Skip to main content

חוף ראשון לציון

ב- 2012 הגיעה תלונה על היעדר נגישות לחוף הים (עד קו המים), בניגוד להבטחות. יש גם בעיות בשילוט ובאכיפה ולכן קטעי חוף נגישים נתפסים ע"י אזרחים שלא זקוקים לנגישות

 

 

חוף ראשון נחשב עד לא מזמן כדוגמא לחוף נגיש. הקישור לעיל מביא החלטה "באוקטובר 2005 תחילת עבודות להנגשת שירותים לנכים והתקנת שבילי בטון בחוף הים ע"י מינהל ש.פ.א בשיתוף עם הביטוח הלאומי".

ב- 2007  מצאנו באתר העירייה:  "בין השיפורים שהוכנסו: שביל גישה מיוחד המביא את המבקר עד לקו המים, מקלחות ושירותים מיוחדים המותאמים לנכים וחניית נכים מיוחדת… מחובתנו לדאוג לכלל האוכלוסיות בעיר. הנגשת החוף לנכים הנו צורך בסיסי עבור כל אדם בעל

מוגבלויות המבקש לנפוש עם משפחתו או חבריו בשפת הים.". הקישור נעלם….

ב- 2008 מנסים לאכוף (ע"י דוחות או חסימות פיסיות) כניסת רכב לקרבת החוף. לגבי חלק מהנכים זה עושה את ההבדל בין אפשרות גישה סבירה עד המים או ויתור מוחלט על בילוי בים. כך יוצא שציבור רחב של נכים משלם את המחיר של השתוללות כמה ג'יפאים ושל חוסר היכולת של הפקחים והמשטרה להתמודד עם עבריינים.

המתלונן בנושא הזה כתב תלונות והצעות בתפוצה רחבה, התלונה התחדשה בנובמבר 2010, כנראה שלא נעשה הרבה למרות ההבטחות לעיל…

למי שלא מאמינים לאפשרות לבנות רמפה לתוך המים, מומלץ להציץ באתר יווני.

בספטמבר 2008 הגיעה תלונה גם על טיילת החוף. הריצוף משובש ויש סכנת נפילה, במיוחד ללקויי ראייה.

טיילת חוף ראשון לציון

 

בסוף מרץ 2012 מגיע העתק מכתב שנשלח (בשם הורים לילדים עם מוגבלויות) לראש העיר. נכתב בו, בין השאר:

"

פונים אליך תושבים בראשל"צ, משפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים המרותקים לכיסאות גלגלים.

בעונת הקיץ אנו מביאים את הילדים שלנו לחוף הים כדי ליהנות איתם בשמש ובאוויר הים…. אנו רואים שבשנים האחרונות חוף הים לנכים השתפר מאוד, אפילו קיים כיסא גלגלים מיוחד כדי לעזור לילדנו להגיע עד המים וגם המצילים עוזרים בעניין זה.

 

אך ישנן מספר בעיות שלא נפתרו לצערנו. בחוף עצמו יש שלוש סככות אשר מובילים אליהן שבילי בטון והם בדרך כלל תפוסים על ידי אנשים ללא שום מגבלה ואשר יש ביכולתם לעשות כמה צעדים בחול לעומת ילדנו שהרגליים שלהם זה כסא הגלגלים. ישנה סככה אחת בלבד עם רצפת בטון.

 

גם בחניה שצמודה לחוף הנכים מסומנים רק כמה מקומות רכבים שאפשר לחנות בהם אוטו מיועד לכסא גלגלים (עם מעלון). אך למקומות האלה אנשים מכניסים מכוניות קטנות עם תג נכה משולש. הרבה פעמים קורה שבשתי מקומות רחבים מכניסים שלוש מכוניות קטנות (לא לפי הסימון על האספלט). בדרך כלל  אין מקום בו אפשר לחנות אוטו גדול עם תג נכה מרובע עם כסא גלגלים.

 

לקראת פתיחת עונת הקיץ אנו פונים אליך בבקשה לטפל בעיות שציינו – גם בחנייה וגם בחוף עצמו, על מנת שאנשים מוגבלים בניידות יוכלו ליהנות שם.

 

יש לנו כמה עצות:

 

  1. להוסיף תמרורים של חניה לרכב נכים עם מעלון בלבד.

  2. לבנות עוד כמה סככות בחול כדי שסככות עם גישה יהיו פנויות  לאנשים עם כסא גלגלים, ניתן להוסיף שלט לסככות כי עדיפות ראשונה היא לכיסאות גלגלים.
  3. בתמרורים חנית נכה צריך להוסיף שלט לבעלי כסאות גלגלים.
  4. להוסיף בטון בשביל שיגיע עד הים עצמו.
  5. על הפקחים לבצע בדיקה שגרתית בחנית נכים.  ".

 

אין בציטוט משום נקיטת עמדה שלנו ביחס להעדפת משתמשים בכיסאות גלגלים על פני מוגבלי ניידות אחרים.

 

באוגוסט 2013 מגיעה תלונה נוספת:

"חוף הנכים בראשון לציון שאמור לשרת את אוכלוסיית המאותגרים תנועתית, מאפשר הנאה חלקית בלבד. כיון שאין גישה לקו המים והכיסאות המיוחדים לים המושאלים במקום אינם נוחים למעבר בחול (כבדים, זוית ישיבה בעייתית) ולעניות דעתי אף אינם בטיחותיים. היינו במקום מספר פעמים עם נערה על כיסא גלגלים שנאלצה לשבת במרחק גדול מן הים ולחוות את הים באופן חלקי בלבד. נדרשים עוד מספר מטרים של שביל גישה לקו המים בכדי לשפר את רמת הנגישות".

 

במאי 2017 מתפרסמת ב"ראשון נט" ידיעה שכותרתה "כל החופים בראשון לציון מונגשים לנכים" (הקישור נעלם). למרות זאת מגיעה ביוני 2017 תלונה כדלקמן:

"בחוף הים בראשל"צ שמיועד לנכים קיימות מספר בעיות:

1. חסר קרש במעבר לסככת הנכים (ואז כיסא הגלגלים נתקע בחול).

2. סככת הנכים מאוד קטנה, מספיק שיש שם שני צעירים נכים עם ילדים ואין מקום לנכים נוספים, חבל.

3. אין גישה למים עצמם – שבילך בטון מסתיים באמצע החול.

4. אין הקפדה שבחניות הנכים יחנו רק נכים ולכן במקרים רבים צריך להמתין מעל חצי שעה עד שמתפנה מקום חניה."

מסתמן, לכאורה, פער בין ההצהרות למצב בשטח…

 

ביולי 2022 מתפרסם קורס עוזרי-מציל (BE106 עמוד 2). החניכים מקבלים הדרכה גם בסיוע למתרחצים עם מוגבלויות. 


קישורים ומידע נוסף

 

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן