Skip to main content

תדלוק עצמי של רכב עם תג נכה

בשנים האחרונות מתרחש מעבר הדרגתי של תחנות דלק ל"שרות עצמי". בהתחלה הייתה אפשרות לבחור בין מסלול בשרות מלא למסלול בשרות עצמי. מספר העובדים בתחנה מצטמצם ולפעמים המפעיל אומר שיצאה הוראה האוסרת עליו לצאת מהחנות

 

 

יש אפילו תחנות שבשעות מסויימות פועלות ללא נוכחות עובד כלשהו (אפילו לא קופאי), יש מצלמות אבטחה.

  
שרות עצמי חוסך בעלויות ומקובל בארצות שונות, אבל:
*. יש בשיטה הרעה מוחשית ביותר עבור מוגבלים בניידות.
 
*. נהגים עם מוגבלות שמצבם גבולי מבחינת היכולת לטפל במשאבה עלולים ליפול או לגרום תאונות אחרות.
 
*. במצבי דחק נהגים עם מוגבלויות עלולים להיעזר בילדים או בעוברי-אורח וזה לא מוסיף לבטיחות.

*. אי אפשר ללחוץ על כפתור האינטרקום (אם קיים) ממושב הנהג.

*. יש סיכון של התלקחות אדי בנזין כתוצאה מחשמל סטאטי. פרטים וקישורים בנספח בסוף הדף.

 

*. התדלוק העצמי יוצר הזדמנויות לשוד מכוניות כאשר הנהגים מתעצלים לנעול אותן בזמן התשלום או הטיפול במשאבה. מקרה כזה היה במפרץ חיפה ביוני 2008.

 

*. הרעיון לצפור 3 פעמים (לפי השילוט בתחנות רבות) יוצר מצבים לא נעימים ולא תמיד גורם למתדלק לצאת מחנות הנוחות כדי לסייע.

 

*. קושי מיוחד בשעות הלילה.

מוצע בזאת לעצור את ה"קידמה" ולחייב את הקופאי לצאת לסייע כאשר נהג עם מוגבלות מגיע לתחנה. צריך להציב שלט ברור שיציע לנהג לצפור כדי שהקופאי ייצא מהחנות. בצאתו מהחנות הקופאי ינעל אותה (אחרי שווידא שאין לקוחות בפנים). על דלת החנות יהיה שלט שיבהיר שהקופאי מחויב לתת שרות תדלוק מלא לבעלי תג נכה. ראו גם כתבה מארה"ב בנושא.

במכתב שנשלח ב- 6.4.2006 ע"י המפקח על המחירים במשרד התשתיות נאמר, בין השאר:

"תחנות דלק בהן המתדלק לא נמצא, אינן המציאות הרווחת כיום בארץ, ויתירה מזאת מנכ"ל חברת פז מסר כי ההנחיה בחברתו היא כי המוכר בחנות הנוחות צריך לצאת ולתדלק לבעלי מוגבלות."

בפועל, מניסיון, המוכר בחנות לא תמיד רוצה או יכול לצאת אל הנהג עם המוגבלות כאשר הוא לבד בתחנה ויש לקוחות בחנות. הכותב נתקל בסירוב אפילו כשהשיג את מספר הטלפון של תחנה וביקש מהמוכר סיוע.

בעקבות פנייתנו לנציבות השוויון התקיים בנובמבר 2009 במכון הנפט דיון בנושא "שירות לנהגים עם מוגבלויות". השתתפו בו נציגי משרד התשתיות, חברות הדלק והנציבות. המשתתפים מצד חברות הדלק ומשרד התשתיות לא קיבלו אף אחת מהבקשות של הנציבות. סוכם לבדוק דרכים לסייע לבעלי מוגבלויות לתדלק. כמו-כן מתכוונים לפרסם באינטרנט רשימת תחנות שנותנות שירות.

ההסתמכות על האינטרנט לא מקובלת עלינו בקטע הזה, כי רוב הנהגים לא מחוברים לאינטרנט בזמן נסיעה. חלקם לא מחוברים בכלל. ההצעה לפרסם באינטרנט רשימת תחנות שנותנות שירות לא תפתור בעיה למי שנסע לאיזור רחוק ולא מוכר ומצא רק תחנות דלק לא מאויישות.


באפריל 2010 התבררה בבית המשפט המחוזי בת"א תביעה ייצוגית (מ- 2006!) של מר יעקב גרינבאום נגד חברות הדלק בנושא שירות ללא תוספת מחיר (ת.א 1398/06). במסגרת הסדר התביעה התחייבו חברות הדלק לתת שירות מלא לרכבים עם תו (תג) נכה. חברות הדלק התחייבו גם לתלות על גבי משאבות התדלוק כיתוב המורה לרכב נושא תו (תג) נכה לצפור על מנת להסב את תשומת-ליבם של המתדלקים בתחנה, וכן לממן הודעה בדיוור ישיר לכל בעלי תג הנכה על זכויותיהם לשירות תדלוק מלא בחינם.


לאור תשובות שהתקבלו (ומניסיון מחו"ל), צריך לעשות הבחנה בין מילוי דלק בסביבת המגורים/עבודה לבין מילוי דלק באזורים מרוחקים ולא מוכרים. במקרה הראשון הנהג עם המוגבלות מוצא תחנה שנותנת לו שירות סביר. במקרה הצורך הוא ישיג את הטלפון של התחנה כדי לקרוא לקופאי/ת לסיוע. הוא עלול לבזבז זמן ודלק בכל פעם, כי יתכן שהתחנות במסלול נסיעתו לעבודה וחזרה לא נותנות שירות. המקרה השני, של נסיעה באזור לא מוכר, הוא הבעייתי. נהג שאין לו מגבלת ניידות ממלא דלק בכל תחנה מזדמנת. נהג עם מוגבלות עלול להיקלע לסיטואציות מביכות עד מסוכנות כאשר הוא נכנס לתחנת דלק לא מוכרת ומנסה לאלתר שירות בהיעדר מתדלק. לצערנו, בארצות מתקדמות גילו את הבעיה באיחור (אחרי שרוב התחנות עברו לשירות עצמי באזורים מסוימים), וקשה להחזיר את הגלגל לאחור. רוב הלקוחות (וגם חברות הדלק) חשבו שהחיסכון של מספר אגורות לליטר שווה את פיטורי המתדלקים והוויתור על השירות בתחנה.


תחנות דלק זעירות

 

הייתה תוכנית להקמת "תחנות דלק זעירות" בחיפה. אנחנו מבררים אם יהיה בכל אחת מהן עובד שיוכל לסייע לנהגים עם מגבלות ניידות. לסגנון הזה של תחנות דלק יש עידוד ואישור של משרד התשתיות במסגרת תמ"א 4-18. באוגוסט 2008 פנינו לנציבות בבקשה לבדוק את התמ"א במגמה להכניס תיקון לטובת נהגים עם מוגבלות.

בדצמבר 2008 התפרסם ב"ידיעות המפרץ" שאותרו קרקעות ל- 20 תחנות "זעירות" והליכי הרישוי נמצאים בשלב מתקדם. החידוש בידיעה הוא הכוונה לשים דגש על מקורות אנרגיה לרכבים "ירוקים", כלומר היברידיים או מונעים בגז / חשמל. אם תהיה לתחנות האלה בלעדיות כמעט מוחלטת על סוגי הדלק האלה, בעלי תג נכה לא יוכלו להשתמש ברכב "ירוק".


מחיר התדלוק לבעלי תג נכה

 

"צו זה מאפשר לכלל אזרחי ישראל לתדלק במחיר תדלוק עצמי … בכלל התחנות בישראל החל מיום ה- 1 באפריל. במסגרת הצו נקבע כי אנשים בעלי מוגבלויות, יוכלו ליהנות ממחיר זה ואף לקבל שירות מלא במחיר זה."

הודעת דובר מינהל האנרגיה במשרד התשתיות (19/03/2006) כוללת את המשפט הבא: "אנשים הסובלים ממוגבלות פיסית (נכים) ואשר מחזיקים באישור רשמי לכך (תו נכה) יהיו זכאים לקבלת שירות מלא במחירי שירות עצמי".

במרץ 2009 התפרסמה תביעה ייצוגית של מר יעקב גרינבאום נגד חברות הדלק בנושא אי כיבוד החוק בדבר תדלוק לנכים במחיר המוזל גם כאשר ניתן שירות. לפי הידיעה ב"מחלקה ראשונה", מסתמנת פשרה לפיה חברות הדלק יפרסמו בתקשורת על חשבונן את הוראות החוק בנושא. הפשרה הוגשה לאישור בית המשפט המחוזי ביוני 2009. בהסכם הפשרה נקבע כי לא יאוחר מחודשיים ממועד אישור ההסכם יתלו חברות הדלק על משאבות התדלוק העצמי ובמקום בולט אחר כיתוב המנחה את ציבור הנכים לנוהל. כעבור כחודש, באמצע יולי 2009 התפרסם ב"גלובס" שהיועץ המשפטי לממשלה מתנגד להסכם, כי לא נקבע פיצוי לכלל ציבור הנכים בגין הנזק שנגרם להם כתוצאה מגביית המחיר המופרז. בעקבות התביעה של מר גרינבאום קיבלו כל מחזיקי תג נכה ביולי 2010 מכתב ממשרד עורכי-דין. המכתב מדגיש את חובת תחנות הדלק לתת שירות לבעלי תג נכה אך יש בו כמה אלמנטים מעוררי תמיהה:

  • ההוראות חלות על תדלוק בבנזין 95 אוקטן (בלבד?). זה מוזר לאור העובדה שחלק מבעלי התגים נוסעים בואנים (ורכבים אחרים) שצורכים סולר. אחוז קטן נזקק לאוקטן גבוה ולא ברורה סיבת ההבחנה.
  • יש תחושה לא נוחה מהעובדה שמשרד עו"ד מסוים מחזיק את מאגר המידע של כל בעלי תג נכה בישראל. עדיף שהמכתב היה יוצא ממשרד הרישוי במימון הנתבעים.
  • לא מוזכרות תחנות לא מאוישות.
  • לא כתוב העונש שיחול על תחנת דלק שלא תבצע את ההוראות.

טעינת רכב חשמלי

 

בשנים האחרונות יש מעבר הדרגתי לרכב חשמלי. בסביבות 2030 המבחר של רכבי בנזין / היברידיים ילך ויקטן ובעלי תג נכה ייאלצו לנהוג ברכב חשמלי. התשתית לנושא עדיין לא מושלמת לכולם, אך בעלי תג נכה סובלים יותר מהמצב:

*. למי שאין לו חניה קבועה בבית שלו (כלומר נאלץ לחנות ברחוב) אין עמדת טעינה והוא נאלץ להיעזר בתחנות טעינה. לפחות כיום זה כרוך בבזבוז זמן ניכר בכל טעינה.

 

*. ההתעסקות עם כבל הטעינה לא מתאימה לאנשים עם מוגבלות פיסית.

 

*. אין עדיין עמדות טעינה ללא כבל.

 

לאור האמור לעיל נדרשת התייחסות לצרכי אנשים עם מוגבלויות בכל דיון בנושא קידום תשתית לרכב חשמלי בישראל!

 

עמדת טעינה נגישה מוצגת כאן כפיילוט (אפריל 2022). התפתחות נוספת כאן (יולי 2022. האתר ברוסית, יש תרגום חלקי בדפדפן).


קישורים ומידע נוסף

 

 

התמודדות עם הבעיה במדינות מתקדמות

 

 

נספח – התלקחות רכב בזמן תדלוק עצמי

 

יש סיכון (נדיר, אמנם) של התלקחות אדי בנזין כתוצאה מחשמל סטאטי. לרוב הנהגים אין מודעות בכלל לנושא. יש סטטיסטיקה של מקרים כאלה בארה"ב וברוב המקרים אפשר לקבוע בודאות שבנוכחות מתדלק מקצועי בלבוש מתאים (שלא מייצר חשמל סטאטי) ההתלקחויות לא היו מתרחשות.

 

להלן מספר סרטונים וקישורים אחרים בנושא:

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן