Skip to main content

חוף נאות בקרית חיים

קטע של חוף קרית חיים שופץ ב- 2007 ונקרא ע"ש ח"כ פרופ' יהודית נאות ז"ל. פרופ' נאות פעלה לא מעט לטובת אנשים עם מוגבלויות והחליטו להקים על שמה חוף נגיש סמוך למקום שהיא נולדה בו. בפועל הכול היה נגיש חוץ מהחוף עצמו

 

 

הקמת החוף הוכרזה ב- 2005 בביצוע החברה הכלכלית לחיפה. טקס חנוכת החוף התקיים במאי 2007.

הממצאים החיוביים (בעת כתיבת שורות אלה):

*. יש 2 חניות מרשימות לואן (אם כי באלכסון, כלומר לא לפי תקן 1918).
*. יש חניות נכים והנמכות מדרכה קרוב לכניסה.
*. יש רמפה לחוף.
*. יש טיילת עבירה לכיסא גלגלים + אזורים מוצלים.
*. יש מבנה שירותים ומלתחות גדול. יש שירותי נכים והספסלים במלתחות נוחים למדי.
*. רק באוגוסט 2018 הוסיפו שביל מתקפל עד קו המים.
 
הבעיות היו:
*. הרמפה המיוחדת לחוף מסתיימת רחוק מקו המים, כאשר בדרך מדרגה וחול עמוק. אין סיכוי לתנועה עצמאית בכיסא גלגלים. שביל הבטון לסוכת המציל (מס' 2) נראה בשל יותר להתאמה. במקרה אפשר לראות בתמונה שהשיפוע לסוכת המציל היה העדפתו של נכה מבוגר (עם מקל הליכה).
 
*. בחוף הסמוך (ליד "פלאפל החוף") יש (ב- 2007) 2 חניות נכים עם סימון לא ברור על הכביש וללא הנמכת מדרכה. גם אם זה לא שייך ל"חוף נאות", צריך לתקן. צריך להתייחס לכל הקטע מחוף נאות עד ה"נפרד" כחוף אחד מבחינת רמת הסידורים, אין גדר בין החלקים.
 
*. כדאי לסמן באופן בולט קצוות של מדרגות לטובת לקויי ראייה.
 
*. נדרשת אכיפת חניה אפקטיבית יותר גם בשבת.
 
*. בלי קשר לנגישות – יש מקום לשילוט מכובד ובולט יותר לכבודה של יהודית נאות ז"ל. השלט הקיים והאנדרטה נמצאים בכניסה שהוגדרה כראשית (משדרות דגניה), אך מי שחונה במגרש החניה הגדול או מגיע ברגל מצפון לא יראה אותו. נחוץ גם שילוט ברור ומכובד בדרכים המובילות את החוף.

ערכנו בירור ביחס לבעיה העיקרית – היעדר נגישות עד קו המים. מגורמים מסוימים בעירייה שמענו טענה שניסיון להנגיש את חוף דדו בחיפה נכשל כי רמפת הבטון ניזוקה מהגלים ומשינוי טבעי של קו החוף. נשארו שם ברזלים חשופים שסיכנו את המתרחצים. לאור הכישלון הם נרתעים מניסיון נוסף להנגיש חוף ומצפים שאנשים עם כיסאות גלגלים יסתפקו בטיילת. אנחנו טוענים שאפשר וצריך לתחזק רמפות כאלה ויש גם פתרונות אחרים (למשל שבילים מתקפלים), אם מוכנים להשקיע קצת.

אחת הטענות ששמענו היא ששביל בטון עלול להפריע למי שרץ לאורך החוף. אנחנו חושבים שבעיצוב נכון לא תהיה בעיה כזאת. חוץ מזה יש כבר "מכשול" בולט יותר לא רחוק מהרמפה בצורת תעלת ניקוז עם ערימות עפר משני הצדדים כפי שניתן לראות בתמונה להלן.

 


טקס חנוכת החוף התקיים במאי 2007. ההזמנה באתר העירייה כוללת את ההכרזה: "החוף הותאם לשימוש נכים". בטקס עצמו נאמו ראש העיר, השר להגנת הסביבה, ראש מפלגתה של פרופ' נאות ז"ל ונציגת המשפחה. אף אחד מהם לא התייחס לנושא הנגישות ולפועלה של פרופ' נאות ז"ל למען אנשים עם מוגבלויות.


 
ההסתייגות שלנו הגיעה לתקשורת המקומית. תמליל חופשי מרדיו חיפה (23.5.2007):
" "הפרסום של עיריית חיפה על פיו חוף נאות מותאם לנכים שגוי" כך טוען האחראי על תלונות על נגישות בעמותת נגישות ישראל ד"ר יורם סבירסקי. סבירסקי אמר לכתבנו נועם פרגו כי צר לו שבחוף שקרוי על שמה של שרת איכות הסביבה לשעבר יהודית נאות זכרה לברכה אשר פעלה רבות למען הנכים אין גישה לנכים עד לקו המים. מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי עד עתה הושלם רק השלב הראשון של הקמת החוף, בשלב הבא תוארך הרמפה עד לקו המים באישור ותיאום עם יועץ הנגישות".
ידיעה מפורטת למדי הופיעה ב"זמן קריות" (25.5.2007). שם נאמר בסוף:
"מעיריית חיפה נמסר בתגובה: 'החוף נבנה בשלבים. באישור יועצת העירייה לנכים, נבנתה רמפה עד לסוכת המציל, ובשלב הבא תוארך הרמפה עד לקו המים'."
בתחילת יוני 2007 שודר בערוץ המקומי ראיון בנושא ותגובת העירייה הייתה זהה.
 

 
בספטמבר 2009 בדקנו את הדף באתר העירייה "נגישות אתרי טבע ונוף" (הקישור נעלם בהמשך). ב- 2009 מובטח שם: "טיילת חוף נאות בקריית חיים – חניות נכים ושירותי נכים", כלומר נסיגה מההבטחה  "החוף הותאם לשימוש נכים".


 
ביולי 2010 התקיימה ישיבה של ועדת גיל"ן (גישה לנכים) בעירייה. עלה רעיון לרכוש כיסא מיוחד להכנסת אנשים מוגבלי ניידות לתוך המים. בישיבה נאמר שכיסא דומה שנרכש עבור חוף דדו נמצא בשימוש לעיתים רחוקות ולכן אין נטייה לרכוש כיסא נוסף. מידע בנושא כיסא החוף הקיים נשלח שוב ל"אחווה" ול"נגישות ישראל" בבקשה להפיצו בין משתמשים פוטנציאליים.
במאי 2011 הנושא עלה שוב בוועדת גיל"ן. בפרוטוקול נרשם: "הוצב בחוף נאות כיסא חוף מיוחד המאפשר לנכים להיכנס למים".
באפריל 2014 מתפרסמת ב"חדשות הקריות" כתבה קצרה לקראת פתיחת עונת הרחצה. מוזכרת שם (ללא פירוט) הנגשת 4 חופים בחיפה, כולל חוף קרית חיים.
במאי 2018 מתפרסמת ב"כלבו" ידיעה על רכישה של יריעות מתקפלות שמאפשרות תנועה של כיסא גלגלים רגיל עד קו המים. היריעה נרכשת בהתחלה עבור חוף זמיר ובהמשך ייעשה בה שימוש בחוף נאות ובחופים אחרים בחיפה. היריעה משווקת על ידי גולן לקס, שהוא גם מנהל שלוחת חדרה של "נגישות ישראל". גולן לקס משווק גם כיסאות גלגלים מיוחדים לתנועה בחוף הים.
 
בנובמבר 2020 מתפרסמת ידיעה מטעם עיריית חיפה לפיה מושקעים 2 מיליון שקלים בהנגשת חופי הרחצה לקראת עונת 2021. העבודות החלו כבר בחוף "נאות". העבודות יכללו סלילת שבילים נגישים עד המים, הנגשה ופיתוח של טיילת ושירותים ורכישת כיסאות מיוחדים.
 
באוקטובר 2022, בסוף עונת הרחצה, העירייה טוענת ש "הופעל במהלך חודש אוגוסט, זו השנה השנייה ברציפות, שאטל חינמי ייעודי, אשר סייע בהסעת תושבים עם מוגבלויות לחוף "זמיר" (חדשות חיפה והקריות). אנחנו מחפשים פרסום מפורט יותר על מהלך הקווים, תדירות וכו'. מפרסום קודם אפשר להבין שמדובר במבצע (רדיו חיפה, אוגוסט 2021).

דוגמאות של חופים נגישים:

  • ראשון לציון – באתר העירייה היה  כתוב, בין השאר: "בין השיפורים שהוכנסו: שביל גישה מיוחד המביא את המבקר עד לקו המים, מקלחות ושירותים מיוחדים המותאמים לנכים וחניית נכים מיוחדת… מחובתנו לדאוג לכלל האוכלוסיות בעיר. הנגשת החוף לנכים הנו צורך בסיסי עבור כל אדם בעל מוגבלויות המבקש לנפוש עם משפחתו או חבריו בשפת הים." (בהמשך הקישור נעלם ולא נמצא בחיפוש). פרטים ועדכונים בקישור. במאי 2017 נמסר: "כל החופים בראשון לציון מונגשים לנכים" ("ראשון נט", הקישור נמחק; באותו אתר יש הבטחה להנגשה מ- 2012). ביולי 2022 מדווחים על קורס עוזרי מציל. המיוחד בו הוא שהחניכים מקבלים הדרכה בסיוע למתרחצים עם מוגבלויות (BE106). פרטים נוספים על חופי ראשון לציון נמצאים בקישור נפרד

  • חוף בית ינאי – באתר רשות הטבע והגנים נכתב (באפריל 2006), בין השאר: "לקראת עונת הרחצה הבאה, יוכשר חוף בית ינאי לביקורי נכים כולל אפשרות הגעה עם כיסא גלגלים עד המים" (הקישור הישיר נעלם). התפתחויות ופרטים נוספים בקישור לעיל.
  • חוף סירונית, נתניה. שם הותקנה מעלית מיוחדת ממפלס הרחוב אל החוף. באתר כתוב: "…הנגשת הטיילת לנכים עד לקו המים באמצעות מעברים מרוצפים בעץ ומשטחים מרוצפים מוצלים על ידי פרגולות…". בספטמבר 2008 התפרסם שנרכשו 12 כיסאות גלגלים מיוחדים להכנסת נכים למים. הכיסאות מתחלקים בין חופי "סירונית" לחופי "הרצל" ו"האמפי".
  • תלות ההנגשה ב"סירונית" בגאות ובשפל; בעיות אכיפה. MYNET, ספטמבר 2022.
  • חוף הנכים בהרצליה. כאן הייתה אפילו גישה עם רכב רגיל עד המים, במאה ה- 21 הולכים שם על פתרונות אחרים…
  • חוף השרון בהרצליה. לפי חגי וינשיין החוף היה נגיש עד שחסמו את השביל לקו החוף. בתגובת העירייה נמסר שהונגשו 3 חופים אחרים. LOCAL, אוקטובר 2015.
  • חוף הילטון, ת"א. באתר העירייה נכתב ב- 2009: "החוף עבר לאחרונה שיפוצים כדי להכשיר גישה מיטבית לציבור בעלי מוגבלויות, הבאים ליהנות מהחוף ולבצע פעילויות ספורט ימי". קישור נעלם בהמשך.
  • חוף דדו / זמיר בחיפה – הנגישו אך השביל נהרס ולא חודש. לדעתנו בנייה איכותית יותר הייתה מאפשרת הנגשה לשנים רבות. ב- 2009 רכשו כיסא גלגלים מיוחד לחוף הזה. השימוש בו מחייב סיוע. ראו סקירה מפורטת של גיורא לב מ- 2009. נושא הנגישות בחוף זה הגיע ל- MYNET ביולי 2010. ב- 2011 התבצע שם שיפוץ בעקבות נזקי סערה ובזכות סיוע של "הקרן לחיפה" והמוסד לביטוח לאומי. יש שיפורים בשירותי הנכים ובטיילת אך המעבר למים באמצעות הכיסא המיוחד נעשה קשה יותר. באמצע 2016 מדווחים לנו שהכיסאות המיוחדים הוחלפו לדגם פחות נוח ושנוהל ההפעלה שלהם נעשה מסורבל. באוגוסט 2018 חנכו שביל פלסטיק מתקפל בחוף "זמיר". הנגשה נוספת מדווחת במאי 2019 ("כלבו"). הנגשה נוספת של המלתחה התפרסמה באוקטובר 2019 ("רינונים").

חוף דדו חיפה

  • חוף אכזיב.
  • חוף זבולון בקרית ים. ב- 2009 הכריזה העירייה "חוף קריית ים – חוף הים בעל הנגישות הגבוהה ביותר לנכים בקריות", אך סוקר שלנו מצא שם כמה בעיות קשות.
  • חוף אולגה (חדרה, אוקטובר 2010). מדווחים על שביל סלול עד קו המים!
  • תוכנית הנגשת "חוף לבנון" בכינרת.
  • חוף פרטי בעין גב. בחלק הצפוני יש רמפה להכנסת סירות למים. היא משמשת אנשים בכיסאות גלגלים (כנראה רק תושבי הקיבוץ) להגעה עד המים, ראו בתמונה להלן.

חוף פרטי עין גב

החוף הצפוני אילת

 

 

 

דוגמאות מחו"ל

  • Polis, קפריסין. באתר כתוב שבחורף מפרקים את השביל כדי למנוע נזקים. יש תמונות.
  • Seatrac – מתקן העברת אדם עם מוגבלות לתוך הים ביוון. מתאים לים "שקט" ואפשר להזמין לחוף מסוים (מתאים) כמה ימים מראש.  
  • Sirens, יוון. בתמונה רואים רמפה עם מעקה שנכנסת לתוך המים, כך שאפשר לעבור בקלות מכיסא הגלגלים למים.
  • חוף Mar del plata, ארגנטינה.
  • חוף ארונה, טנריף (האיים הכנריים, ספרד).
  • PATHMAT – שביל גישה זמני שנפתח בקלות על החול.
  • אתר Beach Inspector סוקר חופים נבחרים בעולם, כולל נגישות.

למעשה כמעט כל רמפת בטון המשמשת להורדת סירות למים יכולה להתאים לכיסאות גלגלים (בשינויים קלים). כנראה שהורדת סירות חשובה יותר מגישה לאנשים עם מוגבלויות. הרמפות האלה מחזיקות מעמד שנים רבות עם תחזוקה מתאימה…

 

קישורים ומידע נוסף

 
 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן