Skip to main content

קרקס לא נגיש

באוגוסט 2008 הגיע "קרקס על המים" למרכז המסחרי של עין המפרץ. משתמשים בכסאות גלגלים (משפחה שבה גם ההורים וגם הילד סובלים ממגבלות ניידות) ניסו לקנות כרטיסים ונאמר להם שהמופע לא נגיש! למותר לציין את אכזבתם של ילדים נכים שזכותם לראות מופע מיוחד כמו כולם נשללה מהם.

היינו בקשר עם המועצה האזורית, המפיק ומשרד הכרטיסים. אין מידע נגישות באתרים של הקרקס ושל סוכנויות הכרטיסים.

בתחילת יולי 2008 קיבלנו הבטחה מראש מחלקת הפיקוח והרישוי במועצה האזורית:

"טרם הוצא רשיון הנושא יטופל. המועצה תדרוש גישה לנכים".

ראש מחלקת הפיקוח והרישוי חזר על הבטחתו בנוסחים שונים במהלך חודש יולי 2008, אך לא השיג התחייבות שהמופע נגיש.

כשהתקרב המועד של הגעת הקרקס לעין המפרץ, ועם התחלת מכירת כרטיסים במקומות עבודה גדולים בצפון, פנינו לשירותי הרווחה / ועדים שמוכרים כרטיסים וגם לעיתונאים. היה ברור לנו שאם נמתין לרגע האחרון לתשובת המועצה האזורית, כבר לא יהיו כרטיסים…

התשובה הראשונה של שירותי הרווחה באחד ממקומות העבודה הייתה "הבריכה מוגבהת, לכן היא מצריכה טריבונות גבוהות…". הזכרנו לשירותי הרווחה את הפעילות שלהם למען הקהילה (כולל אנשים עם צרכים מיוחדים), ואז (תוך שעות ספורות) הגיעה התשובה: "הם [ההפקה] מארגנים אפשרות לכניסת אנשים עם צרכים מיוחדים…". בהמשך הגיע מידע ברוח הזאת (רמפה + שירותי נכים) גם מסוכנות הכרטיסים (שלפני מספר שבועות הודיעה לפונים שאין נגישות). כעבור זמן קצר חלה נסיגה – הודיעו שאין רמפה, אך יהיה סיוע בסחיבת כיסאות גלגלים למעבר ליד השורה הראשונה. גם שרותי הרווחה של המפעל הגדול ענו לפונים ברוח הזאת, ללא ניסיון נוסף (לכאורה) לדחוף הנגשה אמיתית. פתרון ה"סחיבה" לא מקובל עלינו והוא גם בלתי אפשרי עבור כסאות ממונעים. המפיק טוען שהאוהל הזה מופיע כפי שהוא בכל העולם ולא יבנו אותו מחדש עבור נכים בישראל!

ב- 8.8.2008 הסיפור התפרסם במקומון ב"הד הקריות". המפיק הגיב לכתב: "מדובר בקרקס שמגיע כולו מחו"ל, ולכן לא נוכל לבנות רמפה… אני מבטיח לעשות את המיטב למען הנכים".

ב- 13.8.2008 התבצע סיור (לא מקצועי) באזור הקרקס בעין המפרץ ולהלן הממצאים:

  • 2 חניות הנכים הסמוכות לכניסה לקרקס הן ללא תמרורים ולכן לא חוקיות. יש עוד 3 חניות נכים, אך רחוק משם.
  • לאור האמור לעיל, לא בטוח שהקרקס עומד בדרישת המשטרה לרישיון עסק.
  • מהחניה לקופות ולכניסה יש שיפוע בכורכר שעלול להיות מסוכן למשתמשים בקבים.
  • באזור הקופה והכניסה יש שיפועי ברזל (עם סף) שצריך לוודא את התאמתם למוגבלי הליכה.

למיטב ידיעתנו לא היתה נגישות לכיסאות גלגלים באף אחד מהמקומות האחרים בארץ שבהם הקרקס הופיע (זה אותו אוהל נודד), אך לא הגיעו תלונות.


רקע כללי

יש מסמך מיוחד של המשטרה לרישוי קרקס. כמו במסמכים מקבילים (לאירועים ועסקים), הוא דורש רק חניות נכים, לא נגישות למופע עצמו.

חוק רישוי עסקים (מעודכן ל- 2005, גרסה באתר של עירייה) דורש קיום נגישות לפי פרק ה' לחוק השוויון (ראו עמוד 12 בחוק רישוי עסקים). קרקס כלול בהגדרה "עינוג ציבורי" (עמוד 6) ולכן חייב ברישיון. יש תיקון מ- 2005 שצריך להבין אם הוא חל על קרקס נודד. אם כן, אזי בפועל יש למופעים נודדים פטור מנגישות (פרט לחניות נכים), כי הפטור הוא לשנה וחצי וקרקס כזה לא נמצא יותר ממספר שבועות בתחום רשות מקומית אחת…

על המצב העגום של אכיפת חוק רישוי עסקים אפשר ללמוד ממסמך של מרכז המחקר של הכנסת. באחד הפרקים אפשר לראות שאחוז העסקים ללא רישיון גבוה במיוחד במועצות האזוריות. לצערנו הקרקס הזה מחזק את הסטטיסטיקה הנ"ל…

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן