Skip to main content

מסלולים ואתרים ברחבי הארץ שהונגשו לכיסאות גלגלים

בדצמבר של שנה שעברה אושרו תקנות הנגישות לשירות במסגרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בארץ. כעת, חצי שנה לאחר פרסומן ברשומות הן נכנסו סוף סוף לתוקף, כאשר הביצוע בפועל יחול ויתבצע בהדרגה בין השנים 2014 ל-2018.

בעוד הנגשת שירותים ציבוריים היא ברורה מאליה, במקרה של מסלולי טיולים, הדבר פחות ברור, שכן כיצד ניתן להנגיש טיפוס להר, וכד'.

מבחינת מסלולי הטבע, נעשה בשנים האחרונות נעשו מאמצים והושקעו משאבים לפתוח מסלולים קצרים המיועדים לכיסאות גלגלים, כדי שכל אחד יוכל ליהנות מלפחות תצפית על אתרי הטבע שלנו. אך אין ספק כי המלאכה עדיין מרובה, בעיקר כאשר משווים בין מצב האתרים המונגשים בישראל לבין המצב בחו"ל במקומות רבים. בעולם, קיימות לא מעט מדינות מתויירות שמונגשות באופן מעורר השתאות כמו ברלין, סידני וכדומה, בהן מנהיגים מדיניות של עיר (נגישה) לכולם.

קק"ל עושה עבודה נהדרת ביערות ובפארקים שבאחריותה, זאת על פי הגישה הרווחת כיום בעולם של "תכנון לכל" שמטרתו היא ליצור סביבה שאינה מונעת כניסה ופעילות מאנשים עם אפיונים ויכולות שונות על ידי פיתוח אמצעי נגישות כחלק אינטגראלי ממרקם הסביבה. לכן מקומות היסטוריים וחשובים בארץ כמו מצדה וקיסריה, לצד אתרי הפיקניק ביערות קק"ל השונים, נגישים באופן מלא לכל המבקרים מהחניון עד למסלול, בעוד שמסלולים אתגריים או קשים יותר להנגשה מבלי לפגוע בטבע, כמו נחל אל על ובריכת המשושים, פתוחים חלקית לתצפית בלבד או בכלל לא.

אז איפה אפשר וכדאי לבקר בימים אלה? הנה סקירה קצרה מצפון לדרום שתאפשר ליהנות מנופי הארץ במסלולים קצרים וסלולים.

מים מים מים – גן השלושה (הסחנה)

גן השלושה (צילום: אודי שטיינוול מתוך אתר פיקיוויקי)
גן השלושה (צילום: אודי שטיינוול מתוך אתר פיקיוויקי)

את גן השלושה שנבחר לאחד מעשרים האתרים היפים ביותר בעולם, אין צורך להציג. עם טמפרטורת מים קבועה של 28 מעלות, מעיין בתחתית בריכה טבעית, מפלי מים יפהפיים, גשרוני אבן, מגלשות מים והרבה דשא וכיף, ואפילו אתר משוחזר של ימי "חומה ומגדל" ומוזיאון "עקבות בעמק" עם פריטי ארכיאולוגיה נדירים,

הוא מהווה מוקד משיכה טבעי בישראל היבשה בימי הקיץ והחורף כאחד (הרי המים חמימים תמיד).

בהתאם לכך, מונגש המקום עד כמה שניתן לעגלות ולכיסאות גלגלים כדי שכולם יוכלו ליהנות מטבילה קלה במימיו. רק באביב 2012 נחנך בגן שביל מרוצף חדש 'בין הגשרים', המוביל את המבקרים הרבים לאורך הנחל עד למפל הגדול ואף הסתיימו התקנות שבילי הנגשה חדשים לנכים המאפשרים ליהנות מהאתרים הנוספים בשטח הגן, כמו אתר חומה ומגדל, גן פעמוני ההתיישבות והעצים הגדלים בבוסתן עצי א"י.

ההוראות לטיול הן די פשוטות: מגיעים, חונים, נחים, משתכשכים ונהנים. עונה מומלצת: כל השנה. אורך וסוג המסלול: 2 ק"מ במסלול הלוך חזור. זמן המסלול: חצי שעה

כמו באירופה – נחל עין השופט

הגשר המונגש בעין השופט (צילום: מימי. מתוך אתר פיקיוויקי
הגשר המונגש בעין השופט (צילום: מימי. מתוך אתר פיקיוויקי)


ליד יקנעם, ולא רחוק מזיכרון יעקב, נמצא נחל עין השופט, נחל השופט הוא פנינת נוף נדירה בארצנו. בלב יערות הזורע, זורם לו פלג נאה כל ימות השנה. צדי הנחל עטורים בעצי גדות – ערבה מכסיפה ואולמוס שעיר. הפריחה באביב משגעת. וכשמסביב יש גם חניונים של קק"ל, מה עוד צריך? חונים בחניון חרובים הנמצא בין יקנעם לקיבוץ הזורע ויוצאים משם למסלול מעגלי קצר ומוצל שמותאם לעגלות ולכיסאות גלגלים, לצדי הנחל, שזורם כל השנה מקיבוץ עין השופט לנחל הקישון, עוברים דרך חורשה יפה עם עץ תאנה מרשים, מתגלגלים על גשרון עץ ציורי ומגיעים לשרידי טחנת קמח עתיקה ומערה, שם אפשר לקנח במי המעיין ואחרי כן לחזור אל החניון.

עונה מומלצת: כל השנה (מומלץ באביב בתקופת הפריחה). אורך וסוג המסלול: 2 ק"מ במסלול מעגלי. זמן המסלול: חצי שעה

פארק המסילה בירושלים

בדרום ירושלים, על תוואי מסילת הרכבת הישנה מיפו לירושלים, תוכלו למצוא את פארק המסילה החדש והייחודי שכמו במקרה של ההייליין בניו יורק, פסי רכבת עילית על גשר שהוסבו לפארק ארוך וצר, הוא מהווה שביל ירוק בלב העיר.

 

 תחילת המסלול הוא במתחם התחנה הישנה החדש של ירושלים, המזכיר מאוד את המתחם שביפו, שם ניתן לחנות בחניון פתוח עם סימון כחול לבן (תשלום לעירייה). משם מתחילים ללכת על תוואי המסילה לכיוון דרום כשבדרך עוברים ליד תחנת הכוח הראשונה של ירושלים ובין עצי הדולב. בהמשך, עוברים את הכביש ברחוב פייר קניג, שם יורדים עם המסילה עד לנחל רפאים המהווה חלק מפארק ירושלים שבו כדאי להשאיר רכב אחר או חברים שיבואו לקחת אתכם חזרה לתחילת המסלול.

אפשרות נוספת למי שרוצה להפוך את המסלול למעגלי וקצר יותר, ניתן לוותר על ההליכה הארוכה ולפנות בפייר קניג אל עמק רפאים ולחזור דרך שכונת המושבה הגרמנית עם בתי הקפה והקניות, אל מתחם התחנה. עונה מומלצת: סתיו ואביב. אורך וסוג המסלול: 6 ק"מ במסלול הלוך חזור. זמן המסלול: 3 שעות

פריחה מדברית – עמק החלמוניות ויער להב

באמצע המדבר, קצת לפני באר שבע, נמצא האי הירוק, יער להב, שבו ניתן ליהנות מפיקניק נעים, ובחודש נובמבר, מפריחת החלמוניות הצהובה בעמק הקרוב. חונים בחניון החלמוניות קצת אחרי הפנייה ללהבים שבדרום ויוצאים משם לסיור קצר בשדה החלמוניות הצהובות הפורחות בזמן התפר שבין הסתיו לחורף. לאחר סיור קצר חוזרים לאוטו וממשיכים ליער להב הקרוב. שם ביער, מלבד אזורי פיקניק ושבילים מוצלים המותאמים לעגלות נמצא מוזיאון ג'ו אלון לתרבות הבדואית, שם ילדים גדולים יותר יוכלו להתנסות ברכיבה על חמור וגמל. מרחק נסיעה קצר משם, ניתן גם לבקר בחרבת רימון שם נמצאים שרידי בית כנסת ישן שבו רצפה מקושטת מימי בית שני.

עונה מומלצת: סוף הסתיו. אורך וסוג המסלול: 2 ק"מ הלוך חזור. זמן המסלול: חצי שעה

נסיעה בין תופעות טבע – פארק תמנע

הפטריה בפארק תמנע (צילום: אילת לב-ארי שלי. מתוך אתר פיקיוויקי
הפטריה בפארק תמנע (צילום: אילת לב-ארי שלי. מתוך אתר פיקיוויקי)

שמורת הטבע פארק תמנע היא אחד מהמקומות הקסומים והמרשימים ביותר בארץ שמציגה את תוצריהן של כמה מהתופעות הגיאולוגיות המרשימות ביותר כמו עמודי שלמה, מכרות הנחושת והפטרייה. אל הפארק מגיעים בפנייה מכביש הערבה בדרך לאילת ומומלץ להקדיש לו יום שלם.

חשוב לציין שלא ניתן להגיע לכל האטרקציות בפארק עם עגלות אבל בתוך 60 הקילומטרים הרבועים שלו ניתן לנסוע ולהגיע בעזרת המסלולים המונגשים למקומות רבים.

מתחילים את הסיור במרכז המבקרים ומשם נוסעים לתצפית הפטרייה, סלע אבן החול האדומה שליד נמצא מחנה כורים קדום. משם ממשיכים ברכב לעמודי שלמה, שנמצאים סמוך לרחבת החניה ונקראים על שם המלך שבתקופתו עמלו על כריית הנחושת במקום. בדרך ניתן להתרשם בנסיעה מהאווירה המדברית והחול הצבעוני ולקינוח לסיים את הטיול במילוי בקבוקים בחול צבעוני ליד האגם המלאכותי של תמנע.

עונה מומלצת: סתיו ואביב. אורך וסוג המסלול: 15 ק"מ הלוך חזור עם הרכב. זמן המסלול: 3 שעות

 

תיהנו!!

הגשר בעין השופט (צילום: מימי. מתוך אתר פיקיוויקי)

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן