Skip to main content

חדשות

משלחת של עמותת נגישות ישראל בביקור בריו דה ז׳נרו

קטגוריה: חדשות העמותה

משלחת של עמותת נגישות ישראל שבה מביקור בריו דה ז׳נרו, שנערך בהזמנת איתי טגנר הממונה על שגרירות ישראל בברזיליה, במטרה לקיים פעילויות במהלך המשחקים הפאראלימפיים שהתקיימו בריו

 

מפגשי היכרות

ביום שלישי (13.9) נפגשו מנכ״לית העמותה עו״ד מיכל רימון, מייסד וגזבר העמותה רני בנימיני ושאר חברי המשלחת עם האחראי לנושא של אנשים עם מוגבלות בעיר ריו, מר קרלוס אלברטו דה סילביה רוצ׳ה וצוותו, וכן עם המפקח על מדיניות ציבורית בעניין אנשים עם מוגבלות במדינת ריו, מר מרקו קסטילו. מיכל רימון הציגה את העמותה ופעילותה ובכלל זה גם את הפעילות הבינ״ל של העמותה בשנים האחרונות. מיכל סקרה את המצב בישראל כולל החקיקה, האכיפה וסטטוס התקדמות הליכי ההנגשה במגזר העסקי ובמגזר הציבורי.

הנציגים מריו הציגו אף הם את הפעילות בעיר ריו, כולל ההערכות המיוחדת שנעשתה לקראת האולימפיאדה והמשחקים הפאראלימפיים המתקיימים בימים אלה בעיר ואת החקיקה והמדיניות שלהם בנושא נגישות וזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות.

דה סילביה רוצ׳ה ציין כי בריו המחלקות השונות נמדדות מדי שנה על פי אחוז ההצלחה בהשגת היעדים הנקבעים להם ברמה השנתית. לדבריו בשנים האחרונות המחלקה האחראית על נושא הנגישות התגאתה באחוזי הצלחה גבוהים ומרשימים ביותר של עמידה ביעדים, דבר שבא לידי ביטוי גם בשטח. בפגישה דובר רבות על חשיבות השילוב והנגישות החברתית. המשתתפים ראו כי קיים מכנה משותף גדול בין ריו לבין ישראל בנושא וסיכמו להמשיך ולעמוד בקשר על מנת לחלוק מידע ולבחון שיתופי פעולה בעתיד.

 

'ארוחת חושים' לנציגי הקהילה היהודית

בערבו של היום, קיימה המשלחת של עמותת נגישות ישראל 'ארוחת חושים' לנציגי הקהילה היהודית בריו ובראשם מר אוסיאס וורמן, קונסול כבוד של ישראל בריו, ורב הקהילה היהודית בריו הרב דריו ביאלר. בארוחה השתתפו גם נציגים מהמשלחת הפאראלימפית וביניהם דני בן אבו – יו"ר הוועד הפאראלימפי, ניסים סספורטאס – מנכ"ל הוועד הפאראלימפי ועוד, מנכ"ל ארגון נכי צה"ל – תא"ל חיים רונן, ושבי דויטש – סמנכ"ל בית חינוך עוורים.

האורחים התרגשו במהלך הארוחה מהחוויה החזקה של כניסה ״על עיוור״ לאולם בו התקיים האירוע, טעימת יין ואכילת המנה הראשונה על עיוור, אכילת המנה העיקרית עם כפפות מיוחדות המגבילות את התנועה ומקשות מאוד על השימוש באצבעות הידיים והזמנת המנה האחרונה מבלי יכולת לשמוע מה בתפריט מהמלצרים.

המשתתפים בארוחת החושים זכו כמובן למפגש מרתק ומרגש במיוחד עם שניים מחברי הנבחרת הפאראלימפית של ישראל – החותרים ראובן מגנאג'י ויוליה צ'רנוי שחלקו את סיפורם וכן משובל בן זאב, מדריך חרש של עמותת נגישות ישראל, שיחד עם שראל אוחנה – מנהל פרוייקט תעביר את זה הלאה בשפת הסימנים בעמותת נגישות ישראל, ששימש גם כמתורגמן, הפעילו את המשתתפים בלימוד מילים בשפת הסימנים ובמתן הצצה לעולמם של החרשים.

הארוחה הוכתרה בהצלחה וללא ספק העבירה תחושת גאווה אמיתית למשתתפים שניכר היה שהם מחוברים מאד לישראל וגאים על העשייה שהנבחרת הפאראלימפית וגם של העמותה כפי שבאה לידי ביטוי באירוע.

 

המשתתפים אוכלים מנה ראשונה עם כיסוי על עיניהם  המשתתפים אכלן את המנה העיקרית עם כפפות מגבילות על הידיים

הפנינג נגישות לילדי הפבלות

ביום רביעי (14.9) המשלחת של עמותת נגישות ישראל חוותה יום עמוס פעילויות בלתי נשכחות שעשו הדים בריו וריגשו את המשתתפים, את צוות העמותה ואת אנשי שגרירות ישראל בברזיל כאחד. בבוקר קיימנו פעילות חווייתית לילדים ובערב ארוחת חושים לסלבס מברזיל.

את הבוקר פתחה משלחת העמותה מוקדם, בפעילות מרגשת במיוחד של ״להרגיש נגישות״ – שביל החושים שהתקיים בפארק מדורירה עם ילדי הפאבלות מהאזור. הילדים זכו לחוות מוגבלויות שונות כגון התניידות בכיסא גלגלים בשביל נגישות מרשים שהוקם במיוחד, בהליכה וריצה על עיוור, בעמדת גרפיטי נגיש ובהתנסות והיכרות עם שפת הסימנים ועולמם של החרשים. כל המשתתפים והצופים מהצד סיפרו כי האירוע היה מרגש במיוחד וללא ספק היווה חוויה בלתי נשכחת.

מיכל רימון , מנכלית עמותת נגישות ישראל סיכמה: ״תמיד האירועים החווייתיים שאנו מקיימים מרגשים ומצליחים ליצור שינוי במודעות ותורמים רבות לקידום השילוב בחברה. הדבר נכון במיוחד לאירועים המיועדים לילדים. אבל אני חושבת שהאירוע עם ילדי הפבלות, היה מרגש ומוצלח במיוחד.

ההערכה שקיבלו אנשי צוות העמותה על הנתינה והחוויה לילדים המגיעים מהאזורים הפחות טובים של ריו, היו פשוט מרגשים עד דמעות. ניכר היה שהילדים צמאים לדעת, לחוות ושיתפו פעולה בצורה מדהימה! אנו מרגישים זכות גדולה על ההזדמנות שניתנה לנו ומודים לאיתי טגנר, הממונה על שגרירות ישראל בברזיליה, שהתעקש דווקא על אוכלוסיה זו ומיקם את הפעילות בפארק מדהים באמצע שכונה לא פשוטה בריו.״

האירוע קיבל חשיפה גם בתקשורת המקומית על ידי צוות טלוויזיה שהגיע לסקר את האירוע והתרגש אף מן המעמד.

 

הילדים חוו מוגבלות בשמיעה בעזרת אוזניות אוטמות  הילדים התנסו במוגבלות בידיים באמצעות משחק עם כפפות מגבילות

 

הילדים התנסו במסלול מכשולים על כיסאות גלגלים   ילדים מתנסים בהליכה עיוורת

ארוחת חושים למכובדים ומובילי דעה

בערב קיימה המשלחת 'ארוחת חושים' שנייה במסגרת הביקור, והפעם לקהל שהיה ברובו לא יהודי וכלל מגוון רחב של משתתפים. בין המשתתפים היו השחקן פאולו רוצ׳ה ובת זוגו ג׳וליאנה פריירה, השרה הפדראלית לנושא זכויות אדם – רוזאנה קבלקנטה דה פרייטס אסטרלה, אישה עם מוגבלות בניידות המתניידת בכסא גלגלים בעצמה שהגיעה במיוחד מברזיליה לארוחה יחד עם בעלה, סגן השר ליחסים בינלאומיים במשרד לנושאים אזרחיים בריו דה ז׳נרו – מר פדרו ספאדל וכן חזרו פעם נוספת להשתתף ולחוות את החווייה מר אוסיאס וורמן קונסול כבוד של ישראל בריו שהגיע לשאת דברים וכן רב הקהילה היהודית בריו הרב דריו ביאלר, שחזר עם אשתו לאחר שהתרגש ערב לפני ורצה שגם היא תחווה את החווייה.

בארוחה השתתפה וריגשה מאד הספורטאית הפאראלימפית זוכת מדליית הארד, מורן סמואל, שריתקה את המשתתפים והדגישה בפניהם בין היתר את החשיבות שבהתייחסות לקשיים שאנו פוגשים בחיים כאתגרים ולא כמכשולים.

אחרי התנסות בכניסה לאולם ואכילה על עיוור, נסיון לאכול מנה עיקרית עם כפפות שהגבילו את השימוש בידיים וסדנה קצרה בשפת הסימנים שאיפשרה היכרות עם עולמם של החרשים – המשתתפים נהנו והתרגשו עד דמעות וחלקם נשארו עוד שעה לאחר סיום הארוחה להעמקת ההיכרות והמשך השיחה עם חברי העמותה ונציגי השגרירות.


 

תודות

תודה לאיתי טנגר, הממונה על שגרירות ישראל בברזיליה, ליוסי אבירם ומשרד החוץ על כל הליווי והסיוע, לדני בן אבו והוועד הפרא-אולימפי הישראלי, לחברת אייל ציפויים, לחברת מהלב, ולצוות העמותה בראשותה של מיכל רימון.

 

המשתתפים אכלו את המנה הראשונה עם כיסוי עיניים  את המנה העיקרית אכלו המשתתפים עם כפפות מגבילות

 

את מנת הקינוח הזמינו המשתתפים עם אוזניות אוטמות קול  המשתתפים בארוחה מוחאים כפיים בשפת הסימנים

השרה רוזאנה קבלקנטה ומורן סמואל  מורן סמואל, מיכל רימון ורני בנימיני

חברי המשלחת עם ילדים תושבי ריו שהשתתפו בהפנינג

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן