Skip to main content

קלנועיות – מגבלות ודרישות ביטוח

תקציר

 

ב- 2005 שר התחבורה התכוון לחתום על תקנה שתאסור על תנועת קלנועיות בכבישים (כולל בתוך העיר). אם התקנה תיאכף, קשישים ונכים רבים (כ- 10,000 לפי הערכת משרד התחבורה) ייהפכו לאסירי-בית או עבריינים או תלויים עוד יותר בחסדי אחרים.
ה"צוות המקצועי הבין-משרדי" לא שיתף ארגוני נכים או את נציבות השוויון והתוצאה בלתי סבירה. כיוון שלא הורידו מהכביש כלי-רכב אחרים שנעים ללא צורך ברישיון (למשל אופניים), לא ברור מדוע הקלנועית היא ה"קורבן" היחיד בניסיון לסלק מהכביש כלים שמפריעים למכוניות. הצוות דן גם בסוגיית הביטוח. התקנה נחתמה ב- 2007.

בהמשך הדף יוזכרו סוגיות כניסה למקומות ציבוריים וסכנת גניבה.

 

אירועים מ- 2005 והלאה

 

בחודש ספטמבר 2005 (כלומר אחרי סיום עבודת הוועדה) התקיימה פגישה במשרד התחבורה בין כל הנוגעים בדבר (כולל הנציבות וארגוני נכים). בסיכום הפגישה נקבע, בין השאר, שניתן לנסוע על הכביש "אם לא ניתן לעלות על המדרכה או לרדת ממנה או לשם עקיפת מכשול על המדרכה". הסייג הזה משקף מצב של היעדר אפשרות לרצף תנועה בטוחה על מדרכות ומעברי חצייה בחלק גדול מהמרחב האורבאני בישראל.

 

ב- 2005 נקבעה בתקנות התעבורה הגדרה של קלנועית (ממדים, מהירות מקסימלית ועוד). כתוב שם, בין השאר, "לא ינהג אדם בקלנועית בכביש אלא לשם חצייתו או לשם עקיפת מכשול על המדרכה או אם לא ניתן לעלות על המדרכה או לרדת ממנה או אם הכביש בתחום מושב או קיבוץ".

 

ב- 2006 התיקון (מספר 6) לתקנות התעבורה הופיע ב"רשומות" עם נוסח קצת יותר מפורט ביחס למצבים שבהם מותר לנסוע על הכביש.

בספטמבר 2007 התפרסם שנסיעה בקלנועית ללא רישיון או במקום לא מסודר תעלה 100 ש"ח!

במרץ 2008 התפרסמה כוונה (כתוצאה מפס"ד של השופט חאג' יחיא, בימ"ש השלום ת"א) להגדיר את הקלנועית כרכב מנועי ולדרוש ביטוח חובה. כזכור, אין עדיין דרישה לביטוח חובה לאופניים, למרות שהם מסוכנים לא פחות. כעבור כמה ימים התפרסם פסק דין הפוך (במובן מסויים) שהשווה את מעמדה של הקלנועית לכיסא גלגלים. צריך להמשיך לעקוב, כי פסק הדין מתייחס לתאונה שהתרחשה לפני החקיקה הטרייה בנושא. בדצמבר 2009 התפרסם ב- YNET פס"ד (מחוזי ת"א, השופט ד"ר קובי ורדי) שפוטר את הקלנועיות מביטוח חובה ומשווה את מעמדן להולכי-רגל (כמו כיסאות גלגלים).

כדי להסיר ספק, אין לנו התנגדות להסדרת נושא הקלנועיות, כולל חיוב התקנת אמצעי בטיחות, התאמה לתקנים והדרכה. כמו-כן, אם ישפרו את המדרכות, פחות כסאות גלגלים וקלנועיות ינועו בכבישים.


ביוני 2008 הגיעה תלונה על איסור כניסה לקלנועית ברכבת. המתלונן כתב ל"פניות הציבור" וקיבל את התשובה הבאה מדובר רכבת ישראל: "אנו מחויבים לשמירה על בטיחותך ובטיחותם של שאר נוסעי הרכבת. השימוש בכלי רכב במתחמי הרכבת הינו מסוכן ועלול ליצור סכנה לך ולשאר הנוסעים, בשל אופיים הייחודי של תחנות הרכבת, הרציפים והקרונות. לפיכך, אין בידינו להיעתר לבקשתך ולאפשר את השימוש בקלנועית בתוך מתחמי הרכבת…". פנינו לנציבות השוויון וקיבלנו קישור לנייר עמדה בשם: "נגישות אנשים עם מוגבלות המתנייעים בקלנועית במקום ציבורי". אנחנו לא בטוחים שהמסמך (מאפריל 2008) נותן תשובה חד-משמעית ביחס לממדים המקסימאליים המותרים לקלנועית (אם בכלל) במקומות שונים וגם לא ברור אם הוא מחייב את הרשויות. למרות זאת, מי שעומד לבחור בין "סקוטר" קטן לבין קלנועית מרווחת וגדולה יותר צריך לקחת בחשבון גם את המצב המשתקף מהנייר הזה ואולי גם לבקש הבהרות…

ב- 9.3.2010 התפרסם בידיעות אחרונות שבעקבות פניה של ח"כ אילן גילאון, ח"כ משה מטלון ויובל וגנר (יו"ר "נגישות ישראל") התירו נסיעת קלנועיות ברכבת. בידיעה הודגש הצורך בתיאום מראש (שבוטל, לכאורה, בתחילת 2013).

 

במאי 2010 התפרסם "פסק דין שפורן" בבית המשפט העליון בנושא תאונה עם קורקינט עם מנוע בנזין. ההחלטה משקפת דיון בנושא הגדרת רכב מנועי לפי החוק:

"'רכב מנועי' או 'רכב' – רכב הנע בכוח מיכני על פני הקרקע, ועיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית, לרבות רכבת, טרקטור, מכונה ניידת הכשירה לנוע בכוח מיכני בכביש, ורכב נגרר או נתמך על-ידי רכב מנועי, ולמעט כסא גלגלים, עגלת נכים ומדרגות נעות".

מוזכר שם "צו התעבורה" (2004) שפוטר קורקינט חשמלי (עד 100 ואט, 12 קמ"ש) מהוראות פקודת התעבורה. הפרשנות הפשוטה היא שנהיגה בקורקינט כזה לא מחייבת הצטיידות ברישיונות ובתעודת ביטוח חובה. בהגדרת רכב מנועי לעיל לא ברורה ההבחנה בין "כסא גלגלים" ל"עגלת נכים" ואם ההגדרה כוללת כיסא גלגלים ממונע ו/או קלנועית. הבחנה ברורה יותר קיימת בתקנה מ- 2006.

 

בספטמבר 2011 מגיעה תלונה על מניעת כניסה ל"קריון" ממשתמש בקלנועית (קטנה). התירוץ הוא "צפיפות" ולכאורה יש להנהלת הקניון סמכות לפעול כך. אנחנו מבררים את הנושא עם נציבות השוויון. יש (לדעתנו) צורך בחידוד ההנחיות בנייר העמדה מ- 2008 (אולי גם בתקנות חוק השוויון) כדי להקטין את הסיכוי להחלטה מקומית שרירותית. מצד שני חייב להיות שילוט ברור בכניסות אם יש כוונה להגביל תנועת קלנועיות בקניון. הגיעו תשובות לא מספקות מהנהלת הקריון (שהתחלפה בינתיים) ומהנציבות, אך מהיעדר תלונות אפשר להסיק שבפועל הפסיקו את ההגבלות. התלונה חוזרת רק בתחילת 2018 והבירור מתחדש.

 

בנובמבר 2011 התפרסמה ב"זמן ירושלים" תלונת משתמשת בקלנועית שנתקלת בסירוב להסיע אותה ב"רכבת הקלה". משרד התחבורה הגיב וציין את מגבלות ממדי הקלנועית וכנראה שטרם נאמרה המלה האחרונה בסיפור. 


בספטמבר 2013 מגיעה תלונה על סירוב להסיע אישה עם מוגבלות המשתמשת בקלנועית קטנה ברכבת. התירוץ הפעם – לקלנועית יש 4 גלגלים. וכך, למרות שהממדים של הקלנועית בסדר לפי אתר הרכבת ונייר העמדה של הנציבות, הגלגל הרביעי יגרום לכך שהאישה תזדקק להסעה ברכב מיוחד בעלות של מאות שקלים. חיפשנו באתר הרכבת ומצאנו דף שכתוב בו כך (ההדגשה שלנו):

"לצורך כללים אלו, "קלנועית" משמעה רכב מנועי חשמלי בעל שלושה גלגלים, בעל היגוי, באמצעות כידון או מוט היגוי, שמהירות נסיעתו המקסימאלית לא תעלה על 12 קמ"ש והמיועד לנהיגת אדם אחד בלבד.".

אנחנו מנסים לברר את ההיגיון מאחורי הכלל הזה ואם הוא מקובל על הנציבות ועל חברי הכנסת שטיפלו בהתרת נסיעה עם קלנועית ברכבת. לפחות בנציבות ובמשרד התחבורה לא מכירים את ההגבלה… הנסיעה עם הקלנועית בעלת ארבעה גלגלים התאפשרה במקרה ספציפי בהתערבות יועץ הנגישות של משרד התחבורה.


 בשנים האחרונות התפרסמו מקרים של גניבת קלנועיות. מומלץ לנקוט באמצעים המקובלים בכלי-רכב: ביטוח, נעילה וסימון. ראו קישורים למטה.

 


בנובמבר 2015 מתפרסמת ידיעה על "קלנועיות מחנות בחניות נכים" (LOCAL הרצליה). בתמונה שם אפשר לראות קלנועיות גדולות דו-מושביות, די דומות ל"גולפית". אירועים כאלה יגבירו את הדרישה לרישום הקלנועיות והסדרת השימוש בהן.

 


בפברואר 2018 מגיעה תלונה על הגבלת כניסה עם קלנועית ל"קריון" (בדומה לתלונה מ- 2011). בין השאר הצענו להציב שילוט בכניסות לקריון להבהרת מדיניות הכניסה עם קלנועיות. עיקרי תשובות ההנהלה היו כדלקמן:

"

כניסת קלנועית ו/או כסא גלגלים ממונע לקניון מותרת, תוך שמירה על איזון בין זכותם של המבקרים בעלי המוגבלות לבין שמירה על שלומם של מבקרים אחרים בקניון.

כך, כניסת קלנועית לקניון תתאפשר בכפוף להתקיימות מספר תנאים, ובהם: בחינת גודלה של הקלנועית, מבנה הקניון (רוחב השטחים הציבוריים בו) והצגת תעודת נכה על ידי המשתמש. יחד עם זאת, הנהלת הקניון רשאית, במקרים קיצוניים, למנוע כניסת מבקרים רכובים על קלנועית בנסיבות בהן המרחב הציבורי צפוף במיוחד והתנועה באמצעות קלנועית עלולה לסכן מבקרים אחרים בקניון.

 

יתרה מכך, במרבית שעות פעילות הקניון נמצא בו "מנהל תורן", אשר נדרש להפעיל שיקול דעת, גם במקרים בהם למשל בעל מוגבלות אינו נושא עימו תעודת נכה מסיבה טכנית כלשהי (ובשעות בהם אינו נוכח פיזית בקניון – יש תמיד עם מי לדבר ואת מי להשיג טלפונית בנושא).

מצב בו לא מתאפשרת כניסת קלנועיות הינו מצב קיצוני וחריג מאוד – בבחינת "היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל".

כך למשל, ישנם מקרים חריגים בהם אנו נאלצים להגביל גם את כניסתם של מבקרים רגליים לקניון (שאינם רכובים על קלנועית) – וזאת מפאת עומס חריג של מבקרים בקניון.

החלטה בנושא הגבלת כניסה לקניון בשל עומס מבקרים חריג (לאור מבנה הקניון) מתקבלת אד-הוק, בהתאם לנסיבות המקרה, ולפרק הזמן המינימלי ההכרחי מבחינתנו (שעות העומס החריג), כך שאין הבדל ב-"הפתעה" (ואכזבה) הצפויה של מבקרים (בין אם רגליים ובין באמצעות קלנועית), המגלים שהכניסה לא אפשרית בנקודת זמן ספציפית.

אבקש להדגיש ולחדד כי אין בקניון מדיניות מוגדרת שלא מאפשרת כניסת קלנועיות כך שהצעתך בנושא השילוט לא ברורה לנו.

".

בתחילת 2020 אנחנו מוצאים את "הצהרת הנגישות" של הקריון ובה המשפט: "לקניון ניתן להיכנס עם קלנועית".


 

בתחילת 2020 עלתה דרישה לאפשר שכירת קורקינטים נגישים בתל אביב ובמקומות אחרים שהשירות קיים בהם. הדגם שהוצג דומה מאד לקלנועית. אנחנו עוקבים…


 ב- 2021 התעוררה סוגיה של הסעת תלמידים עם מוגבלות שמשתמשים בקלנועית. באופן ספציפי מדובר בעיגון הקלנועית לרכב כאשר התלמיד עובר למושב רגיל. היה נוהל לכיסא גלגלים, לא לקלנועית. בהתערבות העמותה העניין טופל בסוף מאי 2021.

 


מידע נוסף וקישורים

 

*. "קלנועית" ב"ויקיפדיה", כולל הסטאטוס החוקי בישראל והגדרות שונות.

 

*. תקנות מפברואר 2006 (הגדרת קלנועית ואיסור נסיעה על הכביש).

 

*. תקנות התעבורה (תיקון מס' 2), התשס"ח 2007 (רשומות) – "לא ינהג אדם בקלנועית במנהרה".

*. דרישה לביטוח חובה (YNET 2008).

*. פסק דין נגד הצורך בביטוח ("ערוץ 7", מרץ 2008).

*. נייר עמדה של הנציבות "נגישות אנשים עם מוגבלות המתנייעים בקלנועית במקום ציבורי" (אפריל 2008).

*. דיון בנושא ביטוח קלנועיות בקיבוץ (אוגוסט 2008).

*. פס"ד (דצמבר 2009): קלנועית איננה רכב מנועי (לצורך ביטוח).

*. דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא תקן לקלנועיות (נובמבר 2008).

*. גניבת קלנועית בהוד השרון, 2007.

*. גניבת 6 קלנועיות בקיבוץ(!) גן שמואל (אוגוסט 2009, קישור ישיר נחסם). מידיעה באתר הקיבוצים אפשר להבין שבכל הארץ נגנבו עשרות קלנועיות בקיבוצים.

*. העיתונאי מיכאל הנדלזלץ מדווח על גניבת הקלנועית שלו מביתו בתל-אביב.

*. הצלחה של המשטרה במציאת קלנועית גנובה באשדוד.

*. שימוש בקלנועית בשבת וחג ע"י שומרי מצוות – התאמות יקרות וחילוקי דעות בין רבנים.

 

*. קלנועית צריכה ביטוח? (YNET, מרץ 2013). לפי הכתבה, יש כיסוי ביטוחי לקלנועית בחלק מביטוחי הדירה (בדומה לאופניים).

 

*. הצתת שתי קלנועיות בנהריה. רותם כבסה, "בלינקר", יוני 2015.

 

*. קורקינט ממונע (ויקיפדיה).

 

*. אתר רכבת ישראל: "הסעת קלנועית בקרון רכבת". בעת כתיבת שורות אלה יש מגבלה על מספר הגלגלים של הקלנועית… הבעיה נפתרה במקרה ספציפי ואנחנו פועלים להסרתה באופן כללי.

 

*. נסיעה בחינם ברכבת לתקופה מסוימת למשתמשים בכיסא גלגלים. התפרסם באתר נציבות השווין בעקבות הסדר פשרה בתובענה ייצוגית. קלנועיות לא כלולות בהסדר!

 

*. "קלנועיות מחנות בחניות נכים" (LOCAL הרצליה, נובמבר 2015).

 

*. "פסיקה תקדימית: אופניים חשמליים אינם רכב מנועי". "הרכב", נובמבר 2015. הפסיקה עשויה להיות רלוונטית גם לקלנועיות. ראו גם NRG.

 

*. תקינה של כיסאות גלגלים עם מנוע חיצוני. "רכב ותחבורה", ינואר 2016. תיקון לתקנות התעבורה ב"רשומות", פברואר 2017.

 

*. "קלנועיות קטלניות" – YNET, פברואר 2017. הפרסום הוא בעקבות סדרת תאונות שקלנועיות מעורבות בהן.

 

*. "מהפיכת הקורקינטים מגיעה גם לנכים". אתר "כל מה שנייד", דצמבר 2019. בפועל מדובר בתוספת מוכרת שהופכת כיסא גלגלים רגיל לקלנועית.

 

*. עגינת קלנועית ברכב נגיש להסעת תלמידים. "נגישות ישראל", יוני 2021.

 

 

אילוסטרציה באדיבות WEBSTOCKPRO

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן