Skip to main content

ביטול נגישות בקווים 17, 31 של "דן"

בתחילת 2013 בוטלה הנגישות בקווים 17, 31 של "דן" ללא הסבר וכנראה גם ללא אישור מראש. מדובר בקווים חשובים שמגיעים לבית חולים, בתי אבות ועוד ונוסעים עם מוגבלויות התרגלו להשתמש בהם

 

כשהגיעו התלונות חיפשנו מידע באתרי "דן" ומשרד התחבורה, ללא הואיל. שני הקווים הוגדרו כנגישים ברשימה של נציבות השוויון. נוסעים נאלצו לחפש צירופי קווים נגישים או לעבור להסעות יקרות. כתבנו לגב' איריס ברקת, הממונה על פרויקטים במשרד התחבורה:

 

"בהמשך ל"רפורמה" בקווי האוטובוסים בגוש דן (יולי 2011) הגיעה תלונה על קו 31. קו זה מופיע כ"נגיש ב- 70%" ברשימה שקיבלנו ממך בזמנו (אחרי השקת הרפורמה). בתלונה נכתב כך (בהשמטת קטעים לא רלוונטיים):

"…באיזור יש הרבה בתי אבות ומוסדות לעיורים וחרשים. פניתי למוסד לעיורים, נפגשו עם דן וכרגע יש כריזה אין רמפות לנכים. אנשים בכסאות גלגלים מחכים כמה אוטובוסים עד שיכולים לעלות, … וגם מבקשת תשובה מדוע קו 31 הוחלט כקו שאין בו צורך בנגישות… אני מאוד מעורה  בקו 31 , שחודש אחרי הרפורמה נלקח לרמת גן  ב"טעות" ואחרי מאמצי שארכו כ10 חודשים הצלחתי להסב בחזרה את הקו לגבעתיים… לפני כחודשיים התחילו להוריד את  המכונות [האוטובוסים] החדשות מהקו בתואנה שקו 31 לא נגיש".

אפשר היה לצפות שכמעט שנתיים אחרי ה"רפורמה" אחוז האוטובוסים הנגישים בקו כזה יעלה ולא ירד. מה סטאטוס הנגישות של קו 31? האם נמסר מידע ברור לציבור (חוץ מאשר באוטובוסים עצמם) על השינויים (אם היו) בנגישות הקו הזה (ואם כן, היכן)?

בחיפוש באתרי "דן", bus.gov.il, BUSLINE ועוד לא מצאתי מידע נגישות ברור על הקו הזה (ואחרים)."

בהמשך הגיעה תלונה דומה על קו 17, שמגיע לבית החולים וולפסון בחולון. לא קיבלנו תשובה על הפנייה הזאת. בשלב מסוים התברר בתקשורת שגב' איריס ברקת והממונה עליה, מר אלכס לנגר, היו טרודים בעיסוק אחר, נחקרו והושעו / פרשו. המשרד התמהמה במינוי מחליפים ולא זכינו לתשובה עניינית עד לכתיבת שורות אלה.

 

התחלנו לברר את הסוגיה עם נציבות השוויון והתשובה הראשונה (באמצע אפריל 2013) הייתה:

"קו 31 מופיע כנגיש ב1.1.13על פי תוכנית ההנגשה שהופצה על ידי חברת דן למשרד התחבורה".

בתחילת מאי 2013 הגיע עדכון מנציבות השוויון:

"לאחר שקבלתי את מכתבך ביצעתי בדיקה בשני הקווים הנל  ואכן עובדתית מצאתי כי מתוך 21 אוטובוסים בקווים הנ"ל נמצאו 10 לא נגישים. לאחר ברור עם מורשה הנגישות של חברת דן … הוצג בפני מסמך אשר פורסםב 20.2.13  ובו לא מופעים הקווים כמונגשים וזאת היות ותוכנית ההנגשה התבססה במקור על כניסת המטרונית שכאמור לא נכנסו לשרות ובכך מנעו מימוש מלא התוכנית המקורית".

למותר לציין שההסבר של יועץ הנגישות של "דן" לא משכנע ואיננו שלם. במיוחד לא ניתן הסבר להיעדר המידע לציבור. סמוך להתכתבות לעיל הסבו את תשומת ליבנו למודעה שפורסמה בעיתון (לא ברור איזה עיתון) ובה רשימת הקווים הנגישים אחרי השינוי. ברשימה הזאת ובדף משני של חברת "דן" קווים 17, 31 לא מופיעים (כלומר לא חייבים בהנגשה). סביר להניח שרוב מוחלט של הנוסעים בקווים האלה לא נחשף לפרסומים האלה.

 

בסוף מאי 2013 העברנו לנציבות השוויון פרטי מתלוננים (בהסכמתם, כמובן) שנפגעו מביטול הנגישות בקו. אנחנו מקווים שנציבות השוויון תעניק למקרים האלה טיפול משפטי הולם. במקביל המשכנו לפנות לגורמים שונים במשרד התחבורה, למשל למנהל אגף תחבורה ציבורית. שוב, אין תשובה עניינית.

 

בתחילת יולי 2013 העביר אלינו אחד המתלוננים תשובה שקיבל על פנייתו (בסוף אפריל 2013) למשרד התחבורה:

"

הנדון: פנייתך בנושא אי נגישות לכסא גלגלים

סימוכין: מכתבך מתאריך  ….. 

 

 

פנייתך הועברה להתייחסות הגורמים הרלוונטיים בתחום הנגישות בחברת דן

ולהלן תגובתם:

 

קו 17 אכן אינו נגיש, האחראי נגישות בחברת דן יעביר בקשה למשרד התחבורה לצורך שינוי הסטטוס לנגיש.

 

בברכת נסיעה נעימה ובטוחה. 

 

 

 

בכבוד רב,

 

….

ראש ענף חקירות ופיקוח


"

התשובה הזאת שגויה (או מנסה לטייח משהו) כי קו 17 היה נגיש עד אמצע מרץ 2013. מקריאת ההתכתבות מתחזקת ההשערה ש"דן" ביטלה את הנגישות בקו הזה (וב- 31) ללא אישור משרד התחבורה וללא פרסום מתאים.
 
להתייחסות מסוימת זכינו מיועץ הנגישות של משרד התחבורה. הוא הבטיח להעלות את הסוגיה בישיבות לקראת תוכנית הנגישות של התחבורה הציבורית ב- 2014 אך לא סיפק הסבר להתנהלות משרד התחבורה מול "דן" באירוע הזה.
 
אם יש עבירה על החוק בביטול נגישות בקווים ללא אישור משרד התחבורה / נציבות השוויון וללא פרסום מתאים – אנחנו מצפים שתתבצע חקירה ותופעל אחריות אישית של מקבלי ההחלטות. אם אין עבירה בהתנהלות כזאת, צריך לתקן את תקנות חוק השוויון.

באוקטובר 2013 מתפרסם דו"ח של מבקר המדינה על הארגון מחדש של הקווים ב- 2011. לצערנו אין שם עיסוק מפורש בנגישות, אך אפשר להסיק מכמה עובדות את ההשלכה העקיפה על הנגישות. בהיעדר תיכנון ברמה מקצועית סבירה, נדרשו שינויים ברוב הקווים "תוך כדי תנועה" אחרי הפעלת השינוי בתאריך הרשמי. רוב השינויים התבצעו בלחץ התארגנויות של נוסעים או בלחץ עיריות. נוצר צורך להגדיל את מספר האוטובוסים וזה נעשה על ידי היתר זמני להגדיל את הגיל הממוצע של האוטובוסים (כלומר לעכב מכירה / גריטה של אוטובוסים ישנים). זה משתלב עם הטענה שבקווים 17, 31 התחילו לנסוע אוטובסוסים ישנים מאז ביטול הנגישות.

בנובמבר 2013 התקיים כנס "נגישות מודרנית בתחבורה הציבורית" מטעם "נגישות ישראל". הכותב נפגש שם עם נציגי "דן" וקיבל הסבר חדש: הייתה דרישה להנגיש קו ל"תל השומר" והעבירו אליו את האוטובוסים הנגישים מהקווים שבוטלה בהם הנגישות. נטען גם שקיבלו אישור מאיריס ברקת (משרד התחבורה), אך זה לא נשמע משכנע (בין השאר בגלל שיכלו לומר את זה בתשובה לפניות קודמות ולא עשו כך). נציגי "דן" טענו שהתפרסמו מודעות בעיתונים אך לא זכרו מתי ובאילו עיתונים. ברור שרוב הנוסעים שנזקקו לאוטובוסים הנגישים והופתעו מהחלפתם לא ראו את המודעות האלה…
 
 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן