Skip to main content

קריית הממשלה במגדלי היובל, תל-אביב

ב- 2007 הגיעה תלונה על קשיים ללקויי ראייה במבנה ובסביבתו. בהמשך התברר שיש בו בעיות נגישות נוספות ולא פחות חמורות

 

יש כאן דוגמא למבנה חדש שתוכנן בעזרת יועץ נגישות ובפועל לא עומד (לכאורה) בדרישות החוק. אנחנו פועלים לתיקון כל מה שאפשר על מנת שאנשים עם מוגבלויות יוכלו להגיע אליו בביטחה ובעצמאות מרבית.

באוקטובר 2005 הנושא התפרסם ב- NRG (מעריב):

http://www.nrg.co.il/online/16/ART/994/194.html

נכתב שם, בין השאר:

"באופן טבעי, משרדי ממשלה הם הראשונים שצריכים לתת מענה אמיתי לנכים, אך הנגישות לבעלי כיסאות גלגלים מתבררת כבעייתית במיוחד.

יובל וגנר, יושב ראש עמותת "נגישות ישראל", הופתע מאוד מכך שהבניין קיבל אישור לפעילות. "השיפוע לכסאות גלגלים תלול מאוד, ונכה לא יכול לעבור אותו ללא עזרה", טוען וגנר, "הכניסה לחניון נמוכה, ולא ניתן להיכנס פנימה עם רכב גדול המשמש נכים רבים. צריך לזכור שמדובר בבניין שאליו היה אמור להיכנס אגף השיקום של משרד הביטחון, שמטפל בדיוק באוכלוסייה שזקוקה לכל התנאים הללו. לא נערכה כל התאמה ליצירת נגישות".

לדברי וגנר, בשיחות שקיים עם גורמים בדיור הממשלתי, נאמר לו כי בעתיד ייבנו מבנים נוספים בסמוך לקריית הממשלה, והחניונים בהם יותאמו לדרישות הנכים ויוכלו לשמש גם אותם
. ".

לפי "הפורטל המקומי" (2008) הבניין החדש והמפואר סובל גם מבעיות בטיחות (הקישור נעלם). למותר לציין שבמקרה שמחייב פינוי מהיר, מוגבלי ניידות מצויים בסיכון הגבוה ביותר.


באפריל 2015 מגיעה תלונה של איתן מגידיש בעל תג נכה שעובד כשמאי עצמאי ומגיע למשרדי ממשלה במסגרת עבודתו. באחד המשרדים אמרו לו: "פטור כזה מקבל נכה רק כאשר הוא מגיע לבירור עבור עצמו ולא כאשר הוא מגיע לצורך עבודתו". האמירה הזאת סותרת את החוק ואת הוראות החשב הכללי. בספטמבר 2015 נמסר לנו שהנוהל עודכן ברוח הוראות החשב הכללי וגם נותני שירות למשרדי הממשלה יזכו בפטור / החזר תשלום

 

באוקטובר 2018 קיבלנו עדות ממקור ראשון על בעיות נגישות (לא רק לאנשים עם מוגבלויות) בעיקר עבור מי שמגיע למקום בפעם הראשונה. הנווטן (שמזינים לו את הכתובת "מנחם בגין 125") מוביל לכביש שירות שחלקו אתר בנייה. בקצה כביש השירות יש רמזור תקוע באדום… בהמשך פונים לרחוב הארבעה כדי לחזור לקפלן ומסתבר שאין כניסה משם לחניון. הכניסה היא מרחוב הארבעה, אבל אין שילוט הכוונה ברור (או בכלל) שזה החניון של קרית הממשלה. בתוך החניון השילוט סביר יותר, אך מקומות החניה לנכים תפוסים באמצע יום העבודה וצריך לקחת בחשבון דקות ארוכות של חיפוש חניה. ההתמצאות בתוך הבניין לא קלה למי שמגיע בפעם הראשונה. חסר שילוט הכוונה לחלק מהמשרדים, צריך להחליף מעליות בדרך מהחניון ליעד, לא ברור לאילו אגפים צריך לעבור דרך הבידוק, מיספור הקומות מוזר. תיסכול קטן: יש יציאה ממפלס E2 למתחם "שרונה". היציאה מוגדרת כיציאת חירום ובפועל לא ניתן לצאת ולהיכנס דרכה. מי שרוצה להגיע מ"מגדלי היובל" למתחם "שרונה" צריך לרדת למפלס הכניסה ולטפס בשיפוע במדרכה של רחוב קפלן. בעיה קשה שנוגעת לא רק לנהגים עם מוגבלות – הקושי לצאת מהחניון בעות סיום העבודה במשרדים. זה בעייתי במיוחד עבור מי שמתקשים בנשימה של אוויר חניונים מחניק או צריך להגיע לשירותים לעיתים קרובות…

 

 


פעילות בכנסת

 

בינואר 2007 התחדשו התלונות ובמקביל התקיימה גם שביתה של עובדים בקרית הממשלה. בין היתר הם קובלים על צפיפות ועל היעדר חניה. בעיות אלה (ואחרות) מפריעות במיוחד לאנשים עם מוגבלויות והן מעידות על זלזול מוחלט בחוק (ובעיקר ברוח החוק). כעבור כמה ימים הנושא עלה במליאת הכנסת בעקבות מכתבנו לח"כ רן כהן:

"חבר הכנסת רן כהן שאל את שר האוצר

ביום י"ט בשבט התשס"ז (7 בפברואר 2007):

 

בבניין שבו שוכנת קריית הממשלה בתל-אביב, בדרך-בגין, חסרות הנמכות מדרכה נגישות בכניסה; חסרים מסלולים מסומנים ללקויי ראייה; חסרה "רמפה" תקנית ממפלס הרחוב; אין סימון נגיש למעליות; אין סימון ברייל או מערכת קולית במעליות; החנייה אינה מתאימה לכניסת ואן גבוה מותאם לכיסא גלגלים.

 

רצוני לשאול:

 

1. מתי יתוקנו הליקויים האלה ואחרים?

 

2. האם העובדה שהבניין נמצא בשכירות מחברה פרטית מונעת את התאמתו לצורכי הנכים?

 

תשובת השר משולם נהרי:

 

1–2. מינהל הדיור הממשלתי נתן את דעתו לנגישות אנשים עם מוגבלויות בבניין ומילא אחר התקנות והדרישות בפרויקט הקמת קריות הממשלה. בתכנון הבניין בתל-אביב שותף יועץ מומחה בנושא נגישות בצוות המתכננים. כל פעולות התכנון נתנו מענה לדרישות החוק ולתקנות לנגישות אנשים עם מוגבלויות. הבניין אף עמד בביקורת שנערכה מטעם עיריית תל-אביב .

 

להלן ההתייחסות לנושאים פרטניים:

 

הגעה לבניין – נושא הנמכת המדרכות הוא בסמכות ובאחריות העירייה. אנשי המשרד האחראים לתוכנית הפיתוח של האתר טיפלו בנושא ועמדו בקשר עם נציג עיריית תל-אביב. תוכנית הפיתוח אושרה על-ידי כל הגורמים המוסמכים. 

 

כניסה לבניין – המפגש בין דרך-בגין לרחוב קפלן הוא מפגש של רחוב משופע ורחוב אופקי. במקרה זה, כדי להקל את גישת הנכים, תוכננו על-ידי אדריכל  הנוף  "מדרגות נעלמות", אשר בעיקרון קטנות בגובהן ובכמותן ככל שמתקרבים לפינת הרחוב, שבה ממוקמת הכניסה לבניין. המטרה היתה לאפשר מעבר לכל מי שיכול להגיע, גם באמצעות כיסא גלגלים, למרות הקושי הטבעי  בתנועה הכרוך בגיאומטריית הרחוב. בכניסה לבניין  מצד רחוב קפלן אין "רמפה" אלא חיבור כמעט אופקי לרחבת הכניסה, כך שרכב המסיע אדם נכה שיגיע מכיוון רחוב קפלן, יוכל  להוריד נוסע נכה ולאפשר לו להיכנס בבטחה ובנוחות לבניין.

 

רחוב קפלן נמצא בהליכי בנייה ושיפוצים, ולפיכך גם המדרכה לאורכו אינה קיימת ואין דרך גישה נוחה לאיש, ובמיוחד לאנשים עם מוגבלות. עיריית תל-אביב והגורמים הרלוונטיים, טוב יעשו אם ימצאו דרך נוחה ונגישה להולכי רגל לאורך רחוב קפלן, ואולי יאפשרו גם חניית כמה רכבי נכים במקום.

 

בחזית הבניין אכן חונים אופנועים רבים, המהווים מכשול לאנשים היורדים ממכוניות. הטיפול בנושא הוא בידי העירייה.

 

פנים הבניין: א. בכניסה לבניין ובקומות יש שילוט ברור, קריא ונגיש למעליות; ב. לוחות הקריאה בתאי המעליות כוללים כיתוב בברייל והבלטת מספרי הקומות. בכל המעליות כריזה המודיעה על מספר הקומה.

 

חניית נכים: מספר המקומות לנכים בחניון הוא על-פי הנדרש בתקנות. אין אפשרות כניסה לרכב מסוג ואן לחניון הקיים. הפתרון הוא הקצאת מקומות חנייה חיצוניים שמורים לרכב נכים בכביש הגישה לחניון, בסמוך לכניסה לבניין. האישור צריך להינתן על-ידי עיריית תל-אביב ופניותינו בנדון טרם נענו.

 

היזם מוסיף לחניון מעל 1,000 מקומות, ובמקום  תתאפשר כניסה וחנייה של רכב נכה גבוה בחניון.

 

הורדת נוסעים: המקום להורדת נוסעים נכים הוא בכניסה שבהמשך רחוב הארבעה. האזור משמש אך ורק לכניסת רכב לבניין ואינו סואן.

 

מינהל הדיור הממשלתי ימשיך ויפעל לשיפור  נגישותם של הבניין לאנשים עם מוגבלויות. תימשך הפעילות מול עיריית תל-אביב להסדרת הנושאים בסביבת הבניין אשר בסמכותה."

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן