Skip to main content

נגישות בקרית אתא

לשכת מהנדס העיר ומחלקות נוספות בעירייה שיש בהן קבלת קהל שכנו בקומה שניה ללא מעלית. הייתה הכנה למעלית, אך לא השלימו את הבנייה שלה. המבנה הישן הוקם כאשר חוקי הנגשת בניינים ציבוריים היו בתוקף. לכן יש כאן (לכאורה) עבירה על חוק התכנון והבנייה. ב- 2016 התחילו עבודות לבניין עירייה חדש ונגיש והוא נחנך בקיץ 2021. לשכת הרווחה נשארה במבנה לא נגיש.

ב- 2.12.2005 התפרסמה כתבה במקומון "הד-הקריות" על הנושא. בנוסף לבעיות הנ"ל הוזכר גם המצב העגום של הנמכות מדרכה בעיר. בתגובה העירייה טוענת ש"לפני מספר חודשים התקיימה פגישה עם נציגת משרד המשפטים בעניין הערכות להחלת תוכנית אב לנגישות לנכים… כל שכונות המגורים החדשות בעיר מותאמות לגישת נכים, ונוסף על כך הקצתה העירייה מהנדסת שתפקידה לעסוק בנושא…". מדיווחי תושבים אפשר להבין שאפילו בשכונות החדשות שיפועי המדרכות לא תקניים (יש דיווח על שיפור מסוים ב- 2009). במרץ 2006 שודרה כתבה בנושא בערוץ המקומי של הכבלים.

"נגישות ישראל", יחד עם פעילי נגישות בקרית אתא והסביבה, ניסו לארגן פגישה עם ראש העיר, אך ללא הואיל בעת כתיבת שורות אלה (2005). לאחרונה נודע לנו שהוא מנסה להתנער מאחריות לנושא הנגישות ולגלגל אותו לפתחם של גורמים ממלכתיים. ד"ר דינה פלדמן, נציבת שוויון לאנשים עם מוגבלות, הבהירה לו בכתב (במרץ 2006) שזו אחריות העירייה לבצע את ההנגשה של מקומות ציבוריים. ההתנהגות של ראש העיר ממחישה את הצורך בחקיקה חדה וברורה, כולל אחריות אישית של ראש העיר ומהנדס העיר כאשר הם לא מקיימים את החוקים והתקנות הנוגעים לנגישות.

בנובמבר 2007 התברר ששירותי הנכים ב"ספורטק" החדש הפכו למחסן. יש בעיות נוספות, ראו ידיעה נפרדת. הסיפור הזה הגיע למקומונים ואפילו לחדשות המקומיות של "הוט".

בעקבות החשיפה התקשורתית התארגנה פגישה של פעילי נגישות (מקומיים ומטעם "נגישות ישראל") עם מנכ"ל העירייה ומהנדסת העיר בדצמבר 2007. עיקרי הנקודות שעלו בפגישה:

  • הנגשת בניין העירייה (היה בו פיר ללא מעלית); נטען כי בשל חוסר בתקציבים העירייה מתקשה לממן את המעלית, ותושבים עם קשיי ניידות מקבלים שירות באגף הגבייה בקומת הקרקע.
  • הצורך בשיפור השיפועים במעברי החצייה בכל רחבי העיר. נטען כי הנושא בביצוע, וכי יש אזורים עם קשיים טופוגרפיים (גבעות טל ורם);
  • הצורך בהגברת האכיפה במקומות חנייה לנכים ובסימון מתאים יותר, גם לרכבים רחבים (וואן). הבקשה התקבלה בהבנה ובנכונות לסייע;
  • שיפור הנגישות בבניינים ציבוריים כגון המתנ"ס, הספרייה ובניין שירותי בריאות כללית. נטען כי כבר חל שיפור בהכשרת חנייה תת קרקעית במרפאה עם מקומות מוקצים לנכים ושילוט המפנה לשם;
  • שיפור הנגישות במבני חינוך. תוארו פעולות הנגשה בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה, עם הדגשת הצורך בסיוע ממשרד החינוך שאיננו מגיע בזמן למרות שהובטח.
  • הנגשת השירות בעירייה; הוצע להדריך את עובדי העירייה במתן שירות הכולל נגישות פיזית וחושית. 

ובאמירה כללית: האווירה במפגש היתה נעימה, בונה אמון וקונסטרוקטיבית. הפגישה התפזרה תוך החלפת כתובות דוא"ל והבטחה לשמור על קשר ולהתייעץ במידת הצורך…

ביוני 2008 העלה מר יורם צברי, חבר מועצת העיר, את נושא המעלית לסדר היום של המועצה. מר צברי הביא כדוגמא את המעלית החדשה בעיריית כפר-סבא. בידיעה ב"הד הקריות" נמסר מטעם העירייה ש"בכוונת העירייה להתקין מעלית במבנה". לא ניתנה התחייבות ללוח זמנים…

בסוף אוגוסט 2008 התקיימה פגישה בין פעילי נגישות מקומיים, נציגת "נגישות ישראל" ומנכ"ל העירייה. הרשמים מהפגישה:

  • לדברי מנכ"ל העירייה, שירותי הנכים בספורטק היו סגורים כי היו בשיפוץ עקב ונדליזם… להבא ידאגו שיהיו פתוחים וכן שחניות הנכים תישמרנה פנויות לבעלי תווים ע"י פקחים;
  • איכלוס פיר המעלית בעירייה – תקוע ללא מימון;
  • הנגשת הקונסרבטוריון – תהייה בהמשך השנה;
  • אכיפת חניות נכים ברחבי העיר  – תוגבר;

באוגוסט 2009 התפרסמה ב- MYNET וב"ידיעות המפרץ" תלונתו של שמעון אליאס על היעדר מעלית בבניין העירייה. הוא כתב למבקר המדינה ולפי הידיעה הנושא יהיה כלול בדו"ח הבא. כתבת מעקב מתפרסמת ב- MYNET בדצמבר 2009. מהידיעה הזאת אפשר להבין שבודקים אם וכיצד ניתן להתקין מעלית.

באוקטובר 2009 הגיעה ידיעה על השלמת שיפוץ הספרייה העירונית, כולל הנגשה לאנשים עם מוגבלויות. קיבלנו אישור לידיעה מפעיל נגישות בעיר. אנחנו מקווים שזהו צעד בכיוון הנכון להנגשת העיר.

 

במאי 2010 התקיים בבניין העירייה ביקור של "סיירת הנגישות של מעריב" (ח"כ אילן גילאון וח"כ משה (מוץ) מטלון). אחד מהם הצטלם לפני המדרגות וקיבל הבטחה שעד סוף 2010 תהיה מעלית ויש אפילו תקציב למטרה הזאת…

 

במאי 2010 מתפרסמת ב"הד הקריות" וב"חדשות חיפה והצפון" ידיעה על הפגישה בין נציגי "נגישות ישראל צפון" לבין ראש העיר, מנכ"ל העירייה וחברי מועצת העיר. בפגישה ניתנו הבטחות לסקר נגישות, תוכנית אב, הנגשת מבנים, פעולות הסברה, שיפור הקשר עם מחלקת הרווחה ועוד.

 

העתק כתבה באדיבות "חדשות חיפה והצפון"

לצערנו, רוב הדברים שהובטחו בפגישה טרם זכו למימוש (לפחות עד אמצע 2013).

 

בפברואר 2011 מתפרסמת ידיעה ב"ידיעות המפרץ" וב- MYNET על אי-עמידה בהבטחה להוסיף מעלית לבניין העירייה עד סוף 2010. הפעם הסיבה היא קשיים טכניים להתאים מעלית למבנה ישן… כזכור, יש כבר פיר…

 

בדצמבר 2011 מגיעות שמועות על מכרז למעלית חיצונית לבניין העירייה. כנראה שהפיר נמצא לא מתאים לתקני המעליות הנוכחיים או שהמיקום שלו הפריע לעובדי העירייה. אנחנו ממתינים לחנוכת המעלית…

 

בדצמבר 2012 מתפרסמת כתבה ב- MYNET בעקבות השפלת קטוע רגליים בסניף משרד הפנים הצמוד לבניין העירייה. גם שם יש מדרגות והוא נאלץ להמתין ברכב עד שאשתו הצליחה להוריד אליו פקיד כדי להחתים אותו על טפסים. מטעם העירייה נמסר שם ש"מבנה העירייה הינו מבנה ישן אשר אינו מתאים להנגשת נכים. במהלך התקופה האחרונה בחנה העירייה מספר אופציות להנגשת המבנה, אולם חלופות אלה נמצאו בלתי ראויות בשל בעיות הנדסיות במבנה". זה נוגד את מה שאפשר היה להבין ב- 2011, כאילו מתכוונים להתקין מעלית חיצונית. המבנה לא כל כך ישן והיה אמור לשרת את העיר עוד שנים רבות, חבל על הכסף… בעקבות הכתבה נמסר לנו (בין השאר) כך מהעירייה: "…מדובר במבנה ישן אשר אינו יכול לשאת בעומסים נוספים לא ניתן לבנות מעלית חיצוניתלא מדובר רק בגיל המבנה, אלא בטיב הבניה וחוזק היסודות, אשר אינם מאפשרים בניית מעלית". זו טענה חדשה שנשמעת לנו מוזרה ביותר. אם זה נכון, אולי צריך לתבוע את הקבלן שבנה את בניין העירייה…

 

באפריל 2013 מגיעה תלונה קשה על הרחקת בעלי תג נכה מאירוע של גני ילדים לקראת יום העצמאות:

"היום ניסיתי להגיע עם משפחתי לפארק העירוני בקריית אתא (פארק הרצל) בו מתקיימת מסיבה לילדי הגן, יש לי שני בנים בגיל גן, כאשר ניסיתי לעבור את המחסום ניתקלתי באטימות, שאלתי את הפקח שעמד שם, כיצד אני אמור לדדות עם קביים בשטח "הררי" (עלייה חדה) ותשובתו הלקונית היתה שאין מה לעשות… לאחר שמחוסר ברירה נאלצתי למצוא חנייה רחוקה ולדדות (אי אפשר לאכזב את הילדים), ניסיתי גם להתקשר למוקד העירוני, שם ענתה לי … ואמרה שאין לה מה לעשות, והיא הציעה שאחפש פקח בתוך הפארק שאולי יתן לי להיכנס (אני מדגיש, בתוך הפארק), ביקשתי לשוחח עם בר סמכא ונעניתי שאין כזה. לדאבוני והשפלתי, זחלתי את העליה כאשר כולי מים בקצב של צב ומזיע כמו חמור. שבוע הבא זה יום העצמאות, אותו פארק, אותן הנחיות".

כתבנו לחברת מועצת העיר שהעבירה את הדרישה להנגשת אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות לסמנכ"לית העירייה. בעת כתיבת שורות אלה יש באתר האינטרנט של העירייה פרסום על הופעת אמן ידוע באותו פארק הרצל, אין מידע נגישות. להלן קטעים מתגובת העירייה בדף ה"פייסבוק" שלה:

"… רינה, שאלת האם יהיה מתחם VIP וענינו לך שהשנה המתחם בוטל. לשאלתך האם יהיה מתחם לבעלי מוגבלויות התשובה היא כן אבל הוא לא יהיה צמוד לבמה אלא בנקודת תצפית נעימה ובטוחה. …. תמונת המצב בנושא הנגישות בקרית אתא אינה עגומה כלל ועיקר ושוב- אנו ממליצים לך לבדוק את העובדות. בימים אלה אנו משלימים את מערך ההנגשה בעיר ו- 95% ממוסדות החינוך, הציבור ותחנות האוטובוס כבר מונגשים. לעניין הגישה לבניין העירייה – מדובר בבניין ותיק שישופץ לטובת הנגשה לבעלי מוגבלויות. כרגע, אנו מסייעים לכל אחד המגיע לעירייה ומתקשה להגיע למחלקה. ….. אלדו, דווקא אתה צריך לדעת כמה העירייה משקיעה בנושא הנגשת מוסדות ציבור וחינוך וגם השנה, כמו בכל שנה, יוכל נכדך ליהנות מהמופעים ללא קשר למוגבלותו. …".

 

בדצמבר 2013 ראש העיר מעניק את חסותו ל"מצעד הפרוטות" של איל"ן. זה, כמובן, מעשה מבורך מאד, אך הטקס היה כרוך בהשפלה מסוימת. בשל נוכחותו של שי אליאס (דייר "בית קסלר") לא ניתן היה לקיים את הפגישה בלשכת ראש העיר והם נאלצו להיפגש ולהצטלם בפתח בניין העירייה (לבושים במעילים בגלל הקור). בהזדמנות הזאת קיבלנו את העדכון הבא מדובר העירייה:

"אנחנו מודעים לבעיה וכפי שאמרתי לך גם בעבר לא ניתן להנגיש את בניין העירייה. לו היה ניתן הדבר היינו מבצעים את העבודה במהירות, אולם כל הבדיקות העלו כי לא ניתן לעשותן. ציינתי פנייך גם בעבר כי לא ניתן למצוא פתרון אלא במסגרת מבנה חדש אשר נמצא בשלבי תיכנון בימים אלה".

 

באוגוסט 2016 מתפרסמת במקומון המקוון "זה-פה" ידיעה מטעם עיריית קרית אתא לפיה ייבנה בניין חדש לעירייה והוא יהיה נגיש "בסטנדרטים של מבני ציבור בינלאומיים". בדצמבר 2016 יש כבר ידיעה על שינויים בהסדרי תנועה סביב אתר הבנייה. ביוני 2017 מתקיים טקס הנחת אבן-פינה לבניין העירייה החדש. יש הבטחה לנגישות מלאה של הבנין החדש. הבניין אכן הוקם ונפתח בקיץ 2021.

 

בפברואר 2019 מגיעה תלונה על היעדר נגישות לישיבות מועצת העיר, שנערכות בקומה שלישית ללא מעלית. בתלונה נאמר שראש העיר מסרב להעביר את מקום הישיבות או לשדר אותן במעגל סגור לאולם נגיש. ב- 15.3.2019 מתפרסמת כתבה של אדי גל על הנושא ב"ידיעות המפרץ". בתגובה העירייה מציעה לתושבים עם מוגבלות לפנות מראש אם ברצונם להגיע לישיבת מועצה והעירייה "תסייע ככל שניתן"…

 

בדצמבר 2019 הסכימו להעביר את ישיבת המועצה למקום נגיש לטובת חברת המועצה הילה שלם-רובין שהייתה בהריון בסיכון. בינואר 2020 חזרו לקיים את הישיבה בבניין העירייה למרות שחברת המועצה עדיין בהריון בסיכון והמקום לא נגיש. חברת המועצה סירבה שיסחבו אותה במדרגות.

 

בנובמבר 2021 מתפרסמת כתבה של אדי גל ("ידיעות המפרץ") על היעדר נגישות בלשכת הרווחה. מחלקות אחרות בעירייה עברו לבניין החדש… נציבות השוויון קיבלה תלונה ומטפלת בה. העירייה הגיבה ונמסר, בין השאר, שעובדים על תכנון להנגשת המבנה כחלק מכל מבני הציבור בעיר.


מידע כללי וקישורים

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן