Skip to main content

השבתת מעליות ודרגנועים במתחם "גינדי TLV"

במסגרת סכסוך כספי בין הדיירים, העירייה, היזם וחברת הניהול של מתחם "גינדי TLV" בתל אביב הושבתו מעליות ודרגנועים כלחץ להסדרת חוב. הנפגעים העיקריים הם תושבים עם מוגבלויות ומי שמוביל עגלת תינוק

 

מדובר במתחם השוק הסיטונאי לשעבר שהפך לקומפלקס של מגדלי מגורים, שטחי מסחר, שביל גישה לבית ספר, פארק קטן וגני ילדים. חברת הניהול של המתחם, "הריבוע הכחול נדל"ן בע"מ", דורשת מדיירי המגדלים לשלם חשמל, מים וכו' גם עבור השטחים הציבוריים. אפשר לקרוא על פרטי הסכסוך ב"כלכליסט" ואין לנו כוונה להיכנס כאן לשורשי הסכסוך. אנחנו מבקשים להפסיק להשתמש באנשים עם מוגבלויות כבני ערובה בסכסוך משפטי!

 

באמצע דצמבר 2020 הגיעה התלונה הבאה:

"פרויקט גינדי tlv. הכניסה לבנייני המגורים דרך רחוב פנימי (1331) במפלס הגבוה משמעותית מהרחובות הראשיים (קרליבך/חשמונאים). בד"כ הגישה מהרחוב הראשי אל הרחוב הפנימי דרך מדרגות, דרגנוע ומעלית. לפני כ- 3 שבועות הופסקה פעולת המעלית והדרגנוע, ככל הנראה עקב סכסוך כספי בין היזם להנהלת הקניון שנמצא במפלס הרחוב. מאז אין שום דרך נגישה מהרחוב אל הרחוב הפנימי והכניסות לבניינים".

 

בסוף דצמבר 2020 כתב לנו מתלונן אחר:

"בשכונה שלנו, הממוקמת מעל שטח הרחוב, המעליות והמדרגות הנעות כבויות כבר כחודש בגלל סכסוך בין הרבוע הכחול (בעלי המתחם/הקניון), גינדי (היזם) וחבר הניהול של בנייני השכונה. עיריית תל אביב מסרבת לפעול ומסרבת לפתור את בעיית הנגישות החמורה הזאת, על אף שמדובר באחריות שלה בין היתר כי במתחם ישנו בית ספר גבעון, שני אשכולות של גני עירייה וגן של עמותת ״פשר״ לילדים מתחת לגיל 3. בשבועות האחרונים אני רואה אנשים רבים מגיעים אל המתחם ולא יכולים לעלות אל הפארק (הציבורי!), קשישים שצריכים לטפס מדרגות רבות, הורים המורידים עגלות עם תינוקות במדרגות! אני פניתי אל עיריית תל אביב, לגורמים שונים, והם מתנערים מאחריות. עיריית תל אביב יצרה יצור כלאיים: שכונה, עם פארק ומוסדות לימוד לטובת *כלל* הציבור ולא רק תושבי השכונה ובמקביל לא משתתפת בעלויות התפעול ולא מנסה אפילו לפתור את המצב הבעייתי הזה. האשמה העיקרית במצב היא חברת ״הרבוע הכחול״, בעלת הקניות ומי שאמורה לשלם על תפעול המעליות אל המתחם אבל פשוט מתנערת מאחריות ומפילה את האחריות לפתחם של תושבי השכונה, שמשלמים גם ארנונה גבוהה מרוב תושבי תל אביב וגם דמי ניהול מאוד גבוהים ונוצר חוב של מאות אלפי שקלים בשל הסיטואציה הזאת".

 

נציגות הדיירים הגישה עתירה נגד העירייה ונקבע דיון לאמצע ינואר 2021.

 

לאורך תקופה מסוימת המעליות / דרגנועים פעלו (חלקית?). במרץ 2022 מתפרסם שכתוצאה של הליך גישור דיירי המגדלים יצטרכו לשאת ב- 80% מעלות ההפעלה של המעליות / דרגנועים.

 

באפריל 2022 התכנסו תושבי מגדלים שמימנו את הפעלת המעליות / דרגנועים והחליטו ברוב גדול (מקרב המצביעים) על "סגירת המעליות והדרגנועים". ההחלטה בוצעה מיד והתלונות חזרו לזרום. הדיירים דורשים השתתפות משמעותית של הקניון במימון המעליות והדרגנועים.

ב- 26.4.2022 שודרה כתבה בנושא בערוץ 12 ("תוכנית חיסכון"). תגובת העירייה שם: "… החליטה העירייה לתקן את הדרגנועים על חשבונה. נוסיף כי אם לא יימצא פתרון קבע לתחזוקת הדרגנועים, תפתח העירייה בהליך משפטי".

 

כתבנו לעירייה ולנציבות השוויון וממתינים לתשובה. הסיפור מטיל ספק גדול בדבר הנכונות של שילוב שצ"פ (שטח ציבורי פתוח)  ו"עירוב שימושים" בפרויקטים של מגדלי מגורים. גם ה"בחישה" של היזמים במתחמים האלה אחרי גמר הבנייה לא עושה טוב לדיירים, כפי שראינו בסוגיה של חניות הנכים בבתים חדשים.

 

קישורים

 

*. "רק בתל אביב: צפו בקניון שנבנו בתוכו גן ובית ספר". YNET, ספטמבר 2017. דגש על מורכבות הפרויקט ואספקטים בעייתיים.

 

*. "קניון TLV: חנויות סגורות, בוטלו הנחות בשכר דירה". YNET, ינואר 2020 (כלומר לפני מגיפת הקורונה).

 

*. "עתירת דיירי מתחם השוק הסיטונאי בת"א נגד העירייה". "מרכז הנדל"ן", נובמבר 2020.

 

*. "סיכסוך בפרויקט גינדי TLV". "כלכליסט", דצמבר 2020.

 

*. "קומבינה של העירייה וטייקונים", "The Marker" (בתשלום), דצמבר 2020.

 

*. "פשרה בפרויקט גינדי TLV: עיריית ת"א תטפח את הגינה, הדיירים ישלמו". "כלכליסט", מרץ 2022.

 

*. כתבה ב"תוכנית חיסכון" על השבתת המעליות והדרגנועים. ערוץ 12, אפריל 2022.

 

*. "מלחמה ומגדל: מה קורה בגינדי TLV?"; פודקאסט של "כלכליסט" ב"ספוטיפיי" (נחוצה הרשמה), סוף אפריל 2022. אין עיסוק בהשבתת המעליות והדרגנועים אך מוזכרות פגיעות אחרות בדיירים עם מוגבלות. המקור באתר "כלכליסט".

 

*. "המלחמה בפרויקט גינדי TLV מחריפה: הוגשה תביעה של 30 מיליון שקלים". "רשויות", יולי 2022.

 

 

החלטה להשבית מעליות ודרגנועים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן