Skip to main content

חוף בית ינאי

בסוף קיץ 2005 רשות הטבע והגנים החליטה שחניית הנכים תהיה ללא תשלום. בהמשך בוצעה הנגשה יפה כמעט עד קו המים. תודה לאבי מוססקו מרשת "מקומונים בשרון" על דחיפת הנושא.
ביולי 2008 הגיעה תלונה על אפליית בעלי תו "משולש" שלא זוכים לפטור מתשלום. המתלונן הנזעם כותב:

"…תופעה מרגיזה ביותר והיא אפליה בין סוגי נכויות כאילו הפקחים שלכם קיבלו סמכות של וועדה רפואית.  בכניסה לחוף בית ינאי … נדרש תשלום כניסה אך נכים על כסאות גלגלים פטורים מתשלום בעד הכניסה עם הרכב, בעוד אני נכה הנעזר בקביים להליכה ובעל תו משולש נדרש לשלם. הדבר מקומם ביותר בשל האפליה והקביעה או הוויכוח המטופש מי יותר נכה – אני הנעזר בקביים או אדם בכסא גלגלים. צריך להחליט על מדיניות אחידה בנוגע לפטור מתשלום עבור נכים ולא לשמש מעין ועדה לקביעת אחוזי נכות… למותר לציין שלא התשלום מציק לי אלה היעדר מדיניות אחידה ואפליה בין סוגי נכות כאשר שני סוגי הנכות הן נכות בניידות " .

עמותת "נגישות ישראל" מתנגדת בתוקף לאפליה בין סוגי התווים, הקיימת (לצערנו) גם במקומות אחרים. כידוע, תו "משולש" ניתן גם לאנשים עם מגבלות ניידות קשות.

בינואר 2009 התפרסם ב"ידיעות נתניה" המאבק של מר שחף רטר לחנייה חינם לכל בעלי תג נכה. רשות הטבע והגנים הגיעה להסכמה עם המוסד לביטוח לאומי שגם בעלי תעודת נכה של ביטוח לאומי ש"מרותקים לכיסא גלגלים" יזכו לחניה ללא תשלום בחניה הקרובה לחוף.

בספטמבר 2009 הגיעה תלונה לפיה יש רק 4 חניות נכים במגרש החניה של החוף וזה לא מספיק. כיוון שיש שם (לדברי המתלונן) מאות מקומות חניה, המספר הזה לא עומד בדרישות החוק. המתלונן כתב להנהלת האתר ואנחנו ממתינים לתשובה.

בדצמבר 2009 התפרסם "מסמך רקע" של מרכז המחקר של הכנסת בנושא. המסמך מפרט הרבה מאד נושאים מסביב לסוגיה הספציפית, אך משאיר את הפסיקה למבקר המדינה. במסמך יש אפילו פירוט של חופים נגישים בכל הארץ (לפי "נגישות ישראל").

באוגוסט 2010 התפרסמה ידיעה ב"חדשות נתניה" לפיה ח"כ מגלי והבה פנה לשר להגנת הסביבה בעניין החניה לנכים. מוזכרת שם גם התערבות של נציב תלונות הציבור (מבקר המדינה) בנושא. לפי הידיעה, לא גובים יותר תשלום מבעלי תג נכה מכל הסוגים. כאשר אין מספיק חניות פנויות, פותחים את החניון התפעולי.

בנובמבר 2010 השיב השר להגנת הסביבה למר שחף רטר. השר מקבל את עמדת מבקר המדינה ומבטיח לברר נושאים טכניים (אם החנייה היא בשטח ה"גן הלאומי" וכו').

מר רטר פנה גם לח"כ יואל חסון שפנה לנציב תלונות הציבור (מבקר המדינה). תשובה מנומקת הגיעה בינואר 2011, לפיה יש לאפשר לכל "אדם עם מוגבלויות" (לפי הגדרת חוק השוויון) לחנות שם ללא תשלום. יש במכתב רמזים על סתירות (לכאורה) בין חוקים שכדאי לתקן בהמשך. בהמשך ינואר 2011 יצאה הנחיה מהשר להגנת הסביבה לאפשר חניה לנכים ללא תשלום, אך עם הצגת "תעודת נכה". במרץ 2011 מר שחף רטר פנה אלינו בבקשה לפרסם את מספר הטלפקס שלו: 0777537646 לטובת כל מי שייתקל בקושי לממש את הפטור מתשלום. הדגש במאבק של מר רטר היה על מי שמוכר כנכה בביטוח לאומי.

 

במאי 2014 מגיעה תלונה על ההסדר החדש (מאפריל 2014) למימוש הפטור מתשלום במערכת החדשה של הגבייה האוטומטית. לפי אתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים:

"

דמי חנייה:  בחוף מופעלת חנייה ממוחשבת-הגבייה הינה למשך כל שעות היממה
יש לקחת כרטיס בכניסה לחוף ולשלם במכונות התשלום בזמנכם הפנוי ולפני היציאה.

זכאים: נא לגשת עם התעודה המתאימה לחנות הממכר הירוקה של רשות הטבע והגנים(צמודה למרפאת החוף).

".

לפי התלונה, ה"חנות הירוקה" מאד לא נגישה ויש בדרך מכשולים שעלולים לסכן מוגבלי הליכה. ברור גם שמי שלא בודק באינטרנט ביסודיות עלול לא להבין את ההסדר כשיגיע למקום. המושג "זכאים" טעון הגדרה חד-משמעית יותר.

הנושא בבירור ונעדכן כאן בהתפתחויות.

 


קישורים, שונות

 

 שיפוע לקו החוף בבית ינאישלט הכוונה לנכים בחוף בית ינאי 

השותפים להנגשת חוף בית ינאי

שירותי נכים בחוף בית ינאי

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן