Skip to main content

חדשות

מייסד נגישות ישראל מספר על אביו שהשתתף במשחקים הפראלימפים ״טוקיו 1964״

קטגוריה: חדשות העמותה

יובל וגנר, מייסד עמותת נגישות ישראל, מחזיר אותנו 57 שנים אחורה בכתבה אישית ומרגשת, כשאבא שלו השתתף במשחקים הפראלימפים ״טוקיו 1964״. בהצלחה לנבחרת הפראלימפית בטוקיו 2020.

מאת: יובל וגנר

גאה באבא שלי דן וגנר שהיה שם לפני 57 שנה, נובמבר שנת 1964 יצאה לה לטוקיו, יפן משלחת ישראל למשחקים הפארלימפיים לייצג את ישראל. אני טרם נולדתי. אבל כילד אני זוכר שנים קדימה מגיע עם אבא שלי לאימונים בבית הלוחם. צופה בנבחרת מתגלגלים בכיסאות מתכת, מתנגשים, מתהפכים, מתגלגלים, צועקים ונלחמים לעוד סל ועוד נצחון. לימים אני יכול לומר שמצפייה מהצד למדתי על הפוטנציאל והעוצמה שיש לאנשים עם מוגבלות.


הספורט הפארלימפי החל באנגליה ב
1948 בשם משחקי סטוק מנדוויל על שם בית החולים בן נערכו והשתתפו בו רק ספורטאים עם פגיעה בעמוד השדרה. ב 1960ברומא החלו משחקים פארלימפים והשתתפו בה רק נפגעי חוט שדרה היושבים ונעזרים בכיסא גלגלים. רק ב 1976 משחקי טורונטו הוסיפו קטגוריות של מוגבלויות נוספות. באותה תקופה התקשורת כמעט ולא כיסתה את המשחקים הפארלימפיים.

משלחת ישראל בטקס הפתיחה בטוקיו 1964
משלחת ישראל בטקס הפתיחה בטוקיו 1964 – כולם בכסאות גלגלים ממתכת, דן וגנר ראשון משמאל

רק בשנים האחרונות התקשורת יותר ויותר מדווחת ומשדרת את המשלחת והשגייה. בעולם, הספורט הפארלימפי זוכה לאהדה רבה.

אבא שלי היה בנבחרת הכדורסל שחזרה עם מדליית ארד. באותם ימים המשלחת כולה כללה 20 ספורטאים פארלימפים נכי צה"ל ומאיל"ן שחזרו עם 7 מדליות זהב, 3 מדליות כסף ו 11 מדליות ארד ושלושה שיאים עולמיים.

מדובר בהישג מדהים ועיני העולם היו נשואות לבולטות של ישראל.

מעניין לדעת שבמשך שנים רבות – עד לונדון 2012 כמעט ולא היו התאמות נגישות לספורטאים בהתאם למוגבלותם, בשנים האחרונות יש עיסוק רב בהנגשת המשחקים הן לצופים עם מוגבלות והן לספורטאים עם המוגבלויות ובהתאם למוגבלותם. זווית מעניינת נוספת הינה הטכנולוגיות המאפשרות לספורטאים הפארלימפיים להשתפר כך לדוגמא תותבות הריצה, כסאות הגלגלים המתקדמים והתאמות אישיות למוגבלויות.

 שני חיילים יפנים מרימים את דן וגנר ומורידים אותו במדרגות המטוס
אין נגישות – שני חיילים יפנים מרימים את דן וגנר ומורידים אותו במדרגות המטוס

גם בישראל הנושא מובל בצורה מקצועית ע"י ההתאחדות לספורט נכים – הוועד הפראלימפי הישראלי.

אז עוד 3 ימים זה מתחיל ומשלחת ישראל למשחקים הפארלימפים טוקיו 2020 המונה 33 ספורטאים וספורטאיות עם מוגבלות יתחרו על המדליות. הם יעשו זאת אחרי טיסה ארוכה, ללא משפחות וצופים ותוך שמירה על כללי הריחוק בקורונה.

עבורי הם אלופים מראש על הדרך שעשו במשך שנים בכלל בכדי להשתתף במשחקים הפארלימפיים, מכאן כל הישג אישי, ישראלי, עולמי וכל מדליה הינה בונוס. אני מאחל להם בהצלחה.

ובקשה קטנה אחרונה – הלוואי וערוץ הספורט וערוץ ספורט1 ישדרו את כל המשחקים הפארלימפיים כפי ששידרו את האולימפיאדה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן