Skip to main content

חניות נכים במטה מרחב חוף של המשטרה

ב- 2007 נחנך המבנה המודרני של מפקדת המשטרה בחיפה. ב- 2009 הגיעו תלונות על חניות הנכים: הן היו לא תקניות, לא מספיקות וממוקמות רחוק מהכניסה הנגישה. באחת התלונות נכתב:

"בבנין חדש של משטרת ישראל בעיר התחתית של חיפה, לא הוקצו מספר החניות לנכים כנדרש בחוק …. כאשר ובכל זאת נמצא מקום חניה לנכה, עקב צמידות החניות לא ניתן לפתוח מעלון. וכאשר סוף סוף ניתן לפתוח את המעלון ורוצים לצאת מהחניה ולהכנס לבנין המשטרה צריך לחכות עד שרכב ייצא מהחניון כדי שהוא יפעיל את הגלאי של השער, ועכשיו יצאנו מהחניה אל מחוץ לבנין ועל הנכה לגלגל עצמו לדעת בשפוע ארוך כגלות וללא תמיכה של מעקה לפחות שיוכל להעזר בו. ועכשיו כאשר רוצים לחזור אל החניה כמובן שהשער סגור ומחכים לרכב שייצא, וכל זאת מרחק גלגול הכיסא של לפחות 60 מטר לכל כיוון. ומה עם חורף גשום וקר ומה עם ימי קיץ לוהטים?".

בתלונה אחרת מסופר:

"…אכן יש שביל גישה לנכים על כסא גלגלים, אך הרעיון כנראה נילקח מהעיר חלם. ע"מ להשתמש בשביל שיועד לכסא גלגלים, עליך לעצור את הרכב על הכביש הראשי, בכך לחסום נתיב נסיעה סואן במיוחד. אם כבר עצרת וחסמת את הנתיב, יצאת מהרכב עם כסא הגלגלים, מה ייעשה כעת עם הרכב??? הרכב צריך לנסוע לבדו לחנייה של מטה מרחב חוף…".

 

בסיור שהכותב ערך במגרש החניה ביולי 2009 התברר המצב הבא:

  • נותרו רק 2 חניות נכים מתוך אלו שהופיעו בתמונה באתר המשטרה (הקישור נעלם בהמשך). חלק מהשטח בפינה הרחוקה מהמבנה הוסב לחדר גריסה טרומי. התמרון סביב החניות לא נוח כשהמגרש מלא.
  • כשנכנסים עם רכב למגרש (מתחת לגשר להולכי רגל שמחבר בין המבנים) צריך להסביר לשומר את מטרת הביקור.
  • יש מחסום יציאה כפול שמופעל אוטומטית כאשר רכב מתקרב אליו מתוך המגרש. בדרך הזאת אפשר לצאת לרחוב ולהגיע לשיפוע הארוך. החזרה לרכב בעייתית יותר כי המחסום  לא מאוייש.
  • ליד מחסום היציאה וחניות הנכים יש שלט עם מספר טלפון להתקשרות עבור נכים. אנחנו מתנגדים לתלות כזאת בסיוע עבור נכים שיכולים להתנועע באופן עצמאי (בהינתן נגישות סבירה, כמובן). גם לא תמיד יש לאדם טלפון נייד תקין (או שמגבלת דיבור/שמיעה תמנע תקשורת עם איש האבטחה).
  • יש מעבר קצר מהחניה לכניסה למבנה, אך הוא כולל 3 מדרגות.
  • יש חניון תת-קרקעי שמיועד לבעלי אישורים בלבד. צריך לבדוק אם הוא מתאים לנכים (גישה למעליות וכו') ואולי לסמן שם חניות בהתאם.
  • עובד במקום דיווח על נהגים נכים שהגיעו והגיבו בכעס גדול למצב החניה והנגישות שם.

צריך להבהיר שבמבנה הזה מתבצעת קבלת קהל, אזרחים מגיעים כדי לדווח על תאונות ואירועים אחרים. פנינו למפקד משטרת חיפה ולגורמים אחרים.

ב- 4.8.2009 הכותב התראיין בכניסה לתחנה לערוץ 1 (בשיתוף הערוץ המקומי של הכבלים והלוויין) לעיתונאית טניה קורח. הבעיה הוצגה ברוח הדברים לעיל, יחד עם סוגיית דחיית מתנדבים עם מוגבלויות מהמשמר האזרחי. לזירה הופיעו (כנראה במקרה) שני קצינים (אחד מהם מהנדס) שהבטיחו להסדיר כניסה נגישה יותר תוך מספר חודשים. הם טענו שכבש (שיפוע) שיגשר על 3 מדרגות בין החניה לכניסה הוא בלתי אפשרי או לא בטוח.

בכתבה ובתגובות יש מספר טעויות, להלן ההבהרות מכלי ראשון:

  • ד"ר שלו לא הופיע מטעם "נגישות ישראל".
  • המתנדב שמוזכר בכתבה מסר את הטפסים אישית למשמר האזרחי כמה ימים לפני הראיון.
  • המתנדב לא הגיע לתחנה כדי להתייצב אצל הרופא המשטרתי.

 בספטמבר 2009 הגיעה התשובה הבאה מ"פניות הציבור" של המטה הצפוני:

אנחנו מעדיפים שבמבנה ציבורי נגיש, אדם עם מגבלה שמסוגל להתנייד באופן עצמאי (עם כיסא גלגלים, קביים וכו') לא יזדקק לעזרה ולאישור כניסה של שוטרים ומאבטחים. במיוחד במקום כזה הליווי נראה כמו שמירה על עציר / חשוד וזו עלולה להיות פגיעה נוספת בכבודו של האזרח.

 

באוגוסט 2011 מתנדבת שלנו דיווחה על מימוש ההבטחה בסעיף הרביעי של המכתב לעיל. סומנו חניות נכים חדשות בצמוד לכניסה מיוחדת לנכים (אם כי יש צורך בתיאום טלפוני). תודה למתנדבת שסיפקה תמונות ברורות של הסידור החדש ותודה לרפ"ק ערן שקד, דובר מחוז חוף, שסיפק למתנדבת שלנו את המידע והאישורים.

חניות נכים חדשות במטה מרחב חוף של המשטרה

 

כניסה מיוחדת במטה מרחב חוף של המשטרה

 


 

מידע כללי וקישורים

 

 

"בין יתר הנושאים שבהם טיפלה היחידה בראשותו של תנ"צ עמאר ושהפכו לחלק בלתי נפרד מתהליך הבינוי היו גם הנושאים הבאים: … נגישות לנכים – שיפור מבנים כך שיהיו נגישים עבור אנשים עם מוגבלויות והקפדה על הכללת אמצעי נגישות בכל המבנים החדשים…".

  • המשרד לבטחון פנים הוציא ב- 2005 "קובץ הנחיות וסטנדרטים" לבינוי. בין השאר נקבע שם שכל מבנה חדש יעמוד בהגדרות הנגישות של "בניין ציבורי ב'", כולל חניה לנכים. ייתכן צורך בעדכון ההנחיות לפי פרק הנגישות בחוק השוויון (והתקנות).
  • בדף ה"בינוי"  (הקישור נעלם) באתר משטרת ישראל אפשר היה לראות תצלום אווירי של הקומפלקס החדש, כולל חניות נכים (צבועות בתכלת). החניות האלה נמצאות בפינות הרחוקות ביותר מהמבנה הראשי (בניגוד לחוק התכנון והבנייה, שמחייב סימון חניות נכים קרוב ככל האפשר לכניסה נגישה).
  • ראיון במהדורה המקומית של ערוץ 1, הכבלים והלוויין. הקטע הוצב לתקופה מוגבלת ונמחק.
  • "תחנות המשטרה יונגשו לבעלי מוגבלויות" ("וואלה", דצמבר 2019). הדברים נאמרו בכנס הארצי השלישי לנגישות במשטרת ישראל.

מטה מרחב חוף של המשטרה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן