Skip to main content

ה"קריון", קרית ביאליק

במרץ 2015 החניה, שהייתה בחינם, הופכת לחניה בתשלום. הונהגו מההתחלה הסדרים לבעלי תג נכה, אבל יש תלונות…

 

 

בתחילת 2015 מנהיגים חניה בתשלום במתחם הקריון (מסביב לקריון העיריה הנהיגה תשלום כבר ב- 2012). מגיעות תלונות והערות כדלקמן:

*. יש פטור לבעלי תג נכה, אך צריך להגיע למשרדי הקריון עם מסמכים למימוש הפטור. עבור מוגבלי הליכה זו טרחה גדולה.

 

*. הנוהל הנ"ל מחייב הוצאת תג הנכה מהרכב – בעיה כאשר הרכב חונה בחניית נכים.

 

*. לפחות במועד הנהגת התשלום לא היה שילוט ברור בנושא הפטור מתשלום לבעלי תג נכה. לא רשום היכן נמצאים המשרדים. יש מספר טלפון, השלט בעברית בלבד.

 

*. אין (ב-  2015) מידע בנושא החניה וההסדרים לבעלי תג נכה באתר האינטרנט של הקריון. ב- 2020 מצאנו הצהרת נגישות כולל מידע על החניה.

 

*. עמדות שליפת הכרטיס והחזרתו מתאימות לרכב פרטי. נהגים ברכב גבוה (במיוחד אם יש להם פגיעה ביד שמאל) יתקשו להפעיל את המערכת.

 

בתחילת אפריל 2015 קיבלנו את ההבהרה הבאה ממנכ"ל הקריון:

"

רק פעם אחת צריך להגיע למשרד. כל נכה מקבל קוד ואם עבר את 3 שעות מזוהה בעמדת התשלום ומקבל פטור.

"

צריך לדמיין את התהליך שיעבור בעל תג נכה ללא ליווי כדי לממש את הפטור. נניח שהוא מגיע מרחוק בערב החג כשמאחוריו משתרך תור ארוך. הוא צריך להבין את השלט, לקחת את הטלפון הנייד (אם יש) ולהתקשר למשרד. גם אם תהיה תשובה מיד, הצפירות מאחור לא יאחרו להגיע ומתפתח לחץ. במקום להגיע למחוז חפצו הוא יחפש חניה ליד המשרד ורק אחרי קבלת ה"קוד" הוא יוכל לנוע למחוז חפצו (אולי תוך כניסה לרכב ויצאה ממנו אם מדובר בקצה הרחוק של הקניון).

 

ביולי 2020 מגיעה תלונה של לקוחת מרפאת זבולון בקריון שעברה טיפול כמותרפי מתיש במשך כשש שעות. כשניסתה לממש את הפטור מתשלום טירטרו אותה למשרד המרוחק. לא קשה לדמיין את הקושי והתיסכול במצב הזה. למי שיטען שהתשלום החד-פעמי זניח צריך להזכיר שיש מטופלים שצריכים להגיע כמה פעמים בשבוע והתשלום המצטבר עבור חניה מתחיל להיות משמעותי. כתבנו להנהלת ה"קריון" ולהלן עיקרי התשובה:

"

לפני מספר חודשים שיפרנו את השירות שאנו מעניקים ללקוחותינו בעלי המוגבלויות והם אינם נדרשים עוד לעלות למשרדי החניון …

כיום ניתן לבצע את התהליך כולו בעמדת המודיעין הממוקמת בשדרה המרכזית של הקניון (בקומת הקרקע).

יתרה מכך, ההתנהלות של חולים שמקבלים טיפולים כימותרפיים או טיפולים אונקולוגיים אחרים פשוטה אף יותר שכן במרפאה עצמה יש "מקודד" אליו מכניסים את כרטיס החניה ומיד הם מקבלים חזרה כרטיס יציאה מהחניון, ללא תשלום.

".

השלט בכניסה לחניון אכן השתנה קצת: 

אך הוא לא פותר את הבעיה, בודאי לא עבור מי שלא מכיר את ה"קריון". כל פתרון שמחייב יציאה מהרכב וחיפוש משרדים רחוקים מהווה פגיעה בלקוחות עם מוגבלויות. בהמשך התברר שתוספת מספר הטלפון למיסרונים קשורה, לכאורה, לתובענה ייצוגית של לקויי שמיעה.

 

אנחנו בקשר עם הנהלת הקריון בדרישה להנהיג הסדרים מכובדים יותר עבור בעלי תג נכה.

 


סקירה "היסטורית"

 

נושא החניה לנכים (שהתעורר ב- 2002 כאשר בוטלו חניות נכים בגלל החשש ממכוניות תופת) סודר אז לזמן-מה בזכות פעילות אינטנסיבית מול הרשויות, כולל מבקר המדינה. עם הרחבת הקריון ב- 2007, קשה יותר למצוא חניית נכים פנויה. בהיעדר חניה צמודה לאגף החדש, מרחקי ההליכה גדלו מאד. בחניות הרחבות התקניות (למשל ליד "אופיס דיפו") יש תופעה של בעלי תג נכה שנדחפים לתוך רחבת ההיערכות של המשתמשים במעלית בוואן וחוסמים את הכניסה לרכבים האלה. כיוון שחלק מבעלי המכוניות מגיעים ממקומות שהסברה לא חודרת אליהם, אין מנוס מאכיפה אחרי שבודקים שסימון החניות אכן תקני. השמועה על האכיפה תגיע לכל מקום… אכיפה אפקטיבית אפשרית רק אחרי שהתמרורים מאושרים בוועדת תימרור עירונית. 

 

בסביבות 2009 הייתה בעיה של היעדר שיפועים תקניים בין החניה לכניסות (בעיקר הכניסה לאולמות הקולנוע). המשתמשים העצמאיים בכיסאות גלגלים נאלצים לנוע על כביש סואן. בטיפול מול העירייה והנהלת הקניון.

ביוני 2005 נודע לנו שהבאולינג בקריון לא נגיש. יש מדרגות בכניסה ושרותי הנכים לא תקינים. בתגובה לפנייתנו, הועדה המקומית לתכנון ובנייה כותבת שאכן יש ליקויים והנהלת הבאולינג נדרשת להגיש תוכנית להנגשת המקום. בסוף 2007 קיבלנו דיווח שהותקן שיפוע (תלול, לצערנו) בכניסה ושירותי הנכים תקינים. יש (ב- 2007) אפילו קבוצת נכים שמתאמנת שם באופן קבוע.

נפתרה בעיית הכניסה עם כלבי נחייה לעיוורים.

בעיית נגישות ספציפית קיימת בסניף "אופס דיפו" בקריון. החנות עצמה נמצאת במפלס המרתף והכניסה הרגילה אליה היא במדרגות מתוך הקריון. יש מעלית חיצונית אך הדלת שצריך לעבור כדי להיכנס (אחרי הירידה במעלית) נעולה ויש תהליך משפיל למדי לכניסה וליציאה. גם הצורך לעבור מחוץ לבניין נראה לנו לא מתאים בסוג כזה של קניון, במיוחד בימי גשם.

ב- 2009 מתבצעת הנמכת מדרכות ברחוב הטבעתי שמקיף את החלק הוותיק של הקיריון (בעיקר ליד מרפאת זבולון). הרחוב הזה הוא באחריות העירייה (בניגור למעברים וחניונים פנימיים). אנחנו פועלים לרצף מושלם של מדרכות והנמכות, כולל בצמתים שאין בהם מעבר חצייה. עד אז יש משתמשים בכיסאות גלגלים שנאלצים לנוע על הכביש, וזה מסוכן במיוחד שם.


באוגוסט 2009 קיבלנו דיווח מפעילת נגישות שהייתה צריכה להגיע למרפאת "זבולון" ולסידורים בסביבה. היא מדווחת:

  • במבנה החניות החדש הוקצו רק 4 חניות נכים בכל קומה – יש להוסיף חניות בהקדם;
  • ליד מבנה 2 של זבולון "הוחרמו" החניות הטובות והצמודות ביותר לכניסה לטובת מנהלים ומהנדסים בקיריון, כולל מחסום שהותקן לטובתם; נכים, חולים וזקנים נאלצים לנדוד מאוד רחוק עקב כך (חוויתי זאת בעצמי);
  • נושא הנגשת המעליות בזבולון ללקויי ראייה – תקוע;  כעת משפצים וזו לשון התקן (הכנסת מערכת כריזה).
  • בניגוד לקניונים אחרים, כאן מסרבים להשתתף במיזם הסברה בנושא כיבוד חניות נכים.

     

    בכל הנושאים הנ"ל אפשר לדווח על שיפור במיוחד בתקופת כהונתו של דודו שגיא כמנכ"ל הקריון.


    בנובמבר 2009  התמנה ע"י "מליסרון" (שבבעלות האחים עופר) מר דוד שגיא (שניהל לפני-כן את קניון "רננים" ואת "קסטרא"). מר שגיא הסכים להיפגש עם חברת מועצת העיר ונציגי "נגישות ישראל" ויש כוונה כנה לשיפור הנגישות בקריון. יש גם נכונות להשתתף במיזמי הסברה לנגישות.


    ה"קריון" נחשב לאחד הקניונים המצליחים בארץ (למרות ריבוי קניונים ברדיוס לא גדול מסביבו).  כמו-כן יש במתחם הקריון שירותים חיוניים כגון מרפאה איזורית גדולה של קופ"ח ובית משפט.

    ה"קיריון" נבנה אחרי 1972 ולכן חייב בכל סעיפי הנגישות בחוק התכנון והבנייה.


    מידע נוסף וקישורים

  • מידע נגישות, כולל חניה (אתר הקריון, 2020).

  • חניה בתשלום מסביב לקריון החל מפברואר 2012 (MYNET). מנכ"ל הקריון צוטט אז: "… החנייה תמשיך להיות חינם בכל המגרשים השייכים לו, לרבות בניין בית המשפט, מגדלי הקריון והקריון. לצערנו, הנהגת חנייה בתשלום עלולה לפגוע בציבור המשתמשים".

  • על הקשר בין חניה בחינם לארנונה. "כלכליסט", דצמבר 2013.

  • כתבה לקראת הנהגת חניה בתשלום במתחם הקריון. "בלינקר", ינואר 2015.

  • "הקריון החל לגבות כסף בחניונים". "חיפה – קריות", מרץ 2015.

  • פשרה בתובענה ייצוגית נגד קניוני "מליסרון" ("עופר") בנושא נגישות ללקויי שמיעה בחניונים. אתר "ייצוגית", אוגוסט 2020.

     

  • אחת הכניסות לחניון הקריון

    מאמרים נוספים בנושא

    הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
    תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן