Skip to main content

בית ספר אורט שפירא בכפר סבא

באפריל 2011 הגיעה פניה מהורים לגבי הנגשת בית ספר "אורט שפירא" עבור נער בן 16 שמעוניין ללמוד במגמת "הנדסת תוכנה".

גורם במערכת החינוך, ניסה להניא את הילד מללמוד בבית ספר זה, למרות שאין זה מתפקידו, אך הילד היה נחוש ללמוד ברמה גבוהה מאד. בית הספר הציע בתחילה להוריד כיתת לימוד לקומה הראשונה אך בהמשך נאמר למשפחה כי עלות הורדת כיתה היא גבוהה ביותר. בעקבות פניות שלנו ופעילות נמרצת של ההורים, ההנגשה מובטחת לקראת שנת הלימודים תשע"ב.

 

 

התלמיד המוכשר, שעלה לכיתה י', רצה ללמוד במגמת הנדסת תוכנה (מחשבים) בבית ספר רגיל (לא מיוחד למרות מגבלת ניידות קשה). המקצוע הזה עשוי גם להבטיח את עתידו המקצועי יותר מלימודים עיוניים כלליים. התשובות הראשונות היו לוטות בערפל. ההורים נדרשו להתחיל במסע פרטי על מנת להנגיש את בית הספר. הנהלת אורט לא נערכה מראש ובכלל, ורק בזכות פתרון של "הרגע האחרון" של העיריה להשאיל זחליל, התאפשרה תחילת הלימודים בצורה תקינה. מתקן הזחליל מוגדר ע"י נציבות השוויון כפתרון לא ראוי.

 

ההורים נלחמו כאריות ופנו לכל גורם רלוונטי, כולל ראש העיר, ראשי אגפי החינוך, הרווחה וההנדסה בעירייה, הנהלת רשת "אורט", עמותות ועוד. כל הכבוד להם, אך חבל שנחישות כזאת מסתמנת כתנאי להצלחת הנגשה פרטנית לתלמיד (שמאז בג"ץ בוצר היא זכות ולא חסד). גם יו"ר "נגישות ישראל" פנה לעירייה.

 

בתחילת אוגוסט 2011 קיבלנו מהורי התלמיד את ההודעה:

"

התבשרתי בשיחה טלפונית ממנהלת בית הספר …. כי תותקן מעלית ולא פתרון של זחליל – שהוא לא בטיחותי".

 

בסוף אוגוסט 2011, ממש לקראת פתיחת שנת הלימודים, התבשרנו:

"

בית הספר עתיד להתקין שתי מעליות אחת בכל בניין בבית ספר אורט שפירא בכפר סבא. כאן באה לסיומה הפרשה העגומה ותחלופת המכתבים. וב"ה נגמר לטובה
".

 

נכון לספטמבר 2011, הפתרון הזמני הוא עליה לכיתה בעזרת הזחליל, עד שתותקן המעלית לקראת חודש אוקטובר.

 

אנחנו מברכים את התלמיד בהצלחה רבה ומודים לכל מי שתרם להשגת האישורים להנגשת בית הספר

.

עדכון (אמצע ספטמבר 2011):

אנחנו מקבלים הודעה שטרם התחילו העבודות להקמת המעלית וקיים חשש שלא יעמדו בלוח הזמנים. השימוש ב"זחליל" מאד לא נוח וגורם נזק לתלמיד ולכיסא הגלגלים. בתוקף הנסיבות התלמיד לא יכול להשתמש בכיסא הממונע והוא נאלץ להישאר בכיתה בהפסקות. נשלח מכתב לכל הנוגעים בדבר ואנחנו ממתינים לתשובה.
 

עדכון (נובמבר 2011):

מסתבר שהקמת המעלית נדחתה מסיבות לא ברורות. מציעים לתלמיד פתרונות שהם לא קבילים ולא מכובדים כגון לימוד בנפרד מהכיתה ושימוש ממושך (לא זמני) ב"זחליל". אנחנו פועלים לעמידה בהבטחות של הנוגעים בדבר.
 

עדכון (ינואר 2014):

מתפרסם דו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי ב- 2013. יש פרק נרחב על הנגשה פרטנית לתלמידים ובו איזכור של המקרה הזה (לפי הפרטים, כי אין שמות פרט ל"אורט" ו"כפר-סבא").
 

 

קישורים

 

 

 

תביעות משפטיות וצווי נגישות סביב הנגשה פרטנית

 

 

 

 

 

      מאמרים נוספים בנושא

      הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
      תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן