Skip to main content

חדשות

משרדי ממשלה רבים כלל אינם נגישים לציבור הנכים. התוצאה: הנכים לא מקבלים את השירות שלו הם זקוקים

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

אין זה סוד שיחס המדינה לנכים רחוק מלהיות משביע רצון. מסתבר גם שרבים ממשרדי הממשלה שאמורים לשרת את אוכלוסיית הנכים כלל אינם נגישים לציבור זה. כך למשל לשכת הרווחה בעיריית ירושלים, שאף על פי שמהגדרת תפקידה לדאוג לחלשים בחברה, אינה מצוידת בדרך גישה לנכים. גם בוועדה הרפואית של עיריית אופקים ובאגף הפיקוח של עיריית בת ים לא מותקנת דרך גישה לנכים והם מנועים להיכנס ולקבל את השירות שלו הם זקוקים.

מאת: דב גילהר, חדשות 10 ישראל 10

לפרטים נוספים אודות לשכת הבריאות בת"א – הקליקו כאן

———————————————————————————————-

להלן תמליל הכתבה:

דב גילהר: יעקב, אנחנו פותחים הערב בסדרת מבחנים לבירוקרטיה הישראלית על חלקיה השונים, המבחן הראשון נגישות נכים, על פי החוק חייב מוסד ציבורי לאפשר נגישות לכל אדם בעל מוגבלות, האם הבירוקרטיה מקיימת את החוק שלה, גורנישט, הנה:
דב גילהר: קחו למשל את לשכת הרווחה בירושלים, המקום שאמור באופן טבעי לשרת דווקא את החלשים, שלמה שרף, פעיל בעמותת "נגישות נכים", מאד חפץ בשירותי לשכת-הרווחה, ומנסה להגיע אליה, אבל הנה אבוי, חמש מדרגות שלמות מפרידות בינו לבין הכניסה ללשכת הרווחה,  ואין שום דרך להתגבר עליהם. גם אם ירצה להזעיק פקיד כלשהו, כדי שיצא ויטפל בענייניו, האינטרקום נמצא במורד חמש המדרגות, ציון במלה אחת אטימות. בעיריית קריית-אתא לרבקה כהן, נכה ממחלת הפוליו. אין סיכוי לקבל את שירותי העירייה, שכן אף אחד לא טרח להתקין מעלית, איך תתגבר על המדרגות הרבות בדרך לקומות העליונות, היא לא תתגבר, למצב נציב … שומר אדיב שמציע להזעיק למטה את הפקיד הרלוונטי.
*: איזה מחלקה את צריכה?
דב גילהר: למה צריכה הנכה לברר את ענייניה האישיים מול העירייה בפרהסיה לעיני כל, לא ברור. ציון במלה אחת, מקומם. האבסורד הבא מגיע דווקא מלשכת הבריאות בתל-אביב, שם מתקיימות הוועדות הרפואיות לנכים, אם לא כאן תהיה נגישות, איפה תהיה?
*: תסלח לי, איך אני נכנס פה?
דב גילהר: אלון קוצ"ר מנסה להיכנס למעלית הצרה של לשכת-הבריאות, אבל פשוט לא מצליח. בהתחלה הוא לא מצליח לעבור עם הגלגלים, אבל גם כשהגלגלים עוברים הכסא לא נכנס עד הסוף.
*: אתה לא נכנס פשוט….
: תאמין לי המעלית הזאת קטנה, ….
*: אתה שואל אותי?
דב גילהר: האבסורד הופך לבלתי מתקבל על הדעת, כאשר מגיע נכה עם כסא גלגלים רחב, והוועדה הרפואית כולה יורדת אליו אל הלובי, עכשיו הוא צריך לחשוף בפניה ובפני כל העולם את מצבו הרפואי, מלה אחת או שתיים, לא יאומן.
עיריית אופקים, רחמים, נכה קטוע-רגליים, מנסה לבטל דו"ח חניה שנרשם לו, למרות תו הנכה שלו, שכח מזה רחמים ידידינו שהרי אין סיכוי קלוש שתגיע אל משרדי-העירייה.
רחמים, נכה קטוע-רגליים: זה העלייה לעירייה?
דב גילהר: בעיריית אופקים יש רק מדרגות, אין מעלית, יש גם מחסום שכיסא גלגלים לא יכול לעבור. רחמים והתחקירן שלנו מתחננים שירד אליהם איזה פקיד לרפואה.
*: מישהו יכול לעזור, ו,
: ….. בעיות, זה בעיות!
דב גילהר: אחר-כך יורדת פקידה בשם רינה,
רחמים, נכה: איך זה שאין מעלית?
רינה, פקידה: זאת באמת בעיה!
דב גילהר: היא דווקא מציעה לשבת בצד.
רינה, פקידה: אתם רוצים שנכנס לאיזה חדר פה?
דב גילהר: באחרונה דווקא שופץ הבניין,
תחקירן: כמה זמן העירייה עם המבנה הזה עכשיו?
רינה, פקידה: אנחנו המון שנים, רק היא עברה שיפוץ, למעשה זה חמישים שנה, אבל
תחקירן: ולא היה פה אף פעם מעבר לנכים?
רינה: ממש לא!
דב גילהר: 50 שנה שמים בעיריית אופקים פס על הנכים, סיכום בשתי מלים צפצוף מתמשך, ולסיום עיריית בת-ים, שימו-לב מה קורה למשה בר שבא להסדיר את ענייניו באגף הפיקוח, העירייה טרחה בטובה לשריין את מקום החניה הזה לנכה, בדיוק מול הפתח שמשמש את כל הנכים כולם, בלי כניסה לבניין,
רחמים נכה: אני לא יכול לעבור!
דב גילהר: עיניכם הרואות, אין אפשרות מעבר לכסא גלגלים, נכה אחד חונה, כל היתר ישארו בחוץ, במלה אחת טמטום!
יעקב אילון: כן, תגובות, נתחיל מהסוף, עיריית בת-ים, מתקני העירייה מותאמים לנגישות נכים, טוב זה גם עיוורון קל, והיא פועלת להכשרת כל מבני הציבור בעיר לנכים. עיריית אופקים, פנינו מספר פעמים למוסד לביטוח לאומי, בבקשת סיוע כספי להנגשת העירייה לנכים ללא מענה, תגובת עיריית קריית-אתא, בניין העירייה נבנה בשנות החמישים, על כן הוא אינו נגיש לנכים, העירייה שוקדת למצוא פתרון. עיריית ירושלים, נוכח המצב, העובדים הסוציאליים מקיימים ביקורי בית והעירייה פועלת למצוא פתרון הולם.
דב גילהר: אבל, יש לי חדשות טובות בשבילך יעקב,
יעקב אילון: לא, יכול להיות!
דב גילהר: מלשכת הבריאות בתל-אביב, אחרי חמישים שנה של מניעת נגישות נכים, הנה אתמול, צילמנו לפני שבוע, אתמול נחנכה מעלית חדשה ורחבה, ושלום קוצ"ר, ממש היום אחרי-הצהריים, צילמנו אותו עושה דרכו אל תוך הכניסה, מחליק לתוך המעלית, עולה לקומת הוועדות הרפואיות, משוטט בהנאה גלויה, כמעט אמרנו משרד-הבריאות, ס"חתן, אבל כשהוא רוצה לרדת עוד פעם, תקלה במעלית החדשה, לא עובדת, בסוף עבדה, בכל זאת יישר כוח למשרד-הבריאות, על תיקון העוול בן החמישים שנה. ראשי ערים ומועצות בישראל, שימו-לב, במהלך השבוע הקרוב בירוקרטיה בחדשות-10, בודקת עד כמה דלתכם האישית פתוחה בפני התושבים כולם, שימו-לב, כל אזרח שמבקש לראות אתכם, לשטוח את בעיותיו השבוע, עשוי להיות שתול של חדשות-10, אז בבקשה ראשי-ערים תהיו נחמדים לכל האזרחים הפונים ובעיקר תחייכו אלינו, אנחנו נצלם אתכם.
יעקב אילון: ואתה אומר את זה מראש!
דב גילהר: נכון!
יעקב אילון: דובי גילהר, להתראות בשבוע הבא. צריך לומר שאם יש תלונות או פניות,
דב גילהר: אלינו.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן