Skip to main content

אופרה במצדה – נגישות בינונית

בשנים האחרונות מרימים הפקות ענק של האופרה הישראלית למרגלות המצדה. נעשה מאמץ להנגיש את האירוע למוגבלי ניידות אך יש מה לשפר.

 

 

ב- 2011 ("אאידה") קיבלנו את הרשמים הבאים:

 

*. שעתיים לפני המופע עצמו (יש קבלת פנים ארוכה) חניות הנכים מלאות. מפנים למגרש חול צדדי וצריך לחצות קטע של בוץ + כביש. כיוון שבעלי תג נכה קיבלו כרטיסים מיוחדים, המארגנים יכלו להעריך כמה חניות נכים צריך באמת.

*. היה רצון לסייע בשיטת "וולה" (valet, שסדרן / שוטר יחנו את הרכב אחרי הורדת הנוסעים). הם לא לקחו בחשבון שבחלק מהרכבים יש איבזור מיוחד או הגבלות ביטוח ורישוי.

*. יש "באגים"/"גולפיות" (קלנועיות גדולות) כמו בפארק המעיינות ובאגמון החולה (אבל עם נהגים). זה מצויין להסעת קשישים ומתקשים בהליכה, לא נגיש לחלוטין לכיסאות גלגלים. הרכבים האלה נסעו בשטח במהירות, חלקם ללא אורות – סכנה מיוחדת להולכי רגל לקויי ראייה. נוסעים החזיקו ביד כיסאות גלגלים מקופלים מאחור (ראו בתמונה למעלה) – סכנה. כיום אפשר להשיג קלנועיות נגישות לכיסאות גלגלים (אפילו ממונעים).

*. המעבר מ"קבלת הפנים" (ליד השירותים) אל המקום המיועד לכ"ג מול הבמה הוא דרך סרט אדום סגור ושלט "יציאת חירום". דווקא בנקודה הזאת אין סדרנים ואין שילוט נכון ולקח זמן לוודא שזו הדרך (ונחוץ סיוע לרוב הכ"ג). ליד הבמה יש סדרנים שמסייעים להגיע למקום המסומן.

באופן כללי לא יזיק שילוט הכוונה נוסף.

*. סיפרו לנו שב"נבוקו" (2010) היה שביל עץ לכ"ג מהחניה עד מקומות הישיבה. ראו גם סיפור התחשבות מיוחד מ- 2010הפעם חסכו בקטע הזה ונאלצנו לנוע בחול כבוש עם אבנים. האבנים מהוות סיכון מיוחד דווקא כשמסייעים עם הכ"ג (סכנת נפילה כשגלגל קדמי נתקל באבן). למשתמשים בכ"ג – רצוי לא לקחת כיסא ספורטיבי עם גלגלים קדמיים קטנים וכו'.

*. יש תא שירותים אחד בלבד לנכים (ומשתמשים בו גם אחרים בגלל התור). בפנים הכול נמוך (מאחזי יד ואסלה), כאילו כולנו גמדים. הכיור לא נוח. יש גם צירוף לא נוח של שיפוע ודלת.

*. יש הפסקה, אך קשה לנצל אותה כדי להגיע לשירותים או לכיבוד (למרות שהציעו עזרה) בגלל המרחק ותנאי השטח.

*. היה כיבוד בשפע, אך תנאי השטח הכבידו על ההגעה לדוכנים המפוזרים בשטח. באירוע ברמה כזאת אפשר לשקול שיהיו גם מלצרים שיסתובבו בקהל.

*. בהתחשב בגיל הממוצע של הקהל ובמשך הזמן הארוך של קבלת הפנים צריך לדאוג למקומות ישיבה נוספים במתחם קבלת הפנים. חובבי האופרה הצעירים לא שמעו על "והדרת פני זקן"…

*. יש פרוז'קטורים מיוחדים לפני הבמה לסינוור הקהל כאשר מטפלים בתפאורה בין המערכות. זה לא נעים באופן כללי ועלול להפריע ללקויי ראייה.

 

ב- 2012 ("כרמן") המצב היה די דומה, להלן כמה עדכונים:

 

 

*. מי שבחר להשתמש בקלנועיות או לנוע במסלול שלהן לא קיבל אפילו תוכנייה.

 

*. המפה שצורפה לאישור החניה לנכים לא ברורה בקטע של החניה עצמה והמסלולים ממנה לשורה של כיסאות הגלגלים.

 

*. העיצוב המיוחד של הבמה גרם להסתרה של חלק גדול ממנה ליושבי השורה הראשונה (מוגבלי ניידות ומלווים בעיקר). זה היה גרוע במיוחד ליושבים בקצה הימני (התחלת השורה לפי המספרים). גם המסכים היו מוסתרים חלקית.

הבמה מוסתרת חלקית מהשורה הראשונה

 

*. המסכים מוצבים בצורה שגורמת מיחושים בצוואר ליושבים בשורות הראשונות.

 

*. לא הייתה נוכחות של דיילים / סדרנים כפי שהייתה ב- 2011 ולא היה סיוע בהבאת כיבוד או התנהלות לשירותים בזמן ההפסקה.

 

*. אחד העובדים הטעה קבוצה של מוגבלי ניידות בנושא נקודת ההמתנה לקלנועיות ביציאה. זה אילץ את הקבוצה לנוע למרחקים לא קצרים בשטח קשה ולהמתין זמן ארוך בתור לקלנועיות.

 

צריך לזכור שחוץ ממוגבלי ניידות, חלק גדול מהקהל מורכב מאנשים מבוגרים שטירונות ומשמעת מים הם "היסטוריה" רחוקה עבורם. אחרים הגיעו לארץ כעולים ואינם מתורגלים במסעות כומתה. בהקשר הזה הגיעה  תלונה של צופה שאיננה מאובחנת כמוגבלת ניידות, אך התנאים היו קשים עבורה ועבור אחרים שהגיעו וחזרו באוטובוסים מרחבי הארץ. במכתב ארוך היא מציינת, בין השאר:

"[הגענו ב- 19:30…] כשהתחלנו לצעוד לעבר מתחם האופרה היו שירותים כימיים בצד ימין, ואנו, לאחר נסיעה די ארוכה, "שמחנו להתפנות" אך איך שפתחנו את דלתות השירותים והרחנו את הסירחון שיצא מתאי השירותים, לא היינו מסוגלים להשתמש בהם… לא נתנו לנו להיכנס [למתחם] והסדרנים הסבירו שיפתחו את הכניסה רק ב-20:30 – ז"א עוד שעה תמימה עלינו להתאפק… לא היה ברז לרחיצת הידיים… היתה הפסקה אחת, קצרה מדי. חברתי ירדה לשירותים ולא הספיקה לשוב למקום ונאלצה לשבת על המדרגות עד תום המערכה השלישית… כאשר כל זה הסתיים ב-01:00, התחלנו "לצעוד" על כביש כורכר מלא אבנים די גדולות, כשהמקום אינו מואר, ולחפש את העמדה [תחנת האוטובוס]. לאחר הליכה של כ-10 דקות ללא כל תוצאה בחושך בדרך הכורכר על האבנים – שאלתי סדרן… אין לי אלא לחשוב בצער ובכאב לב גדול, איך מזלזלים בקהל שבא לקנות תרבות ממיטב כספו – אך זוכה לחוסר יחס, חוסר מחשבה וזלזול בכסף ובאינטליגנציה שלו".

 

פנינו בכתב למנכ"לית האופרה הגב' חנה מוניץ ואנו ממתינים לתגובתה (ראו קובץ למטה).

 

להלן מפת המתחם כפי שהופצה בהפקה ב- 2012:

מתחם האופרה 2012


מי שהזמין כרטיסים לפסטיבל ביוני 2014 ("לה טרוויאטה") ויש לו תג נכה ("כיסא גלגלים") קיבל אישור כניסה לחניון הסמוך למתחם הכניסה. אין מידע נגישות מפורט באתר של האופרה הישראלית. "נגישות ישראל" פנתה בדחיפות להנהלת האופרה הישראלית.

 

הפעם רכב ה"גולפית" הסיע את מוגבלי הניידות עד המושבים בשורה הראשונה לפני הבמה (בצד). זה מנע מהם לספוג את האווירה במתחם המבואה. עדיין אין "גולפית" מותאמת לכיסא גלגלים ולכן היה צריך להרים את היושב אל כיסא הרכב ולקפל את כיסא הגלגלים. מי שבחר להישאר על כיסא הגלגלים זכה ללווי עד מתחם המבואה, שבו חיכתה הפתעה מסוימת. מסתבר שהפעם הייתה אופציה של מתחם VIP וחלק מבעלי הכרטיסים (כולל היקרים) לא היו מודעים לקיומה. זה יצר אי-הבנות גם אצל מי שסייע ליושבים בכיסא גלגלים להגיע למתחם. שילוט טוב שיציע מסלול למשתמשים בכיסא גלגלים / קלנועית היה עוזר (במיוחד בסיום האירוע).

 

נעשה מאמץ למנוע התרוממות אבק במתחם, כנראה גם לטובת הזמרים (כלקח מההופעות הקודמות). זה נעשה על ידי הרטבת החול ונוצר קצת בוץ. למרות זאת הקרקע הייתה כבושה היטב ואיפשרה תנועה סבירה עם כיסא גלגלים. יש אבנים בדרך, כך שרצוי עדיין לנוע בזהירות.

 

יש הפרש גובה בין החנייה למקומות הישיבה המיועדים למוגבלי ניידות בשורה הראשונה. החנייה נמוכה יותר ולכן המשתמשים בכיסא גלגלים רגיל יזדקקו לסיוע בכניסה ועשויים להסתדר בכוחות עצמם ביציאה (ירידה), פרט, אולי, לחציית הכביש בין החנייה למתחם המבואה.

 

המקומות שנועדו לכיסאות גלגלים הוצבו הפעם על משטח עץ, שהיה נוח למדי:

הייתה רק בעייה לנוע שם אם אחד היושבים היה צריך לצאת באמצע כי המעבר הצר נחסם על ידי היושבים האחרים בכיסאות גלגלים:

 

התרגום במהלך האופרה הוקרן על מסכים מיוחדים:

וגם על מסכי הוידיאו הגדולים לצידי הבמה.

 

במהלך ההופעה הופעלו זיקוקים ולהביורים בקטעים לא ממש צפויים. נחוצה התראה ברורה לפני תחילת האופרה, כי יש אנשים פוסט-טראומטיים וחרדתיים שפירוטכניקה בלתי צפוייה עלולה לגרום להם נזק.

 

במדרגות בטריבונה היה פס התראה רק במעברים. מאחורי המושבים (בעיקר מאחורי השורה הראשונה) המדרגה לא הייתה מסומנת ומישהי מעדה שם.

 

בהפסקה הגיעו דיילים והציעו ליושבים בכיסא גלגלים ליווי לשירותים. הפעם היו שירותים ניידים מפוזרים בכמה מקומות במתחם, כולל בחניית הנכים.

 

בסיום האופרה ב- 2014, מוגבלי הניידות התבקשו להמתין ליד השלט הזה:

ונאלצו להמתין עד שרוב הצופים פינו את השטח, כי לא היה מסלול נפרד ל"גולפיות".

 

 


 

מידע נוסף וקישורים

 


 נספח – מכתב שנשלח להנהלת האופרה הישראלית

 

10.6.2012

 

לכבוד:

הגב חנה מוניץ – מנכ"לית

האופרה הישראלית החדשה

 

                        הנדון: נגישות לנכים – "כרמן במצדה"

 

עמותת נגישות ישראל פועלת לקידום הנגישות לאנשים עם מוגבלות, על מנת לאפשר להם חיים של שוויון כבוד ועצמאות. בארץ יש מעל 700,000 נכי צה"ל ופעולות איבה, נכי תאונות דרכים ועבודה, נכים כתוצאה מגיל או מחלה. בשנת 2005 חוקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פרק הנגישות. החוק מחייב הסדרי נגישות על מנת שציבור האנשים עם מוגבלות יוכל להגיע לכל מקום בכבוד, שוויון ועצמאות.

 

במסגרת פעולותיה הרבות והמגוונות של העמותה, אנו מקדישים תשומת לב ומשאבים רבים על מנת לקדם את הנגישות והשתלבותם של אנשים עם מוגבלות בחברה.

.

ברצוננו להסב את תשומת לבך  למספר תלונות נגישות חמורות  שהתקבלו במשרדנו בימים האחרונים בקשר עם הנדון:

 

  1. הדרך מהחנייה למקומות הישיבה – העברת אנשים עם מוגבלות התבצעה באמצעות רכבי גולף, חשוב לציין כי יש הרבה אנשים עם מוגבלות שלא מסוגלים לעבור מכיסא הגלגלים לרכב השירות ונאלצו להתחפר עם כיסא הגלגלים בדרך למקום הישיבה. אנו ממליצים לפרוס שביל יעודי למעבר נכים עשוי פלסטיק שקיים היום בשוק.

  2. המתנה מתישה -אנשים עם מוגבלות נאלצו להגיע למקומות הישיבה הרבה זמן טרם תחילת המופע ע"פ הנחיות ההפקה.

  3. בעיות צפייה -קיימת בעיית צפייה קשה ליושבים בשורות הראשונות שיועדו לנכים . קבלנו תלונות על כך שלא ניתן היה לצפות כלל בעקבות הסתרה מפאת עיצובו המיוחד של הבמה.

  4. נגישות השירות -לא הייתה כל נוכחות של דיילי  שירות שסייעו במעבר נכים לשירותים במהלך ההופעה. הם הזדקקו לעזרה כי לא ניתן להתגלגל עם כיסא הגלגלים על דרך העפר מאחר ולא הונגשה כראוי.

  5. גישה לכיבוד – לא הייתה גישה לכיבוד ולא התקבל סיוע ע"י דיילי שירות בחלוקה במקומות הישיבה.

  6. פרסום מקיף של הסדרי הנגישות – לא היה פרסום מקיף של הסדרי הנגישות באתר האופרה.

  7. כיסאות גלגלים ממונעים / חשמליים   לא ניתן כל פתרון להעברת אנשים המשתמשים בכיסאות גלגלים מסוג זה מהחנייה למקומות הישיבה שכן לא ניתן להעבירם לרכבי גולף מפאת משקלם ומצבם הפיזי של המשמשים בהם. ניתן להסתייע באוטובוסים / מינבוסים נגישים למטרה.

 

אודה לטיפולך הדחוף בנושא על מנת שכבר בהופעות של השבוע יתוקנו בעיות הנגישות,

על מנת שגם אנשים עם מוגבלות יוכלו ליהנות מהאופרה והשירותים הנלווים ככל האדם.

 

 

תודה על שיתוף הפעולה.

 

הסעת מוגבלי ניידות לאופרה במצדה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן