Skip to main content

מסעדת ג'ראלד בתל אביב

בבניין חדש ברחוב אבן גבירול בתל אביב נפתחה מסעדה מיוחדת ב- 2015. למרות השטח הגדול (כולל שולחנות בחוץ) היא קיבלה פטור מ"בית שימוש נגיש"

 

המסעדה נפתחה בפברואר 2015 בסגנון "פטיסרי". בנובמבר 2015 הגיעה התלונה הראשונה על היעדר שירותי נכים במסעדה ובסביבתה הקרובה. בעל המסעדה לא הצליח להצביע על שירותי נכים במרחק סביר.

 

כיוון שמדובר במבנה חדש במובן של תקנות חוק השוויון, הפטור מהתקנת "בית שימוש נגיש" ניתן בתנאי הבא:

"משרד, חנות או בית אוכל יהיה פטור מהתקנת בית שימוש נגיש, אם קיים בבניין בית שימוש נגיש במרחק הקבוע בפרט… מן המשרד, החנות או בית האוכל".

(תקנות נגישות בניין ציבורי חדש).

 

גם אם היה מדובר בבניין "קיים" לפי התקנות, הפטור ניתן למסעדה שהשטח שלה (שניתן בו שירות, כלומר לא כולל מטבח, למשל) אינו עולה על 50 מ"ר. לפי התלונה ומהערכה לפי תמונות, השטח שהיו בו שולחנות (כולל מחוץ לחלק הבנוי) עולה על 50 מ"ר.

 

עם קבלת התלונה פנינו לעירייה ובינואר 2016 הגיעה התשובה הבאה מ"פניות הציבור":

"העסק "ג'ראלד" נמצא בהליך תקין לקבלת רישיון עסק

נציין כי העסק מונגש לנכים, אולם לעסק ניתן פטור ממורשה נגישות להקמת שירותי נכים.

אם יבוצע שינוי בעסק הנושא ייבחן בשנית".

 

פנינו שוב לעירייה (רישוי עסקים) בבקשה לבדוק אם הפטור ניתן כדין. הזכרנו מסעדות ותיקות נוספות ברחבי העיר ששטחן עולה על 50 מ"ר ואין בהן שירותי נכים. אחרי תזכורות הגיעה תגובה לא רלוונטית ל"ג'ראלד" כי המסעדה נסגרה.

 

אפשר לטעון שסגירת המסעדה הופכת את הסיפור ללא רלוונטי. למעשה זהו לקח חשוב להתנהלות הרשויות מול עסקים כאלה. העסק פעל שנה וחצי ללא שירותי נכים. ניסיונות להתניע בדיקות חוזרות לא נענו (גם ביחס למסעדות אחרות) ונותרו תחושות לא נעימות שעדיף לא להעלות על הכתב…

צריך לשאוף לכך שעסקים כאלה יהיו נגישים מיום הפתיחה ולא רק אחרי חודשים ארוכים של פעילות במקביל להליכי רישוי עסקים.

 

 

 

אילוסטרציה באדיבות WEBSTOCKPRO

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן