Skip to main content

לשכת רווחה לא נגישה בחיפה

ברחוב עגנון בחיפה יש לשכת רווחה לא נגישה למוגבלי ניידות. מן הסתם, מוגבלי ניידות צריכים להגיע לפעמים למקום. הנושא מוזכר גם בתקשורת ובדו"ח מבקר העירייה. בסוף יוני 2011 קיבלנו הבטחה להעביר את הלשכה למקום נגיש

 
ביולי 2010 הגיעה תלונה על המקום שנכתב בה:
"בחיפה ישנה מחלקת רווחה אשר איננה נגישה, חלק נכבד מן המטופלים הם קשישים, נשים הרותאו אמהות עם עגלות תינוק. לא די בכך שהמחלקה ממוקמת בסוף עליה תלולה, הדרך היחידה היא לעלות במדרגות ללשכה וגם בתוכה... כתובת המחלקה שי עגנון 12 חיפה. חייבים לעשות עם זה משהו. הנושא הובא לידיעת ראש העיר על ידי בראש השנה תש"ע הוא הבטיח לבקר במקום ולטפל. . .זה לא קרה, שנה עברה?".
בעקבות התלונה פנינו לעיתונות והעלינו את הסיפור ב"פייסבוק", ללא הצלחה יתירה.
 
בסביבות נובמבר 2010 התפרסם דו"ח מבקר העירייה עם ממצאים קשים בתחום הנגישות.
להלן תקציר מאחד המקומונים כפי שהגיע מחבר מועצת העיר (ההדגשה שלנו):
"חיפה, הבנויה על צלע הר, מהווה אתגר לא פשוט עבור העירייה שחייבת לאפשר נגישות לבעלי מוגבלויות. מבקר העירייה מצא כי 30 אלף בעלי מוגבלויות בעיר – המרותקים לכיסא גלגלים, לקויי ראייה, לקויי שמיעה, בעלי פיגור שכלי ובעלי מוגבלות המאפיינת קשישים, מתקשים להסתדר בעיר בגלל חוסר נגישות. בראש ובראשונה, מציין מבקר העירייה כי הממשלה טרם הפרישה תקציב לעירייה עבור נגישות. בעקבות זאת, העירייה לא יכולה להגדיר לכך סעיף בתקציבה השנתי וביצוע ההנגשה לנכים מתקיים ללא תוכניות ארוכות טווח.
המבקר מציין כי למרות העובדה שלפני שנים היה ידוע על בעיית נגישות בחיפה, המצב נשאר עגום. כיום, קובע המבקר, ישנם מבנים בלתי נגישים בבעלות העירייה, ביניהם: משרדי עירייה מקבלי קהל, לשכות רווחה, תחנות לבריאות המשפחה, אולמות תיאטרון, ספריות, מרכזים קהילתיים, מתנ"סים ומוזיאונים.
הדוח קובע כי גם בנושא התשתיות קיימת בעיה. המבקר מצא כי אין מספיק הנמכות מדרכה, תחנות אוטובוס רבות לא נגישות, יש מכשולים במדרכות וחוק המדרכות לא נאכף. כמו כן נמצא כי בבתי הספר נמשכת בעיית הנגישות. לעירייה אין מידע זמין בנוגע לתלמידים הסובלים מלקות כלשהי או בנוגע להורים בעלי מוגבלות שבעבורם מחויבים המוסדות בהנגשה. בתי הספר לא היו מוכנים בהתאם לצרכים בתחילת שנת הלימודים תשס"ט, למרות קיומם של תלמידים בעלי מוגבלויות.
תגובת ראש העיר לנושא: "נתתי הנחייה ברורה לשמור על שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות, תוך הנגשה הדרגתית של השירותים הניתנים על-ידי העירייה, של המבנים הציבוריים והתשתיות". יש לציין כי הערות המבקר הוכנסו לתוכנית עבודה לשנת 2010.
".
בפועל כנראה שלא נעשה הרבה, חוץ מהכנת תיק נגישות ללשכת רווחה בקרית חיים… לפי חבר מועצת העיר, הממצאים בתחום הנגישות נדונו בישיבת מועצה.
 
מהיכרות עם הנושא ממקום אחר, קשה להשיג סיוע מהקרן לפיתוח שירותים של ביטוח לאומי למטרה הזאת. הם מעדיפים להשקיע בתחומים חשובים (באמת) אחרים כגון תעסוקה, ספורט ופנאי לאנשים עם מוגבלויות. עם קצת התמדה ורצון טוב אפשר להשיג סיוע ממשלתי להנגשת מבני ציבור כמו לשכת רווחה.
 
בתשובה לפנייה שלנו לעיריית חיפה נמסר לנו (ביוני 2011) שלא ניתן להנגיש את המבנה הקיים ומחפשים מבנה חלופי נגיש:
לשכת רווחה חיפה
 
ב- 18.6.2014 הנושא עלה בהקשר דומה מאד בתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל. שם התמקדו בלשכת רווחה ברחוב אלנבי בחיפה שגם היא לא נגישה. הדרך היחידה להפגיש אזרחים מוגבלי ניידות עם עובדי הלשכה היא ברחוב. למותר לציין שזה מאד לא מכובד ולא יעיל, במיוחד כשעוסקים בנושאים רגישים. גם במקרה הזה דווח שחיפשו מבנה מתאים לאורך חודשים ושנים ולא מצאו. מנחי התוכנית הציעו רעיון – להקים מבנה חדש…
 
בסוף 2018 ראש העיר סיים את תפקידו בלי לקיים את ההבטחה להעביר את לשכת הרווחה למקום נגיש. בפברואר 2019 התקיימה בלשכת הרווחה פגישה של מנהליה עם מר צביקה ברבי, מחזיק תיק הרווחה במועצת העיר ועם בכירים באגף הרווחה. הם ראו שהמבנה לא ראוי לשמש כלשכת רווחה. ברבי לוחץ להרוס את המבנה ולבנות אותו מחדש. 
 
במאי 2019 אנחנו מוצאים באתר העירייה שהלשכה עדיין קיימת תחת שם חדש: "מערכת לשירותים חברתיים וקהילה". אין באתר מידע נגישות.
 
בפברואר 2021 התקיימה פגישה עם מר ברבי בנושא אחר. בפגישה מר ברבי הבטיח לטפל "לפתוח סתימות" בירוקרטיות. שלחנו לו מייל בנושא לשכת הרווחה, טרם הגיעה תשובה…
 
במרץ 2022 מתפרסמת טבלה גדולה שמפרטת סטאטוס הנגשה של מבני ציבור באחריות העירייה. על לשכת הרווחה כתוב: "נדרש: דרך נגישה ,חניית נכים, שירותי נכים. מעלית". התאמות זמניות: "יינתן מענה בטלפון, זום, או עד בית הפונה". מועד ההנגשה: 2024…


מידע נוסף וקישורים

 
 
 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן