Skip to main content

בית החייל בתל אביב

בית החייל משמש בעיקר למופעים כבר הרבה שנים. המבנה עבר שיפוץ, אך יש עדיין תלונות על הנגישות. ב- 2009 בית החייל משמש כאולם הבית של "הבימה" (עד גמר השיפוץ הגדול של בית "הבימה"). ממתקן שמשמש, בין השאר, נכי צה"ל ונכים שמשרתים בצה"ל אפשר היה לצפות לנגישות טובה יותר

 

 

 

בית החייל הוא מבנה ותיק מאד שנוסד ב- 1965 , כלומר לפני שנכנסו חוקי הנגישות לתוקף (בסביבות 1972). למרות האמור לעיל, המבנה עבר שיפוץ מקיף ואפשר היה לצפות שישקיעו יותר בהנגשה . הוועדה המקומית לתכנון ובנייה יכלה להתעקש על ביצוע ההנגשה כתנאי לאישור השיפוץ. זה חשוב במיוחד לאור המצב ש"בית החייל" משמש כמשכן של "הבימה" בתקופת הבנייה מחדש של התיאטרון הלאומי.

 

לפי התלונות (מ- 2009 והלאה) יש מעלון, אך התנאים באולם עצמו לא נוחים. מידע תמציתי על המעלית / מעלון אפשר למצוא באתר " הבמה ","מפה", " עכבר העיר ", " MYKID "  ואפילו ב" נגישות ישראל ".
 
התשובה שקיבלנו מהממונה על הנגישות בעירייה:
"בית החיל אינו בהפעלה עירונית. העירייה היא אומנם בעלת הקרקע, אך המגרש הוחכר לועד הארצי למען החייל ל- 49 שנה + אופציה לעוד 49 (כלומר, חכירה לדורות), והבית הוקם על-ידם. אני לא בטוח מי מפעיל כיום את הבית, אך בודאי לא העירייה" .
בין השורות אפשר להבין שבעירייה לא ששים (ואולי לא יכולים) להפעיל את השוט של אי-חידוש רישיון עסק. צריך לקוות שעם החתימה על תקנות חוק השוויון (אנחנו לוחצים לזירוז החתימה בבג"ץ) אפשר יהיה לכפות הנגשה של מבנים ותיקים כאלה.
 
בינואר 2010 הגיעה תלונה מפורטת נוספת ואפשר להבין שדבר לא נעשה בעניין:
" בלובי לפני הכניסה לאולם אין מספיק מקומות ישיבה נמוכים ויש מספר כסאות גבוהים עליהם נכים וזקנים לא יכולים לשבת. בהצגה עד פתיחת האולם נאלצתי לשבת על המדרגות בשל מחסור במקומות ישיבה מחוץ לאולם בשל עומס המבקרים בהצגה. בנוסף בסיום ההצגה היות ויש מדרגות בתוך האולם עצמו אז נוצר מצב אבסורדי שהמעלון מביא אותך עד האולם ובתוך האולם עליך לרדת או לעלות מדרגות בכפוף ליציאה שתיבחר. היציאה במדרגות למטה מובילה לחניון שבשביל להגיע אליו יש מספר רב של מדרגות שני מפלסים. בקיצור המעלון הקיים מחוץ לאולם פותר בעיה אחת אך אינו פותר את יתר הבעיות ובסופו של דבר תמיד נאלץ להתמודד עם מספר רב של מדרגות ביציאה או בתוך האולם עצמו … ".
באפריל 2017 מגיעה התלונה הבאה:
"… . ירידה במדרגות על מעלון לא בטיחותי, תלול ומפחיד. ישן ולא מתוחזק. 
יש מעלית בהכנה כבר הרבה זמן אבל לא מסיימים ומפעילים אותה. 
אני הגעתי לשם כבר כמה פעמים עם בני שיושב על כיסא גלגלים כדי לראות הצגות של בית לסין שפועל שם זמנית.
פניתי אליהם והתשובות מאד לא מספקות ".
מנהל בית החייל ענה מיד:
"בית החייל השקיעה בשנה האחרומה למעלה ב2 מליון שקלים בנגישות ושתי מעליות שמוכנות ומחכות לאישור מכון התקנים מעל לחודש 
מאמין שתוך שבועיים כמו שהבטיחו נקבל את האישור 
המעלון עומד לפי כל התקנים שקבעו לנו משרד העבודה… ".
 
למרות ההבטחה מאפריל 2017, הגיעה התלונה הבאה בסוף אוגוסט 2017:
"… המקום לא נגיש לקשישים ונכים למרות שבפרסומים מתיימר להיות כזה
ב…  נערך באולם זה מופע "…." המיועד לגימלאים ולתושבי בתי אבות. מהחניון עד הכניסה הדרך ארוכה ובעלייה. הגישה אל האולם כולה במדרגות ולתוך האולם יורדים גם כן במדרגות. אמנם יש מעלון המעלה או מוריד 2  אנשים בכל פעם אבל היות ולמופע זה הגיעו הרבה קשישים ונכים , נוצר תור ארוך למעלון בשמש היוקדת . 
השורות בתוך האולם ארוכות כך שקשה להגיע למקום מושבך, מה גם שהרווחים בין השורות צרים מאד. צריך לאסור קיום מופעים מסוג זה באולם כזה . זה היה עינוי ולא בילוי!
"
 

בפברואר וביולי 2020 נציבות השוויון מוציאה צו נגישות נגד "בית החייל בע"מ" בגין ליקויים שנמצאו בביקורת.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן