Skip to main content

הכותל המערבי והמנהרות

יש בעיה בהגעת נכים וקשישים לכותל וחסר מידע מפורט באתר האינטרנט של הכותל.  במובנים מסוימים המצב השתנה לרעה, כי פעם התאפשר לנכים להגיע עם רכב עד הרחבה העליונה ואילו כיום זה לא ניתן.

מאי 2007 הגיעה התשובה הבאה:

לכל רכב פרטי עם תו נכה (של כיסא גלגלים ולא של משולש),   נותנים להיכנס לרחבת הכותל. אין צורך בתיאום מראש וזאת רק בתנאי שיש מקום ברחבה. המלצתי לאנשים, לא להגיע בימי ב' , ה' ובערבי חגים. בימים אלה הרחבה בדרך כלל מלאה ואז גם לרכב נכה לא ייתנו להיכנס (כשאין מקום – אין מקום)! לאוטובוסים של נכים, אני פונה בפקס למנהל הכותל ובדרך כלל מקבלת אישור להגיע עם האוטובוס עד ל… שער הכניסה לכותל ".

התשובה הזאת לא מספקת אותנו ונמשיך לפעול לסידורים טובים יותר. עמותת "נגישות ישראל" מתנגדת להבחנה בין תג "משולש" לתג "כיסא גלגלים" .

לפי תלונה אחרת המצב קשה עוד יותר כאשר יש טקס ברחבת הכותל. המשטרה חוסמת את כל הכבישים בסביבה ומאפשרת רק מעבר של אוטובוסים ציבוריים. לפי התלונה, אפילו מיניבוסים נגישים (למשל של "יד שרה", "עזר מציון") לא מורשים להיכנס לצורך הורדת והעלאת נוסעים עם מוגבלויות. האוטובוסים הציבוריים אינם נגישים. כך יוצא שטקסים שמתקיימים בכותל חסומים בפני מבקרים עם מוגבלויות (אלא אם יגיעו בכיסא-גלגלים בסיוע מלווה בתנאי שטח קשים) . אגב, המצב הזה אופייני לאירועים רבים בשנים האחרונות. אנשים עם מוגבלויות וקשישים הם הקורבן העיקרי של סידורי הבטחון הקפדניים.

באוגוסט 2009 התקיים טיול של "קהילה נגישה שלומי" לירושלים. הביקור בכותל היה חוויה לא נעימה בכל הנוגע לנגישות ובטיחות. לטיול הצטרפה מנהלת "נגישות ישראל צפון" והיא מדווחת:

  • חוסר אפשרות להיכנס עם האוטובוס המותאם  קרוב לרחבה. השוטרת סרבה לאפשר לאוטובוס להיכנס למרות שראתה משתמשים בכיסאות גלגלים ולמרות שהיה מקום חניה. התוצאה: מעבר רגלי בתנועה סואנת, רובו על הכביש ואח"כ על מדרכה משופעת וחלקה במיוחד. נהג האוטובוס נאלץ לחסום את התנועה לדקות ארוכות כדי להוריד ולהעלות את המשתמשים בכיסאות גלגלים.ברחבת הכותל:
  • משטח חלק מאוד;
  • תעלות ניקוז עם רווחים מסוכנים לכיסאות גלגלים וקביים;
  • פיזור מסוכן (במיוחד ללקויי ראייה) ואקראי של כיסאות פלסטיק ודלפקי תפילה בכל שטח התפילה של הנשים.

בסוף אוגוסט 2009 התפרסמה ההחלטה לסגור את העיר העתיקה לרכב פרטי . כתבנו לגורמים המתאימים בדרישה להתיר כניסה לכלי-רכב עם תג נכה. המצב בא לידי ביטוי בהתנהגות שוטר, לפי מתלוננת אצל " זהבי עצבני " (30.9.2009, סמוך ליום כיפור): " החוויה הסתכמה בתגובה נוראה של שוטר: " אין לך רגליים? אל תבואי לכותל! "... 

". לפי חלק מתגובות הגולשים, יש מה לעשות בהסברה כלפי הציבור הרחב, שהשוטרים הם חלק ממנו…

בתחילת אוקטובר 2009 יצאה הודעה לעיתונות מטעם הקרן לפיתוח שירותים לנכים של המוסד לביטוח לאומי, לפיה מתניעים מיזם להנגשת העיר העתיקה : " הקרן לפיתוח שירותים לנכים של המוסד לביטוח לאומי אישרה תקציב למיזם מיוחד שמטרתו לאפשר גישה נוחה לאתרים המרכזיים בעיר העתיקה בירושלים, עבור אנשים עם מוגבלויות… נבדקת אפשרות לרכישת רכב מותאם למוגבלי תנועה לצורך הפעלת שירותי הסעות ". לא מצאנו איזכור מפורש של הכותל והגישה אליו.

ביוני 2010 התקיים ברחבת הכותל טקס השבעה של אחת היחידות הקרביות בצה"ל. באופן טבעי רוצים להגיע לטקס כל בני משפחות החיילים, כולל סבים וסבתות קשישים וקרובים מוגבלי הליכה. חלקם לא נוהגים בעצמם ואין למי שמסיע אותם תג נכה. הפתרון היה לחנות רחוק מאד ולתת פרנסה לנהגי מוניות. גם התנאים במקום היו קשים עבור מי שמתקשה לעמוד על הרגלים שעות ארוכות. כיוון שבני משפחות החיילים לא צריכים להוכיח את עצמם במסעות כומתה ותרגילי "הישרדות", צריך להכיל על טקסים כאלה את החוקים והנהלים שבתוקף לאירועים (כולל חניה וגישה לנכים, שירותי נכים ועוד).

קטע משפיל במיוחד הוא היחס לנשים מבוגרות שמתקשות לעמוד זמן ארוך, אך מעוניינות לצפות בטקס בר-המצווה של הנכד בכותל. הן נאלצות לעמוד על כיסא פלסטיק רעוע מאחורי גדר, אחרת לא יראו דבר.

השפלת נשים מבוגרות בכותל המערבי

בספטמבר 2010 התפרסמה כתבה נזעמת על נושא הנגישות לכותל באתר " ערוץ 7 ". הדובר העיקרי שם הוא מר חיים מילר מ" התנועה למען ירושלים ותושביה ". נשמעת שם הטענה שההסדרים החדשים הקטינו את מספר טקסי הבר-מצווה בכותל (כי בני משפחה מתקשים להגיע). הנהנים מהחסימה הם תושבי השכונה הסמוכה שהתקשו (לטענתם) להגיע ולצאת מביתם בעיקר בחגים. על מניע חזק לא פחות למחאה של מר מילר אפשר לקרוא ב" חדרי חרדים " (פברואר 2010): איסור כניסת רכב חל גם על אדמו"רים ואח"מים, "… יהיו 'שאטלים' מיוחדים שבהם יוסעו רבנים, ולהבדיל נכים ומוגבלים , עד לרחבת הכותל, בעוד שרכביהם יישארו בחוץ "…

באוקטובר 2010 התפרסמה כתבה ב"המבשר" על תלאותיו של פעיל זכויות הנכים מר אבנר עורקבי בניסיון להגיע לכותל בסוכות. אחרי שכבר אושרה לו כניסה לרחבת הכותל עם כיסא הגלגלים, הוא נדרש לפנות את המקום תוך 10 דקות (כולל זמן יציאה וכניסה לרכב המיוחד)… החלק המדאיג בסיפור הוא התנערותו של מנכ"ל העירייה מאחריות למקום:

"… הרחבה מנוהלת ע"י המרכז למקומות הקדושים והקרן למורשת הכותל, גוף השייך למשרד רה"מ… אני מציע שתיפגשו עם מנהל הקרן או עם רב הכותל בכדי להסדיר את הנושא " . וכך העירייה מצרפת עוד אתר (או עסק) שאיננו חייב ברישיון עסק ולכן העירייה לא יכולה (לכאורה) לאכוף עליו את החוקים. המצב הזה לא מקובל עלינו.

ב- 26.10.2010 התקיים דיון בועדת הכנסת לפניות הציבור תחת הכותרת " נגישות נכים למקומות הקדושים ולקברי צדיקים ". לדיון מוזמנים גופים רבים ושונים, אך עיריית ירושלים לא מופיעה  ברשימה. מ הפרוטוקול  אפשר להבין את הקושי להגיע ולהתנייד שם. יש שעות שבהן ניתן להתקרב עם רכב, אך יש מעט מאד מקומות חנייה וקשה לדעת אם באותו יום יאפשרו מעבר.

בנובמבר 2010 מתפרסמת תוכנית להשקעת 85 מיליון ש"ח בשיפוץ רחבת הכותל והסביבה. בהודעת דובר משרד רה"מ  נכתב: "… הנגשת הרחבה והאתרים לבעלי מוגבלויות …".

לקראת פסח תשע"א התפרסם ב" ערוץ 7 " ש" הקרן למורשת הכותל המערבי תעמיד בשנה זו קלנועית  ליד תחנות האוטובוס כדי להקל על קשישים ומוגבלים בהגעתם אל הכותל המערבי ". כמו-כן מזכירים שהעיר העתיקה נסגרת לתנועת כלי רכב פרטיים בחול המועד. יש מספר סוגיות לבדיקה וטיפול ברעיון הזה:*. סביר להניח שזו לא קלנועית עם היתר "צומת" לשבת (החרדים מתנגדים) ולכן תשמש רק בימי חול .*. הקלנועית לא תפתור בעיה של בעלי תג נכה שמגיעים עם הרכב  שלהם.*. לא כל אדם עם מגבלת ניידות יכול להשתמש בקלנועית.*. לא הסבירו אם הקלנועית תשמש את הזקוקים לה בזמן טקסים ממלכתיים (כולל טקסי השבעה  של חיילים).*. צריך לקוות לתחזוקה  טובה, אחרת הקלנועית תושבת תוך זמן קצר (כמו המעלונים של מנהרות הכותל).*. אם השירות יצליח, יהיה צורך בקלנועיות נוספות.

במאי 2011 נושא החנייה לנכים ליד הכותל עולה לדיון בוועדה לפניות הציבור של הכנסת ביוזמת ארגון "א.ה.ב.ה". בפרוטוקול  אפשר לראות דברים מרגיזים כמו הגבלת שהייה לחצי שעה, כוונה לחייב תיאום מראש, הגבלת כניסה בזמן אירועים, אי-הכרה אוטומטית בתג נכה (גם כאשר הנכה ברכב) ועוד.

ב- 4.1.2012 התראיין רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', בתוכנית "הכל צפוי" ברשת א'. הוא טוען שהכותל נגיש בכל שעות היממה לפי "תעודת מוגבלות" לרחבת הכותל. לטענתו יש אפילו עדיפות לבעלי מוגבלויות שמגיעים ב"אמבולנסים". הוא הזכיר גם את הנגשת המנהרות כמעט לכל אורכן גם לבעלי מוגבלויות חושיות. יש קושי בגלל החשש לפגיעה בארכיאולוגיה. יש שירותים נגישים (יש מחסור כללי בשירותים)… הרב ממליץ להתקשר לטלפון 026273111  כדי לברר את סידורי הנגישות. בהתייחס לתלונות המתוארות לעיל, קיים חשש שהרב הציג תמונה קצת אידילית בקטע של הנגישות…

לקראת פורים תשע"ג התפרסם ב"ידיעות ירושלים" שיש עיכוב משמעותי בהקמת המעלית בין הרובע היהודי לכותל. לפי הכתבה יש לכך תירוצים שונים, אך התוצאה עלולה להיות שהתורם המכובד יכעס ויבטל את תמיכתו בפרויקט.

באמצע 2013 מגיעה תלונה של פעיל נגישות על הקושי להיכנס לעיר העתיקה ולכותל (למקומות שפעם אפשר היה להגיע אליהם עם רכב). העלינו שוב את הנושא בפני האנשים המתאימים בעירייה והם הוסיפו נימוק יצירתי למצב: ציר הכניסה משער יפו אל הכותל הוגדר "נתיב תחבורה ציבורית" ולכן מתירים נסיעת בעלי תג "כיסא גלגלים" בלבד לפי החוק המתאים. בניגוד למקובל בנתיבי תחבורה ציבורית אחרים, הנהגים נבדקים אחד-אחד מול מאגר המידע של בעלי תג נכה (שהעירייה מקבלת ממשרד התחבורה). התוצאה: בעלי תג משולש לא יכולים להגיע באופן עצמאי לכותל.

בין ראש השנה ליום כיפור תשע"ד יצאה הוראה מפורשת של רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ' לא להכניס כלבי נחייה עד הכותל  ורחבת התפילה הצמודה. מציעים לעיוורים "איחסון" של הכלב וליווי עד הכותל . אחרי החגים, בסוף ספטמבר 2013, הרב רבינוביץ' מגיב ללחץ ומבטיח לא למנוע כניסת עיוורים עם כלבי נחייה. 

ב- 9.10.2013 הקושי להגיע לכותל ולעיר העתיקה עלה בשידור התוכנית "יהיה בסדר" בגל"צ. הנושא העיקרי היה אפליית בעלי תג משולש, כי מתירים (אחרי בדיקה קפדנית) כניסה לבעלי תג "כיסא גלגלים בלבד". העירייה ומשרד התחבורה העבירו אחריות זה לזה והובטח תשדיר מעקב.

לקראת פסח תשע"ה מציגים בתקשורת את "רכבת הכותל" – רכבת תיירותית שנוסעת בין שער יפו לכותל.

לפי הכתבות, הרכבת נגישה לאנשים עם מוגבלויות. באתר העירייה נכתב, בין השאר: "… בנוסף מאפשרת הרכבת פתרון יצירתי לבעלי מוגבלויות המעוניינים להגיע לכותל המערבי ונתקלים בבעיות נגישות שונות… ומותאמת לשרת בעלי מוגבלויות באמצעות רמפה מיוחדת המותקנת בה ".

בינואר 2016 מתפרסם סיפור מרגש על נער חולה סרטן בן 18, מרותק למיטה, שהתעורר מתרדמת והביאו אותו באמבולנס פרטי אל הכותל. בידיעה ב" מעריב " מציינים את מעורבותו של מפקד הכותל, רפ"ק גיא גלבוע , בהשגת האישור להגיע עם האמבולנס עד רחבת הכותל. מצד אחד סיפור מרגש, מצד שני עצוב שצריך מעורבות של קצין בדרגת רפ"ק כדי לאפשר גישה עם אמבולנס פרטי לרחבת הכותל .

לקראת פסח תשע"ו מתפרסמת מודעה רשמית בדבר הסדרי תנועה והגעה לכותל בחג. האיזכור היחיד של אנשים עם מוגבלויות הוא בפינת המודעה כך:

"רכבת הכותל" שאמורה להיות נגישה לא מוזכרת. באתר האינטרנט של " הקרן למורשת הכותל " כתוב כך (באפריל 2016) על הכניסה בשעות שאין בהן "כניסה חופשית":

"אנשים עם מוגבלויות, עירית ירושלים מבהירה כי אלו שאינם זכאים לאישור כניסה לשער יפו יופנו לחניון הרכבת ויגיעו דרך השאטלים, למעט מקרים חריגים, שיקבלו אישור דרך עירית ירושלים.אנשים המשתמשים בכסא גלגלים, עירית ירושלים מבהירה כי אלו שאינם רשאים להיכנס לשער יפו יגיעו בעזרת השאטלים במתחם הרכבת ברכבים שמותקן בהם מעלון מיוחד לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. מקרים חריגים יאושרו ויהיו באחריות "עירית ירושלים" ."

בדף אחר, על הכניסה בימים רגילים , כתוב כך:

"ניתן להגיע בקווי האוטובוסים 1,3,38, או במוניות".

אין פירוט ביחס למסלול המותר למונית. מן הסתם, זה קריטי עבור נוסע עם מוגבלות בניידות שאין ברשותו רכב.

בהקשר של המוניות הגיעה תלונה כדלקמן:

אתמול הייתי בכותל עם חברתי שיותר נכה ממני ומלוה ונהג … חמישה שערים נתנו לנו לעבור, השישי גיהנום. חברתי נלחמה ביד קשה ויבשו אותנו 7 שעות כולל ביציאה וגם מיציאת הכותל אחרי השערים בגלל שרצינו מונית  שהיה לנו נהג קבוע. רק בעזרת אנשים טובים וחיילים זה קרה אחרי שהתחננו וטילפנו ובכינו וצרחנו… מוקד 100 יודעות מוקד 110 יודעות ולא טיפלו כראוי במצב הקשה … ".

אפשר לקרוא פרטים נוספים בדף הפייסבוק של טובית ליפקין , כולל הזמנה להפגנה על נושא הנגישות אל הכותל. במאי 2016 הגיעה התשובה הבאה מהקרן למורשת הכותל:

"יצרנו קשר עם טובית ושמענו ממנה את אשר אירע.

הזמנו אותה לסיור וי.אי.פי בכותל עמ"נ ל"תקן" החוויה שעברה.

לגבי כניסת מוניות בחגים – המוניות מגיעות עד הבוטקה של המשטרה בכניסה לרחבת הכותל."

סמוך לתלונה של טובית ליפקין הגיעה תלונה מחו"ל בנוסח הבא:

"

Last trip to Israel with my hanidcapped daughter, we were denied access thru Dung Gate . I was told to access via Yaffo Gate. I was denied access there via remote guard . How do I get a permit to allow me to access Old City via Yaffo Gate and park in  the handicap lot adjacent to the Kotel Plaza.  I can bring her US disability parking hangtag

"

(" בנסיעה האחרונה לישראל עם הבת הנכה שלי, לא נתנו לנו להיכנס דרך שער האשפות. נאמר לי להגיע דרך שער יפו. לא נתנו לי להיכנס משם באמצעות שומר מרוחק(?). איך אוכל לקבל אישור להיכנס לעיר העתיקה דרך שער יפו ולחנות בחניית הנכים הצמודה לרחבת הכותל? אני יכול/ה להביא את תג הנכה האמריקאי של הבת ").

התלונה הזאת ממחישה את מה שלא קשה לדמיין – חוץ מהפגיעה בזכויות של ישראלים עם מוגבלויות, המצב בכותל פוגע בדימוי של ישראל בעולם ובמיוחד בקרב יהודים שרוצים להגיע למקום הקדוש ביותר להם . מוצג כאן גם נושא צדדי שכאילו לא קשור לדף הזה – היעדר הכרה הדדית בתגי נכה של ישראלים בחו"ל ושל תיירים בישראל.

במרץ 2017 מגיעה תלונה קשה ביותר של מר ישראל ליפל, מנכ"ל משרד הדתות לשעבר . עקב מחלתו הוא הגיע לשער הכניסה לכותל במונית נגישה למשתמשים בכיסא גלגלים. השוטרת שהייתה במקום סרבה בתוקף לאפשר את כניסתם ודיברה, לכאורה, בגסות רבה. להתנהגות הזאת הצטרפו שוטרים נוספים והמתלונן (יחד עם אשתו והנהג) הרגישו "מגורשים". המתלונן מספר שהיה הממונה הראשון מטעם הממשלה על הכותל אחרי מלחמת ששת הימים והוא דאג אז לנגישות טובה של אנשים עם מוגבלויות לרחבת הכותל עם רכבם. מר ליפל כתב למשטרת ישראל ולמשרד לשירותי דת ואנחנו ממתינים לתגובתם. 

לקראת ברכת הכהנים בפסח תשע"ז מקדיש ארגון "עזר מציון" חלק מצי רכבי ההסעה המיוחדים שלו להסעת מתפללים ממגרש חניה מסוים אל הכותל ובחזרה . במקביל התפרסמו איסורי תנועה ברכב פרטי ברדיוס די גדול סביב הכותל. חשוב להזכיר שלא מדובר על שירות לאורך השנה אלא רק לאירוע מסוים . באמצע אפריל 2017 הוכרז שירות הסעות חינמי שאמור לפעול בכל ימות החול ממתחם ה"תחנה" לעיר העתיקה (כולל הכותל). מובטחת תדירות של כ- 20 דקות, כאשר רכב נגיש יוצא כל שעה עגולה.

בנובמבר 2017 מתפרסמת ב"תל אביב טיימס" כתבה שכותרתה: "עשרים פרארי – על רחבת הכותל".  בתמונה שם רואים מכוניות פרארי חונות ברחבה העליונה של הכותל, מקום שלכלי-רכב אחרים לא מתירים להגיע אליו. רב הכותל ציין שלא נגבה תשלום עבור האירוע הזה.


מנהרות הכותל

בתשרי תשס"ז הגיעה תלונה על נגישות במנהרות הכותל. סמוך לפתיחתן לפני כמה שנים הותקנה שם מערכת מעלונים לטובת משתמשים בכיסאות גלגלים. במערכת הושקע ממון רב. לפי התלונה המעלונים מושבתים ונכים שמבקשים להירשם לסיור נדחים. המצב מוכר לכותב מ- 1994, אז נטען שלחות ונזילות מים מונעות הפעלת חלק מהמעלונים. אז הובטח לטפל בזה, אך נראה שלא התבצע הרבה בפועל. בהתכתבויות האחרונות נטען שאתר המנהרה לא חייב ברישיון עסק ולכן לא חייב בנגישות. לא ברור אם זה מדוייק, אך ברור שזה לא מוסרי להשקיע כסף של תורמים בהנגשה, להתפאר בה באתר אינטרנט ואולי גם בפרסומים אחרים ובסוף לא להחזיק את המערכת במצב שמיש. סביר להניח שהתורמים ממשפחת זוסמן , ששמם מופיע על שלט באתר, לא ישמחו לגלות מה נעשה בכספם .

בפברואר 2014 מגיעה תלונה לפיה חלק מהמעלונים לא פועלים, באופן דומה למצב מ- 1994. במקביל התפרסמה תוכנית לבנות מבנה גדול לפעילות של הקרן למורשת הכותל, כך שכסף לא חסר שם.



מוזיאון "שרשרת הדורות"

בספטמבר 2010 התקיים טיול של אנשים עם מגבלות ניידות ומחלות כרוניות לעיר העתיקה, כולל "שרשרת הדורות". לפי התלונה, למרות שהטיול אורגן ע"י גוף מקצועי שמתמחה בטיולים כאלה, התעוררו במקום בעיות. בין השאר, התעורר קושי בחילוץ משתתפים שסבלו מתסמונות קשות של קלסטרופוביה בזמן הסיור. החילוץ היה מסורבל, חלק מהמעלונים היו תקועים ובשלב מסוים ביקשו מהאחראית על הקבוצה לבחור באיזה מעלון לחזור (כי היה מפתח אחד לשני מעלונים)… באתר ה" קרן למורשת הכותל " (תחת "להזמנת קבוצות") כתוב: " המרכז נגיש גם לנכים ומותאם גם לבני גיל הזהב ".



מידע כללי וקישורים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן