Skip to main content

מעקף לעמוד חשמל שחסם מדרכה בחולון

בנובמבר 2017 הגיעה תלונה לפיה חברת החשמל הרחיבה בסיס של עמוד חשמל וגרמה בכך לחסימה קבועה של המדרכה לכיסאות גלגלים ולעגלות ילדים; עיריית חולון נרתמה לתיקון המצב על ידי הרחבת המדרכה על חשבון הכביש

 

לפי התמונה (ומדידות שבוצעו במקום), ברור שאין מעבר לכיסאות גלגלים משני צידי העמוד. משתמשים בכיסאות גלגלים ועגלות ילדים נאלצו לעקוף לדרך הכביש, על כל המשתמע מכך. ב"תצוגת הרחוב של גוגל" אפשר לראות את המצב לפני הרחבת בסיס העמוד.

 

כתבנו לחברת החשמל ולעירייה. מהעירייה הגיעה התשובה הבאה תוך ימים ספורים כדלקמן:

" מדובר בעמוד של חב' חשמל שנמצא במקום כבר שנים רבות (ככל שניתן להבין מהתמונות חודשה חגורת הבטון שסובבת את העמוד).

בכל מקרה, בכוונת אגף תשתיות לפנות לחברת חשמל לישראל על-מנת לבדוק ולמצות את הנושא. "
בפניות לשני הגופים הודגש הצורך בתיאום פרויקטים כאלה ובליווי מורשה נגישות. 

 

בהמשך כתב לנו ולבעלי תפקדים בעירייה מנהל אגף תנועה בעירייה:

"     1.    הזזת עמוד חשמל – אין אנו מטפלים בשינוי מיקום עמודי חשמל קיימים. הנושא באחריות חברת החשמל ויש להעביר את הפניה אליהם.

אציין, שמדובר על עמוד מ"ג ולפי ניסיוננו, תהליכי שינוי מיקום עמודים מסוג זה הינם ארוכים ובעלויות גבוהות.
חח"י בדרך כלל לא מוכנים להזיז עמודים בודדים שלא במסגרת פרויקט כלשהו.
 
2.    הפתרון המצוי במקרה הנ"ל הינו בניית מדרכה (אוזן) עוקפת את העמוד.
חשוב לציין, שהרחבת המדרכה בא על חשבון ביטול מקום חניה.
נכין תכנית לבניית אוזן ונעביר לאישור וועדת תנועה מקומית.
לאחר קבלת אישורים הנדרשים, התכנית תועבר לביצוע.   "

 

במקביל הגיעה התשובה הבאה מחברת החשמל:

"אנו מטפלים בנושא השאלות העקרוניות שהעלית בנושא הטיפול בהזזת/הצבת/הרחבת בסיס עמודי חשמל על מדרכות והתיאום מול הרשויות המקומיות בנושא.

כמו כן אנו עומדים בקשר לברור העניין עם … נגישות ישראל".

 

בינואר 2018 הגיעה התשובה הבאה מחברת החשמל:

"באשר להקמת עמודים חדשים בשכונות חדשות, ככלל, חברת החשמל ממעטת בהצבת עמודים חדשים באזורים בנויים ופועלת בהתאם להנחיית מנהל החשמל תוך הקפדה על תכנון רשת טמונה בשטח בנוי והתחשבות בכללי הנגישות ובסטנדרטים המקובלים.
באשר לתחזוקת עמודים קיימים, עובדי חברת החשמל פועלים לפי מפרט של הרשת הארצית לשיקום מסדי עמודים, תוך הקפדה על הפעלת שיקול דעת והתחשבות בשיקולי נגישות ומעבר נוחים ובטוחים.
נציין כי בפרויקטים של הצבה ו/או הזזה ו/או תחזוקה של בסיסי עמודי חשמל על מדרכות אין ליווי של מורשה נגישות, ואולם נעשה תיאום מסודר עם הרשויות המקומיות, וככל שאלה מתנות את העבודה בשיפור נגישות, אזי תכנון העבודה נעשה בהתאם לדרישה.
באשר למקרה הספציפי שהוזכר בפנייתך, בהתאם לתמונה שצורפה ומבדיקת המחוז הרלבנטי, נראה עמוד ששוקם ונשמר מרווח של כ – 80 ס"מ למעבר. יודגש כי באותו המקרה המעבר יכול היה אף להיות רחב יותר (כמטר), אך ישנה הצרה נוספת של רצועת בטון בסמוך לגדר הבית וכן צמחייה שגולשת.
טרם סיום, אוסיף כי לאחר פנייתך שבתי ובקשתי לחדד בנהלי העבודה הרלבנטיים בחברה את נושא ההתחשבות בשיקולי הנגישות והשארת מרווח למעבר נוח ובטוח גם לאחר ביצוע עבודות התחזוקה
."

 

עיריית חולון לא המתינה לסיוע של חברת החשמל בפתרון הבעיה הנקודתית. בדצמבר 2017 קיבלנו שרטוט (שהוגש לוועדת תנועה) שכותרתו: "בניית אוזן במדרכה לצורך מעקף עמוד חשמל". בתחילת אפריל 2018 המתלוננת מודיעה שהמעקף בוצע, טרם קיבלנו תמונות.

 

ברצוננו להודות לעיריית חולון על הטיפול בנושא, למרות שיכלו להטיל את האחריות על חברת החשמל ולמשוך זמן. הלקח הוא צורך במיסוד נהלים / תקנות שיחייבו אישור של מורשה נגישות על כל פרויקט במרחב הציבורי.


 

באמצע אפריל 2018 הגיעה תלונה על עמוד חשמל אחר, ברחוב הנביאים פינת בצלאל. הפעם מדובר בעמוד שחוסם את המדרכה כבר שנים רבות, אך זה לא מפחית מהצורך לטפל בבעיה.

גם הפעם העירייה לקחה אחריות והבטיחה לסלול "אוזן", כלומר הרחבת המדרכה על חשבון הכביש.

 

בפברואר 2020 התפרסמה כתבה של חופית כהן בנושא ב"ידיעות חולון" וב- MYNET תחת הכותרת "תושבים נגד העמודים". בכתבה הזאת מדובר ברחוב ברנשטיין והיא כוללת תמונה של עמוד חשמל חדש או מחודש שחוסם את המדרכה. אפשר לראות את אותו העמוד בתמונה מ- 2011 ב"תצוגת הרחוב של גוגל". גם אז לא היה מעבר לכיסא גלגלים או עגלת תינוק. חברת החשמל מצוטטת כמבטיחה לבדוק ולהסדיר בתיאום עם הרשות המקומית…

 

קישורים ומידע נוסף

 

 

 

 

 

דוד אלעזר 10, חולון

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן