Skip to main content

פסטיבל חוצות היוצר בירושלים

על הפסטיבל הזה יש תלונות נגישות כמעט כל שנה. היו אפילו הפגנות שדווחו בתקשורת, אך אין שינוי של ממש לטובת מוגבלי ניידות שמגיעים ברכבם.

 

התכתבנו  עם ממוני הנגישות בעירייה וגורמים אחרים ונראה שלכאורה לא השתנה דבר לטובה. העניין הגיע בזמנו לתקשורת והייתה אפילו הפגנה במחאה על קשיי הנגישות. אחת התשובות שקיבלתי הייתה שהאתר פרטי ולכן לא ניתן לאכוף נגישות שם. אנחנו לא מקבלים, כמובן, את התשובה הזאת, כי אם האתר פתוח לציבור הוא צריך לעמוד בכללים של בטיחות, תברואה ונגישות.

להמחשת הבעיה אני מביא להלן ציטוט מהתלונה האחרונה (קיץ 2012):

"הידעתם כי יריד חוצות היוצר הבינלאומי בירושלים, המתקיים זה יותר מ-30 שנה, במרכז לאמנות ולאמנות חוצות היוצר, ובבריכת הסולטן – ….. הידעתם כי למפעל יפה זה, מנועים ולא יכולים להגיע, נכים ופגועי רגליים רבים?

הידעתם שבכל המתחם הזה יש חנית נכים רק בכניסה לסינימטק שמתמלאת בתחילת הערב ואין יותר חנית נכים. כאחד המתקשה ללכת ובעל תו נכה למכוניתי, אני נמנע מלבוא לחוצות היוצר מניסיון של שנים קודמות. אתמול החלטתי לבקר ביריד בכל זאת, לאחר קרוב לשעה של חיפוש חניה שלא נמצאה,

פניתי לשוטרים בשטח ולסדרנים, שהפנו אותי הלוך ושוב למקומות בלתי אפשריים, ומלאים תוך משיכת כתפיים "מה אני יכול לעשת" , כמובן שהם לא יכלו לעשות דבר. לאחר שעה וחצי, פחות כ-10 ליטר דלק במיכל מכוניתי, ובמפח נפש , חזרתי הביתה, מבלי לבקר ביריד.

מי חושב על נכים פגועי רגליים, במרכז לאמנות ולאמנות חוצות היוצר, ובבריכת הסולטן – אל מול מגדל דוד ולמרגלות חומות העיר העתיקה?".

 

פנינו לממונה על הנגישות בעירייה והיא הפנתה את התלונה למפיקת הפסטיבל. תשובתה:

"אנחנו עושים את כל הניתן להנגיש ככל האפשר את האירוע בתוך המתחם, על אף שמדובר באתר ארכיאולוגי .

בריכת הסולטן – מיועדת למופעים הגדולים ולמתחם הבינלאומי – יש נגישות משער מול הסינימטק. בכל מקום שניתן לעשות רמפות – ביצענו רמפות לנכים.

באיזור של הביתנים הישראלים – הגישה מרח' אליאל דרור – בשער מספר 1 נכנסו נכים על כסא גלגלים – השטח מישורי ולא הייתה בעיה להסתובב. חניה לנכים ברח' אליאל דרור – מספר מכוניות יכלו לחנות לאורך רח' אליאל דרור ולהכנס משער מספר 1.

דרך אגב – הפסטיבל אירח קבוצות של נכים על כסא גלגלים מ"בית הגלגלים" 15 על כסא גלגלים ו-15 מלווים – הם זכו לראות את המופע בבריכת הסולטן ומאד מאד היו מרוצים.

ללא ספק זה עדיין  לא פותר את הבעיה של כל הנכים המעוניינים להגיע לפסטיבל, וזאת לאור המיקום של האירוע ותנאי השטח.".

 

בהמשך לתשובה לעיל, כיוון שהתלונות חוזרות כל שנה כמעט, כנראה שבכל זאת יש בעיה. מגיעים למקום אנשים מחוץ לעיר ואם אין שילוט ומידע, הם לא יידעו על קיומו של רחוב דרור. באתר העירייה קשה למצוא מידע על חניות נכים (יש מידע על חניונים וקווי תח"צ לציבור הרחב). רחוב דרור צולם ב"תצוגת הרחוב" של "גוגל" ורובו מסומן באדום לבן ללא סימון חניות נכים (לפחות בעת הצילום).
 
הגעה בקבוצה מאורגנת כמו "בית הגלגלים" היא נושא אחר לגמרי. הם מגיעים ברכב שמוריד אותם בכניסה המתאימה ביותר והרכב לא צריך לחנות שם. סביר להניח שיש תיאום והדרכה, להבדיל מאדם עצמאי עם מגבלת ניידות שמגיע עם הרכב שלו.

אנחנו מבקשים לאפשר גישה מכובדת ובטוחה גם לציבור הזה.


באוגוסט 2015 מגיעה תלונה חריפה ומפורטת (קיצרנו):

 

 "הסיפור שלי החל ביום חמישי בבוקר. ה13 לאוגוסט. נורא רציתי ללכת לחוצות היוצר. זכרתי משנים עברו שזו חוויה שלא כדאי לפספס.

נכה. מה ההגדרה? אולי רבים מאיתנו לא מבינים מהי ההגדרה. האם נכה הוא רק זה שיושב על כיסא גלגלים?… או אולי נכה הוא סתם בנאדם רגיל שמתקשה בהליכה? או בעליה במדרגות?? אז זהו שאני נכה כזו. יש לי 2 רגליים ו2 ידיים. הכל. ברוך ה׳. רק שרגל אחת אינה מתפקדת. כואבת ומפורקת. אין לי כסא גלגלים… לשם הבהרה, למרות שיש לי רגליים וידיים המדינה הכירה בי בקבוצת הנכים הקשים (מעל 81% נכות).
לפני שאני יוצאת לבלות אני בודקת … באתר של חוצות היוצר התהדרו בחניה קרובה לנכים, בגישה נוחה לנכים. נורא התלהבתי מהאכפתיות ומהחשיבה גם עלינו, הנכים..
יש לי תעודת נכה ותו חניה לנכה. לשמחתי אין לי תו חניה כחול כי איני משתמשת עדיין בכיסא גלגלים… 
הגענו, אני ובעלי לרחוב אוליאל דרור, לפי הנחיות האתר שם ישנה חניית נכים, בכניסה לרחוב עמד שוטר נחמד והסביר לנו שפה ממש לא חניית נכים. ׳זוהי חניית אמנים׳. השוטר הנחמד כיוון אותנו לשער 3, גם אחרי שהסברנו לו שעקבנו אחר ההוראות באתר. האפשרות השניה לחניית נכים, כך לפי ההנחיות באתר, היא אכן בשער 3. בשער 3 עמד סדרן בכניסה ולא נתן לנו להיכנס בטענה שאין ברשותינו תו כחול. באתר לא היה אפילו רמז ולא קטן שהחנייה רק לבעלי תו כחול. התקשרתי לחפ״ק ההפקה. ענתה בחורה נחמדה ואמרה שהחנייה על בסיס מקום פנוי ואין באפשרותה להכניס אותנו. הסברתי לה שאנחנו פה מול החנייה ושיש המון מקום. היא טענה שזו הוראה של המשטרה. הסברתי לה שבאתר לא היה כתוב שום רמז על כך שמדובר על חניה לבעלי תו כחול. הסברתי לה שיש לי תו נכה על פי חוק וארצה לממש את זכותי לחניה במקום המיועד לכך. רק אחרי תחינות רבות היא הסכימה להכניס אותנו לחניון.
אנחנו חשבנו לתומנו שפה נגמר הסיפור. אך ממש לא. עצרנו בכניסה על מנת שאוכל לרדת קרוב ולחסוך כמה שאפשר בהליכה. בכניסה 3 עמדה שוטרת. נחמדה היא לא הייתה. השוטרת התחילה לצעוק עלינו שאסור לנו להיכנס למתחם. (הרבה מכוניות היו בחניה, לרובם לא היה שום תו.. כולל האוטו של השוטרת). הסברנו לה שיש לנו אישור מהחפ״ק. כלום לא עניין אותה. היא רק עמדה וצעקה. היא הגדילה לעשות וכשירדתי מהאוטו. בלי בושה היא התחילה לצעוק עלי שבכלל איני נכה! אף פעם לא הגבתי ככה אבל כוחי אזל. צעקתי עליה בחזרה: אה באמת? את רוצה לבוא לראות??״
כמובן שהכרטיסים שהזמנו לא היו קרובים לכניסת הנכים.. בעלי הלך (כ10 דק בעלייה) והביא את הכרטיסים. בזמן ההמתנה חשבתי לעצמי מה אמור לעשות נכה אם הוא בא לבד ואין מי שילך עבורו להביא את הכרטיס שהוא הזמין.
לבנתיים השוטרת שאלה אותי (אחרי שהבינה כנראה..) למה איני נכנסת.. הסברתי לה שבעלי הלך להביא את הכרטיסים.. תשובתה הייתה.. למה קנית כרטיס? נכים נכנסים בלי. מוזר, אני קניתי כרטיס נכה. ומכיוון שהזמנתי מראש אין אפשרות לקבל החזר על פי טענתם. ואם חשבתם שפה זה נגמר, ממש לא! בהופעה, התיישבנו קרוב לבמה, במקום בלי מדרגות. בתחילת ההופעה, מההתלהבות כולם נעמדו. ואני, שלא יכולה לעמוד יותר מכמה שניות לא יכולתי לראות כלום. בעלי ראה בזווית עינו שיש מקום השמור לנכים. שמחנו אך לאור מה שהיה עד עכשיו חששנו, ובצדק. בעלי הלך לשאול את הסדרן אם אנחנו יכולים להיכנס? הוא שאל אם יש לי כיסא? בעלי אמר שאין אבל אני נכה לכל ההגדרות. עם כל התעודות הנדרשות. הוא טען שההוראה מלמעלה- רק נכה על כסא גלגלים רשאי להיכנס למתחם הנכים.
אחרי שהבנתי שאין לי ברירה, ושאין גבול לאטימות, הלכתי לדבר איתו בעצמי. מתחם הנכים היה כמעט ריק! לפחות 15 מקומות וכבר התחילה ההופעה. שאלתי אם אפשר להיכנס.. שוב חזר על אותו הדבר.. אין לך כיסא גלגלים- לא תוכלי להיכנס! הסברתי לו שאין(!) באפשרותי לעלות את כל המדרגות הללו בשביל לראות משהו מההופעה. לאחר מאבקים.. נכנסתי ואמרתי לו שיברר ואם יש בעיה שיבוא ויקים אותי…"
להלן הקטע הרלוונטי באתר הפסטיבל (תחת אתר העירייה) בקיץ 2015:
 

 

מידע נוסף וקישורים

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן