Skip to main content

נגישות מקומות קדושים וקברי צדיקים

יש דרישה גוברת להנגיש מקומות קדושים. הדרישה מגיעה בעיקר מ"פשוטי העם" ונציגי ארגונים, לא מהרבנים. ברוב המקומות אין אפילו נגישות בסיסית. הדרישה עולה מפעם לפעם גם בוועדה של הכנסת. יש גם מסמכים של מרכז המחקר של הכנסת בנושא

 

חלק מהאתרים (בעיקר "קברי צדיקים") משמשים למאמינים בכך דרך לפתור מצוקות שונות ולכן חלק גדול של המבקרים הוא אנשים עם מוגבלויות..

 

בדף הזה נסקור את המצב בחלק מהמקומות בעיקר לפי תלונות שקיבלנו. יש דפים נפרדים לכותל המערבי, למערת המכפלה ולגנים הבהאים.

 

הנושא עלה לדיון בוועדה לפניות הציבור של הכנסת באוקטובר 2010. לקראת הישיבה הוכן מסמך של מרכז המחקר של הכנסת. כפי שניתן לראות בפרוטוקול (שתחילתו עוסקת בנושא אחר), המוקד היה תלונתו של אבנר עורקבי ז"ל על הקושי להגיע לכותל המערבי עם רכב נושא תג נכה. דובר גם על קבר רחל, מערת המכפלה, קבר הרשב"י במירון ועוד. לא היו החלטות אופרטיביות. הדיון הזה התקיים לפני התקנת תקנות "בניין קיים" ולכן לא התאפשרה אז, לכאורה, אכיפה של ההנגשה.

 

הנושא עולה שוב בוועדה לפניות הציבור של הכנסת בסוף 2021. גם הפעם הוכן מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. המסמך נמנע מעיסוק במקומות קדושים ביהודה ושומרון. לפי המסמך, "בישראל יש יותר מ-130 מקומות קדושים יהודיים הנמצאים בשטח הריבוני של המדינה". מתוך הנ"ל 93 מקומות אינם נגישים, 12 נגישים והשאר לא מסרו מידע. המידע הגיע מהמרכז הארצי לפיתוח מקומות קדושים (עמותה ממשלתית מטעם המשרד לשירותי דת). "אין ברשות המרכז הארצי רשימה אחודה הכוללת את כל המקומות שתחת אחריותם לצד דיווח על מצב הנגשתם". למרות ההסתייגות בנושא יו"ש מזכירים מספר מקומות שמתוכם רק קבר רחל מוגדר כנגיש. לא מצאו מידע מסודר על מקומות קדושים לדתות אחרות. האחריות עליהם מבוזרת למרות שיש במשרד הפנים "אגף בכיר לעדות דתיות". בשנתיים האחרונות הוענקה תמיכה כספית להנגשת 9 אתרים לא יהודיים. לא מפרטים סכומים וקריטריונים.  המסמך מדגיש את חובת ההנגשה של המקומות הקדושים כמקומות ציבוריים לפי חוק השוויון והתקנות.

 

ל"מדור התלונות" הגיעו פניות רבות בנושא נגישות למקומות קדושים. התלונות העיקריות הן על הכותל ומערת המכפלה, ראו קישורים למטה. היו תלונות גם על הגנים הבהאים בחיפה ובעכו, ראו קישור למטה. 

 

תלונות נוספות הגיעו על קבר הרשב"י במירון (לפני אסון אפריל 2021). לדוגמא תלונה של אשר דנינו מ- 2008:

"ביזיון בקבר הרשב"י לפני ל"ג בעומר". מר דנינו מאשים בעיקר את המשטרה, אך מציין של"מקורבים" איפשרו להיכנס בניגוד לבעלי תו נכה.

 

תלונה נוספת מפברואר 2020:

"במוצאי שבת הגעתי למירון עם בני המרותק לכסא גלגלים וביקשתי מהשומר שיתן לעבור בשער ואמר לי שהשער סגור היה גשם וקור אימים ולא התייחס אלי ובקיצור בני לא נכנס עקב כך לציון הרשבי. עצוב לי שלא זכה לכך טרחנו שיגיע בזמן רגוע בלי לחץ אני רציתי שהוא יזכה להגיע לציון אבל הוא נשאר ברכב. ממש היו לי דמעות בעיניים מהאדישות והאטימות של השומרים". חשוב להבין שלא מדובר בהילולת ל"ג בעומר.

הטענה היא שפיזית יש אפשרות להתקרב עם רכב ויש מקום לסימון חניות נכים, אבל האחראים במקום לא מעוניינים בכך. כתבנו למשרד הדתות וזכינו לאישור קבלת פנייה רק באוגוסט 2020. תשובה עניינית לא הגיעה עד לכתיבת שורות אלה…

בהילולת ל"ג בעומר המצב מורכב וכנראה שאין אפשרות לתת לכל בעלי תג נכה המעוניינים בכך להגיע עד המקום עם רכבם. לצורך זה מארגנים בשנים האחרונות "שאטלים" נגישים. עדיין יש בעיות נגישות ובטיחות אחרות, למשל זמינות שירותי נכים.

 

בפברואר 2022 התקיים דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בנושא נגישות מקומות קדושים. לפי הדיווחים, חלק גדול מהדיון הוסט לכיוון של הנגשת מקוואות. יובל וגנר, יו"ר נגישות ישראל, ציין כי המקומות הקדושים מנוהלים בעיקר ע"י עמותות, שחסרות בדרך כלל תקציב-עודף להנגשה, וקרא לשר כהנא להציב יעד של עשר שנים, בסיומם כל המקומות הקדושים ושירותי הדת יהיו מונגשים. לא נמצא בדיווחים דיון בסוגיה של תעדוף הנגשת מבני-דת על חשבון מרפאות, מבני חינוך, מדרכות, תחבורה ציבורית ועוד.

 

 

הדף בעריכה, טרם הושלמו פרטים.

 


 

מידע נוסף וקישורים לפי סדר כרונולוגי

 

*. 2008 – מצגת של "נגישות ישראל" בנושא נגישות קברי צדיקים.

 

*. 2008 – "ביזיון בקבר הרשב"י לפני ל"ג בעומר". אשר דנינו באתר "נגישות ישראל".

 

*. 25.10.2010 – "נגישותם של המקומות הקדושים בישראל לנכים". מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

 

*. 26.10.2010 – פרוטוקול ישיבת הוועדה לפניות הציבור של הכנסת בנושא "פניות ציבור לגבי נגישות נכים למקומות קדושים ולקברי צדיקים".

 

*. 2010 – התנגדות ועד בית כנסת להנגשה, בניגוד לרצון חלק מהמתפללים.

 

*. 2017 – ידיעה על הנגשת קברי צדיקים בצפון.

 

*. מאי 2018 – סטאטוס ביצוע החלטה על הנגשת קברי צדיקים. אתר "העצמה אזרחית".

 

*. אפריל 2021 – דרישה להנגיש את קבר יוסף בשכם ("ערוץ 7"). צריך רק לזכור שכיום למקום הזה הנגישות לכולם בעייתית …

 

*. אפריל 2021 – אסון מירון. ייתכן שאם המקום היה מונגש לפי החוק, לא היה נגרם אסון כזה.

 

*. 17.10.2021 – "נגישותם של מקומות קדושים בישראל לאנשים עם מוגבלויות". מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

 

*. 27.10.2021 – "בישראל חיים 1.5 מיליון בעלי מוגבלויות – אבל רק כ-10% מאתרי הקדושה נגישים במלואם". "ישראל היום".

 

*.  28.10.2021 – "בקשה לכינוס הוועדה לפניות הציבור בשל היעדר הנגישות במקומות הקדושים". "ישראל היום". ידיעה דומה באתר "הידברות".

 

*. 7.11.2021 – "דיון בוועדה בנוגע לחוסר נגישות במקומות הקדושים". מכתב של "נגישות ישראל" ושל "בצלמו" ליו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת. העתק המכתב מודבק למטה.

 

*. נובמבר 2021 – "הפתיחה המחודשת של מערת אליהו מתוכננת באביב הקרוב". אתר "פוזיציה". לפי הידיעה, ההנגשה תעלה כ- 15 מיליון ש"ח.

 

*. פברואר 2022 – דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. דיווח ב"ישראל היום" ובאתר הכנסת.

 

*. מאי 2022 – "כך תגיעו לרשב"י" ("ערוץ 7").  המידע משקף הסדר חדש בהילולת ל"ג בעומר כלקח מהאסון מ- 2021.

 

*. יולי 2022 – מערת אליהו נפתחת אחרי שיפוץ והנגשה. "חי-פה", "כרמליסט".

 

 

מידע כללי

 

*. מערת המכפלה, חברון.

 

*. הכותל המערבי, ירושלים.

 

*. נגישות הגנים הבהאים בחיפה ובעכו.

 

*. "אגף בכיר לעדות דתיות" (לא יהודיות) במשרד הפנים. בעת כתיבת שורות אלה קידום הנגישות לא נכלל ב"תחומי הטיפול" ואין מידע נגישות.

 

*. המשרד לשירותי דת – רשימת המקומות הקדושים בארץ ישראל. 142 מקומות יהודיים בלבד. יש כפילויות (למשל במערת המכפלה), אין מידע נגישות.

 


 

מכתב לוועדה לפניות הציבור

 

 

 

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן