Skip to main content

נגישות בפסטיבל כרמיאל

פסטיבל כרמיאל למחולות (כל שנה בחופשת הקיץ) מארח כמעט 30 שנה קבוצות של רקדנים על כיסאות גלגלים

 

זה התחיל עם קבוצת ריקודי-עם מאיל"ן חיפה וממשיך כיום עם מספר קבוצות מכל הארץ: מקצועיים וחובבים, הרכבים גדולים וקטנים (כולל זוגות שמופיעים "סולו"), כבדי ראייה ובעלי צרכים מיוחדים. רוב המפגשים כוללים הרקדה המונית עם ריקודי-עם שמוּכרים לרוב המשתתפים. בהרקדות כאלה משתתפים עשרות משתמשים בכסאות גלגלים ובני-זוג "עומדים" מכל הקבוצות. בשנים האחרונות משולב בפסטיבל גם מופע "100% אמנות". כל הכבוד לעיריית כרמיאל ולארגוני המרקידים על ההתמדה, על שיתוף קבוצות הנכים בפסטיבל ועל השיפור בנגישות לאמפיתיאטרון. צל"ג גדול מגיע לאחראים על הבטחון שמכבידים על תנועה וחניה של רכבי נכים. בשנים האחרונות נהוג להכניס חלקים גדולים מעיר שמתקיים בה אירוע כזה למצור וזה פוגע בחופש התנועה של תושבי המקום ואורחיהם.

 

בנושא הנגישות כדאי לדעת:

  • בינואר 2020 התקיימה פגישה בין נציגי קבוצות הרוקדים בכיסאות גלגלים לבין ההנהלה החדשה של הפסטיבל. הובעה נכונות לטפל בבעיות הנגישות שמפורטות בדף זה.
  • אין מספיק חניה לנכים בכלל וסמוך למגרשי הטניס בפרט. המגרש הקרוב מוקצה לרכב בטחון בלבד (חפ"ק). רכבי נכים מורשים (בניגוד לאחרים) להתקרב למתחם ולחנות ברחובות הסמוכים, אך אין מספיק חניה. ב- 2006 התירו כניסת רכבי הסעה רק אחרי משא ומתן לא נעים במקום. רוב המגרש היה מלא ברכבי שירות של קציני משטרה, סוחרים ועובדי "תבל אבטחה". הרכבים האלה אפילו חסמו את האמבולנסים, אך זה לא הפריע לאנשי האבטחה והשוטרים. ב- 2009 הייתה התחשבות גדולה יותר, אך עדיין היה צורך בשכנוע המאבטחים. ב- 2010 השאירו את המגרש הצמוד למגרשי הטניס ריק ולא איפשרו חניה לרכב עם תג נכה (פרט לואנים בודדים שהקדימו). כל השאר נאלצו להצטופף בחוץ בהכוונת סדרנים (עד כדי חסימת דלתות כניסה לרכבים של נכים). הסדרנים ומפעילי רכב הגרירה איימו כל הזמן על נהגים נכים שיגררו את רכבם אפילו ממדרכה רחבה מאד. ב- 2011 המצב בקטע הזה דומה. ב- 2012 ההתנהלות הגיעה לשפל חדש כאשר בהתחלה איפשרו לרכבי נכים לחנות במגרש ואחר כך הזעיקו את נהגיהם ממגרש הריקודים לצאת לחניה מרוחקת באיומי גרירה מוחשיים. מ- 2013 והלאה חל שיפור ניכר בנושא לפחות סביב מופע "100% אמנות". מאפשרים לבעלי תג נכה להיכנס ולחנות ברחוב סמוך לאולם הורוביץ כמעט בלי עיכובים במחסומים.
  • השיפועים התלולים מכבידים על התנועה של מוגבלי ניידות מהרחובות הסמוכים לאזור המופעים. לכן חשוב להקצות חניות נכים קרובות ככל האפשר לאתרי הפעילות. 
  • השילוט לחניות נכים מהכניסות לעיר לא תמיד ברור למי שלא מכיר את כרמיאל. נהגים נכים הסתבכו בפקקים ואף נגרמו תאונות קטנות. ב- 2009 שיפרו את השילוט. ב- 2010 היו שלטים מאיימים על הפעלת גרירה ואיסורי חניה. הפרידו את החניות לתג "משולש" (מאות מטרים מהמקום שהתקיימו בו הרקדות הנכים) ולתג "כיסא גלגלים" (קצת יותר קרוב, אך עם שיפוע קשה). ב- 2012 השילוט היה ברור וטוב. ב- 2017 שוב הייתה הפרדה בין תגי "משולש" ו"כיסא גלגלים".
  • נחוץ להוסיף לאתר האינטרנט של הפסטיבל מידע בנושא הנגישות.
  • כל האולמות נגישים (לפחות ברמה בסיסית), פרט ל"מופת" ול"הורוביץ". מארגני הפסטיבל הבטיחו בשנים מסוימות לארגן סיוע לאנשים עם מוגבלויות שירצו לראות מופעים שם.
  • שירותי נכים ומי שתייה – חובה לשפר זמינות ונגישות שלהם. ב- 2006 היה תא (כימי) אחד בלבד לכיסאות גלגלים בחניה ליד משטח ההופעות של קבוצות הנכים. עיצוב התא היה מאד לא נוח לנכים רבים והליכלוך… לא היה ברז לנטילת ידים בסביבה. ב- 2008 יש מבנה שירותים קבוע, אך מוליך אליו שיפוע תלול. ב- 2010 השירותים היו חשוכים ועם מדרגה שבורה בכניסה.
  • מה שהוגדר ב- 2011 כשירותי נכים באולם הורוביץ (שמארח את "100% אמנות") היה מחפיר ולא נגיש (אין שינוי עד 2019). ב- 2016 הציבו שירותים ניידים נגישים ברחוב בתחתית בשיפוע התלול המוביל ל"הורוביץ".
  • מ- 2012 הציבו תאים "כימיים" נגישים חלקית בכניסה למגרש הטניס, אבל זה לא רלוונטי למי שנמצא ב"הורוביץ".
  • ב- 2015 וב- 2017 איפשרו (בניגוד לשנים קודמות) כניסה לשירותי הנכים במועדון "טופ-קלאב" למשתמשים בכיסאות גלגלים. תא השירותים לא תקני. גם זה רחוק מדי מ"אולם הורוביץ".
  • התאמת מגרשי הטניס להופעות בכיסאות גלגלים – יש במגרשים האלה שיפוע שמקשה מאד על הרוקדים. גם החיכוך של המשטח (טופל חלקית ע"י פיזור חול) והבורות לא מקלים על התנועה שם. מומלץ למצוא מגרש / אולם חלופי להופעות האלה. אין מקום לרקדנים להתלבש, לבצע חזרת "העמדה" וכו'. ב- 2009 היה מופע רעשני לפני ריקודי הנכים וזה הפריע במיוחד לקבוצת העיוורים מנתניה. ב- 2010 היו הרקדות בכיסאות גלגלים לפני ואחרי ההופעות במגרש הטניס. גם זה לא איפשר "העמדה". ב- 2011 היו תקלות שמנעו הופעה מכובדת במגרשי הטניס. יש להקות שנמנעות מלהופיע במגרשי הטניס בגלל הקשיים האלה. ב- 2017 בנו ציפוי עץ כבמה על כל מגרש הטניס. נוצרה מדרגה בעייתית לכיסאות גלגלים והאפקט של השיפוע במגרש החריף.
  • בהתחשב באילוצי הסעות, רצוי להמשיך ולהצמיד את ההרקדה ההמונית בכיסאות גלגלים להופעות במגרש הטניס (ב- 2009 היו בעיות בקטע הזה, בניגוד לשנים קודמות. ב- 2015 החיבור היה סביר).
  • באולם הורוביץ יש בעיות נגישות ובטיחות בנוסף לשירותים המוזכרים לעיל. אם יהיה צורך לפנות את האולם כשיש בו עשרות משתמשים בכיסאות גלגלים לא קשה לדמיין את התוצאה. בנוסף, השיפוע מהרחוב לרחבת הכניסה תלול ומסוכן, יש מדרגות קטנות (שהן בעייתיות במיוחד לכיסאות ריקודים), המבואה קטנה ולא ממוזגת ועוד. יש מעבר אחד בלבד למגרש (לא עוברים דרך המועדון, למי שמכיר), וגם הוא נחסם על ידי צופים ומכשולים כפי שאפשר לראות למטה בתמונה מ- 2017.
  • מאבנר בטיסט ז"ל קיבלנו דיווח חיובי על הסידורים באמפיתיאטרון ב- 2010. היו חניות נכים בשפע, יש מקום נוח לכיסאות גלגלים יחד עם הקהל ונוספו כיסאות (בעבר הלא רחוק היה רק דשא משופע). טרם התקינו שירותי נכים. הייתה דרישה לרכוש כרטיסים במבנה מרוחק, אך אחרי מו"מ במקום השתכנעו שלא סביר לדרוש מאנשים עם מוגבלויות לנדוד (בתנאים הקשים של האזור) בין המתחמים רק בשביל כרטיס ב- 10 או 40 ש"ח. ראו גם כתבה של אבנר על מופע באמפי.
  • ב- 2016 היו סידורי אבטחה חדשים בכל הנוגע לכניסת מיניבוסים / אוטובוסים למתחם. מנהלי הפסטיבל לא הכינו חלק מהקבוצות לכך והתוצאה הייתה עיכובים גדולים ו"עצבים" במחסומים. לפחות אחת הקבוצות הגיעה באיחור משמעותי להופעה, כך שלא התאפשר קיום חזרה באולם ונגרם איחור בפתיחת האירוע כולו. ב- 2017 עיכבו כניסה של מיניבוסים שבאו לאסוף את הרקדנים בכיסאות גלגלים במחסום ובנקודת המשטרה.

יש גם נקודות אור בקטע של ההנגשה. ב- 2017 הגיעה מתנדבת ותיקה בכרמיאל בשם אורית ליבל (יו"ר ויצו כרמיאל ופעילה בארגונים נוספים) שניסתה ברגע האחרון לשפר את הנגישות ואת התנאים בזמני ההמתנה עבור רקדנים בכיסאות גלגלים ומלוויהם.

 

למנהלי הקבוצות מומלץ לארגן הסעה באוטובוסים / מיניבוסים נגישים, כי אם כל הקבוצות יגיעו ברכבים פרטיים, יהיה קשה למצוא חניה ולהגיע למקום ההופעה. יחד עם זאת צריך להבין שיש מוגבלי ניידות שיכולים להגיע רק ברכבם המיוחד ולא בהסעות.

איל"ן חיפה בפסטיבל כרמיאל 1989

1989

 

קבוצת איל"ן חיפה עם ראש העיר בפסטיבל 2011

2011

זהבה פדנס ואורן ברייר בכרמיאל 2008

2008. שימו לב לציפוי המגרש בחול כפתרון חלקי לבעיית החיכוך במגרש הטניס.


 

מידע נוסף וקישורים


תמונות מפגעי נגישות בפסטיבל כרמיאל

 

 

"שירותי נכים" באולם הורוביץ, כולל השלט מעל דלת השירותים. צריך גם לבקש מפתח…

 

שירותים ניידים ברחוב ליד "הורוביץ", יולי 2016. זה לא תחליף ראוי לשירותי נכים במפלס האולם! ב- 2017 לא היו שירותים כאלה.

 

שירותי נכים במלתחת "טופ קלאב" (2015). חסר מאחז-יד.

 

ציפוי פלסטי במגרש הטניס. הדבקה רשלנית, סכנת מעידה (2015).

ב- 2017 בנו ציפוי עץ למגרש הטניס. נוצרה מדרגה בעייתית לכיסאות גלגלים (במיוחד לכיסאות מקצועיים לריקודים) ובעיית השיפוע במגרש החריפה.

 

המעבר הנגיש היחיד למגרש באולם "הורוביץ" נחסם על ידי צופים, חלקם בכיסאות גלגלים.נחוצים סדרנים שימנעו חסימות באזור המצולם ובצד השני (בין המעבר הזה לכניסה לבניין). משום-מה הצרו את המעבר באמצעות לוח העץ השחור שרואים בתמונה, וזה הגדיל את הלחץ בכניסה וביציאה. כאמור, יש לחסימות כאלה השלכה ישירה על התוצאות במקרה חירום ח"ו.

 

מתקן השתיה בכניסה לאולם "הורוביץ" הונגש לילדים באמצעות מדרגות, אבל למשתמשים בכיסא גלגלים זה לא עוזר. לא היו שם כוסות חד-פעמיות (2017).

 

 

תמונות מפגעי נגישות בפסטיבל 2010

 

פסטיבל כרמיאל 2010

 במקומות האלה (קרובים ביותר להרקדה בכיסאות גלגלים) יכלו לחנות רכבי נכים, אבל האחראים על הביטחון ב- 2010 חשבו אחרת…

פסטיבל כרמיאל 2010

 התמונה צולמה בהתחלת ההרקדה בכיסאות גלגלים במגרש הצמוד. יכלו לחנות כאן רכבי נכים אבל האחראים על הביטחון חשבו אחרת…

פסטיבל כרמיאל 2010

 לא איפשרו ב- 2010 שימוש חופשי בשירותים של מרכז ספורט צמוד. ב- 2015 המצב השתנה לטובה, אך לא היה שילוט הכוונה.

 

פסטיבל כרמיאל 2010

 השירותים ב- 2010 חשוכים (פרט למבזק המצלמה), במצב מחפיר, מדרגה ומרצפת שבורה בכניסה.

פסטיבל כרמיאל 2010

 חוזרים לרכב (הימני) בלילה ואי אפשר לפתוח דלת כי הסדרנים איפשרו ב- 2010 דחיסת רכבי נכים.

 

תמונות מפגעי נגישות בפסטיבל 2004

 

חניות נכים שנחסמו ב- 2010 לטובת כוחות ביטחון והצלה. ב- 2015 כיסו את התמרורים…

 

מגרש החניה הצמוד למקום ההופעה של הרקדנים בכיסאות גלגלים נחסם לכלי רכב פרט לכוחות ביטחון והצלה. מוגבלי ניידות נאלצו לנוע מרחקים לא קצרים.

 

 


 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן