחות למדרגות קצרות ועוד. רגישות לצרכי הסוחרים והתושבים הוכיחה את עצמה והקלה על מורכבות העבודה ברחוב מרכזי זה. הכשרת מורי דרך למטיילים בעלי צרכי נגישות היא צו השעה ומשמח שיד שרה נרתמה לכך" אומר עמי מיטב.

מטיילים עם כיסאות גלגלים בעיר העתיקה
הק"מ ה-5 – רחוב השלשלת לאחר ביצוע הנגשה. צילום: גורה ברגר


שר ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ:
"המשנה והתלמוד קבעו תקנות והלכות לתפעול שטחי ציבור בירושלים ביניהן כי היו 'מתקנין את הדרכים ואת הרחובות שחולחלו בימות הגשמים פרק למועד סמוך לעולי רגלים, כדי שיהו מתוקנין בשלשה רגלים אלו'. אנו ממשיכים לפעול לכך שירושלים תהיה מנוגשת ומתואמת לכלל התיירים, ברמה הגבוהה ביותר.״

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "העיר העתיקה בירושלים הפכה בשנים האחרונות לאחת מהערים העתיקות הנגישות בעולם כמתבקש. לנו הזכות להנגיש את העיר העתיקה וסמטאותיה לכל אחד וללא הבדל. בעקבות המורכבות שבפרויקט ובהתחשב בתוואי השטח הצלחנו להגיש כ5 ק"מ באופן מיטייבי. ירושלים מתחדשת ומחדשת לטובת כלל תושביה ומבקריה".


מנכ"ל יד שרה, מוישי כהן
: אני כמובן מברך על הפרוייקט. ההנגשה מאפשרת הגעה לכל מקום כמעט וברור שנעשתה עבודה מורכבת כדי להתאים את צרכי המטיילים בעלי המוגבלויות לנתונים של העיר העתיקה ובכלל זה הטופוגרפיה, האתרים הקדושים המטופלים ע"י גורמי הדת השונים או גורמים פרטיים, וכן באתרים היסטוריים מיוחדים כמו כנסיית הקבר,
מקטע המרצפות של הרחוב הרומי ברח' הנוצרים, ורחובות תלולים בהם זווית ההנגשה חדות מאוד כך שמתחייב להגיע לביקור עם מלווה שיעזור לתמוך את הכיסא. אנו פועלים לתוספת של שירותים מונגשים באזור שער יפו, התאמת שילוט לגובה העיניים של אדם היושב בכיסא גלגלים, השכרת קלנועיות ועוד. אני מקווה לפעול יחד עם כל השותפים כדי לסיים את הנדרש שיפור".

מטיילים עם כיסאות גלגלים בעיר העתיקה
הק"מ ה-5 – רחוב השלשלת לאחר ביצוע הנגשה. צילום: גורה ברגר


הנגשת העיר העתיקה הינו פרויקט חדשני ופורץ דרך המאפשר גם לאוכלוסייה עם מוגבלויות ליהנות מהעושר ההיסטורי והתרבותי של העיר.

לצד הרחובות והסמטאות שהונגשו ברובעים המוסלמי, הארמני והנוצרי הותקנו גם כ-2 ק"מ מצטברים של מאחזי יד לצד גרמי מדרגות, תוך שיתוף הסוחרים והתושבים במרחב, כך שלראשונה מזה שנים מתאפשר גם לתושבי הבתים שבתוך החומות להתנייד בסמטאות הצרות והתלולות תוך שיפור משמעותי של איכות החיים.

ההנגשה בוצעה במימון משרד ירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) יחד עם משרד התיירות, מחלקת הנגישות בעיריית ירושלים, המוסד לביטוח לאומי ורשות העתיקות, בביצוע החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י), בליווי יועצי נגישות ובמגבלות הטופוגרפיות המקומיות, ובעלות של למעלה מ-20 מיליון שקלים.

ההנגשה כוללת הסדרת דרכים; הכשרה ושיפוץ שירותים ציבוריים (כולל מונגשים); הצבת שלטי הכוונה לאתרים המרכזיים לצד שלטי הסבר ומפות מרחביות לאורך צירי התיירות העיקריים; שדרוג מערך הניקיון השוטף ואיסוף אשפה; החלפת חיפויי אבן; הדגשת ממצאים היסטוריים או ארכיאולוגים בעלי עניין לציבור; התקנת ארונות מסתור לשעוני מים ונקודת איסוף אשפה במרחב התיירותי בהתאם ל'שפת רחוב'; חידוש מתחמי עסקים, חזיתות ומתקנים לאורך הציר; והשלמת טיילות משער ציון לשער האשפות לאורך החומה הצפונית החיצונית.

ביקור מונגש בהר הבית
ביקור מונגש בהר הבית. צילום: גורה ברגר



לנווט בין הסמטאות באמצעות מפה מודפסת או אפליקציה

 

להשלמת המהלך הפיקה פמ"י גם מפת הכוונה מודפסת אותה ניתן לקבל ללא תשלום במרכז המידע לתייר בשער יפו, לצד אפליקציה ייעודית חינמית ב-9 שפות המאפשרת ניווט בזמן אמת בין הסמטאות והאתרים (מבוססת GPS בדומה לגוגל מפס).

לסרטון הדגמה של האפליקציה – לחצו כאן 

(שימו לב: כאשר תכנון הטיול באפליקציה מתבצע פיזית מחוץ לשטחי העיר העתיקה ברירת המחדל הינה התחלת הסיור בשער יפו).


להורדת האפליקציה במכשירי אנדרואיד – לחצו כאן  

להורדת האפליקציה במכשירי אייפון – לחצו כאן 

מאז הושקה האפליקציה באפריל 2019 הורידו אותה למעלה מ-37,300 משתמשים במגוון שפות, ולצד זה התחילו להתפתח עסקים ושירותים משלימים. היום ניתן לשכור קלאב קאר בשער יפו המסיע את המטיילים בדרכים המונגשות לאתרי התיירות שבתוך החומות, מורי דרך מקיימים סיורים מונגשים לפי דרישה, יד שרה מקיימת השתלמות מיוחדת להדרכת טיולים מונגשים ואפילו התקיימו כבר יוזמות של סיורים מונגשים עצמאיים.

ירושלים העתיקה וחומותיה הן אתר מורשת עולמי של אונסק"ו ולכן חלים עליה כללי שימור מיוחדים, שמטרתם להציג את העיר ומורשתה במיטבן למבקריה, תוך פיתוח ושדרוג לטובת תושביה ועובדיה, וגם המקום המתוייר ביותר במדינת ישראל עם כ-10 מיליון מבקרים מדי שנה עד שנת 2019.

רחוב השלשלת לאחר ביצוע הנגשה 
הק"מ ה-5 – רחוב השלשלת לאחר ביצוע הנגשה. צילום: גורה ברגר


שילוט לשירותי נכים בעיר העתיקה
שילוט לשירותי נכים בעיר העתיקה. צילום: גורה ברגר

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן