Skip to main content

פארק ענבה במודיעין

לקראת פסח תש"ע נחנך "פארק ענבה" סביב מוצאו של הנחל. למרות הנחיות סגן ראש העיר, יש בעיות נגישות קשות

 

המתלוננת כותבת: "[יש בפארק] שיפועים בלתי אפשריים גם לעגלות ילדים". יש פירוט ב"חדשות מודיעין" ובדף בבלוג של ארגון לילדים עם צרכים מיוחדים. מדובר אפילו במסלול מהחניה לאגם (שהוא האטרקציה המרכזית בפארק). שומרי הפארק מסרבים לאפשר הורדת נכים ברכב למרות שפיזית זה אפשרי. לפי התמונה ב"חדשות מודיעין", חניות הנכים לא תקניות.

הדרישה המקורית של העירייה היא לנגישות (פרט למסלולים "אתגריים"). אלכס וינרב, סגן ראש העיר, כתב (31.12.2007): "צירים אלו יאפשרו הליכה למוגבלים וייוצבו באדמה מקומית מיוצבת לצורך כך ". לפי אתר העירייה (בעת כתיבת שורות אלה) יש חניות נכים ושירותי נכים.

כתבנו ל"חברה הכלכלית לפיתוח מודיעין" וקיבלנו את התשובה המהירה הבאה מהמנכ"ל:

"…ישנה החלטה על איסור כניסת רכבים לפארק בשעות הפעילות. ערכנו סיור עם יועץ מומחה לנושא נגישות, נקבל תוך זמן קצר חוות דעת על מצב עמידת הפארק בתקני הנגישות והמלצות לשיפור, במידה ותהיינה. החברה הכלכלית תנהג לפי ההנחיות של יועץ הנגישות ותמלא את כל החוקים וההנחיות בנושא. התקופה מוגדרת כתקופת הרצה ולפיכך זהו הזמן הנכון ללמוד על הליקויים אם ישנם כאלו ולפעול במהירות לתיקונם. אנחנו מנסים לסייע ככל הניתן כולל עזרה בהובלת כסאות נכים/עגלות תינוקות במורד או בעלייה במידת הצורך בתקופת הביניים".

במאי 2010 התפרסם תקציר סקר נגישות במודיעין במסגרת פרויקט "נגישות לכולנו" (ראו בתחתית הדף שבקישור). על הפארק נכתב שם:

 "…בעיית נגישות בפארק ענבה, אשר השבילים התלולים מהחניות לפארק מקשים על נכים המרותקים לכיסאות גלגלים להגיע לפארק. סימון החניות לנכים במקום זה אינו תקני ועקב כך נהגים רבים מתעלמים מהאיסור להחנות בחניות אלה… פארק ענבה: 1. שביל גישה לחניה מוסדרת בתוך הפארק. 2. גישה לאגם לילדים בעלי מוגבלויות ולהוריהם. 3. גישה לחלק העליון של האמפיתיאטרון. 4. סימון חניות הנכים אינו תקני…".

לדעתנו היו צריכים לבצע את הבדיקות וההתאמות לפני פתיחת הפארק לקהל. יועץ נגישות יכול לראות את הפגמים לפני שמגיעות תלונות…

ב- 8.7.2010 התפרסמו במקומונים ידיעות על הסדרי נגישות זמניים ותכנון להנגשת הפארק בצורה טובה יותר. בין השאר, מדובר על רכבת נגישה בין הכניסות לאטרקציות, הסדרי כניסה עם רכב נושא תג נכה ועוד. יו"ר החכ"ל, דורון ברק, מצוטט ב- MYNET:

 "השימוש לכלל הציבור יהיה בתשלום ואילו מחזיקי תעודת נכה יזכו למחיר נמוך מהמוצע…". 

 

באוקטובר 2016 מבקש ראש העיר, מר חיים ביבס, סליחה לקראת יום כיפור:

"הבאתי לשם כמה וכמה מהנדסים כדי לנסות לפתור את בעיית הנגישות. חשבנו על אפשרות של מעלית מהכיכר אבל גם זה לא פותר את הבעיה. אם נתקין אותה אתה הרי תהייה הראשון לכתוב שמדובר בעירייה של חלמאים שהשקיעה המון כסף כדי להוריד כמה מטרים בלבד. אלו תנאי השטח ואין פתרון הנדסי. לנכים אנו מאפשרים להיכנס פנימה עם הרכב. למבוגרים יש רכב הסעות חשמלי שבשעות מסוימות ובאירועים תוך תיאום עם מנהל הפארק מוריד אותם למטה. לקחנו את יועצי הנגישות הטובים ביותר ואין פתרון כולל".

 

בפסח תשע"ז מתפרסמת במקומון "מודיעין ניוז" כוונה לבנות מעלית ממפלס הכניסה את המפלס התחתון של הפארק. ראו גם כאן.


בקיץ 2008 נחתמו תקנות "התאמות נגישות לאתר". הבעיה היא שהתקנות שמו דגש על אתרים של קק"ל ורשות הטבע והגנים וכאן מדובר בפארק עירוני. מנציבות השוויון נמסר לנו באפריל 2010: "פארקים עירוניים אמורים לענות על דרישות של תקנות נגישות למקום שאינו בניין. תקנות אלה טרם נדונו בכנסת".


מידע כללי וקישורים

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן