Skip to main content

חניה לנכים ונגישות בבית חולים איכילוב

"המרכז הרפואי תל-אביב" ("סוראסקי", "איכילוב") עבר סדרת שיפוצים והרחבות בשנים האחרונות. אנשים עם מוגבלויות שמגיעים לשם מתלוננים על מצוקת חניה לנכים ויש קשיי תנועה במבנים עצמם. ב- 2015 מדווחים על הסדר משפיל במיוחד למימוש הפטור מתשלום עבור חניה

 

להלן תקציר האירועים והבעיות.

 

*. בנושא החניה השיבו לנו שיש 4+9 מקומות ליד הכניסה הראשית ועוד 2 מקומות ליד הכניסה ל"דנה" (בי"ח לילדים). לפי המצב בשטח (כולל התנהגות נהגי רכב בטחון ואחרים) זה לא מספיק. חלק מחניות הנכים (למשל לפני הכניסה לאגף היולדות) הם לאורך מדרכה עם עמודים צפופים, בעייה למשתמשים במעלונים. בינואר 2012 מוגשת תביעה ייצוגית נגד בית החולים בנושא מצוקת החניה לנכים. בספטמבר 2012 מכריז מר אלי יהודאי על שביתת רעב במחאה על מצוקת החניה ב"איכילוב".

*. לפי סקירה ב"גלובס" מ- 21.1.2009 יש במתחם 40 חניות נכים (כנראה כולל חניות מסומנות לעובדים, זה לא מפורט שם). לפי הסקירה הזאת, אין חניות אחרות לציבור (אפילו בתשלום) במתחם בית החולים. יש חניונים בסביבה (למשל "מרכז ויצמן") שגובים סכומים גבוהים למדי, אך יש הנחות לחולי סרטן ודיאליזה (או לפי המלצת עו"ס).

*. לפי הסקירה ב"גלובס" מ- 21.1.2009 "איכילוב" הוא הבעייתי ביותר בנושא החנייה (באופן כללי) מבין בתי החולים שנסקרו.

*. אכיפת החניה היא באחריות העירייה.

*. יש ניסיון לעשות הבחנה בין סוגי תו נכה. לא לוקחים בחשבון שחלק מבעלי תו "משולש" אמנם לא משתמשים בכיסא גלגלים, אך קשה להם לא פחות (ולפעמים אף יותר) לנוע למרחקים ארוכים. ההבחנה הזאת לא חוקית לפי בג"ץ.

*. בבניה החדשה ישנם שטיחים על הרצפה שמקשים ביותר על משתמשים בכיסאות גלגלים.

*. המרחקים בין מקום למקום גדולים, אין מספיק כיסאות גלגלים להשאלה. אין מקומות ישיבה באמצע הדרך והציבור שמבקר ברובו מבוגר.
 
*. השירותים בקומת קרקע בניין המרפאות ליד המרפאה האורטופדית לא ממש נגישים.
 
*. כפתורי הפעלת הדלתות נמצאים בגובה רב.

באוגוסט 2008 מדווח על החמרה במצב, לכאורה:

*. חניות נכים קרובות הוסבו לחניות לעובדים. נשארו חניות נכים רחוקות מהכניסה ולא מספיקות.

*. נכים נאלצים לחנות ב"אין עצירה" והפקחים נמצאים במקום כדי לרשום דוחות…

אירועים בסדר כרונולוגי

 

בדצמבר 2008 קיבלנו תלונה שנאמר בה, בין השאר:

"בשלב הראשון של הכרותנו עם המוסד- בעלי עוד התנייד בכוחות עצמו …. נהגנו לחנות במרכז וייצמן… ברור שהקושי לעבור את המרחק הלך וגדל… בשלב הבא – זה נהיה בלתי אפשרי והוא התחיל לבוא לאיכילוב עם כסא גלגלים – אותו דחפנו ממרכז ויצמן לאיכילוב. זה אפשרי – אבל בהחלט לא קל לאנשים לא צעירים.

 לאחר מכן גילינו לשמחתנו את האפשרות לחנות בחניון הסגל שהוענקה לנכים עם כסא גלגלים – שהיא יכולה להיות מעשית רק במפלסים האי זוגיים- ולחלוטין אין שם מספיק מקום לרכב עם מעלון פרט – אולי – למקום או שניים בכניסה ממש. באחד הביקורים התברר שהשיפוע שאמור לאפשר גישה ממסלול הנסיעה למפלס המעלית- תלול מדי, ובעלי נשפך אל מסלול הנסיעה. למזלנו, המכונית שהגיעה, באה מהכוון הנגדי, כך שהוא גם לא נדרס, וגם יצא ממנה רופא חסון שעזר לי להרימו. פניתי לקשרי הציבור של המוסד והתרעתי… והמלצתי להתיעץ עם היעוץ המשפטי שלהם. רק אז התחילו להתיחס לנושא ברצינות- והפתרון היה שאסרו על הנכים את השימוש בחלק מהמפלסים… אין לי מושג מה קורה עכשיו – אנחנו נאלצנו כעבור עוד זמן, לוותר עליהם".

הסיפור לעיל ממחיש יפה את התלאות שעובר בעל תג נכה כאשר אין חניה מתאימה בבית חולים. עצוב ומקומם לגלות שאדם עם מגבלת ניידות נאלץ להשתמש בכיסא גלגלים רק בגלל מצוקת חניה לנכים.

ב- 8.4.2009 התפרסם תחקיר על הנושא ב"מקור ראשון". הוא חוזר על הטענה שיש 40 חניות נכים בלבד ולאחרים אין חניה בכלל במתחם בית החולים. החניונים בסביבה יקרים מאד או רחוקים. אין התייחסות לטענה בדבר הקצאת יותר מדי חניות לעובדים.

נושא התשלום עבור חניה נדון בתחקיר בתוכנית "סדר יום" ברשת ב', 21.9.2009. "איכילוב" יצא היקר והקשה ביותר עבור אזרחים שמגיעים עם רכב. הזכירו שאין חניה לאזרחים בתחום בית החולים אלא רק בחניונים בתשלום בחוץ. התירוץ העיקרי: בית החולים מצוי בסביבה של עסקים ומשרדים רבים ומצוקת החניה גדולה. אם תהיה בו חניה זולה, היא תנוצל לא רק על ידי מי שצריך להגיע לבית החולים… מידע דומה יצא מסדרת הכתבות של חדשות ערוץ 2 על בעיות החניה בארץ. בכתבה מיום 18.7.2011 עלתה טענה שהחניון האחרון שהיה בשטח בית החולים נמכר לגוף פרטי עם כל מיני הגבלות והתניות, אך הציבור הרחב נפגע ומשלם סכומים גדולים על הזכות לקבל טיפול או לבקר חולים.

באפריל 2010 מגיעה תלונה בנושא אחר – נגישות מיטות טיפולים במרפאות גניקולוגיות ואורולוגיות ב"איכילוב".

בנובמבר 2010 יש תלונה על היעדר כריזה (ללקויי ראייה) במעליות החדשות במגדל האשפוז ע"ש אריסון.

 

באוגוסט 2011 מופץ "חוזר מינהל הרפואה" בנושא הפעלת מגרשי חניה בבתי חולים ממשלתיים ועירוניים. כתוב שם, בין השאר:

"פטורים מתשלום…נכים (בעלי תעודת חניה לנכים או עם תו עגלת נכים).

זכאות לקבלת פטורים יפורסם במחלקה…"

 

בינואר 2012 מוגשת תביעה ייצוגית בנושא מצוקת החניה לנכים בבית החולים. באוגוסט 2014 מתפרסם הסכם פשרה, ממתינים לאישור הסופי.

 בסוף ספטמבר 2012 מתפרסם ב"ערוץ 7" מאבקו של אלי יהודאי נגד העירייה והנהלת בית החולים בנושא מצוקת החניה לנכים. הוא בעל תג נכה והנכד שלו נמצא בבית החולים באשפוז ממושך ובהיעדר חניה מתאימה הוא סופג דו"חות. בראיון בוידיאו הוא דיבר אפילו על שביתת רעב מול בית הנשיא. לפי הכתבה, בעירייה ביקשו לפרט את חניות הנכים בסביבת בית החולים איכילוב: בציר הכניסה הראשי משני צידי הרחוב קיימים מקומות שמורים לנכים; בתחום החניון התת קרקעי מתחת לקניון ויצמן; ברחובות הפנימיים; מחוץ למתחם בית החולים; בחניה מוסדרת  ללא תשלום. למיטב הבנתנו זה לא מספיק ולפחות חלק מהחניות רחוקות מדי מהכניסות לבית החולים. סיפורו של אלי יהודאי הופיע גם ב"מגפון" (אוקטובר 2012). בכתבה הזאת מתוארת התכתבות של ח"כ יעקב כ"ץ עם העירייה וגורמים אחרים.

 

בינואר 2013 מצאנו את הנוסח הבא באתר בית החולים: "נכים עם עגלה, רשאים להחנות את רכבם ללא תשלום בחניון ההנהלה, הממוקם במתחם ביה"ח. מודגש כי החניה בחניון ההנהלה מוגבלת למספר שעות ביום". ההבחנה בין סוגי התגים לא תואמת את החלטת בג"ץ בעתירה של "נגישות ישראל" בנושא.

 

במאי 2014 מתפרסמת עוד כתבה ב"גלובס", הפעם על היעדר מידע בולט בנושא הנחות / פטורים מתשלום עבור חניה.

 

באוקטובר 2015 מגיעה תלונה קשה על אופן מימוש הפטור מתשלום עבור חניה:

"…מה קרה? – צ', בת הדודה שלך, נפטרה, לוקחים את אמך ל"איכילוב" להיפרד…… החנינו את רכבנו בחנייה שמתחת לקניון ואצנו אל מגדל האשפוז. … מול מכונת התשלום, הצצה בתעריפים. האם נכה פטור מתשלום? האיש שלי, שמחזיק תו נכה, לוחץ על כפתור כדי לקבל מידע. "לך לאוטו, קח את תו הנכה שלך, לך לאגף ג' בבית החולים, שם תקבל מדבקה לפטור מתשלום", מורה הקול. האיש שלי, שמיעתו רגילה, אך מה היה עושה נכה שאינו שומע היטב ואין לפניו כל הנחייה כתובה? לבסוף, אחרי בלבולי כיוונים בלתי נלאים, הצלחנו להגיע לדלפק הנכון. שם החולה? – צ' ז"ל, נקבנו בשמה. שעת הפטירה? מחלקה בה נפטרה? – מובן שנאלצנו לענות. ומה אם זה היה אדם שאיבד הרגע את ההורה או הצאצא? באיזו זכות נכנסים לפרטיות האדם? האם אנו שקרנים? ואם לא די בכך, ביציאה: "למה אתה מתעכב?? (הוא מסתכל ורואה שהאיש שלי נעצר ביציאה) – אני נכה – תכניס כרטיס, תוציא, תקריא לי מספר". סיכום: 15 דקות, 850 מטר (האיש מדד), טרטור לנכים! שבהחלט נוגד את רוח חוק השוויון הקובע נגישות באופן מכובד ומכבד. ".

בנושאים לא פחות חשובים, הבדיקות הן מדגמיות. כאן החליטו לבדוק באופן פרטני ומדודק כל בעל תג נכה שמא הוא מנסה לרמות את המערכת, וזו השפלה לכל ציבור האנשים עם מוגבלויות!

 

באוגוסט 2022 נושא החניה ואופן מימוש הפטור עלה שוב ב"יהיה בסדר" בגלי צה"ל. לצורך תגובה העלו לשידור את המנכ"ל פרופ' רוני גמזו. הוא לא התווכח אלא הבטיח לעשות מאמץ במישור הטכנולוגי כדי לזהות אוטומטית רכבים עם תג נכה ולהצליב את המידע עם המחלקות. הצלבת המידע נחוצה, לדבריו, כדי לוודא שהחונים אכן באו לקבל טיפול ולא לעשות קניות בקניון ויצמן. המראיינים לא שאלו / העירו:

*. פרופ' גמזו מנהל את בית החולים לסירוגין מ- 2008 והתלונות הגיעו אליו כבר אז. המצב לא חדש, רק מחמיר עם השנים.

 

*. הפתרון המוצע לא יעזור למקיימי מצוות "ביקור חולים".

 

*. לפי חוק חניה לנכים יש פטור מתשלום עבור חניה גם בקניון.

 

*. כפי שפרופ' גמזו ציין בעצמו, הטכנולוגיה של קריאת מספרי הרכב והצלבתם עם קובץ תגי הנכה קיימת ברוב בתי החולים האחרים כבר כמה שנים.


בינואר 2016 הגיעה תלונה על נגישות המחלקה הפסיכיאטרית בזמן שיפוץ המבנה. בתלונה נכתב:

"הכניסה היא במעלה 7 מדרגות תלולות, שביל הגישה נחסם על ידי ברזנט של קבלן שיפוצים לפני כשבועיים והשיפוצים צפויים להימשך מספר חודשים. התלוננתי בפני ….. שאמרו לי שאין בידיהם לעשות דבר לפתרון הבעיה."

פנינו להנהלת בית החולים וקיבלנו מיד תשובה שהנושא טופל. בכל זאת, לאור אירועים דומים במקומות אחרים, צריך להטמיע את הדרישה לשמירה על נגישות בקרב מי שמתכנן ומבצע שיפוצים (שבהם ממשיכים להפעיל את המבנה).

 

באפריל 2018 מגיעה תלונה על היעדר מיטת טיפולים נגישה במרפאה הגניקולוגית. אנחנו מבררים את הנושא.


אנחנו מצפים שבי"ח משופץ ומודרני במרכז עיר גדולה יעמוד בכל הסטנדרטים. אחת הבעיות היא ניגוד אינטרסים – חניה לנכים לא מייצרת רווח. בית החולים והרשויות רוצים לדחוס כמה שיותר מיטות ומרפאות לשטח נתון ואיכות חיי הלקוחות והשכנים היא עניין משני…


הערות ומידע כללי

 חניה לנכים ללא תשלום

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן