Skip to main content

נגישות בבתי-קולנוע

מצטברות תלונות דווקא על בתי קולנוע חדשים (צמודים לקניונים) שנבנו, לכאורה, לפי פרק הנגישות בחוק התכנון והבנייה ובליווי יועץ נגישות. בפועל אפשר להגיע עם כסא גלגלים לחלק(!) מהאולמות, אך המקום המוקצה לכך מאד לא מתאים לצפייה (למשל לפני השורה הראשונה, מול מסך ענק), אי אפשר לשבת עם חברים / בני משפחה, צריך להמתין זמן רב למפעיל המעלון, אין גישה מכובדת לקופות ועוד. קשה להזמין כרטיסים למקומות הנגישים

 

לפני הפירוט שימו לב: עמותת "נגישות ישראל" השיקה באוקטובר 2016 סקר נגישות בתי קולנוע בישראל. הגולשים מוזמנים להשתתף ולשתף.

 

ביולי 2005 הוסיפה רשת "רב-חן" לבקשתנו מידע נגישות באתר שלה. בהמשך ארגנו מחדש את האתר ואפשר למצוא מידע בדף של כל בית קולנוע שלהם. ב- 2009 ראינו רשימה עם מידע נגישות מפורט למדי באתר המבצעים של "חבר". מאוחר יותר הקישור נחסם, ייתכן שהמידע זמין עדיין לעמיתים.

 

בדצמבר 2008 התפרסמה באתר "קולנוען" כתבה על נגישות בבתי קולנוע לכבוד יום הנגישות הבינלאומי. הכתבה מביאה ציטוטים נרחבים מתכנים שהיו אז בדף הזה של "נגישות ישראל". הם טוענים שמצב הנגישות בבתי קולנוע טוב יותר ממקומות בילוי אחרים כגון פאבים. מוזכרת גם בעיה של הצבת ציוד (שולחן הגברה ותאורה) על חשבון המקומות לכיסאות גלגלים. מאוחר יותר הם העלימו את הכתבה, נשארו רק התגובות.

 

ב- 2010 מצאנו באתר ה"סינמה סיטי" מידע נגישות מפורט למדי עבור המתחמים השונים. מצב הנגישות שונה מאולם לאולם והם מבקשים לתאם טלפונית רכישת כרטיסים. שימו לב למשפט הבא: "לצערנו לא ניתן לשריין מקומת אלה באינטרנט כיוון שאין בנמצא מערכת אלקטרונית שמזהה באופן פזיטיבי באינטרנט אדם עם מוגבלות". ב- 2012 הנוסח הנ"ל הוחלף בנוסח קצת מפותל: "אנו מבקשים שלא לבצע הזמנת כרטיסים עבור נכה שלא דרך הקופות במתחם או מול מענה טלפוני אנושי, על מנת שלא תתגלע אי התאמה בין רצון הלקוח למצב בפועל, ולא תיגרם עוגמת נפש". חוץ מהשלילה הכפולה במשפט, אנחנו לא מקבלים את הנוסח "הזמנת … עבור נכה": אדם עם מוגבלות מסוגל (בדרך כלל) לבצע הזמנה בעצמו! בנוסף, הצורך לבצע רכישה במקום בלבד מציב את הלקוח עם המוגבלות בעמדת נחיתות נוספת בסרטים שיש להם ביקוש גבוה וכל הכרטיסים להקרנות נמכרים כמה ימים לפני ההקרנה. הנוהל הנ"ל של "סינמה סיטי" נמצא במרכזה של תביעה ייצוגית שהוגשה בפברואר 2016.

 

אחד המתחמים החדשים (2010) הוא "סינמה סיטי" בראשון לציון. כבר בהתחלה הייתה שם מצוקת חניה באופן כללי וגם לבעלי תג נכה. היו מקרים שבעלי תג נכה נאלצו לחנות רחוק מאד מהכניסה למתחם (NRG יוני 2010). יש תלונה קשה ב- YNET (מאי 2012) על אופן מכירת כרטיסים לצופים בכיסאות גלגלים. הכותרת: "כניסה לנכים בלתי אפשרית". שיר אשפיז מתלוננת שם גם על מצוקת חניה לבעלי תג נכה ועל היעדר נגישות לאולמות VIP. יש שם תגובה של הנהלת ה"סינמה סיטי". בדצמבר 2012 מגיעה אלינו ישירות תלונה ברוח הדברים של שיר אשפיז, כלומר אין שיפור בשירות מכירת הכרטיסים שם.

 

סוגיית הקושי לרכוש כרטיסים מתאימים עבור משתמשים בכיסאות גלגלים התעוררה שוב בפברואר 2013 בתלונה על "יס פלאנט איילון":

"לאחרונה ביקשתי להזמין דרך הטלפון כרטיסי קולנוע . אני צריך את ההזמנה הטלפונית בכדי שנציג של בית הקולנוע ישוחח איתי ויבדוק את התאמת האולם וגם יתן לי משוב איפה נמצאים הכיסאות והאם המקום יתאים לכיסאות ממונעים … לצערי לא ניתן היה להשאיר הודעה , בכדי שיחזרו אלי . בטלפון של יס פלאנט איילון נאמר בפרוש לא להשאיר הודעות. כמו כן באתר של יס פלאנט אין התייחסות לנכים…".

בפועל צריך לחפש בתחתית הדף הראשי של "יס פלאנט" את המלה "נגישות", אך בקישור יש הכרזה על מחוייבות לנגישות לבעלי לקויות שונות בבתי הקולנוע ללא איזכור תהליך הזמנת הכרטיסים. יש תלונה חוזרת על בעיות ברכישת כרטיסים למקום הישיבה המיוחד באפריל 2015. כתבנו להנהלת הרשת ואנחנו ממתינים לתשובה.

 

בפברואר 2015 מגיעה תלונה על "גלובוס-מקס" בקריון:

"זה כמה ימים כולל יום שישי אני מנסה להתקשר לקולנוע גלובוס בקריון לשאול האם נכים בכסאות גלגלים יכולים לשבת במעבר או מקום אחר נוח…. ​התקשרתי לטלפון 048752717 עונה המענה: לאיש שרות 1 לגבי כרטיסים 2 אבל אין מענה!".

אנחנו מבררים את הסוגיה עם הנהלת "גלובוס" ונעדכן כאן. אגב, עם הגעת התלונה ניסינו למצוא מידע נגישות באתר – ללא הצלחה.

 

ב- 2015 נפתח ברעש גדול מתחם "יס פלנט" חדש בירושלים. בתוקף היותו חדש אפשר היה לצפות לנגישות טובה לפי החוק, אך בספטמבר 2015 מגיעה תלונה מפורטת וקשה. מדובר בעיקר על הצורך בליווי וסיוע ועל המעבר דרך פרוזדורים אחוריים ומעלית קטנה. הנושא ייבדק מול מורשה הנגישות שליווה את הפרוייקט. בעת כתיבת שורות אלה, אין מידע נגישות מפורט באתר "יס פלנט".

 

אנחנו ממשיכים לפעול לשיפור הנגישות במיוחד בבתי הקולנוע החדשים שמחוייבים בכך על פי החוק (שהיה בתוקף בעת הקמתם). ראו כאן המלצות על תכנון אולם נגיש.


מידע נוסף וקישורים

אילוסטרציה באדיבות WEBSTOCKPRO

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן