Skip to main content

נגישות ברשת – מי צריך אותה?

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

הצורך בהנגשת מקומות ציבוריים – ממקומות בילוי ועסקים ועד למשרדים ממשלתיים – עבור אנשים עם צרכים מיוחדים הוא מובן מאליו; לכל אזרח צריכה להיות יכולת גישה שווה למקומות אלה. במאה ה-21, רשת האינטרנט היא מרחב שהגישה אליו אינה בבחינת זכות-יתר אלא הכרח עבור כל מי שמעוניין לנהל חיי יום-יום תקינים ומלאים. מסיבה זו, חשוב שאתרי אינטרנט יהיו נגישים לאוכלוסיות שונות של אנשים עם צריכים מיוחדים.

בין האוכלוסיות הזקוקות להנגשת אתרי אינטרנט ניתן למנות:

לקויי ראייה

לקויי ראייה מהווים חלק גדול מהאוכלוסייה, ובכלל זה חלק גדול מהגולשים באינטרנט. חלק מהבעיות המקשות על לקויי ראייה לגלוש באינטרנט ניתנות לפתרון פשוט ברמת הקמת האתר ועמודים בתוכו: בעיות בקריאת כתב קטן יכולות להפטר פשוט על ידי שימוש בפונטים גדולים די הצורך באתר, ובעיות כגון עיוורון-צבעים אינן אמורות להפריע לגלישה באתרים בהן הניגודיות בין הצבעים השונים באתר מוגדרת כהלכה.

בעיות חמורות יותר בראייה כוללות את מחלת האפילפסיה, שמרכיבים גרפיים באתר כגון באנרים ותמונות המכילים הבהובים והבזקים יכולים לסכן את בריאותם – ולכן יש להימנע משילוב מרכיבים כאלה באתר.

למרות שקשה לחשוב על גלישה באתרי אינטרנט ללא מסך, גם מצב של עיוורון אינו צריך למנוע שימוש ברשת. קיימות תוכנות המיועדות לסייע לעיוורים שמקריאות עבורן טקסטים, והתאמת אתרים לשימוש בתוכנות כאלה היא עניין פשוט. יש לוודא, כמובן, שמידע חיוני באתר אינו מופיע רק באופן גרפי (למשל, אם משולבת באתר תמונה המכילה מידע חיוני, יש להקפיד לצרף לה טקסט מילולי חלופי).

לקויי שמיעה

חוויית הגלישה באינטרנט כפי שאנו מכירים אותה מבוססת בעיקר על טקסט ותמונות, כך שלסובלים מבעיות שמיעה לא אמורים להיות קשיים בגלישה באינטרנט. עם זאת, חוויית הגלישה הולכת ומשתנה וההשענות על תכני קול ווידאו (ותעיד הפופולאריות הגדולה של אתרי שיתוף הסרטונים והפודקאסטים) נמצאת במגמת עליה מתמדת. בעיות שמיעה שונות וחירשות מקשים על גולשים לצרוך תכנים כאלה.

גם עבור הסובלים מבעיות שמיעה קיימים פתרונות פשוטים, בעיקר בכל הנוגע לתמלול תכנים קוליים; הוספת כתוביות לתכני וידאו ופרסום תמלילים טקסטואליים של תכנים קוליים הופכים אתרים לנגישים עבור קהל זה.

לקויות מוטוריות

לקויות מוטוריות יכולות להשפיע על האפשרות לגלוש באינטרנט בעזרת החומרה והממשקים המקובלים. סיוע לסובלים מלקויות מוטוריות בהנגשת אתרי אינטרנט כולל אפשרות לניווט בין עמודי האתר באמצעות מקלדת בלבד ללא עכבר, והתאמה לתוכנות ולאביזרים מיוחדים כגון תוכנות זיהוי קולי ומקלדות מיוחדות.

בעיות קוגניטיביות ואוכלוסייה מבוגרת

בעיות קוגניטיביות הן בעיות במגוון היבטים הקשורים לתפיסה – זיכרון, חשיבה כמותית, הסקת מסקנות ועוד. דוגמה נפוצה לבעיה קוגניטיבית היא הפרעת קשב וריכוז, המשפיעה על היכולת לצרוך מידע, ובכלל זה מידע המופיע באינטרנט. בעיות קוגניטיביות אחרות, לצד לקויות שונות שפורטו במהלך מאמר זה, נוטות להתפתח עם השנים ובמיוחד ככל שמזדקנים, בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

כלי ההנגשה שצוינו עד כה במאמר עבור הסובלים מלקויות ראיה ושמיעה משרתים גם את אלה הסובלים מבעיות קוגניטיביות ואת האוכלוסייה המבוגרת; הם מאפשרים לשתי הקבוצות גישה למידע באופן ברור ושוטף, ובמידת הצורך גם לחזור שוב לפריטי מידע קודמים.

הנגשה עבור כולם

חשוב לציין כי הנגשת אתר אינה רק בגדר שירות לציבור; היא מועילה, בראש ובראשונה, גם לכם. היא חושפת את האתר שלכם לקהלים גדולים שלא בהכרח יכלו להשתמש בו קודם לכן, ויש לה גם השפעה חיובית על הקידום שלכם במנועי חיפוש.

חברת A-2-Z

שיווק בינלאומי באינטרנט עוסקת בהנגשת אתרים, ואם אתם זקוקים לסיוע בנושא – אתם מוזמנים לפנות אלינו.

 

מידע נוסף אודות אוכלוסיות גולשים הזקוקים להנגשה, ניתן למצוא בכתובת:

http://www.coolfields.co.uk/2010/11/web-accessibility-types-of-disability/

תחילת כתובת אינטרנט וסמלי נגישות למוגבלויות שונות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן