Skip to main content

אתר ראש הנקרה

בספטמבר 2009 התפרסמה כאן סקירה יסודית של זהבה שמואל, מתנדבת של "נגישות ישראל". זהבה דיווחה, בין השאר, על אפשרות (לבעלי תג נכה) להיכנס (בתיאום טלפוני) עם רכב דרך מנהרת הרכבת ולחנות בתוכה. בנובמבר 2010 הכותב ניסה להיכנס באופן דומה, ללא הצלחה.
במרץ 2012 נחנך גשר מיוחד להנגשת הגישה מהחניה העליונה לרכבל.

 

כאמור, בנובמבר 2010 היה צורך בכמה שיחות טלפון כדי לקבל את אישור הכניסה, אך העובדים בשער המנהרה סרבו לאשר כניסה עם הרכב. הם אפילו התעקשו על הוצאת הרכב מאזור השער לחניון לא מסודר (כמאה מטרים מהשער) בטענה שהרכב חוסם להם את התצפית על האופניים והרכבים החשמליים שהם משכירים. התעקשות נוספת שלהם (שהסתדרה אחרי דקות שיחה ארוכות בטלפון) הייתה לשלם בקופה למעלה ולחזור עם הכרטיסים לפתח המנהרה. המשימה הזאת היא (כמעט) בלתי אפשרית במיוחד בשבת וחג, כאשר סביבת הכניסה העליונה (לקופות, לרכבל ולמסעדה) חסומה ע"י מכוניות. בסופו של דבר הסכימו שנשלם במזומן לשומר למטה (התעקשו על סכום מדויק).

 

באתר עצמו אין שינויים מהותיים מאז הסקירה של זהבה שמואל עד חנוכת הגשר במרץ 2012. נכון ל- 2010, המנהרה הפכה למחסן ציוד לאירועים או מקום לדוכני מזכרות עד כדי חסימה של שליש הרוחב שלה בקטעים מסוימים.

 

מנהרת ראש הנקרה הפכה למחסן

 

אין עדיין שיפוע למרפסת התצפית ומעקה הבטיחות במקומות אחרים מכביד על הצפייה בנוף עבור היושבים בכיסא גלגלים. שירותי הנכים לא השתנו, אך הם מאד לא נקיים (עד כדי סכנת החלקה).

 

התיקונים הדרושים לאור הרשום לעיל לא מחייבים השקעה גדולה. ביקשנו מהאחראים באתר, במועצה האזורית, בקק"ל ובחברה הממשלתית לתיירות לרענן הוראות ולשפר את הנגישות לאתר החשוב הזה.

 

גשר שיאפשר גישה ישירה לתחנת הרכבל העליונה תוכנן (ע"י אדר' דניאל כהנא) ונבנה החל מ- 2003 במימון רשות הטבע והגנים, המועצה האזורית מטה אשר, משרד הגמלאים, המוסד לביטוח לאומי ומשרד התיירות / החברה הממשלתית לתיירות. חנוכת הגשר התבצעה במרץ 2012. טקס נוסף, ביוזמת "נגישות ישראל צפון" ובהשתתפות אדר' דניאל כהנא ומנהלי האתר התקיים ב- 21.5.2012.

 

בפסח תשע"ב הכותב ביקר במקום והגשר הוא, אכן, תוספת חשובה ביותר להנגשת האתר. יש עדיין בעיות שחלקן נובעות מהעומס בחגים, אך יש להן פתרונות, אם רוצים.

 

*. אין מספיק חניות נכים. יש 4 חניות נכים ליד הכניסה לגשר (מול הקופה):

 

 

ונמסר לנו שיש עוד 3 חניות נכים ליד המסעדה למעלה. זה ממש לא מספיק בשבתות וחגים, וכפי שניתן לראות בתמונות, יש מספיק חניות שאפשר לסמן לטובת בעלי תג נכה בין המחסום לבין הקופות:

 

 

 

*. יש 2 חניות נכים שבוטלו, אך נשאר הצבע על הכביש. אחד העובדים במקום טען שלפחות אחד המקומות האלה הוא חניית נכים, אך הובהר לו שאין תמרור ולכן המקום לא תקני:

 

 

*. אין הנמכת מדרכה או שיפוע מתאים מהחניה לגשר החדש. ההנמכה הקיימת לא תקנית ובטקס שהתקיים במאי 2012 הציבו שיפוע מאולתר:

אתר ראש הנקרה 2012

 

*. העובדים במקום מנסים להתמודד עם בעיית החניה לנכים, אך יש פרק זמן של "עצבים" ואי וודאות. בהתחלה אומרים לחפש חניה בחוץ (אין) או להמתין שיתפנה מקום. רכבים בהמתנה (או מתמרנים) יוצרים הפרעה רצינית לתנועה וסיכון להולכי רגל. בסוף מאפשרים להיכנס ולחפש מקום, לפעמים לא ממש נוח (אין מקום להוציא כיסא גלגלים). ברי מזל מקבלים מקום לא מסומן אך נוח מאד צמוד לקופות.

 

 

*. על הגשר החדש נוצר תור ארוך (כ- 40 דקות) לרכבל.

 

 

*. בקצה התור לרכבל יש שלט שמגדיר מסלול נפרד לכיסאות גלגלים ועגלות ילדים:

 

 

(אגב, האם לכיסאות ועגלות בלבד או גם ליושבים בהם?). השילוט לא מגדיר כמה מלווים ייכנסו לרכבל עם המשתמש בכיסא גלגלים ועלולות להיווצר אי-נעימויות עם משפחות שלא ירצו להיפרד בשלב הזה. באופן כללי התור יכול היה להיות יותר ברור ומסודר, במיוחד במבנה התחנה העליונה.

 

  

במאי 2014 אנחנו מקבלים את התזכורות הבאות (לפחות חלקן מזכירות את ההערות מהסקירה של זהבה מ- 2009:

*. שירותי נכים – רק בשירותי הגברים, ויש מה לשפר שם.

 

*. באולם הקרנת המיצג אין מקום קרוב למסך לכיסא גלגלים. זו בעייה למוגבלי ניידות שהם גם לקויי ראייה.

 

*. מרפסת התצפית עדיין לא נגישה.

 

ביוני 2023 מגיעה תלונה על היעדר כתוביות בסרטון ההדרכה למבקרים. יש גם בעיה עם אתר האינטרנט של האתר.

 


 

מידע נוסף וקישורים

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן