Skip to main content

הר המנוחות גבעת שאול בירושלים

הר המנוחות הוא בית עלמין גדול שנפתח ב- 1951. לאחרונה הפעילו בית לוויות מחוץ לבית העלמין; לוויה (במיוחד כזו שגולשת לתוך הלילה) הופכת לאתגר בכל הנוגע לנגישות וכושר

לפחות חלק מהלוויות מתחילות בטקס אשכבה והספדים באולם בגבעת שאול. אין ליד האולם חניות נכים וכשיש לוויות רבות משתתפים, מצוקת החניה (לבעלי תג נכה ובכלל) קשה. גם מי שמצליח לחנות קרוב נאלץ לצאת בנסיעה לאחור כמה עשרות מטרים כי נתיב היציאה נחסם לטובת רכב של חברה קדישא.

המרחק מבית הלוויות לחלקות הקבר גדול מאד ובבית העלמין יש קטעים עם שיפועים קשים. חייבים להגיע לשם עם רכב, ובעלי תג נכה (שלוקח להם זמן להתארגן) נאלצים לחנות רחוק (אלא אם מישהו שמר להם חניה).

יש בהר המנוחות גושי קברים שנראים כמו חניון: המבנה מקורה ופתוח בצדדים. גם בליל ירח יש שם חושך מוחלט והקברנים משתמשים בפנסים ובנרות. הם מציבים גם נרות גדולים על השבילים בצורה שעלולה לשרוף את בגדי האבלים. היעדר התאורה הסבירה משרה (אולי) אווירה מיוחדת, אך מהווה סכנת בטיחותית במיוחד ללקויי ראייה שאיבדו את היכולת לראות באור חלש. כידוע, במיוחד בירושלים מקובל לקיים לוויות גם בלילה.

 

באוגוסט ובאוקטובר 2020 מגיעות תלונות על מבנה קבורה חדש בעל מספר קומות. המבנה כבר מופעל, אבל יש רק הכנה למעלית. מלווי הנפטרים נאלצים לעלות 80 מדרגות או להמתין בחוץ. יש "זחליל" שאפשר לתאם מראש את השימוש בו, אך לפי אחת התלונות "ניסינו לעלות עם כסא זחליל ששכרנו. מדובר בהרבה גרמי מדרגות עשויים מאבן לא מסותתת. מעבר לקושי, זה נראה לנו ממש מסוכן!". המתלונן מספר שפנה לתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל והנושא עלה לשידור. תחקירני התוכנית קיבלו הבטחה שהמעלית תפעל בנובמבר 2020…

 

בנובמבר 2020 הגיעה תשובה מפורטת מעורך דין מטעם "חברה קדישא" המקומית. עיקר התשובה – האשמת חברת מעליות שלא עמדה בלו"ז. חברת המעליות מאשימה את הקורונה בקשיי האספקה של חלקים חיוניים. המעלית הייתה צריכה לפעול באוגוסט 2020, בפועל החלקים יגיעו רק בדצמבר 2020… אושרה העובדה שכל חלקות הקבר במפלס הנגיש נמכרו לאנשים בעודם בחייהם. במכתב נמסר שיש במקום "זחליל" שאפשר לתאם מראש את השימוש בו כמתואר לעיל. התשובה לא מזכירה את התשלום עבור השימוש ב"זחליל".

לסיכום, חלק מהקשיים נובעים מהטופוגרפיה הקשה של המקום. למרות זאת אפשר לשפר את הנגישות ע"י הקצאת חניות נכים בבית הלוויות, שיפור התאורה והשילוט בבית העלמין והוספת שירותי נכים. במבני הקבורה חשוב להימנע משימוש בקומות לא נגישות עד שהמעליות יפעלו.


בפברואר 2011 התפרסם שחברה קדישא "חסידים" התחילה להכשיר קברים ברחבה של קבר נשיא המדינה יצחק בן-צבי. המשפחה מחתה והנושא הגיע מיד לכנסת ולדיון בפורומים שונים. לכאורה זה לא עניין של נגישות, אך מעורר מחשבה שאין שום עכבות מוסריות ברצון של "חברה קדישא" לדחוס יותר קברים בשטח נתון. 


 

מידע כללי וקישורים

 

 

RIP באדיבות WEBSTOCKPRO

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן