Skip to main content

מעגן הדיג שביט ופארק הקישון בחיפה

מעגן הדיג ("שביט") ופארק הקישון הם חלק מ"מסלול המצפורים" של חיפה. במעגן פעילים שייטים עם מגבלות ניידות (בודדים וחברי "אתגרים"). כבר בתחילת הפעילות של "אתגרים" בוצעה הנגשה חלקית של הרציף שאליו קשורות המפרשיות, אך עדיין יש בעיות נגישות שמשך הטיפול בהן נמדד בשנים. הדף עוסק גם בנגישות פארק הקישון


שירותי נכים במעגן הדיג

בדצמבר 2005, אחרי כ- 3 שנים של התכתבויות, פגישות וטלפונים, הותקנו שירותים כימיים ניידים מותאמים לנכים (במקום תא רגיל שהיה שם עד אז) בהתערבות וועדת גיל"ן והממונה על הנגישות בעירייה. אחרי ההתלהבות באה האכזבה: השירותים היו במצב מחפיר ומוצבים רחוק מדי עבור השייטים. הנושא עלה בכתבה ב"הד הקריות" ב- 25.5.2007. הבעיה העיקרית שעולה מהכתבה היא ריב סמכויות ואחריות בין עיריית חיפה, רשות הנמלים, מעגן "שביט" ורשות נחל הקישון.

במאי 2008 כותב רב-חובל מורדי חבר, מנהל מעגן "שביט" באתר:

"הקמת מבנה שירותים ומקלחות חדיש ומרווח –  המבנה החדש שהקמנו … מיועד לבעלי הספינות הפרטיות ואורחיהם בלבד. הכניסה תתבצע באמצעות כרטיס חכם עם נגישות לנכים, לרווחת בעלי היאכטות במעגן."

אגב, במקום אחר באתר נכתב: "רציפי המעגן מותאמים במיוחד לנגישות נכים ומוגבלים"…

רק באוקטובר 2008 חובר מבנה-קבע חדש (עם שירותי נכים) לרשתות המים והביוב. במבנה הזה היו כמה בעיות:

  • מדרגה בין מגרש הכורכר לדלת הכניסה (יצקו שיפוע בינואר 2009).
  • הכניסה לשירותים חייבה הקשת קוד (בניגוד למרינות רבות בעולם עם שירותים ציבוריים ללא הגבלה). בקיץ 2010 הקוד הוחלף בשבב ("צ'יפ") שמכרו ליאכטונרים ובעלי תפקידים.

מעגן הדייג שביט חיפה - כניסה לא נגישה לשירותים

בתמונה למטה אפשר לראות את השיפוע שנסלל לבקשתנו בסוף ינואר 2009:

מעגן הדייג שביט חיפה - שיפוע לשירותים

  • דלת הכניסה קשה מאד לפתיחה ("מחזיר דלת" לא מכוון). ביציאה צריך ללחוץ על מתג גבוה ולפתוח את הדלת הקשה בו-זמנית – פעולה קשה עד בלתי אפשרית לנפגעי ידים ומשתמשים בכיסא גלגלים. סכנת היתקעות בתוך המבנה בחירום.
  • גם הדלתות בתוך המבנה קשות לפתיחה.
  • מים מהמקלחת מגיעים למעבר אל השירותים (בעיקר בשירותי הגברים) – סכנת החלקה (בעיקר) למשתמשים בקביים.
  • המרחק למעגן גדול (חציית מגרש כורכר). נכים ייאלצו להשתמש בריכבם כדי להגיע מהמעגן לשירותים. הייתה הבטחה לסלול שביל (בוצע ביולי 2009), אך המרחק עדיין גדול.

מעגן הדייג שביט חיפה - מרחק גדול מהשירותים למעגן

בתמונה למטה אפשר לראות את השביל שנסלל מהשירותים למעגן ביולי 2009:

מעגן הדיג שביט בחיפה - שביל חדש לשירותים ביולי 2009

כצפוי, השביל מתכסה בחלקו בסחף (כולל אבנים קטנות) בחורף – סכנת נפילה.

  • יש כניסה נגישה למעגן שהיא קרובה יותר לשירותים, אך היא חסומה תמיד.

מעגן הדייג שביט חיפה

מעגן הדייג שביט חיפה - כניסה נגישה חסומה

 

באוקטובר 2010 הגיע אלינו העתק פניה של רב חובל ראובן סדנאי (יאכטונר שמשתמש בכיסא גלגלים ממונע) אל ממלאת מקום ראש העיר ואחרים בנושא החניה:

"כפי שהינך יודעת היטב, גם אני נכה, המשתמש באופן קבוע בכסא גלגלים וגם לי יש לפעמים בעיית חניה, כאשר אני מגיע למעגנת הקישון למטרת שייט.

המכתב הרצו"ב מדבר בעד עצמו ואבקשך להתערב אישית בעניין ואם אפשר גם להסדירו."
ראובן סדנאי נפטר פחות משנה אחרי הוצאת המכתב הזה ולא זכה לראות שיפור במצב.
 

בסוף 2012 נעשה ניסיון להסדיר את השימוש בשער הזה, אך זה היה כרוך בתיאום וסיוע וטרם סומנו חניות נכים לידו. אגב, אופנוענים מוצאים כניסות אחרות ואם יחסמו גם אותן, משתמשים בכיסאות גלגלים לא יוכלו להגיע לסירות בכלל.


סוגיות נגישות נוספות

באפריל 2009 הציבו מיגוניות (כלקח ממלחמת לבנון השנייה). המיגוניות לא נגישות (2 מדרגות בכניסה):

מעגן הדיג שביט בחיפה - נכים יתקשו להיכנס למרחב המוגןמעגן הדיג שביט בחיפה - נכים יתקשו להיכנס למרחב המוגן

 

בסוף 2012 בעיית החניה ליד הכניסה הנגישה למרינה הוחמרה: בהוראת בית משפט הוציאו מהמים סירות גדולות והחנו אותן על נגררים בחניות הנגישות (יחסית). בעקבות פניות לעירייה הסירות הוזזו.


בלי קשר ל"נגישות", יש מקום להעלאת הרמה של הסידורים במקום, כמקובל במרינות בעולם הנאור. אין מחסה מגשם ושמש ליד הרציפים ואין קיוסק. הייתה מסעדה אחת בלבד במרחק הליכה די גדול (ליד בתי המלאכה של הדייגים). המרחק לשירותים והצורך במפתח אלקטרוני  מכעיסים ומעודדים מציאת פתרונות אחרים… חבל על הפוטנציאל העיסקי והתיירותי שמתבזבז כתוצאה מהזנחת המקום כמרינה.


פארק הקישון

פארק הקישון צמוד למעגן "שביט" ולשפך נחל הקישון. בתחילת המאה ה- 21 בוצע פיתוח של השטח כ"ריאה ירוקה" בלב אזור בעייתי מבחינת איכות הסביבה: שתלו דשא, נטעו עצים, הקימו פינת צל והביאו שירותים כימיים.

ביוני 2009 קיימה קבוצה של חברי "אתגרים" מפגש חברתי במקום, והתברר שיש בעיות נגישות:

*. הגישה לפינת הצל היא דרך חול עמוק או שביל ארוך מאד (טופל ב- 2016).

*. יש כניסות עם מעבר צר מאד בין סלעים שהוצבו שם בכוונה. כיסאות גלגלים לא עוברים שם (טופל ב- 2016).

*. המעבר מפינת הצל לשירותים ארוך ולא נוח לכיסאות גלגלים.

*. יש תלונות על מצב השירותים הכימיים.

 

ביוני 2010 התקיים בפארק הקישון אירוע מטעם רשות נחל הקישון בהשתתפות מר גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה. מנהלת "נגישות ישראל צפון" הוזמנה והגיעה לאירוע, אך נאלצה לדווח:

"חשוב לציין כי הנהלת הרשות סימנה חניות נכים; אולם עקב ההידרדרות המתמשכת במצב מגרש החנייה העשוי מכורכר (שעל החמרת מצבו התרעתי כבר בעבר) – התחפרתי עם כיסא הגלגלים שלי ולא הצלחתי להגיע לאירוע בזמן – אלא לאחר חילוץ…"

 

במרץ 2016 התקיים במקום אירוע תחת הכותרת "שומרים על פארק הקישון". מדובר על מחאה נגד התוכנית להקטין את הפארק באזור שפך הקישון לטובת הגדלת "עורף נמל חיפה". נציג "נגישות ישראל" נוכח באירוע ונפגש עם מנהלת רשות נחל הקישון. מסתבר שהתוכנית שלה כללה את הנגשת המקום, אך הכול נעצר עקב התנגדות חברת נמלי ישראל (חנ"י). יש שיפור במצב הנגישות אל הרחבה המרכזית של הפארק, אך רוב הבעיות לעיל עדיין קימות.

 

באמצע 2016 מסתבר שהתחילו את ההנגשה כמובטח: יש 2 חניות נכים תקניות על משטח אספלט עם חיבור לשביל אספלט עד מרכז הפארק:

אין עדיין שירותים (פרט לניידים המתוארים לעיל).

 


מידע נוסף וקישורים

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן