Skip to main content

קריית הממשלה ברחוב גלילי, ראשון לציון

זהו קומפלקס חדש יחסית (ברח' גלילי) שכולל משרדים של ביטוח לאומי, בית משפט ועוד. הבעיות שנחשפו בתלונה מ- 2005 הן: אין מספיק מקומות חנייה לנכים, כולם תפוסים בשעות הפעילות; רחבת הכניסה משופעת מאוד ואין מאחזי-יד לאורכה; יש חניון תת-קרקעי, אך הוא בתשלום ואין בו סימון של מקומות חנייה לנכים סמוך למעליות ובכלל. באופן כללי נטען שנכה שמגיע לפחות לחלק מהמשרדים צריך לעבור מסלול ארוך, פתלתל ולא בטוח. לפעמים יש הכרח בסיוע.

בעקבות פנייתנו לעירייה (במרץ 2005), ראש העיר הטיל על הממונה על הנגישות בעירייה לקבל חוות דעת על המצב שם ולפעול בהתאם. בישיבה שהתקיימה עם יועצי נגישות, המוסד לביטוח לאומי ויזם הפרוייקט נקבע שהתיקונים יתבצעו בהקדם. באמצע 2005 הגיע מסמך מיועץ נגישות ידוע שעיקרו:

ובהמשך הצעות לתיקון, כולל פתיחת ציר תנועה נגיש לכל המשרדים שיש בהם קבלת קהל.

במרץ 2008 הגיעה התלונה המפורטת הבאה:

"… הבעייתיות בגישה מתבטאת ברמפה שלכאורה אמורה לענות על צרכי ציבור הנכים על כסאות גלגלים, אך בפועל בלתי אפשרי בעליל לעלות את השיפוע (הלא תקני) שלה, עצמאית. כלומר כאשר מרותק לכסא גלגלים מעוניין להגיע למוסדות הללו הוא נאלץ לבקש את עזרת הציבור בדחיפתו, או להצטייד בליווי אישי. אני ספורטאית עם ידיים חזקות, ואפילו לי לא קל להעזר במעקות ולמשוך את עצמי מעלה על הכסא כנגד למדרון.. האבסורד הוא שדווקא במקומות בהם מועדים יותר להגיע נכים, ולעתים אף לבקשת המדינה – המדינה אינה מתחשבת (או מתחשבת -לכאורה) בצרכיו ונוחיותו. מעבר לכך, ישנן חניות נכים בודדות ממול למתחם, וכשהן בתפוסה מלאה והנכה נאלץ לרדת ולחנות בחניון – הוא נדרש לשלם עבור החנייה… בעיה זו משמעותית ביותר למשל כאשר מישהו שמתנייד על כסא גלגלים ונדרש להתייצב בלשכת התעסוקה אחת לשבוע, וכל "ביקור" שכזה עולה לו 10 שקלים. האם עולה על הדעת שישלם 40 ש"ח לחודש, רק בגלל שהמדינה שמבקשת ממנו להתייצב, לא דאגה לחניות נכים בכמות מספקת מחוץ לחניון, לא דאגה שהרמפה שהיא בנתה תהיה למעשה ברת שימוש, ולכן מחייבת אותו לשלם על חניה…?".

פעיל נגישות מקומי אישר את העובדות והבטיח לדבר עם הממונה על הנגישות ועם ראש העיר.

במאי 2008 הגיעה תלונה של אם לילד בכיסא גלגלים על השיפוע התלול מהרחוב אל משרדי הממשלה. תלונה אחרת קובלת על חסימת הגישה הישירה מהחניון למשרדי הביטוח הלאומי. לפי התלונה, אנשים עם מגבלות ניידות נאלצים להגיע במסלול פתלתל דרך בית המשפט.

ביוני 2008 הגיעה תלונה נוספת על מכון הכושר "גו-אקטיב" המצוי במתחם:

"גו אקטיב ראשון לציון נמצא בתוך מבנה של ביטוח לאומי ברחוב ישראל גלילי 7. הוא נמצא בקומת חניון 1. חניות לנכים יש רק בקומה 2 ו-3 של החניון. משמע – צריך לנסוע למטה, ללכת מהמכונית אל המעלית ומהמעלית אל גו אקטיב עצמו, בעוד שממש ליד גו-אטקיב, מרחק של 10 מטר לערך יש מקום חניה ל-4 מכוניות. הנהלת החניון מסרבת לסמן מקומות אלה לנכים ודורשת שנכים ירדו למטה. ומה עושה מי שהולך עם קביים ומתקשה ללכת?… ודרך אגב – המכון עצמו אינו נגיש כלל למרות שהוא שייך חלקית לקופת חולים מכבי. מעלית נכים בברכה אינה פועלת, הדלתות אינן נפתחות מעצמן ועוד."

פנינו אל הממונה על הנגישות בעירייה וביוני 2008 התקיים במקום סיור עם גורמים מקצועיים ועם פעיל נגישות מקומי. בעקבות הסיור, הממונה על הנגישות כתבה לנו: "הנושא בטיפולי הישיר מול מנהלי המתחם למציאת פתרון יצירתי לאור העובדות הקיימות בשטח". ראינו גם העתקי מכתבים שהממונה על הנגישות הוציאה למנהלי המתחם.

אנחנו נמשיך לעקוב ולדווח.

בנובמבר 2010 הגיעה תלונה לפיה גובים תשלום מבעלי תג נכה בחניון של קרית הממשלה. לפי התלונה, יש שם סניף דואר שמשרת שכונה גדולה ואליו מגיעים מכתבים רשומים וחבילות שתושבים צריכים לקחת. חוק החניה לנכים קובע:

"פטור מתשלום בעד חניה במקום ציבורי (תיקון: תשס"ה)

מקום ציבורי שהגישה הנגישה היחידה אליו לאדם עם מוגבלות היא דרך חניה במקום הציבורי הכרוכה בתשלום, תחול על המפעיל או המחזיק של המקום הציבורי חובה לשלם בעד חניה במקום האמור, בשל האדם עם המוגבלות, …..

"תשלום" – לרבות שיפוי בעד תשלום".

ואנחנו נבקש שיכבדו את החוק הזה בקרית הממשלה בראשון לציון.

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן