Skip to main content

מעלון במתנס פסגת זאב, ירושלים

הגיעו מספר תלונות על השבתה ממושכת של המעלון. התוצאה – תושבים עם מוגבלות לא יכולים להשתתף בחוגים. יש גם סירוב להחליף חדרים לטובת משתתפים שלא מסוגלים להשתמש במדרגות

 

 

התלונה הראשונה הגיעה באמצע 2015. נכתב בה, בין השאר:

"… החדר בו מתקיים החוג ובו גם הציוד של חוג הקרמיקה נמצא בקומה השנייה במתנ"ס. ביננו נמצאת אישה נכה שמאד מתקשה בעלייה ובירידה במדרגות המתנ"ס. לצערנו הרב, אחת מבנות הקבוצה, שגם היא נכה, עזבה את החוג עקב היותו של המקום מאד בלתי נגיש לאדם נכה. במתנ"ס יש מעלית לעגלות נכים שמזה זמן רב אינה פועלת ואינה תקינה. נבקשכם לתקן לאלתר את המעלית להעלאת הנכים, ובכך למנוע את פרישתן של חברותינו מהחוג… ".

כעבור חודש המתלוננת עדכנה:

"…שוחחתי עם המתנ"ס ונאמר לי שתיקון המעלון יקר מאד והם מחפשים תקציב מתאים לתיקון או להוספת מעלית למקום. כמו כן הם אמרו שבוודאות הבעיה לא תיפתר עד ספטמבר בו מתחילית שנת הפעילות במתנ"ס.".

 

 ספטמבר 2015 עבר מזמן, ולפי תלונה מיוני 2016 אין שינוי במצב:

"

יש … חברה נכה שמתקשה לעלות במדרגות ולהגיע לחדר בו מתקיים חוג הקרמיקה. קרובת משפחתי מפחדת לחסר אפילו פגישה אחת, כי אז לא יהיה מי שיתמוך באותה אשה ויסייע לה להגיע לחוג. מסיבות לא ברורות, הנהלת המתנ"ס לא הסכימה להוריד את התנור הגדול לקומה הראשונה.  
אבל החלק התמוה במיוחד הוא שהנהלת המתנ"ס טוענת שהבניין מונגש. בבניין קיים מעלון, אבל הוא מקולקל כבר 18 שנה ולא מתקנים אותו. נאמר לקרובתי, כי קיומו של המעלון בבניין הופך אותו למונגש ודי בכך.
 
אינני עורכת דין, אבל קראתי יחד עם בני, שהוא נער עם צרכים מיוחדים, את חוק שיוויון … וגם את התקנות הנילוות ושנינו זוכרים כי אם מתקלקל אמצעי הנגשה בבניין ציבורי חלה חובה לתקנו תוך פרק זמן קצוב.
 
אחת משתי האפשרויות נכונה: שהמחוקק הותיר עניין בלתי פתור, או שהנהלת המתנ"ס צינית להחריד בנושא ומונעת מהחברה הנכה של קרובתי ומאנשים אחרים שמוגבלים בתנועה מסיבה זו או אחרת – להגיע לפעילויות בקומה העליונה. קרובתי ניסתה לפתור את הבעיה בדרכי נועם: עם ההנהלה, עם נציגי ציבור ברשות המקומית, והגיעה למבוי סתום".
 
ואכן המצב החוקי די ברור: התקנה מ- 2005 (בנושא נגישות מקום ציבורי שהוא בניין קיים) קובעת:
"11.    (א)  החייב בביצוע נגישות אחראי לכך כי התאמות הנגישות בבניין קיים יהיו תקינות וזמינות בכל עת שהמקום פתוח לציבור וכל עוד ניתן בו שירות ציבורי. "
מה שחסר בתקנות האלה הוא משמעות המילה "אחראי", כלומר האם יש עונש מינימום (קנס או מאסר) על מי שמסרב לפעול לפי התקנות?
 
אנחנו בוחנים דרכי-פעולה שונות לאור הסירוב המתמשך של הנהלת המתנ"ס לתחזק את המעלון.
 
 ————————————————————————————————————————–
 

מידע נוסף וקישורים

 
 
 
 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן