Skip to main content

קשיי נגישות בדיזנגוף סנטר

מ- 2005 הגיעו תלונות על בעיות נגישות ב"דיזנגוף סנטר". קיבלנו באוגוסט 2007 תשובה מהנהלת הקניון שהכול נגיש ותקין. בדצמבר 2007 התברר (מביקור אקראי) שהמצב חמור יותר מהמתואר בתלונות.

*. חניות הנכים במפלס 3- אינן תקניות בכל מובן אפשרי. הגרוע ביותר: כאשר הן מלאות, משתמש בכיסא גלגלים לא יכול להגיע לדלת רכבו.

*. חניות הנכים אינן הקרובות ביותר למעליות והן בתשלום. ראו פס"ד מ- 2011 בקישורים למטה. מאוחר יותר התברר שהנהיגו נוהל שגובל ב"טרטור" למימוש הפטור מתשלום.

*. יש חנויות עם מדרגה בכניסה. זה קיים בעיקר במסדרונות המשופעים. בחלקן הקטן הותקן שיפוע וזה מוכיח (אם נחוץ) שיש לבעיה פתרון פשוט.

*. אין מספיק שלטים שמפנים לשירותי נכים.

*. בשירותי הנכים חסר מאחז-יד.

*. אין שלט על דלת שירותי הנכים ואנשים שאינם מוגבלי ניידות תופסים אותם. יש שם גם תופעה מצערת של מכורים לסמים שנוח להם להזריק לעצמם בשירותים כאלה.

*. יש מדרגות (ללא חלופה נגישה) בכניסה לבנק דיסקונט.

 

*. יש מדרגה בכניסה לחנות "הכול בדולר" (מאי 2011) ובכניסה לחנות "סטימצקי" (נובמבר 2011).

להמחשת הטענות מובאות להלן מספר תמונות. הראשונה מתעדת היעדר מאחז-יד בצד אחד של האסלה בשירותי הנכים (גברים):

דיזנגוף סנטר

על מתקן נייר הטואלט מימין היה מזרק (לא רואים אותו בתמונה)…

התמונות הבאות הן של חנויות עם מדרגה בכניסה. צריך לזכור שעבור חלק מכיסאות הגלגלים והקלנועיות אפילו מדרגה של 10 ס"מ היא מכשול.

דיזנגוף סנטר   דיזנגוף סנטר

 דיזנגוף סנטר

דיזנגוף סנטר

בתמונה הבאה אפשר לראות שעם קצת רצון, אפשר להתקין שיפוע:

דיזנגוף סנטר


באוקטובר 2009 (סוכות) הגיעה התלונה הבאה:

"…בחלק מהמקרים אי אפשר לבקר בחניות היות וישנה מדרגה אין אפשרות לבקר באותן חניות. ברצוני להדגיש שרבים מבעלי החנויות מעונינים להקל ומוכנים לבנות רמפה, אך הנהלת הקניון לא מוכנה בשום פנים ואופן לעזור".

 


 

במאי 2011 התכתבנו שוב עם הנהלת "דיזנגוף סנטר" בעקבות תלונה על מדרגה בכניסה לאחת החנויות. התשובה שקיבלנו הייתה כדלקמן:

"נושא הנגישות לנכים חשוב מאד ואנחנו מאמינים שיש לאפשר לבעלי מוגבלויות אפשרות זהה לכל דבר ועניין.

כידוע לך, דיזנגוף סנטר קיים מעל 30 שנה וחלק מהחנויות קיימות מיום פתיחתו. כל חנות חדשה או חנות שעוברת שיפוץ מחוייבת בתקנים החדשים. עם זאת, עדיין קיימות חנויות שלא חויבו בעבר לתקנים החדשים והמודעות בעבר היתה נמוכה מהיום ועל כן לא מאפשרות נגישות טובה עבור בעלי מוגבלויות. בכל חנות יש מדבקה של מוקד הביטחון ואנו תמיד שמחים להגיע ולתת שירות ועזרה לפונים. כמו כן אנחנו נמצאים בתהליך הוספת מעלית  לשיפור הגישה מהחנייה.

בנוסף, בעקבות פנייתך אנו רואים לנכון להוסיף לאתר הסנטר מידע לגבי חנויות המאפשרות נגישות נכים".

 

בהמשך אכן הוסיפו מידע (חלקי ומוצנע לטעמנו) בנושא נגישות. המתלונן העיר על התשובה כך:

"החנות שבה מדובר היא חנות חדשה/משופצת. המודעות הנמוכה לא היתה של בעל החנות (שטרח להנגיש את פנים חנותו) וגם הגורם החוסם היו שלטונות הסנטר ולא בעל החנות. במדבקות של מוקד הביטחון לא כתוב שהם מספקים גם עזרה לנכים".

לדעתנו, גם אם המידע על הסיוע היה מודפס על המדבקה, זה לא מעשי להמתין לאיש הבטחון שיסייע לעלות וימתין עד שהמשתמש בכיסא גלגלים יסיים את הסיור בחנות (או שהאחרון יצטרך להתקשר שוב ולהמתין). רוב הלקוחות בכיסא גלגלים לא ישתמשו בשירות כזה (אלא אם מדובר בקנייה חיונית ובהיעדר חלופות).


בנובמבר 2011 מגיעה תלונה על מדרגה בכניסה לחנות "סטימצקי".  


ב- 2014 מגיעות תלונות על נוהל מימוש הפטור מתשלום עבור חניה לנכים. הנהלות "דיזנגוף סנטר" והחניונים מנצלות את הבעלות השונה על הקניון ועל החניון ומכבידות על מימוש הפטור. בעל תג נכה שחונה שם נאלץ להגיע עם התג ומסמכים אחרים למשרד ואחד המתלוננים הגדיר את ה"מסע" אל המשרד כ"סיוט". הצורך להוציא את התג מהרכב כשהוא חונה בחניית נכים הוא בעייתי בפני עצמו. לצערנו הסכם הפשרה בתביעה הייצוגית (בנושא התשלום עבור חניה לנכים) לא מפרט את נהלי מימוש הפטור וגם החוק לא נכנס לפרטים כאלה. המצב דומה בחניונים אחריםאנחנו בקשר עם נציבות השוויון וגורמים אחרים בניסיון לחדד את החוק / התקנות כך שבעל תג נכה לא יצטרך לצאת מרכבו כדי לממש את הפטור. 


ב- 2016 אנחנו מוצאים "הצהרת נגישות" באתר האינטרנט של הקניון. בעת כתיבת שורות אלה אפשר למצוא שם את ההכרזה הבאה:

"המפלסים המשופעים שיוצרת הספיראלה, יוצרים מדרגה בכניסה לחלק מבתי העסק. זה המקום לציין, שבדיזנגוף סנטר בשונה מקניונים/מרכזים מסחריים אחרים בישראל, בתי העסק הוחכרו לדורות ואותם חוכרים מחזיקים בו בעצמם או משכירים אותו לצד ג' ובהתאם לתקנות הנגישות אחריות להנגשת בית העסק חלה עליהם. חרף האמור לעיל, חברת הניהול דורשת מכל בית עסק שמשפץ לעמוד בתקנות הנגישות ובין היתר להנגיש את הכניסה אליו".

 

במאי 2019 מגיעה תלונה על סגירת יציאות בלילה. לקוחות נאלצים לנוע רגלית דרך נתיבים של כלי-רכב בחניון וזה, כמובן, מסוכן ולא נגיש. בבירור עם הנהלת הקניון.

 


לסיכום, מדובר בקניון ותיק (כשהוא נוסד, המושג "קניון" טרם הומצא) שבנייתו החלה (לפי האתר שלהם) ב- 1972, אך תיקון הבעיות המתוארות לא דורש שיפוץ גדול, רק קצת רצון טוב. סיכם את המצב פעיל נגישות במאי 2011: "הייתי שם השבוע – סיוט!".


מידע נוסף וקישורים

 

דיזנגוף סנטר

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן