Skip to main content

הגנים הבהאים בעכו ובחיפה

בגנים ליד עכו אין אתגר טופוגרפי מיוחד. למרות זאת יש קושי לנוע באמצעות כיסאות גלגלים בשבילי הגנים בגלל חצץ. בגנים בחיפה יש בעיות אחרות

 

הגנים הבהאים ליד עכו

 

באמצע 2006 הגיעה תלונה כדלקמן:

"גן הבאהים שבין עכו ונהריה חדש את פניו. השבילים כולם מכוסים חצץ קטןנכים בכסאות גלגלים או בעלי קשיי הליכה לא יכולים להשתמש בשבילים. אין שבילים עוקפים. לציין – שבניגוד לחיפה, שם מדובר בגן מדורג, הרי שכאן הגן מישורי לחלוטין וניתן היה להנגישו עם מעט רצון טוב והתחשבות".

 

אפשר להבין שהחצץ נוסף בשיפוץ ב- 2006 ולכן אין לראות בו אלמנט של קדושה ושימור.

 

ביולי 2013 פנתה מתנדבת של "נגישות ישראל צפון" ישירות לנציגות הדת הבהאים (באנגלית) וציינה את חוסר האפשרות לנוע בשבילים עם כיסא ממונע. היא ציינה שאפילו משפחה עם תינוק בעגלה נאלצה לפנות לאחור עקב הקושי לדחוף עגלת תינוק בשביל.

 

באמצע אוגוסט 2013 הגיעה תשובה וכדי למנוע ספקות ביחס לתרגום, להלן הנוסח באנגלית:

"

Your email message dated 1 August 2013 has been received with gratitude and we regret the delay in responding to it. We appreciate your openness about the experience you had during your visit of 31 July to the Bahá’í gardens near Akka.

 

We fully recognize that access to these sites poses a challenge to some visitors, and efforts are being made to improve this access. We wish to share with you thatthis has to be done keeping in mind that the Gardens are part of the sacred and holy places of the Bahá’í Faith, and as such their original form must be maintained and preserved.

 

With kind regards,

 

Bahá’í World Centre

Visitors Service

 " 

 

תרגום חופשי של עיקרי התשובה:

"…אנחנו מכירים בעובדה שהגישה לגנים מהווה אתגר למבקרים מסוימים, יש מאמצים לשיפור הנגישות. אנחנו מבקשים להתחלק איתך בכך שהכול נעשה תוך לקיחה בחשבון שהגנים הם חלק מהמקומות הקדושים לאמונה הבהאית ובכך צריך לשמר את צורתם המקורית…"

 

אנחנו תוהים אם החלפת החצץ בסלילה או ריצוף בצבע מתאים תפגע בקדושת המקום או שיש מניעים אחרים מאחורי התשובה. באתר הרשמי של הגנים בעכו כתוב כך: "ההליכה בשבילי הגן מעוררת שלווה פנימית, המתעצמת ככל שמתקרבים למרכז הגן. עם הכניסה אל לבו של האתר חש המבקר כאילו נכנס לעולם של רוגע ושלווה, מעין מקלט ללא קירות…".

 

בסוף ינואר 2014 מגיעה תלונה על שירותי הנכים. לפני השירותים יש חצץ ומדרגה ואי אפשר להגיע לשירותי הנכים עם כיסא גלגלים (אולי רק עם סיוע). מאחזי היד בשירותים לא תואמים את התקן הישראלי. במקביל הופיעה תמונה בפייסבוק עם תמונת פתח השירותים (עם החצץ והמדרגה).

 

במאי 2016 אנחנו מוצאים פוסט מרגש בדף ה"פיסבוק" של "

Yafit Yafit

" בעקבות ביקור במקום:

"

אין כניסה לכלבים..אופס..נכים…

שנת 2016 בגן הבהאים בעכו. ביזיון למדינה שלנו.

הגענו עם קבוצת מטיילים למקום מלאי התרגשות ליהנות ממקום שלא מפסיקים לדבר עליו.

אחותי נכה בכיסא גלגלים.

כבר בשביל גישה לכניסה נתקלנו בחצץ. חשבנו טוב…זה רק הכניסה…
מסתבר שכל המקום הוא שבילים של חצץ, שלא ניתן לטייל בהם עם עגלת נכה. 
אחרי כ 150 מטר שבהם יכולנו לזוז רק כשהעגלה חצי באוויר, התעייפנו ונטשנו את המקום.

היה עדיף שבכניסה למקום תיתלו שלט גדול שבו רשום "אין כניסה לנכים" (ובהרגשה זה כמו "אין כניסה לכלבים")

בושה! תחושה כל כך מעליבה לא חוויתי מעולם באתר בילוי.

אבל מה…דבר אחד היה שם לנכים. שלט לשירותים… ונחשו מה..השביל לשם גם עם חצץ

אכזבה!! ישראל של 2016….

אין ספק שאת הדמעות של אחותי מהעלבון והבושה אזכור הרבה זמן!

"

 


הגנים הבהאים בחיפה

 

בגנים האלה יש מאות מדרגות ואין ציפייה שינגישו את כל המסלולים לאורכן (מקצה שדרות בן-גוריון עד טיילת לואי). ב- 2005 התקיים סיור במפלס המקדש של ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי, חברת ועדת "גיל"ן" ("גישה לנכים") של עיריית חיפה (כיום גם מנהלת "נגישות ישראל צפון"), בליווי נציגות האחראים על המקום. הוגדר מסלול נגיש (בסיוע) תוך תיאום הביקור מראש. רכזת הנגישות בעיריית חיפה סיכמה אז את הביקור כך:

 

"

כל אחד יכול לטייל בגנים הבהאיים!!!

 

הגנים הבהאיים הגולשים מראש רכס הכרמל ועד לים הם אחד מאתרי התיירות הפופולריים במדינת ישראל. בגלל המבנה הטופוגרפי המיוחד, הסיורים לקבוצות הנערכים במקום מחייבים הליכה במורד שבו שמונה מאות מדרגות, דבר הכרוך במאמץ פיסי שלא כל אחד יכול לעמוד בו.
לשמחתנו, הנהלת הגנים הבהאיים נענתה לבקשה ואיתרה מסלול מקוצר בשביל אופקי המאפשר גם לאנשים בעלי מוגבלות בניידות (כולל אנשים הנעזרים במקל הליכה, קביים או בכיסאות גלגלים) להשתתף בסיור מודרך.
במהלך הסיור ניתן ללמוד על העדה הבהאית, להתרשם מעיצובם הייחודי של הגנים ומהצמחייה המסוגננת, ממערכת המזרקות, מעבודות הסיתות והפיסול המעודנות ובעיקר ליהנות מהאווירה הקסומה, מלאת הרוגע וההרמוניה המיוחדת למקום.

משך הסיור הוא כ-45 דקות והוא כולל הדרכה כמו בכל הסיורים הרגילים.
הסיורים מוצעים ללא תשלום לקבוצות בלבד ומחייבים רישום מראש.
מספר האנשים בקבוצה הוא מינימום 25 ומקסימום 40.
אנשים בכיסאות גלגלים מתבקשים לבוא עם מלווה (לא תתאפשר כניסה ללא מלווה מכיוון שהשביל משופע למדי וסוג הריצוף מקשה אף הוא על ניידות עצמאית). מסיבות בטיחות מוגבל מספר המשתתפים בסיור זה ל-12 איש (6 בכיסאות גלגלים ו-6 מלווים).

הטיול הוא חוויה בלתי נשכחת.
תודותינו להנהלת הגנים הבהאיים על מתן ההזדמנות השווה לכל חובבי הנוי והיופי לחלוק חוויה זו
.

"

 

היו אז לרכזת הנגישות ספיקות ביחס לשירותי הנכים ולחניה מתאימה. התמונות להלן צולמו במהלך הסיור ב- 2005:

 

במרץ 2016 הגיעה תלונה קשה ביותר על היחס בגנים בחיפה לילדים עם אוטיזם. אנשי משמר הגנים לא הכירו בתעודות שמקנות פטור מתור לילדים והתוצאות לא איחרו לבוא. התפתחה שם תקרית לא נעימה עד כדי איומים להזמין משטרה. פרטים אפשר לקרוא ב"ידיעות חיפה" (גם במהדורה המקוונת לפי תאריך הפרסום 8.4.2016, עמוד 40) ובדף הפייסבוק של עידו בן-צבי, האבא של הילדים עם אוטיזם. בכתבה מוזכרת תקרית גם עם קבוצת ילדים אחרים. האירוע העלה סוגיה של אכיפת חוקי המדינה (נגישות במקרה הזה) על מקומות קדושים. תגובת סגנית מזכ"ל הקהילה הבהאית:

"האבא חש שהוא זוכה ליחס בלתי הוגן, משום שהוא לא הורשה להצטרף לסיור, תוך התעלמות מכרטיס לבעלי מוגבלויות שהיה בידיו. בימי רביעי, לא מתקיימים סיורים מאורגנים בגנים הבהאים. אולם, כמו בכל יום אחר, האזורים שלהלן פתוחים לציבור: אזור התצפית בראש ההר ברח' יפה נוף (האזור שהוא הוכנס אליו), האזור בתחתית ההר בסמוך לכיכר אונסק"ו, והגנים בשד' הציונות. בני המשפחה הגיעו לאזור העליון ביפה נוף וכעסו שלא נתנו להם לרדת בגנים המדורגים. העובדה שמנעו מהם לרדת בגנים המדורגים לא היתה קשורה למוגבלות שלהם, אלא לכך שלא מתקיימים סיורים באותו היום. כשהאבא מספר על מבקרים אחרים שהורשו לרדת בגנים, הם היו מבקרים בהאים שהאזור פתוח עבורם. למרות האמור לעיל, אנו בודקים את האופן בו התייחסו אליו ומבטיחים לשפר את אופן התנהלותנו מול כל המבקרים. "

 

במאי 2016 יצא מכתב תקיף מנציבות השוויון לאנשים עם מוגבלויות אל הנהלת הגנים הבהאים. המכתב מפרט את תקנות הנגישות המתאימות לאתר כזה ודורש תשובה בזמן קצוב ביחס לאופן יישומן.

 

אנחנו ממשיכים לברר וללחוץ להנגשת המקום והשירות למבקרים עם מוגבלויות.

 


יחס הדת הבהאית לאנשים עם מוגבלויות

 

הצטברות התלונות, ובמיוחד התלונה ממרץ 2016 על השפלה (לכאורה) של ילדים עם אוטיזם בגנים בחיפה, עוררה את העניין לבדוק את הסוגיה בכתובים. חלק מהממצאים מובאים בקישורים למטה. כאן נביא בשפת המקור באתר הציטוטים של הדת הבהאית (אנגלית) ציטוט חלקי מדברי מייסד הדת הבהאית:

Even though we find a defective branch or leaf upon this tree of humanity or an imperfect blossom, it, nevertheless, belongs to this tree and not to another. Therefore, it is our duty to protect and cultivate this tree until it reaches perfection… There are souls in the human world who are ignorant; we must make them knowing. Some growing upon the tree are weak and ailing; we must assist them toward health and recovery. If they are as infants in development, we must minister to them until they attain maturity. We should never detest and shun them as objectionable and unworthy. We must treat them with honor, respect and kindness; for God has created them and not Satan… All are evidences of God; therefore, how shall we be justified in debasing and belittling them, uttering anathema and preventing them from drawing near unto His mercy? This is ignorance and injustice, displeasing to God; for in His sight all are His servants.

 

מצד שני ראינו בתשובות לתלונות בנושא נגישות המקומות הקדושים חוסר נכונות מוחלט לבצע שינויים לטובת הנגישות. במקרה של הגנים בעכו יש המצב אפילו הוחמר באחד השיפוצים.

 

מההשקעה האדירה בגינון ובעיצוב האתרים הקדושים, מהשאיפה לשלמות ולסימטריה בהם ואפילו מהציטוט לעיל אפשר לשער שאנשים עם מוגבלויות מייצגים דבר הפוך, כלומר לא מושלם ולא סימטרי. מצד אחד יש שאיפה "לטפח ולהבריא" אותם כמו את העץ החולה בציטוט ומצד שני הם "מקלקלים את הנוף". הקביעה האחרונה לא כתובה במפורש אך ניתן להסיק אותה מרצף התלונות. לצערנו המצב הזה מוכר גם בדתות אחרות בוריאציות שונות, כמובן…

 


מידע נוסף וקישורים

 

 

חצץ בגנים הבהאים עכו

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן