Skip to main content

סבל בכיתה: לא שומעים טוב

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

במוסדות חינוך רבים עדיין לא הותקנו התאמות נגישות ללקוי שמיעה, ותכנית משרד החינוך תשלים רק את העבודות עד לפתיחת שנת הלימודים. החופש הגדול וכניסת תלמידים לכיתות כבר בשבוע הראשון של חודש ספטמבר לא תוביל, כך נראה, להיערכות הולמת לתלמידים לקויי שמיעה שלומדים במוסדות החינוך הרגיל. שם, ככל הנראה, מסתמכים משרד החינוך ביחד עם הרשויות המקומיות, על יותר מזל משכל.

מתוך אלף בקשות שהוגשו למשרד החינוך לצורך תקציב לביצוע התאמות אקוסטיות בכיתות לימוד שבהם לומדים תלמידים לקויי שמיעה, מתוכן מתוקצבות ומאושרות רק 200 בקשות. תלמיד לקויי שמיעה נכנס לכיתה, עם עוד 29 תלמידים, ובתנאי רעש בלתי מבוקר, אז כמו כל אדם אחר, הוא נעשה עצבני יותר, לא מרוכז, ולא מקשיב לדברים שאומרים המורים. זה פשוט לשבת בכיתה ולבזבז שעות על דברים שהוא לא יכול להבין.

אילו היו מתקינים התאמות אקוסטיות בכיתת הלימוד, אלמנטים אלו מסייעים להישגים של תלמידים לקויי שמיעה. בסיורים שערכתי במוסדות החינוך בעיריית חולון, מספרים לי בהתרגשות צוות מורים ומורות שלא רק תלמידים לקויי שמיעה זוכים להישגים גבוהים, אלא גם תלמידים המאובחנים בהפרעות קשב וריכוז. תנאי שמע נאותים חשובים לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז כשכל רחש קל של עיפרון נופל מהשולחן, מקשה על התלמיד להתרכז בדיבור, למידה, ביצוע מטלות בבחינה, או קריאת ספר בעת השיעור.

ההסברים הפתיעו אותי לגמרי. התכנון מעניק שוויון הזדמנויות גם לאוכלוסיה שאינה נכללת בקטגוריה מסוימת. בסיס הרעיון מתחבר לעקרונות העיצוב האוניברסלי Universal Design כאשר הסעיף הראשון של העיקרון הינו בשוויון ובשימוש וגם לוקח בחשבון שורה של פרמטרים שמסייעים לכל אדם ללא מאמץ, כמו גמישות בעיצוב ולמנוע שגיאות בהבנה ובתפיסה.

התנאים האופטימאליים ליצירת כיתה שקטה, התקנת תקרה אקוסטית עם מקדם בליעה גבוה וגופי תאורה שאינם פולטים רעש, התקנת מערכת הגברה בכיתת לימוד כדוגמת לולאת השראה FM וחיפוי רצפה כדוגמת ריצוף PVC. פתרונות ושיפורים אלו מסתכמים בתקציב של 30 אלף ש"ח לכיתת לימוד, ומחייבים תכנון ובקרה על ידי אנשי מקצוע מורשים.

אז במקום לוותר על הקצבה המיועדת להתאמות אקוסטיות ואולי להסתמך על מזל, יש לעשות את התכנון לטווח ארוך ועם הרבה שכל.

2 תלמידים בכיתה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן