Skip to main content

פארק חברים – חלום שהפך למציאות

פארק חברים הינו גן שעשועים המשלב תפיסה של הנגשה פיזית יחד עם הנגשה חברתית, וזאת באמצעות הפעלה של תוכניות הסברה חינוכיות וחברתיות המכוונות ליצור שינוי בעמדות ולהבטיח שילוב חברתי.  מטרת הפארק היא לשמש מקום טבעי ונורמטיבי, המאפשר מפגש בלתי אמצעי ושילוב בין ילדים עם ובלי מוגבלויות.

רעיון השילוב החברתי הוא אחד מערכי הליבה של בניית איכות החיים של ילדים עם צרכים מיוחדים והוא מעוגן בזכות שלהם להיות חלק מהחברה ומהקהילה בה הם גדלים וחיים. ערכים של שילוב ושוויון מבטאים גישה חברתית נאורה. גישה זו מטילה על החברה אחריות למצוא דרכים שיאפשרו לילד עם המוגבלות השתלבות פעילה, ככל האפשר, בכל תחומי החיים, תוך התאמת הסביבה והשירותים החברתיים לצרכיו המיוחדים.

הפעילות בפארק מושתתת על מספר עקרונות בסיסיים:
טיפוח ערכים– הגן, על פעילויותיו, מעודד טיפוח ערכים הומניים, שינוי עמדות, הסרת סטיגמות, סובלנות וכבוד הדדי.
חיברות– יצירת מפגשים אקטיביים בלתי אמצעיים בין כל הילדים, יוצרים חברויות, אתגרים חברתיים  ומסגרות התייחסות חדשות.
ביטחון– מקום בו ילדים עם מוגבלויות יכולים להרגיש מוגנים, בטוחים בעצמם ובטוחים בסביבה.
מיומנויות– מקום איכותי, אסתטי ואתגרי למשחק משותף במרחב הפתוח, לפיתוח מיומנויות  אישיות וחברתיות. מקום לארח אחרים, ולחלום חלומות.

בפארק ריכוז מתקנים שונים לפעילות מוטורית (שיווי משקל, נדנדות, מגלשות ועוד), מתקני מוסיקה גדולים (קלידים שניתן לדרוך עליהם, כלי הקשה, זוג צלחות פרבוליות), מבוך- קיר בגובה כ-80 ס"מ שלאורכו משולבים משחקים שונים (נגיש לכיסאות גלגלים) ואמפיתיאטרון קטן – לפעילות קבוצתית.

תוכניות ההסברה לשינוי ולעיצוב עמדות כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים כוללות הפעלת מתנדבים העורכים הסברה במקום למשפחות וקבוצות המגיעות באופן ספונטני לפעילות פנאי בפארק.
בנוסף, במערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית מתקיימות סדנאות בבתי הספר ובפארק עצמו בנושאים הקשורים לפיתוח מודעות לשונות, היכרות עם מוגבלויות, הבהרת המושגים נגישות פיזית וחברתית. הסדנאות מונחות על ידי מנחים מקצועיים ו/או מתנדבים אשר הוכשרו לנושא.

לבסוף, ישנה ההסברה הקהילתית. במסגרתה נערכות פעילויות שונות לשם הרחבת מעגלי ההשפעה על כלל הקהילה בנושא עמדות כלפי אנשים עם צרכים מיוחדים (הפצת מידע על הרעיון באמצעי התקשורת, חלוקת עלוני מידע, אירועים קהילתיים ועוד).

צוות בית איזי שפירא המעורב בהקמת ובביצוע התוכנית הפיזית והתוכנית החברתית מפיץ את הרעיון ואת דגם העבודה בקרב רשויות מקומיות שונות ובקרב ארגונים רבים בישראל. הדבר נעשה בימי עיון, סיורים וביקורים, מתן ייעוץ והדרכה, והפצת חומר הסברה על הרעיון.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן