Skip to main content

השפלת ילדה עם מוגבלות במתחם של "עולם השעשועים"

בפסח תשע"ה הוקם מתחם בילוי לילדים במרכז "ביג" בצומת קרית אתא. תוך כדי המתנה בתור לאחד המתקנים התפתח עימות משפיל בין הורה לילדה עם מוגבלות לבין המפעיל, שהוא גם מנהל העסק. נאמרו דברים קשים והתפתח עימות ב"פייסבוק"

 

התכתבנו עם האבא של הילדה ועם בעל העסק והגרסאות לא זהות. אנחנו מקווים שיופקו לקחים בכל הנוגע לנגישות השירות ושמירת הסדר באטרקציות כאלה.

 

עיקר הפעילות בנושא הייתה ב"פייסבוק". אם תחפשו "שרון דהן עולם השעשועים" ו"Ori Lavi" תמצאו את התלונה המקורית, את התגובה של בעל העסק ואת הודעות התמיכה או הגינוי של הגולשים.

 

המתלונן, אורי לביא, כתב (קצת קיצרנו והדגשנו את עיקרי התלונה):

"היום הלכנו ללונה פארק חינם שיש בביג צומת קרית אתא. … הבת הגדולה שלי ילדה נכה עם תעודת נכה, הילדות מאד נהנו במתקנים.
באיזה שהוא שלב בהמתנה בתור לאחד המתקנים כל הזמן ילדים עקפו את הבת הגדולה ודחפו. הוצאתי את תעודת הנכה של הילדה וביקשתי ממפעיל המתקן שיאפשר לה לעלות למתקן בצורה מסודרת ושלא תאלץ להמתין בתור מבולגן ולא מסודר.
המפעיל קרא למנהל שאמר לי ישר בצורה בוטה, מגעילה וקולנית "מה אתה מנפנף בתעודת נכה, אני במקומך הייתי מתבייש להראות תעודת נכה של הילדה, פה זה לא דואר או ביטוח לאומי שנכבד את התעודה" …  
אני לא מתבייש בזה שהבת שלי נכה, להפך – זה הזכות שלה שהחברה תכבד אותה ותקבל אותה כפי שהיא עם מגבלותיה ותקל עליה במקום להקשות ולהשפיל! ששאלתי אותו לשמו ולשם החברה שלו הוא פשוט הלך".
 
גם אם אין פטור פורמאלי מהתור (כמקובל בצרפת ובמקומות אחרים),
צריך להפעיל שיקול דעת ואמפטיה בנסיבות כאלה.
באופן כללי ובהתחשב במנטליות המקומית צריך להנהיג מסלולי תורים שימנעו "הידחפות" וכו'.
 
כתבנו למנהל "עולם השעשועים", מר שרון דהן, והוא ענה לנו מיד:
"אני שרון דהן ועליי נכתב בפוסט.
דברים הוצאו מהקשרם!!!
גם אני אבא לילדה נכה 100 אחוז!!! אז על אחת כמה וכמה יש לי רגישות לנושא.
הייתה אי הבנה ביני לבין האבא של הילדה . לאחר מפגש נוסף אתמול ביני לבין האבא יישרנו את ההדורים והכל בא על מקומו בשלום.
חשוב לי לציין שמעבר להיותי אבא לילדה בת 9 נכה אני פועל המון לטובת האוכלוסיות מסוג הזה בארץ . יש כמה מאות עמותות . אני בטוח שאם תתקשר לפחות כמה עשרות עמותות כאלו יגידו בשבחי.
ושוב אני מתנצל אם משהו נעשה וכתוצאה מזה מישהו נפגע
.
"
 
התגובה של מר שרון דהן ב"פייסבוק" הייתה שונה מאד. הוא המשיך להתעקש שאורי לביא ניסה לעקוף תור של עשרות ילדים כשהוא מנופף בתעודת נכה של הילדה ומקלל אישה דתיה…
 
בהמשך הציב מר אורי לביא את התגובות הבאות ב"פייסבוק":
" 
התקשרו היום לאישתי מהנהלת מרכז ביג והם התנצלו על אשר אירע ואמרו שהבהירו לשרון דהן את חומרת הדברים ושזה לא מקובל ושאנחנו מוזמנים למתחם ביג להמשיך לבלות ולהנות. לא שמענו שום התנצלות משרון דהן עולם השעשועים או מי מטעמו.
….
היום חזרנו ללונה פארק בביג עם חזה מורם וגאווה רבה לאחר שבמהלך השיחה עם הנהלת ביג הזמינו אותנו לשוב לביג קרית אתא ולהנות עם הילדים במתקנים,במהלך שהותינו ניגש אלינו שרון דהן – אמר את שאמר, אנחנו אמרנו את אשר אמרנו ואת אשר על ליבנו בסיום השיחה שרון התנצל בפנינו ונתן לבתי כוס ברד, אמרתי לו שחשוב לי שמקרה כזה לא ישנה ולא יחזור על עצמו עם אף משפחה, הסברתי לו את המשמעות של תעודת הנכה, המשמעות של להיות קשוב לצרכים מיוחדים כבעל עסק, ילדיםאנשים יכולים להראות פיזית כבריאים לחלוטין אף אחד לא יכול לדעת מה באמת מצבם
 "
 

אנחנו לא נמצאים בעמדה של חוקרים או שופטים ולא יכולים לאמת גרסה כזאת או אחרת. ברור שכאשר יש סדר ויש מודעות לצרכים של אנשים עם מוגבלויות, אירועים כאלה לא צריכים להתרחש.


באוגוסט 2015 מגיעה תלונה דומה מאד על התנהגות צוות "עולם השעשועים" כלפי מבקרים עם מוגבלויות באירוע בקרית ביאליק. עליזה כהן כתבה ב"פייסבוק":
"…בהמתנה בתור למגלשה כל הזמן ילדים עקפו את הבת הגדולה ודחפו, הוצאתי את תעודת הנכה של הילדה וביקשתי ממפעיל המגלשה שיאפשר לה לעלות למתקן בצורה מסודרת ושלא תאלץ להמתין בתור מבולגן ולא מסודר. המפעיל קרא למנהל שאמר לי ישר בצורה בוטה, מגעילה וקולנית "מה את מנפנפת בתעודת נכה, אני מקומך הייתי מתבייש להראות תעודת נכה של הילדה, פה זה לא דואר או ביטוח לאומי שנכבד את התעודה!"".
תגובת המנהל דומה מאד לתגובה שצוטטה מהאירוע באפריל 2015. למרות ההתנצלות שלו (לכאורה) אז, הוא ממשיך להתבטא כך כלפי מי שמציג תעודת נכה.
התלונה הועברה מיד לטיפול ראש העיר ובכירים אחרים בעירייה. ראש העיר, מר אלי דוקורסקי, הגיב ב"פייסבוק":
"אני רואה את התשובות שניתנו בחומרה רבה. אנחה את מנכ"ל העירייה לקיים בירור עם בעל החברה  ובמידת הצורך אחליט לגבי התקשרויותינו עמו בעתיד. לאדם בעל צרכים מיוחדים קיימת הזכות להנות כמו כל אחד אחר. בקריית ביאליק אנו מקפידים על כך ומתוך גישה זאת הנגשנו את כל מוסדות העירייה,…"
 
ביולי 2022 ניתן פסק דין בתביעה נגד חברת עיר השעשועים, מפעילת הלונה-פארק. החברה מנעה מאדם עם מוגבלות לעלות על אחד המתקנים למרות שאין קשר בין המוגבלות לבטיחות השימוש במתקן. בפסק הדין מוזכר פסק דין אחר מ- 2017 עם החלטה דומה.

 

קישורים ומידע נוסף

 
 ,
 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן