Skip to main content

מידע מסייע

נהריה: אין כניסה לישיבת מועצת עיר גם בנושא נגישות

ב- 13.5.2014 העלו את הנגישות לסדר היום של ישיבת מועצה, אבל ראש העיר דאז (מר ז'קי סבג) הצליח להוריד את ההצעה מסדר היום ולמנוע כניסת אזרחים כצופים בישיבה (כמקובל)

מתחילת 2014 מצטברות תלונות על בעיות נגישות בנהריה. המצב היה לא טוב גם לפני-כן, אך יש תחושה של החמרה, חוסר מענה וזלזול. האילוסטרציה הבולטת ביותר היא היחס לנדב כ"כלבלב" של חבר מועצה.

  

באפריל 2014 מתפרסמת כתבה נוספת ב- MYNET. סיעת ה"ירוקים" במועצה הגישה הצעה לסדר היום של מועצת העיר לדיון בנגישות בנהריה.

 

ב- 13.5.2014 ההבטחה להעלות את הנושא לסדר היום במועצת העיר קויימה, אבל ראש העיר הצליח להוריד את הנושא מסדר היום. מאבטחי העירייה מנעו מאזרחים שהתגודדו בפתח הבניין לצפות בישיבת המועצה. למקום הגיעו מספר חברים ב"נגישות ישראל צפון" (נ.י.צ.) ואזרחים אחרים. כל שנותר להם לעשות הוא להתראיין על-ידי כתבים שהגיעו למקום ולשוחח עם פעילים מקומיים. בתום ישיבת המועצה ראש העיר חלף במהירות על פני הנוכחים ונכנס לרכבו.

 

הפעילים המקומיים, שהבינו שלא מאפשרים לאזרחים לצפות בישיבה, הזמינו משטרה כדי לאכוף החלטה של בית משפט בנושא הזה. השוטרים הגיעו לקראת סוף הישיבה הקצרה, נכנסו פנימה ולא עשו דבר (למיטב ידיעתנו). בידיעה ב- MYNET יש תגובה מוזרה של העירייה: "הנכים לא הוכנסו לישיבת המועצה מתוך שמירה על כבודם וכדי למנוע הצגתם לראווה, להביך ולהלבין את פניהם ברבים". זו עוד דוגמא לפטרונות, כמו דבריה של עובדת העירייה שטענה שנכים צריכים לפעול רק באמצעות ארגוניהם.

עכשיו ברור לנו שהנגישות איננה הבעיה היחידה בעיריית נהריה, גם ההליכים הדמוקרטיים לקויים ויש להם מה ללמוד בכל הנוגע לקבלת השונה…

 

ב- 21.5.2014 העלו את נושא מניעת כניסת אזרחים לישיבות המועצה ב"יהיה בסדר", גלי צה"ל. הזכירו גם את נוכחותם של אנשים עם מוגבלויות ואת הבחישה סביב השאלה אם חבר המועצה יכול "להזמין" אזרח לדיון (באישור הקב"ט). כזכור, אף אחד לא נכנס… בתוכנית ציטטו (וגינו) את תגובת העירייה, שהייתה דומה מאד לתגובה ב- MYNET.

 

ב- 23.5.2014 מצאנו את הדברים הבאים בדף ה"פייסבוק" של ח"כ אילן גילאון:

" "עיריית נהריה לא הכניסה נכים לישיבה כדי לא להלבין את פניהם ברבים". זה הנימוק הרשמי שהוציאה העירייה לאיסור כניסת אנשים עם מוגבלות לישיבת המועצה האחרונה. 
הפעם התמונה אומרת הכול: בהוראה מלמעלה מנעו מאבטחים כניסה לישיבה בה עלה לדיון נושא הנגישות (הגרוע) בעיר. 

פניתי עכשיו ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה נגד ראש העיר, ז'קי סבג. מדובר באפליה פוגענית העומדת בסתירה גסה לכל מנהל תקין ודמוקרטי. זו לא הפעם הראשונה שראש העיר מתנהג בבריוניות ומזלזל בתושביו. 

מזמן לא נתקלתי בפטרונות ובהתנשאות שכאלה. אני מציע לראש העיר לעשות הסבה מקצועית למפעיל מתקן בלונה פארק, גם שם מפלים ומדירים אנשים עם מוגבלות. 
"

 

בסוף מאי 2014 הוציאה ח"כ קארין אלהרר מכתב מנומק לראש העיר. תשובתו של ראש העיר הגיעה בתחילת יוני 2014 והיא לא עונה על הטענות העיקריות. לדבריו, הישיבות מתקיימות בהתאם לקיבולת של חדר הישיבות. הוא טוען שהנתונים נמסרו לח"כ על ידי גורמים אינטרסנטיים ופוליטיים. אין בתשובה התייחסות לנשא הנגישות…

 

בינואר 2015, אחרי שלא נעשה דבר (למיטב ידיעתנו) בנושא הנגישות בנהריה, התפרסמה ב"ידיעות הצפון" שאילתא של חבר המועצה, אייל וייזר, בנושא. אנחנו ממתינים לתשובה שאמורה להינתן בישיבת מועצה. לעיתון נמסרה תגובה סטנדרטית לפיה העירייה פועלת לשדרוג הנגישות בעיר כפי שעשתה עד כה…

 

בפברואר 2015 התפרסם ב"ידיעות הצפון" שלמרות ההבטחות, ישיבת מועצת העיר לא שודרה בטלויזיה במעגל סגור לאזרחים שהמתינו לכך בכניסה לבניין. העירייה הגיבה שהייתה תקלה…

 

ביוני 2015 שודרו כתבות קשות בערוץ 1 ובערוץ 2 על התנהלות ראש העיר. בין השאר הזכירו את ההגבלות על כניסה לישיבות מועצה ואת האופן שבו הישיבות מנוהלות. לא הזכירו את נושא הנגישות.

 

ב- 6.9.2017 הגבלות הכניסה לישיבות המועצה עלו שוב בתוכנית "שטח הפקר" ב"כאן ערוץ 1" בלי קשר לנושאי נגישות. הסיטואציה שצולמה שם בכניסה לבניין העירייה מוכרת למי שהיה באותו מקום ב- 2014…

 

ב- 30.10.2018 הבוחר אמר את דברו והחליף את ראש העיר. אנחנו מאחלים לראש העיר הנכנס הצלחה רבה ומקווים לשיתוף פעולה בנושאי נגישות.

 

בסוף נובמבר 2018 ראש העיר החדש, מר רונן מרלי, קיים ישיבה חגיגית של מועצת העיר בהשתתפות מאות תושבים (חלקם באולם סמוך עם מסכי טלויזיה במעגל סגור).

 


מי שמתעניין בזכות האזרחים לצפות בדיוני המועצה מוזמן לעיין בתוספת השנייה לפקודת העיריות (הנוסח המלא באדיבות אתר "נבו"):

"

פומביות הדיון וסייגיו

18.   (א)  ישיבות מועצה יהיו פומביות; למעט ישיבה שראש העיריה הורה על קיומה, כולה או מקצתה, בדלתיים סגורות לאחר שראה כי טעמים שבביטחון המדינה או טעמים שבצנעת הפרט מחייבים לעשות כן, בהתאם לחוות דעת של היועץ המשפטי לעיריה, שתונח לפני חברי המועצה.

           (ב)  לעניין סעיף זה, יראו ישיבת מועצה פומבית, גם אם הוקרנה על מסך לפני קהל שמחוץ לאולם הישיבות שמתקיימת בו הישיבה.

"

למיטב ידיעתנו לא התקבל אישור יועץ משפטי ל"דלתיים סגורות" בישיבה של ה- 13.5.2014.

 


 

מידע נוסף וקישורים

 

 

 

 

 

 

 

נהריה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן