Skip to main content

הנתיב המהיר בכביש 1 – פטור ובירוקרטיה

כשנפתח הנתיב המהיר ככביש אגרה, נקבע פטור לבעלי תג "כיסא גלגלים". מימוש הפטור כרוך בהרשמה מסובכת וכאשר מחליפים רכב נחשפים לקנסות למרות שמודיעים על ההחלפה

 

בינואר 2011, סמוך לפתיחת הנתיב, מתלונן בעל תג "כיסא גלגלים" שלח מכתב לפניות הציבור במשרד התחבורה. עיקרי הנוסח:

"

בתאריך 1.2011  … ניסיתי להירשם ל"נתיב המהיר" כבעל תג נכה. באתר האינטרנט של החברה הזכיינית נדרשתי למסור הרבה מאד פרטים אישיים ולכן העדפתי להירשם בטלפון דרך המוקד. למרות שאני זכאי לנסוע בחינם בנתיב המהיר, המוקדנית דרשה מספר של כרטיס אשראי כ"פקדון", מספר פקס כדי לקבל טפסים ולהחזירם חתומים, דואר אלקטרוני ועוד. למעשה מספיק מספר הרכב כדי שיראו במחשב משרד הרישוי (שהם כבר מחוברים אליו) שהרכב הזה נושא תג נכה "כיסא גלגלים".

 

לאור ניסיון עגום במקומות אחרים, אני מתנגד למסירת פרטים אישיים לחברה זכיינית מעבר למה שנחוץ באמת. גם אם הכוונות טהורות, מאגרי מידע נוטים לזלוג ולהגיע לידים לא נכונות ולפעמים נגרמות טעויות שקשה לתקן אותן… בנוסף, התהליך הבירוקראטי המסובך גורם לשירות גרוע (המתנה ארוכה למוקדנים) ומייצר עבודה מיותרת שכולנו מממנים בעקיפין (לא ישירות מתקציב המדינה). לאור ריבוי החברות השונות שמפעילות כבישי אגרה (כרגע "הנתיב המהיר", "מנהרות הכרמל" ו"כביש 6" / "דרך ארץ"), תהליך העברת הרישומים בעת מכירת וקניית רכב יהיה מפלצתי ויגרום לאובדן שעות עבודה רבות.

 

לאור הניסיון הטרי עם 3 החברות (כולל בעיות עם "מנהרות הכרמל") הרשו לי להוסיף כמה הערות והצעות:

·        אם הוחלט על פטור מתשלום לנכים, תהליך ההרשמה עבורם צריך להיות פשוט ככל האפשר.

·        בפרסומים הבולטים שלכם בתקשורת על תנאי השימוש ב"נתיב המהיר" לא היה פרסום ראוי לפטור של בעלי תג "כיסא גלגלים".

·        ההבחנה בין סוגי תג הנכה בעייתית. יש לא מעט מוגבלי-ניידות קשים עם תג "משולש".

·        רצוי להקים מנגנון גבייה ורישום אחד לכל חברות כבישי האגרה בישראל. כרגע יש נהגים שמקבלים 3 חשבונות בחודש על סכומים קטנים, חבל על הנייר, הוצאות המשלוח והפעולות בכרטיס האשראי / חשבון בנק. אם יש מפעילים וירטואליים שמתחרים ביניהם על אותן רשתות סלולאריות, אין סיבה שלא יהיה שיתוף פעולה בגבייה וברישום בין חברות כבישי האגרה.

·        צריך לצמצם למינימום את הפרטים שצריך לספק בהרשמה כדי לצמצם למינימום את הסיכון ביצירת מאגרי המידע.

"

התשובה היחידה ממשרד התחבורה הייתה הצעה לשוחח עם מנכ"ל "נתיבי איילון". המתלונן כתב שוב כך:

"

שוחחתי עם אחד הבכירים שם והתברר לי (לא במפתיע) שהם לא קובעים דבר בנושא הנדון. הוא הבטיח להעביר את פנייתי הלאה, אך טרם קיבלתי התייחסות. לאחרונה התפרסמה ב"פייסבוק" גם תלונתה של ד"ר שרון אילון על קשיי ההרשמה ל"נתיב המהיר".

 

כיוון שמשרד התחבורה הוא הרגולאטור שקובע את כללי המשחק (במסגרת החוק), אני מבקש לקבל את התשובה מכם ולא מהזכיינים…".

למכתב הזה הגיע רק אישור קבלת פנייה. במקביל המתלונן הצליח לבצע את ההרשמה בטלפון ללא מסירת פרטים מיותרים.

 

במרץ 2014 המתלונן החליף רכב והודיע מיד למוקד "הנתיב המהיר". ההודעה נקלטה בהסתייגות שהיא תיכנס לתוקף כאשר המידע על תג הנכה יגיע לחברת "הנתיב המהיר". המתלונן ניסה את הנתיב בחודש אפריל 2014 (רק אחרי שקיבל את תג הנכה לרכב החדש) וכעבור ימים ספורים קיבל חשבון שכולל "פיצוי והחזר הוצאות בגין נסיעה בנתיב המהיר ללא רישום מוקדם". המתלונן פנה מיד למוקד ונאמר לו שקובץ המידע על תגי נכה חדשים טרם הגיע לחברה. המתלונן התבקש לסרוק את התג בצבע(!!) ולשלוח אליהם כדי לקבל זיכוי. בעת כתיבת שורות אלה הזיכוי לא התבצע, יש רק הבטחה בעל-פה שהחוב נמחק. להלן העתק הודעת החיוב (אחרי מחיקת פרטים מזהים):

 

הנתיב המהיר

ההודעה הגיעה בדואר רשום (שזה מטרד בפני עצמו אם אין אף אחד בבית) וללא התראה מוקדמת!

 


ביוני 2011 התפרסמה באתר "נגישות ישראל" תלונה על הבירוקרטיה סביב מימוש הפטור. ציטוט חלקי:

"על מנת לקבל אישור נסיעה חינם בנתיב המהיר לתל אביב מדרום התבקשתי להביא אישור שתג העגלה שיש ברשותנו נמצא בדרגה 9 ומעלה. דאעקא, אף אחד במשרד הרישוי לא שמע על דרגות אלו, מאוחר יותר אף הסתבר במדובר בתקנה 9, שגם אותה אף אחד אינו יודע להסביר.  לשמחתי בנות המוקד של הנתיב המהיר ששות לשתף פעולה. הפתרון שהוצע, ועבד, הוא רישום מהיר דרך הטלפון ...".


באוגוסט 2012 הגיעה תלונה של בעלת תג "משולש" שלא הייתה מודעת לאבחנה בין סוגי הנתיב (אין גם שילוט בולט בנושא). היא נדרשה לשלם קנס גבוה פי עשר (בערך) מהתשלום עבור הנסיעה (לרכב רשום). כבר בהתקשרויות הראשונות במסגרת הליך הגבייה פנו אליה עורכי-דין וברור שנוצר מנגנון שמפרנס את עצמו מהליכים מיותרים.

 


על היחס של משרדי התחבורה והאוצר לנושא הפטור מתשלום לבעלי תג נכה אפשר ללמוד מדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בפברואר 2010. נציגי משרדי האוצר והתחבורה הסבירו לחברי הוועדה כי שימוש התחבורה הציבורית בנתיב המהיר, עשוי להפגע. זאת במידה ובעלי כלי רכב פרטיים – כולל נכים ואופנוענים – מסוגים שונים, יקבלו פטור מתשלום עבור נסיעה בו. צריך לציין את ח"כ אופיר אקוניס, יו"ר הוועדה, שהביע אהדה לנושא לאורך כל הדיון. 

 


מידע נוסף וקישורים

 

 

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן